Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران حالا مدیران شهری و وزارت صمت قید نوسازی ناوگان تاکسیرانی را زده اند و دست به دامن جایگزینی خوردوهای کمتر فرسوده با تاکسی های فرسوده شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اگر مدیران شهری فرصت داشته باشند و از تاکسی ها برای رفت و آمد به محل کار خود استفاده کرده باشند قطعا شاهد خواهند بود که برخلاف نرخ کرایه هایی که روز به روز بالاتر می رودند از کیفیت تاکسی ها کاسته شده و به وضوح آثار فرسودگی در این ناوگان شهری مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند تاکسی و استفاده از آن در بسیاری از شهرهای دنیا، به عنوان وسیله‌ نقلیهلوکس شناخته می شود اما در کلانشهر تهران، تاکسی‌ها به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی در جا به جایی شهروندان فعال هستند.

در حال حاضر حدود 80 هزار تاکسی در شهر تهران فعال هستند و در حدود 4 میلیون نفر از شهروندان تهرانی طبق‌ برآوردهای روزانه سفرهای درون شهری خود را با تاکسی انجام می‌دهند. برای همین سهم فراروان تاکسیرانی در حمل و نقل مسافران و تاثیر مستقیم این بخش از حمل و نقل شهری بر روی آلودگی هوای پایتخت، ضرورت توجه و رسیدگی به وضعیت تاکسی‌ها را دو چندان می‌کند.

با وجود حدود 27 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت و بیش از 8 هزار تاکسیران متقاضی در صف انتظار نوسازی خودرو فرسوده خود اما ارائه خودروی تعهد شده توسط خودروسازان به تاکسیران‌ها روند نوسازی همچنان متوقف است.

همین 3 ماه پیش بود که موضوع نوسازی تاکسی‌ها به بهانه افزایش قیمت خودرو متوقف شد و در این میان تاکسیران‌ها پس از 2سال سردرگمی دیگر از وعده های دولتی ها و مسئولان ناامید و خسته شده اند.

شورای شهر پنجم در آغاز کار خود علیرغم تاکید بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی به عنوان رکن اساسی کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شهر تهران اقدامی برای نوسازی و رفاه حال شهروندان و مسافران نمی‌کند و صرفا به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها بسنده کرده اند.

 

نوسازی تاکسی های فرسوده با تاکسی های کمتر فرسوده

با وجود شروع دوباره طرح جایگزینی و نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور و شهر تهران فراز و فرود بازار ارز و کندی تامین تسهیلات مالی وعده داده شده به تاکسی رانان باعث شد تا این طرح معلق میان زمین و هوا باقی بماند تا اتحادیه تاکسیرانی و وزارت صمت برای حل این مساله دست به پاک کردن صورت مساله بزنند و در این قضیه به فکر استفاده از خوردوهای کار کرده بیافتند.  انگار حالا مسئولین ذی ربط قید نوسازی ناوگان تاکسیرانی را زده اند و دست به دامن خوردوهای فرسوده شده اند.

توجیه مسئولان تاکسیرانی و وزارت صمت عدم همکاری شرکت های خودروساز در تامین نیاز حوزه تاکسیرانی است. برای همین تاکسیرانی طرحی را ارائه داد که براین اساس تاکسی های زیر 3 تا 5 سال جایگزین تاکسی های فرسوده شوند.  

پیش از این سن اسقاط تاکسی، 10 سال بوده اما سن اسقاط در این مصوبه اصلاح شده و براین اساس از این پس تاکسی‌ها بابت فرسودگی جریمه نمی‌شود اما ملزم به اخذ معاینه فنی هستند و ترددشان به شرط داشتن معاینه فنی بلامانع است.

بنا براعلام مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشوری در حال حاضر 150 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود  دارد که با توجه به ظرفیت 30 هزارتایی تولیدخودرو داخلی در بهترین وضعیت دستگاه برای خودرو تاکسی است که با توجه به انباشت فرسودگی تاکسی ها و با اتکا به این روش تولید داخل کافی و پاسخگو برای نیاز نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیست.

 

داستان تکراری تسهیلات بانکی و نوسازی معطل مانده

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی گفت : طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بسیار کند یا به نوعی می توان گفت که متوقف شده است و ادامه روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیازمند ارائه تسهیلات بانکی حداقل 50 میلیون تومانی است. اگر بانک مرکزی در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد، می‌توانیم به نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه دهیم.

مرتضی ضامنی گفت: در طرح نوسازی که از سال ۹۵ آغاز شد، به رغم چندین بار توقف، تاکنون ۶۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی و تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۳ هزار دستگاه خواهد رسید گفت:  سال گذشته با مشکلات شدیدی مواجه شدیم و شرکت خودروسازی به تعهدات خود برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی عمل نکرد و تنها ۱۵۰۰ دستگاه تحویل گرفتیم و با توجه به اینکه امسال روند تولید خودرو بهتر شده است، تفاهم‌نامه نوسازی ۱۰ هزار تاکسی را با شرکت خودروساز (ایران خودرو) منعقد کردیم که امیدواریم که این امر روند جدی و سریعتری به خود بگیرد.

ضامنی درباره تسهیلات ارائه شده به تاکسیرانان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: در طرح گذشته ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۶ درصد پرداخت و ۵ میلیون تومان نیز لاشه خودرو خریداری می‌شد، راننده تاکسی نیز با ۸ میلیون تومان می‌توانست خودرو را تحویل بگیرد ولی در حال حاضر با قیمت چندین برابری خودرو مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تکسیرانی افزایش 110 برابری قیمت خودرو نسبت به سال گذشته است گفت: در حال حاضر هیچ بانکی تسهیلات 18 درصدی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نمی دهد و تمایل دارند که سود این تسهیلات را حتی به مرز 23 درصد هم برسانند که به هیچ عنوان رانندگان متقاضی برای نوسازی تاکسی ها توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: این روش ها جوابگوی انباشت تاکسی های فرسوده نیست و اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسانتر پرداخت اقساط فراهم نشوند، بخش عمده ای از رانندگان تاکسی ها توانایی ادامه روند نوسازی خودروهای خود را نخواهند داشت.

 

سرنوشت مترو و اتوبوس در انتظار تاکسی‌های فرسوده تهران

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تایید وجود مشکلات عدیده در راه نوسازی تاکسی‌های شهر تهران اظهار کرد: بانک‌ها براساس آنچه در مصوبات دولت و قوانین پیش‌بینی شده، نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی به فکر منافع اقتصادی خود هستند نه آلودگی هوا گفت: دغدغه خودروسازها مشکل ترافیک و آلودگی هوا نیست و قائدتا به سمتی می‌روند که سود بیشتری داشته باشد.

علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در این باره گفت: یکی از مشکلاتی که سازمان تاکسیرانی با آن روبه‌رو است این است که خودروسازان حاضر به نوسازی خودروهای تاکسی نیستند و در این ارتباط ما با در بسته روبه‌رو شده‌ایم که امیدواریم با توجه به حضور شهردار تهران و هیئت دولت رایزنی‌های لازم برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با حمایت دولت انجام شود.

در همین رابطه مهدی ابراهیمی ، معاون فنی تاکسیرانی تهران اظهار داشت: نوسازی ناوگان به نقطه صفر در اجرا رسیده و هیچ اقدامی از طرف دولت و بانک ها صورت نمی پذیرد و این در حالی است که بدون در نظر گرفتن تسهیلات بانکی عملا اسقاط ناوگان فرسوده غیر ممکن است.

مهدی ابراهیمی با اشاره به سهم 22 درصدی تاکسیرانی در جابجایی مسافر گفت: مسیر نوسازی مسدود شده زیرا نوسازی نیازمند تسهیلات ارزان قیمت و حمایت های دولت است که متاسفانه تاکسیرانان از آن بی بهره اند.

وی در پایان گفت: توجیه اقتصادی ندارد که یک تاکسیران با میزان درآمدی که دارد بتواند خودرویی با حداقل قیمت 66 میلیون تومان تهیه کند بر این اساس لازم است دولت با فعال کردن مجدد طرح های ملی و موظف شدن خودروسازی ها به ارائه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب روند نوسازی را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش تاکسی برقی از امروز در تهران | دارندگان تاکسی فرسوده تسهیلات می گیرند

به گزارش همشهری آنلاین، شادی مالکی با اعلام آغاز فرآیند نام‌نویسی دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با تاکسی برقی گفت: همه مالکان تاکسی‌های فرسوده فعال از امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت می‌توانند برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده خود با تاکسی‌های برقی نام نویسی کنند.

او اضافه کرد: در مرحله نخست ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک (مدل JAC E۵۰A) به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام نویسی از متقاضیان برای ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود.

به گفته مالکی، در این طرح تسهیلات ۳ میلیارد ریالی از سوی شهرداری تهران و همچنین تسهیلات ۶ میلیارد ریالی با کارمزد پایین از سوی خودروساز به رانندگان متقاضی اعطا می‌شود.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: شرایط واگذاری خودروهای برقی سایر خودروسازان هم در روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان تاکسیرانی، متقاضیان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان به نشانی taxi.tehran.ir و یا با مراجعه حضوری به واحد ثبت نام خودروهای برقی در سازمان تاکسیرانی تهران به نشانی خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب اسلامی، نبش خیابان بهزاد ضمن آگاهی از شرایط تسهیلات اعطایی، اطلاعات فنی تاکسی های برقی و سازو کار اجرایی نوسازی، نسبت به ثبت نام در طرح نوسازی تاکسی های فرسوده اقدام کنند.

امسال قرار است ۲۵ هزار خودروی برقی سدان، ۲۵۰۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون برقی از طریق خودروسازان داخلی طبق توافقنامه با وزارات صمت تامین شود و در مجموع نزدیک به ۶۰ هزار خودروی برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می شود.

به گفته مالکی، از هفته گذشته تاکنون قرارداد نزدیک به ۱۰ هزار خودرو با خودروسازان داخلی منعقد کردیم و یک هزار دستگاه خودرو نیز هم اکنون در تهران است؛ این خودروها پلاک ملی گرفته‌اند و در صف دریافت پلاک تاکسی هستند.

کد خبر 846999 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهردارى تهران تاکسی فرسوده خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان اهوازی است
  • آغاز فروش تاکسی برقی از امروز در تهران | دارندگان تاکسی فرسوده تسهیلات می گیرند
  • ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودرو‌های برقی آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است
  • آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور