Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@12:31:35 GMT

ارتقاء عملکرد گندم در گلستان با معرفی ارقام جدید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۰۶۴۵

ارتقاء عملکرد گندم در گلستان با معرفی ارقام جدید

یک عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: تاکنون ۵ رقم گندم آبی توسط محققان این مرکز تولید و در استان معرفی شده است.

حبیب اله سوقی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: گندم استراتژیک ترین محصول کشاورزی در دنیا است و سالانه بین ۶۸۰ تا ۷۲۰ میلیون تن گندم در جهان تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گندم با توجه به پروتئین مطلوبی که نسبت به ذرت و برنج دارد، در بسیاری از مناطق از جمله کشور ما، خاورمیانه و شمال آفریقا، به عنوان بیشترین محصول برای دریافت پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه گلستان یکی از مهم ترین نقاط تولید گندم در کشور است، تصریح کرد: هر ساله ۱۰ تا ۱۱ درصد از گندم کشور در گلستان تولید می شود. البته کشت هر ساله گندم در این سطح، چالش هایی از جمله بیماری ها و تنش های غیر زیستی را به همراه دارد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان افزود: عمده ترین بیماری های مرتبط با گندم در استان فوزاریوم سنبله، زنگ زرد، زنگ قهوه ای، لکه خرمایی و سپتوریوز برگی است. هر ساله برای مبارزه با این بیماری ها ارقام جدید تولید می کنیم.

سوقی گفت:  ایران از نظر منابع ژنتیکی گندم بسیار قوی است زیرا خاستگاه آن در این منطقه بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به معرفی ۵ رقم گندم آبی در استان، گفت: قدیم ترین رقم گندم آبی، "مروارید" است که در سال ۱۳۸۸ نامگذاری شد. این رقم در زمان خودش متحمل به بیماری های زنگ زرد، زنگ قهوه ای و فوزاریوم بود و عملکرد خوبی هم داشت. با توجه به اینکه با گذشت زمان مقاومت این رقم نسبت به بیماری زنگ قهوه ای و زنگ زرد کم شده، کم کم در حال حذف است و تا سه چهار سال آینده این رقم را در استان نخواهیم داشت.

سوقی بیان کرد:‌ "احسان" دومین رقم آبی بود که در اختیار کشاورزان قرار گرفت و در سال ۹۴ نامگذاری شد. این رقم نیاز آبی و تغذیه ای بالاتری داشت اما به همین نسبت عملکرد آن هم بیشتر بود. این رقم مناسبت کشت در اراضی کردکوی، بندرگز، علی آباد کتول، گرگان، رامیان، آزادشهر، گالیکش و مناطق جنوبی کلاله است. یک دو سال سال بعد از حذف رقم مروارید، این رقم را هم به تدریج حذف خواهیم کرد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با اشاره به معرفی رقم آبی "تیرگان" در سال ۹۷، گفت: میانگین عملکرد این رقم در آزمایشگاه های سازگاری ۵۸۹۳ کیلوگرم در هکتار بود. رقم تیرگان نسبت به بیماری های زنگ زرد و زنگ قهوه ای مقاوم و نسبت به بیماری فوزاریوم سنبله نیمه مقاوم است.

وی افزود: این رقم را مناسب کشت در اراضی دیم شهرستان های علی آبادکتول، گرگان، رامیان، آزادشهر، گالیکش، کلاله، مناطق جنوبی گنبد، آق قلا، بندر ترکمن، گمیشان و مراوه تپه کشت کرد.

سوقی خاطرنشان کرد: میانگین میزان پروتئین دانه ۱۲.۲ درصد، میانگین میزان گلوتن مرطوب آن ۳۲ درصد و میانگین سختی دانه ۵۵ است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان اظهار کرد: "معراج" دیگر رقم بذر آبی معرفی شده در سال گذشته بود که خصوصیات رقم مروارید را داراست با این تفاوت که ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم عملکرد بیشتر دارد و نسبت به بیماری زنگ قهوه ای هم مقاومت بهتری نسبت به مروارید دارد.

وی بهترین زمان برای کشت این رقم را ۱۰ تا ۲۵ آذرماه عنوان کرد و گفت: اراضی آبی شهرستان های علی آبادکتول، گرگان، رامیان، آزادشهر، گالیکش و کلاله بهترین نقاط برای کشت این رقم هستند.

سوقی، از معرفی رقم آبی "کلاته" هم خبرداد و گفت: میانگین عملکرد این رقم در آزمایشگاه های سازگاری ۵۹۲۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است. میزان پروتئین دانه ۱۲.۳ درصد، میزان گلوتن مرطوب آن ۳۱.۵ درصد و میانگین سختی دانه آن ۵۵ است.

وی با اشاره به اینکه رقم کلاته تحمل به تنش خشکی و گرما خوبی دارد، تصریح کرد:‌ اراضی آبی شهرستان های کلاله، گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان و مراوه تپه برای کشت این رقم مناسبت هستند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان اینکه این رقم نسبت به بیماری فوزاریوم سنبله حساس است، گفت: استفاده از رقم کلاته در مناطق جنوبی استان توصیه نمی شود.

سوقی در پایان گفت: با توجه به معرفی ارقام جدید، در سال آینده عملکرد استان در تولید گندم بالاتر خواهد رفت و کیفیت آرد و نان هم بهتر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گندم گلستان استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۰۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۰۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره مبارزه شیمیایی با عوامل خسارتزا در مزارع گندم و جو استان، گفت: از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تاکنون با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۰۵ هزار و ۱۸۵ هکتار مزارع گندم و جو استان مبارزه شیمیایی شد.

او با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۹۶ هزار و ۳۵۶ هکتار مزارع گندم استان، افزود: با آفات در ۵ هزار و ۵۶۵ هکتار از مزارع گندم استان مبارزه شد که ۵ هزار و ۲۳۲ هکتار آن علیه حلزون، ۲۸۰ هکتار با سوسک سیاه زابروس و ۵۳ هکتار با کرم مفتولی بود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با علف‌های هرز در ۵۲ هزار و ۴۷۲ هکتار مزارع گندم مبارزه شد، گفت: با علف‌های هرز پهن برگ در ۱۶ هزار و ۴۰۴ هکتار، کشیده برگ در ۱۷ هزار و ۹۵۱ هکتار و توام (دومنظوره) در ۱۸ هزار و ۱۱۷ هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

او افزود: مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم استان با استفاده از سموم گرانستار، توفوردی، تاپیک، پوماسوپر، آکسیال، آتلانتیس، آپیروس، لنتور، آتللو، تیفیس و ویکیلیس صورت گرفت.

بیگی گفت: مبارزه با بیماری‌ها در ۳۸ هزار و ۳۱۹ هکتار مزارع گندم استان انجام شد که ۹۷۶ هکتار علیه سپتوریوز برگی، ۱۲ هزار و ۵۵ هکتار زنگ زرد، ۱۳ هزار و ۲۸۵ هکتار با سفیدک سطحی، ۸ هزار و ۷۸۵ هکتار با لکه برگی‌ها، ۲ هزار و ۲۴۹ هکتار با فوزاریوم خوشه و ۳۵۹ هکتار علیه لکه خرمایی بود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درخصوص مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع جو استان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تاکنون، افزود: مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۸ هزار و ۸۲۹ هکتار مزارع جو استان انجام شد.

بیگی با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفت حلزون در هزار و ۲۷۲ هکتار مزارع جو استان، گفت: علیه علف‌های هرز کشیده برگ در ۲ هزار و ۱۹۳ هکتار، پهن برگ در ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار و دو منظوره در ۸۲ هکتار و با بیماری‌های سفیدک سطحی در ۳۸۸ هکتار، زنگ زرد در ۲۷۹ هکتار، لکه خرمایی در ۲۸۳ هکتار، سپتوریوز برگی در ۳۹۲ هکتار، فوزاریوم ۲۵ هکتار، زنگ قهوه‌ای در ۲ هکتار و توام در ۷۶۳ هکتار مزارع جو استان با استفاده از سموم تیلت، فولیکور مبارزه شیمیایی شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم دیم (PVS) در منطقه بکشلوچای
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود
  • مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۰۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران
  • قیمت کود اوره در سال جدید اعلام شد
  • پرداخت ۲۷۸ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن در گلستان
  • پرداخت پنج هزار و ۲۰۵ فقره تسهیلات ودیعه مسکن در گلستان
  • ثبت نام دوره‌های ارتقاء قاریان و دعاخوانان / معرفی دعاخوانان برتر سال ۱۴۰۲
  • معرفی قاریان برگزیده و ثبت‌نام دوره ارتقاء حافظان و قاریان
  • اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم دیم (PVS) در منطقه بکشلوچای 
  • قاریان و دعاخوانان برگزیده سال ۱۴۰۲ معرفی شدند