Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شکرچی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی در شیراز افزود: زلزله کرمانشاه تجربه بزرگ و یک آزمایشگاه بزرگ بود چرا که شتاب زلزله خیلی زیاد بود و سازه‌های مسکن مهر سرپل ذهاب چون از استانداردهای لازم برخوردار نبودند ۵۰ درصد خسارت‌های که به آن وارد شد ناشی از اجزای غیر سازه‌ای بود.
وی، وقوع سوانح مختلف طبیعی در کشور را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و ادامه داد: چنانچه بتوانیم از این سوانح تجربه و درس‌های فنی و مهندسی بیاموزیم قطعا فرصت مغتنمی  برای جامعه مهندسی کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به مواجه کشور با کمبود منابع مالی و منفی بودن بودجه عمرانی تصریح کرد: ما تعهداتی داریم که باید به آن عمل کنیم و نقش مدیریت در اینجا بسیار حائز اهمیت است.
شکرچی‌زاده گفت: با توجه به وجود تجربه‌های موفق در استان فارس به جای اینکه دنبال منابع ملی باشیم با هماهنگی بین دستگاه‌ها و کار سیستمی و پشتیبانی کردن یکدیگر می‌توانیم کارها را به نحو مطلوبی پیش بریم.
وی، ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعامل و همکاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دستگاه‌های متنوع وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها و بویژه استان برخوردار فارس، زمینه هم‌افزایی جهت دستیابی به اهداف و ماموریت‌های از پیش تعیین شده وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش فراهم شود.
۶۱۲۲ / ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استانداردهای خودرویی کشور ۱۲۰ گانه شد

از سال ۱۳۹۶ و به‌صورت پلکانی، رعایت استاندارد برای خودروهای داخلی و وارداتی ضروری شد. در ابتدا استانداردهای ۵۲ گانه، سپس در گام دوم از انتهای سال ۱۳۹۸ استانداردهای ۶۳ گانه و در نهایت از سال ۱۳۹۹ رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی ضروری شد.

به گزارش گجت نیوز، استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های خودروسازان در سال‌های اخیر بود که دود آن در نهایت به چشم خریداران نهایی رفت. حال طبق آخرین اخبار خودرو معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که استاندارد‌های ۸۵ گانه به‌زودی منسوخ خواهد شد و استانداردهای خودرویی کشور ۱۲۰ گانه خواهد شد.

لزوم ارتقای استانداردهای خودرویی کشور

پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت برای رعایت استانداردهای ۱۲۰گانه خودرویی در کشور، اعلام کرد:

استاندارد‌های مجموعه خودرو در گذشته ۸۵ گانه بود که اکنون ۱۲۰ نوع استاندارد تدوین شده است؛ اما برای اجرای آنها در شرکت‌های خودروسازی باید شرایط لازم و زیرساخت‌ها آماده شوند؛ چون بسیاری از آنها امکانات رفاهی هستند و باید در خودرو‌های جدید اجرا شوند. در گذشته تنها قطعات مصرفی خودرو نظیر تیغه برف‌پاک‌کن، لنت ترمز یا لامپ مشمول استاندارد‌های اجباری بودند؛ اما اکنون بنا شده است که برای هزار قطعه، شامل مجموعه‌هایی نظیر بدنه یا ترمز، استاندارد اجباری ابلاغ شود.

با توجه به آمار فروش بالای دو خودروساز بزرگ کشور، افزایش ایمنی سرنشینان و عابران پیاده و کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از جمله فوایدی است که استانداردسازی خودروهای داخلی می‌تواند برای کشور به‌ارمغان بیاورد و تمامی این موارد نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید حتما اجرایی شوند.

با وجود ادعای مسئولان داخلی در مورد کیفیت مطلوب بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور، می‌توان متوجه شد که به‌جز کلانشهرها، دیگر شهرها از بنزین یورو ۴ و یورو ۵ استفاده نمی‌کنند و این باعث می‌شود استهلاک و آلایندگی خودروهای یورو ۵ جدید افزایش یابد.

همچنین خودروسازان داخلی در بازار ایده‌آل و رقابتی فعالیت نمی‌کنند که قادر به رعایت استانداردهای جهانی باشند. البته که رعایت استانداردهای خودرویی بیشتر، کیفیت و ارتقای محصولات داخلی را افزایش می‌دهد؛ اما در کشوری که قیمت هر خودرو به‌صورت جداگانه اعلام می‌شود و خودروساز حق ندارد نرخ بالاتری برای محصول تولیدی خود تصویب کند و نیز رقابت سالمی میان تولیدکنندگان داخلی، مونتاژکاران و محصولات وارداتی شکل نمی‌گیرد، نمی‌توان انتظار داشت که اجبار رعایت استانداردهای خودرویی بالاتر سبب رسیدن به وضعیت ایده‌‌آل شود.

در یک ماه گذشته نیز شاهد بودیم که خودرو پرتقاضایی همچون پژو پارس به‌دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵گانه، قادر به ادامه تولید نبود و این موضوع خریداران را با معضلات بسیاری روبه‌رو کرد. از نظر بسیاری از خریداران، این موضوع هیچ اهمیتی نداشت و تنها خواسته‌ آنها از شرکت، تحویل خودرو و انجام تعهد بود. در نهایت نیز سازمان استاندارد از این موضع عقب‌نشینی کرد و شاهد تولید پژو پارس در سال جدید هستیم.

استانداردهای ۱۲۰ گانه، بهانه آینده خودروسازان برای افزایش قیمت

بازار خودرو کشورمان انحصاری و بی در و پیکر است؛ به‌گونه‌ای که حدود ۸۰ درصد از سهم فروش سالانه خودرو در اختیار دو شرکت بزرگ دولتی ایران خودرو و سایپا قرار دارد. همچنین در حالی که بسیاری از مردم کشور استطاعت خرید همین خودروهای بی‌کیفیت داخلی با استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند، لزوم رعایت استانداردهای ۱۲۰ گانه موجب سوءاستفاده خودروسازان داخلی برای افزایش بیشتر قیمت محصولات خواهد شد.

در نتیجه مصرف‌کنندگانی که سال‌ها در آرزوی خرید خودرو صفر کیلومتر هستند با افزایش قیمت محصولات مواجه شده یا مجبورند با صرف هزینه بیشتر برای استانداردی همچون سنسور پایش فشار باد تایرها یا چراغ‌های روز که هیچ اهمیتی برای آنها ندارد، خودرو مورد نظر را خریداری نمایند یا از خرید خودرو منصرف شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزارت نفت اراضی مستعد ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد
  • ساخت ۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور کلید خورد
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی توسط وزارت نیرو
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در ۳ سال
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در طی ۳ سال
  • استانداردهای خودرویی کشور ۱۲۰ گانه شد
  • ساخت دستگاه ابزار آزمون تصویر دستگاه پرتو ایکس کانتینری در قم
  • کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از امسال اجرایی می‌شود
  • مدیرکل جدید راه و شهرسازی هرمزگان معرفی شد