Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@14:31:11 GMT

سروها ایستاده می میرند

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۶۴۶۷

‍‍‍‍‍‍

مسعود فروزنده

روایت موسیقایی از جانفشانی تکاوران نیروی دریایی به نام "سروها ایستاده می میرند"در روز چهار مهر ۱۳۹۸ در تالار وحدت رونمایی می شود.

حامد صقیری تهیه کننده این اثر که خود فرزند شهید سرلشکر صقیری است می گوید همه بار تهیه ان را خود و پیشکسوتان تکاور به دوش کشیده اند. حامد صغیری پس از ده ها مصاحبه با تکاوران نیروی دریایی به ویژه ناخدا صمدی و مطالعه اسناد آرشیوی توانسته از دریچه موسیقی همه ناگفته های تاریخی را بیان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید: "زمانه در حق مردان نیروی دریایی جفا کرده است و من در واکنش به این فراموشی تاریخی به خلق این اثر پرداخته ام."

در دو دهه گذشته شاهد حذف تاریخی نقش تکاوران نیروی دربایی در ادبیات دفاع مقدس بوده ایم. حذف کنندگان دلیل می اورند که: "شمار تکاوران کم بود و ما آنها را نمی دیدیم". اما پاسخ فرماندهان نیز خردمندانه و ساده است: "آنانی که در روایت هایشان ما را حذف می کنند در مرکز درگیری نبودند و چشم شان ناتوان از جابجایی سریع تکاوران بود. تکاوران با هوشمندی در مسیرهای هجوم دشمن همچون صاعقه حاضر می شدند و به رغم شمار اندک شان به صورت پارتیزانی ضربات سخت به ماشین دشمن وارد کردند."

سروها ایستاده می میرند تلاشی است در ستایش و مانایی نام تک تک شهیدان که شجاعانه و هوشمندانه مقاومت گروه های مردمی را سامان بخشیدند.

تبدیل کلمه و مفاهیم تاریخی به موسیقی کار سخت و خلاقانه ای است که به همت *جوانان گروه بزرگ سازهای ایرانی شاهو* پدیدار گشت. در این اثر به جز چند بیت از حافظ متنی خوانده نمی شود. جوانان هنرمند در این اثر فاخر نشان می دهند می توان با ساز های ایران به تراز جدیدی از همنوایی در خلق یک روایت تاریخی دست یافت.کوشش حامد صقیری آن بوده که "تاریخ فراموش شده " را از ترکیب آوای موسیقی و تصاویر ارشیوی بازسازی کند.

روز پنج شنبه تالار وحدت میزبان هنرمندان، شاعران، پیشکسوتان نیروی دریایی و فرماندهان عرصه دفاع مقدس برای رونمایی این اثر فاخر هنری خواهد بود.

آلبوم *سروها ایستاده می میرند* پس از رونمایی به بازار عرضه می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تکاوران نیروی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۶۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ

فرمانده نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن یک میلیارد دلار برای خنثی کردن حملات در خاورمیانه علیه کشتی هایش و حمایت از اسرائیل، از زمان جنگ این رژیم در غزه هزینه در ۶ ماه گذشته کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «کارلوس دل تورو» روز سه‌شنبه به وقت محلی اظهار کرد: نیروی دریایی این کشور در شش ماه گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار برای مهمات خرج کرده است تا «بیش از ۱۳۰ حمله مستقیم» به کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکا در خاورمیانه را خنثی کند.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا، از قانونگذاران خواست تا بسته تکمیلی امنیت ملی را برای جایگزینی مهمات تصویب کنند.

دل تورو به کمیته تخصیص سنا گفت: در طول شش ماه گذشته، ما در واقع با بیش از ۱۳۰ حمله مستقیم به کشتی‌های نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری مقابله کرده‌ایم. مهماتی که برای مقابله با این حملات استفاده می‌شوند برای وزارت نیروی دریایی بسیار مهم است.

او گفت: ما در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیارد دلار مهمات استفاده کرده‌ایم که باید در مقطعی از زمان آن را جایگزین کنیم. بنابراین، بیش از ۲ میلیارد دلاری که در بودجه مکمل ارائه شده است برای نیرو و تفنگداران دریایی ما بسیار حیاتی است تا بتوانیم به ارائه انواع تدابیر دفاعی که در شش ماه و نیم گذشته انجام داده داده‌ایم ادامه دهیم.

به گزارش ایمنا، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهرماه ۱۴۰۲) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته‌اند. گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده‌اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است و می‌گوید نیروهای ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 745305

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» دستاوردهای تاریخی دارد
  • نجات سه سیل‌زده استان هرمزگان توسط نیروی دریایی ارتش
  • نیروی دریایی سه تن از سیل‌زدگان هرمزگان را نجات داد
  • رکورد تاریخی بارش باران در سیستان و بلوچستان
  • عکس/ رژه یگان‌های نیروی دریایی ارتش
  • مراسم رژه گرامی داشت سالروز ارتش در بندرعباس
  • رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش
  • رژه تجهیزات نیروی دریایی در روز ارتش نیروی دریایی ارتش
  • یگان‌های پیاده نیروهای ۴ گانه ارتش در رژه تهران شرکت کردند
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ