Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، «تبصره ۱۴ ماده واحده بودجه سال ۹۸» تاکید کرده که در اجرای قانون هدفمندی یارانه و در اجرای ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، تمامی منابع پیش‌بینی شده برای پرداخت یارانه‌های آشکار و پنهان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه به مصرف می‌رسد. «بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه»، دولت را مکلف کرده است که با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ردیف ۲۲ مصارف هدفمندی چند گروه برای بهره‌مندی از منابع حاصل از حذف یارانه‌های ثروتمندان معرفی شده‌اند؛ مانندِ معلولان.

حالا با تشکیل «ستاد تبصره ۱۴ ماده واحده بودجه سال ۹۸» و استقرار آن در «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» این هدف با جدیتِ بیشتری دنبال می‌شود. فعلا صحبت از حذف آزمایشی یارانه نقدی ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد است که مشخص نیست به صورت قطعی به جایی برسد؛ هرچند حدف آنها به خاطر مضایق بودجه‌ای محتمل‌تراز هر زمانی است؛ چنانکه «حسین میرزایی» سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ ماده واحده بودجه سال ۹۸ می‌گوید که یارانه این دهک‌ها در فرایند حذف شدن است و پرداخت یارانه شهریور ماه این خانوارها هم به حال تعلیق درآمده است تا برای اعتراض و پیگیری فرصت داشته باشند. به گفته وی پیامکی برای سرپرستان خانوار ارسال شده و از آنها خواسته شده که برای پیگیری با سامانه ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند. ایلنا برای روشن شدن ابعاد حذف یارانه بخشی از  دهک های پردرآمد با سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ گفتگو کرد و نظر وی را در مورد حذف یارانه دهک‌های کم درآمد جویا شد.

عده‌ای ظرف روزهای گذشته با خبرگزاری ایلنا تماس گرفتند و اعلام کردند که پرداخت یارانه شهریورماه آنها متوقف شده است. آنها مدعی هستند از اقشار مستضعف جامعه هستند و هیچ نسبتی با دهک‌های پردرآمد جامعه ندارند. به عنوان سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ در این مورد چه پاسخی دارید؟ آیا در این داستان هم، خشک و تر با یکدیگر سوخته‌اند؟  

خیر، اولا ستاد تبصره ۱۴ یارانه هیچ خانواری را حذف نکرده‌ است. این افراد صرفا کاندیدای حذف یارانه هستند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها به آنها پیامک فرستاده و این موضوع را اعلام کرده است. هرکسی که مدعی است این پیامک به اشتباه برایش ارسال شده می‌تواند اعلام کند تا رسیدگی کنیم. ساختار چند لایه‌ای که برای شناسایی دهک‌های پردرآمد و حذف یارانه آنها تعریف کرده‌ایم دقیق است. سال‌ها بر روی طرح و اجرای آن وقت گذاشته‌ایم. 

اگر متوسط مبلغ هزینه‌کرد در چهارماهه اول سال ۹۸ برای خانوارهای تک‌نفره بیشتر از ۴ میلیون تومان، دونفره بیشتر از ۵ میلیون تومان، سه‌نفره بیشتر از ۶ میلیون و ۵۰۰ تومان، چهارنفره بیشتر از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای خانوارهای ۵ نفره بیشتر از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، یارانه آن خانوار قطع می‌شود اما اگر از این مقدار کمتر باشد، یارانه ماه‌های بعد به همراه یارانه شهریور را دریافت می کنند.  

ساختاری که تعریف کرده‌ایم با درآمد افراد و اینکه می‌خواهند در چه راهی آن را هزینه کنند، کاری ندارد. ممکن است که سرپرست خانوار که پرداخت یارانه‌اش متوقف شده ۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد و بخواهد تمام این ۵۰ میلیون تومان را هبه یا سرمایه‌گذاری کند یا اصلا آن را پس‌انداز کند. بنابراین به آن استناد نمی‌کنیم. 

هریک از افرادی که اعتراض دارند می‌توانند به ما اجازه دسترسی به تراکنش‌هایشان را بدهند؛ اگر درست گفتیم که یارانه آنها قطع می‌شود و اگر آنها خلافش را ثابت کردند یارانه شهریور را دریافت می‌کنند. 

بحث این است که در حق عده‌ای اجحاف شده؛ حالا نه تعمدی؛ به خاطر نقص سیستمی. برای نمونه بازنشستگان و کارگران می‌‌پرسند: «برای چه باید این پیامک برای آنها ارسال شود؟» شما چه پاسخی دارید؟  

سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی از اعضای اجرایی ستاد تبصره ۱۴ دچار نقص سیستمی شد و در نتیجه یارانه برخی دهک‌ها در شهریور ماه به موقع به حساب آنها ننشست؛ اصلا بحث حذف یارانه نبود. ۵۰ درصد تماس‌های که دو روز پیش با سامانه ۰۲۱۶۳۶۹ برقرار شد مربوط به همین افراد بود. ستاد تبصره ۱۴ یارانه این افراد را حذف نکرده بود؛ اما صرفا بدلیل اینکه شناسایی حساب آنها با مشکل مواجه شد، یارانه به حسابشان واریز نشد. دلیل دیگری وجود ندارد. 

 ۲۷۵۰ تماس از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ تماسی که با شماره تلفن اعلامی برقرار شد، مربوط به افرادی بود که ما یارانه آنها را حذف نکرده بودیم و صرفا یارانه به حسابشان نیامده بود؛ حتی یارانه دهک‌های درآمدی بالا را هم حذف نکرده‌ایم و جنجال‌های رسانه‌ای که برپا شد را بیهوده می‌دانیم. ضمن اینکه همه افرادی که پرداخت یارانه شهریورماه آنها معلق شد را مطلع کردیم تا اگر محق بشاند به یارانه خود دست یابند. این فرصت در اختیار همه قرار گرفت. بعد از آن هم سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای افرادی که یارانه به خاطر نقص سیستمی به حسابشان ننشته، پیامک فرستاد و اعلام کرد که به بانک مراجعه کنند و حسابشان را معرفی کنند. بنابراین یارانه هیچ یک از افرادی که در دهک‌‌های پایین درآمدی قرار دارند، حذف نشده است. 

حذف یارانه‌ سه دهک‌ ثروتمند به یک چالش برای دولت تبدیل شده است. با اینکه دولت به سبب مضایق بودجه‌ای به دنبال آن است؛ اما به نظر می‌رسد که ثروتمندان دولت را تحت فشار گذاشته‌اند.  

ما ۲۰۰ هزار خانوار از دهک‌های پردرآمد را با شیوه‌هایی که شرح دادم شناسایی و برای حذف یارانه کاندیدا کردیم. فرایند حذف یارانه این افراد را با دقت از ۰ تا ۱۰۰ جلو بردیم. تلاش می‌کنیم تا نقایص فرایندی را شناسایی و رفع کنیم. ممکن است که خطای فرایندی وجود داشته باشد، اما خطای شناسایی، نه. در گام بعد هم این فرایند را به کل سه دهک تعمیم می‌دهیم. 

چرا با وجود اینکه می‌دانستید خطای فرایندی پیش می‌آید، در پرداخت نکردن یارانه‌ عده‌ای، عجله کردید؟ 

هر سیستمی خطای فرایندی و در عین حال خطای شناسایی دارد. ما خطای شناسایی هم نداریم؛ اما برای نمونه در سیستم بانکی خطای شناسایی وجود دارد. این افراد به صورت «من غیر الحق» تسهیلات دریافت می‌کنند. چرا فردی که به سیستم بانکی بدهی دارد، بازهم تسهیلات دریافت می‌کند؟! فردی هم که مجوز واردات یک کالا را ندارد آن را از طریق گمرک وارد می‌کند. خطا در همه حوزه‌های مدیریتی در کل دنیا وجود دارد؛ هنر این است که خطا را پایین بیاوریم. 

ما فرایندها را چند سطحی کردیم تا خطای شناسایی را پایین بیاوریم. ما ایستاده‌ایم و درخواست داده‌ایم که هر مسئولی که در مورد ایراد در شناسایی حرف دارد، مطرح کند. ما ۵ سال از روز و شب خود را برای تکامل سیستم شناسایی صرف کرده‌ایم و خطا در فرایند‌ها را کاهش داده‌ایم. 

 البته اینها که می‌گویید مربوط به امروز نیست. از سال‌ها پیش یارانه‌ عده‌ای بی‌جهت قطع شد و بعد هم سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که اگر اعتراض دارید شکایت کنید. برخی زمانی که استعلام کردند، پیامکی دریافت کردند، با این مضمون: هیچ دلیلی بر قطع یارانه شما نمی‌باشد. با این حال یارانه آنها برقرار نشد.

همانطور که می‌گویید این قضیه مربوط به سال‌ها پیش است. ما از زمانی صحبت می‌کنیم که ستاد تبصره ۱۴ در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر شد. در آن زمان که منظور شماست مردم حتی نمی‌دانستند که به کجا باید شکایت کنند.

من با افرادی در استان‌های گیلان و ایلام که از قبل آنها را نمی‌شناختم و یارانه‌شان قطع شده بود، به واسطه‌ای تماس گرفتم و از خودشان شنیدم که نمی‌دانند برای پیگیری به کجا مراجعه کنند. در حال حاضر همه موارد شفاف شده است. ما در حذف یارانه سه دهک پردرآمد جدی هستیم و آن را تا انتهای سال عملی می‌کنیم. همانطور هم توافق شد منابع حاصل از حذف یارانه‌ها را به معلولان اختصاص می‌دهیم. 

 چند درصد از افرادی که یارانه آنها حذف شده، اعتراض کرده‌اند؟ معترضان به چه دهک‌های درآمدی تعلق دارند؟ 

کمتر از ۱۰ درصد از پردرآمدها این کار را کرده‌اند؛ اما طبق ارزیابی ما تا ۲۰ درصد هم قابل پذیرش است. برای نمونه در کشور گرجستان کمتر از ۱۰ درصد از افرادی که یارانه‌ و کمک‌های دولتی آنها قطع شده، اعتراض کردند؛ اما آنها می‌گویند تا ۲۰ درصد هم قابل پذیرش است. 

یک نفر از مدیران ارشد کشور که در یکی از وزارتخانه‌ها کار می‌کند، با من تماس گرفت و گفت یارانه‌ام بیهوده قطع شده است! پرسیدم چه قدر سرمایه دارید؟ پاسخ دادند: «چیزی نداریم!» گفتم کد ملی‌تان را بدهید تا در سیستم وارد کنیم. این کار که انجام شد دیدیم سه خودرو و چند خانه به نام ایشان است و بیش از ۱۵ میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کند. 

 بعد پرسیدم گردش حسابتان چه قدر است، پاسخ دادند: ۱ میلیارد تومان. باز پرسیدم چه میزان در ماه تراکنش دارید. جواب شنیدم: ماهانه ۲۰ میلیون تومان. گفتم که با این حساب یارانه شما بی‌دلیل قطع نشده است؛ اما پاسخ دادند «پس من اعتراض می‌کنم!» 

 مسئولان سازمان برنامه و بودجه که سازمان هدفمندی یارانه‌ها را در مجموعه خود دارند، چند نوبت گفته‌اند که ستاد تبصره ۱۴ بدون اطلاع آنها راه‌اندازی شده است. چه پاسخی دارید؟ 

زمانی که لایحه‌ای برای ایجاد این ستاد به مجلس برده شد، این دوستان در جریان بودند؛ بعد هم که این لایحه تبدیل به قانون شد بازهم در جریان قرار گرفتند. همان زمان که دولت لایحه داد قرار شد که ستاد در وزارت کار مستقر شود. زمانی که آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ تهیه می‌شد همین‌ها در جلسات حضور داشتند. در جلسات هیات دولت هم حضور داشته‌اند.

در صحبت‌های آقای ربیعی، سخنگوی دولت هم تاکید شد که سازمان برنامه و بودجه در جریان این موضوع بود. ما بیش از ۵ جلسه مشترک با آنها داشتیم و افرادی را که آنها شناسایی کردند را حذف کرده‌ایم. سه روز قبل هم مدیر آی‌تی‌شان در جلسه هماهنگی حضور داشت. این درست نیست که بگوییم در جریان این اقدام‌ها نبوده‌ایم! این صحبت‌ها وجاهت ندارد. به هرشکل ما با قوت به کار خود ادامه می‌دهیم تا  پایگاه اطلاع‌رسانی رفاه ایرانیان پا بگیرد؛ حتی اگر عده‌ای موافق سامانه رفاه ایرانیان نباشند. حذف یارانه افراد حقیقی متعلق به سه دهک، تازه ابتدای کار خود است. در گام بعد به سراغ اشخاص حقوقی می‌رویم. 

گفت و گو: پیام عابدی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: معلولان قانون بودجه 98 حذف یارانه دهک های بالای درآمدی یارانه شهریور 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر خلاق برای باغ فدک تعیین شود/ اصفهان نیازمند هسته مدیریت نرم گردشگری است

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان امروز (یکشنبه) میزبان جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم فروردین_ در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گزارشی از خدمات نوروزی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان ارائه کرد که مورد نقد و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

گزارش ستاد خدمات سفر دقیق‌سازی شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم مدیر خلاق و با ذکاوت برای مجموعه باغ فدک تعیین شود تا به‌عنوان مجموعه اقامتی خوب در طول سال و در زمان پیک سفر با ارائه خدمات شایسته رضایت‌مندی گردشگران و مسافران حاصل شود.

وی افزود: در بیشتر موارد که در گزارش اعلام شد، رضایتمندی بالایی را شاهد بودیم که می‌طلبد این گزارش دقیق‌سازی شود و در اختیار مدیران مرتبط قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نقاط ضعف احصا شود و در دو ماه نخست سال جاری مرتفع شود.

برای کمپ‌های گردشگری از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود

سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی اعضای این ستاد خدمات خوبی به مسافران ارائه شد، مدیریت شهری نیز نقش مهمی در استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف دارد تا خدمات شایسته‌تری ارائه شود.

وی افزود: اصفهان نیازمند هسته مدیریت نرم گردشگری است تا بستر مناسبی برای همه فعالان این حوزه باشد، در این راستا ستاد خدمات سفر شهر اصفهان می‌تواند در این حوزه کار کند و شهرداری نیز باید ساختار خود را در این خصوص منسجم‌تر کند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: سامانه «اصفهان من» همچنان می‌تواند به ظرفیت بالقوه بالاتری برسد، نقطه نظرات تحلیلی نیز باید درباره آمار و اطلاعات اعلام شود.

سامع ادامه داد: نقاط دیگری در شهر علاوه بر باغ فدک این ظرفیت را دارد که تبدیل به کمپ اقامتی شود و می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا بهره برد.

منطقه تاریخی اصفهان در خدمات سفر مورد غفلت قرار گرفت

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بافت تاریخی از دغدغه‌های کمیسیون شهرسازی است اظهار کرد: در خدمات سفر اصفهان و گزارش ارائه شده، منطقه اصلی تاریخی اصفهان مانند میدان امام علی (ع) و مسجد جامع مورد توجه قرار نگرفت..

وی افزود: رویدادی در آن منطقه برنامه ریزی نشده و طرح‌های نورپردازی در این محدوده مورد توجه واقع نشده است، این منطقه همچنان محروم می‌ماند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدواریم با یک برنامه دائمی و سالانه به این مناطق نیز توجه شود تا حضور گردشگران و مسافران را در بافت تاریخی شهر شاهد باشیم.

شاخص اقتصادی در گزارش ستاد خدمات سفر شهر مورد توجه قرار گیرد

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در صنعت گردشگری یکی از شاخص‌های اصلی مباحث اقتصادی است، در این راستا شهر باید از حوزه گردشگری سود ببرد،.

وی افزود: می‌طلبد ستاد خدمات سفر اصفهان در ارائه گزارش اقدامات، شاخص اقتصادی را نیز مورد توجه قرار دهد، از این مهم نیاید فرار کرد زیرا ارزشمند است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت مباحث اصلی افرادی که در حوزه گردشگری ورود دارند، حوزه اقتصادی است، البته اقدامات فرهنگی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

نتیجه گزارش ستاد سفر در پژوهش‌ها استفاده شود

احمد شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه ارائه گزارش ستاد سفر خدمات شهر در صحن شورای اسلامی اظهار کرد: نتیجه گزارش ستاد سفر را باید در پژوهش‌ها استفاده کرد، با استخراج نکات مهم و آمارها بهترین برنامه‌ریزی‌ها را برای ستاد خدمات سفر شهر انجام داد.

وی افزود: صنایع دستی اصفهان در ایران و جهان بی‌نظیر است، باید این صنایع در اماکن گردشگری به مسافران معرفی و ارائه شود، اگر چه این امر در باغ فدک شروع شده اما جای کار بیشتری دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بعضی امکانات موردنیاز برای اقامت بیشتر مسافران در اصفهان به ویژه در باغ فدک اضافه شود، بیان کرد: افزایش تعداد اتوبوس‌های گردشگری می‌تواند به ارائه بهتر خدمات سفر به مسافران کمک کند؛ آموزش و پرورش نیز امکانات بسیار خوبی برای اسکان مسافران دارد که باید این ظرفیت را تقویت کنیم.

کد خبر 744064

دیگر خبرها

  • هیچ گونه خللی در سیر روان قطارهای باری و مسافری نداشتیم/ تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
  • فصل اول مسابقه «شهروند و مافیا» از شبکه نسیم
  • موافقت سرمربی پرسپولیسی برای پیوستن به تیم ملی | با قلعه نویی به دور بعدی جام جهانی می رویم
  • جزئیات دستگیری زورگیران پل صدر و ماجرای تیراندازی
  • پخش مسابقه «شهروند و مافیا» از تلویزیون
  • پخش فصل اول مسابقه «شهروند و مافیا»
  • تشریح جزئیات دستگیری زورگیران بزرگراه صدر و ماجرای تیراندازی / هشدار پلیس به سارقان
  • نگاهی به ۱۰ فوتبالیست پردرآمد جهان
  • مدیر خلاق برای باغ فدک تعیین شود/ اصفهان نیازمند هسته مدیریت نرم گردشگری است
  • ۱۶۷ زندانی جرایم غیرعمد در قم نیازمند کمک خیران هستند