Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اطلاع رسانی ایرنا براساس وظایف آگاهی بخشی خود رسانه های مختلف را در هفته گذشته مورد واکاوی قرار داد و برجسته ترین و مهم ترین موضوعات را رصد و بررسی کرده است.

سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به نیویورک

خبر سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به نیویورک و ملاقات سران کشورها در حاشیه این نشست، در صدر رسانه ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها از سوی رسانه‌های غربی درخصوص تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا و نیز دیدار احتمالی میان روحانی و ترامپ بالا گرفته است. در همین راستا دیروز کریستین امانپور خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در توئیتر خود با انتشاری عکسی از محمدجواد ظریف، اعلام کرد که وزیر خارجه ایران در مصاحبه با من گفته که روحانی آماده است با ترامپ همین هفته دیدار کند، به شرط آنکه آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. امانپور سپس گفت که ظریف تصریح کرده ایران حاضر است در ازای لغو تحریم‌ها اجازه بازرسی دائمی از تاسیسات هسته‌ای را به آژانس اعطاء کند.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت و شرط ازسرگیری مذاکره را بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها دانست. این مهم در حالی است که مقامات دیپلماتیک ایران در چند روز گذشته نیز به انحای مختلف به این مهم اشاره کرده‌اند. هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو روز گذشته با تکرار مواضع پیشینش ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و با ادبیاتی نسبتا تند سخن گفت. همه این سخنان و شروط مطروحه برای مذاکره احتمالی حکایت از هرچه مبهم‌شدن فضای دیپلماتیک دارد.

رکود در بازار مسکن

بررسی دلایل رکود در بازار مسکن از موضوعات مورد توجه رسانه ها در هفته گذشته بود که بازتاب گسترده ای داشت. بازار مسکن دوره رکود خود را آغاز کرده و روزهای پایانی فصل تابستان را با کاهش رو به توقف معاملات به پایان رساند. اکنون با آغاز فصل پاییز که به طور سنتی بازار مسکن با کاهش تقاضا مواجه می‌شود انتظار می‌رود این روند رکودی شتاب افزون‌تری گیرد. پیش از این نیز کارشناسان مسکن از ورود این بازار به دوره رکود کامل خبر می‌دادند. در عین حال گفته می‌شد که رشد قیمت مسکن تنها تا شهریورماه ادامه می‌یابد و پس از آن مسیر نزولی را پیش خواهد گرفت. اکنون به نظر می‌رسد پیش بینی‌ها درست از کار درآمده و بازار مسکن به سوی انجماد کامل پیش می‌رود. امری که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به‌عنوان متقاضیان واقعی بازار، شتاب بیشتری خواهد یافت.

با این حال باید گفت که بازار مسکن دوره رونق خود را کاملا پشت سر گذاشته و دوره رکودی را که بر اساس اصول بازار حدودا ۱۵ فصل به طول می‌انجامد آغاز کرده است. بر اساس آخرین تحولات بازارهای موازی با مسکن به‌ویژه ارز که اثر مستقیمی بر تمامی حوزه‌ها دارد، نرخ دلار در ماه‌های گذشته با ثبات نسبی همراه بوده و همین امر هیجان بازارهای مختلف را نیز کاهش داده است. از این رو به نظر می‌رسد در بازار مسکن نیز با آرامش و ثبات همراه خواهیم شد.

آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت مسکن در پایتخت نشان می‌داد که قیمت‌ها در قیاس با سال قبل افزایش ۸۲ درصدی را تجربه کرده‌اند و حالا جدیدترین بررسی‌های مسکن آمار از آن حکایت می‌کند که خانه در سراسر کشور افزایش بها داشته است. بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی این مرکز، حداقل قیمت هر متر مربع خانه در ایران حدود صد هزار تومان و حداکثر حدود هفتاد میلیون تومان بوده است. به این ترتیب در بازار امروز، قیمت هر یک مترمربع خانه در ایران به‌طور میانگین حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

سودآوری بازار

بازار بورس از حیث سودآوری، همه بازارهای رقیب را پشت سر گذاشت و این موضوع در رسانه های داخلی و خارجی منعکس شد. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۸ تاکنون رشد استثنایی ۷۴ درصدی را تجربه کرده است. این رشد نشان می‌دهد که افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌طور متوسط در شش ماه نخست سال جاری سود بالایی، نصیب‌شان شده است. شاخص کل بورس، در آخرین روز معاملاتی سال گذشته در کانال ۱۷۸ هزار واحدی قرار داشت و اکنون در نخستین روز مهرماه وارد کانال ۳۱۱ هزار واحدی شده است.

اگر از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم، رشد بورس تهران در نیمه نخست سال جاری، حتی بیش از ۷۴ درصد بوده است. در بورس، شاخص مهم دیگری به نام شاخص کل هموزن وجود دارد. در شاخص کل هموزن، تأثیر تمام شرکت‌های بورسی با هم برابر است؛ برعکس شاخص کل بورس که در آن شرکت‌های بزرگ، وزن و تأثیر بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند. میزان رشد شاخص کل هموزن، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، ۱۷۳ درصد بوده است: این بدان معناست که کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و عمدتاً سهام شرکت‌های کوچک و متوسط را خریداری کرده‌اند، بازده بسیار بزرگی نصیب‌شان شده است. هر دو شاخص را که لحاظ کنیم، بازدهی بورس در شش ماه گذشته استثنایی بوده و هیچ‌یک از بازارها حتی به رکورد بورس نزدیک نشده‌اند.

وضعیت سودآوری بازارهای رقیبِ بورس، یعنی ارز، سکه و مسکن، به هیچ‌وجه در شش ماه نخست سال جاری مثبت نبوده است. کسانی که در ابتدای سال جاری، با این تصور که همچون سال گذشته، نرخ ارز و سکه جهش شدیدی می‌کند، به سمت سرمایه‌گذاری در این دو بازار رفتند، عمدتاً تاکنون ضررهای قابل توجهی نصیب‌شان شده است. نرخ دلار در آخرین روز سال گذشته در کانال ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت؛ اکنون دلار آمریکا در بازار آزاد در قیمت ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامعله می‌شود. این بدان معناست که در مجموع بازدهی بازار ارز در شش ماه نخست سال جاری، حدود منفی ۱۱ درصد بوده است و سرمایه‌گذاران در بازار ارز متضرر شده‌اند.

آغاز هفته دفاع مقدس

همزمان با شروع هفته دفاع مقدس اخبار این حوزه از جمله مهم ترین و پرمخاطب ترین اخبار در هفته اخیر بود. پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله، هیأتی از سوی دبیرکل وقت سازمان ملل، خاویر پرز دکوئیار، در سال ۱۳۷۰، به تهران آمد تا خسارتهای وارد بر ایران را برآورد کند. در گزارش این هیأت، خسارات مستقیم به ایران ۹۷ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم یک‌دهم خسارات ۱۰۰۰ میلیارد دلاری است که کارشناسان و مسئولان وقت کشورمان تخمین زده بودند.

در گزارش سازمان ملل، که دبیرکل این سازمان به اعضای شورای امنیت ارائه کرد، آمده است: «در ۲۴ استان ایران، پنج استان صحنه نبرد بود و ۱۱ استان دیگر هدف حمله‌های هوایی و موشکی مکرر قرار گرفت. این ۱۶ استان، دوسوم جمعیت ۵۰ میلیونی کشور را در خود جای می‌داد... طبق اظهارات مقامات ایرانی، بیش از ۵۰ شهر و شهرستان و نزدیک به ۴۰۰۰ روستا در این جنگ به میزان مختلف متحمل خسارت شدند و تعداد بسیاری نیز با خاک یکسان شده‌اند که باید آن‌ها را به این تعداد اضافه کرد. در مجموع، کل واحدهای مسکونی که بنا به گزارش‌ها در جنگ تخریب شد، بیش از ۱۳ هزار بود و ۱۹۰ هزار واحد نیز به شدت خسارت دید. هیات سازمان ملل تعداد قابل ملاحظه‌ای از این محل‌ ها را مورد بازدید قرار داد و خسارات وارده را تایید کرد. این جنگ در تخریب مناطق مسکونی و غیر نظامی تاثیر مستقیم و اسفباری داشت. به علاوه، در حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.»

درباره کاهش تولید ناخالص ملی ایران در این گزارش آمده است: «تولید ناخالص ملی به قیمت‌ های ثابت از ۳۱۲۷ میلیارد ریال در سال ۱۹۷۹ به ۲۸۴۳ میلیارد ریال در سال ۱۹۸۸و به ۲۰۴۸ میلیارد ریال در سال ۱۹۸۸ کاهش یافته است؛ یعنی ۳۰ درصد سقوط کرده است. همچنین در سرمایه‌گذاریها کاهش چشم‌گیری ایجاد شده است؛ یعنی از ۵۷۵ میلیارد ریال در سال ۱۹۷۹ به ۲۹۴ میلیارد ریال در سال ۱۹۸۸ (به قیمتهای ثابت) رسیده است.»

آغاز سال تحصیلی جدید

خبرهای مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید در رسانه ها منعکس شد. مهر از راه رسید و دانش‌آموزان اغلب با شور و اشتیاق و با لباس‌های فرم جدید و کتاب‌های تازه راهی مدرسه شدند. امروز اول مهر است و از مقابل هر مدرسه‌ای که می‌گذریم صدای سرود، شادی و خنده از حیاط و راهروهای مدارس به گوش می‌رسد. همه این زیبایی‌ها اما تنها برای دانش آموزانی است که نه دغدغه مالی دارند و نه دغدغه سلامت.  

مسئله بغرنجی که نظام آموزشی ما را در برگرفته، فقدان شادی و نشاط است. این روزها کافی است، گشتی در رسانه های مجازی بزنیم تا با حجم بالای شوخی ها و کنایه هایی از بزرگسالان رو به رو شویم که خوشحالی شان را از آسوده شدن از روز اول مهر نمی توانند پنهان کنند و بر حال کودکان برگشته بخت رقت می آورند که ناگزیرند یک سال تحصیلی را در کلاس های ناشاد و تنگ و با برخی معلمان خسته و بی حوصله بگذرانند و وقت شان را با درسهای حافظه آزاری تلف کنند که نه به درد دنیای‌شان می خورد و نه ذخیره‌ای برای آخرت شان فراهم می آورد! نظام آموزشی ما چنانکه بارها گفته اند، از شادی و البته ورزش وخیلی چیزهای دیگر تهی است

توسعه و کامیابی زندگی جمعی بی آموزش و جامعه پذیر کردن کودکان خواب و خیالی بیشتر نیست و نه صدا و سیما و نه رسانه های دیگر نمی‌توانند خلاهای فراوان نظام آموزشی در کشور ما را پُر کنند. پرسش اساسی اما اینجا است: جناب رییس جمهور و معاونان و همکاران شان که در سراسر کشور زنگ شروع آغاز سال تحصیلی را با لبی خندان به صدا درمی‌آورند، آیا به راستی می شنوند صدای زنگ خطری را که به سبب نابرابری آموزشی در کشور حتی به سنگین‌ترین گوش‌ها رسیده و هر روز متاسفانه نزدیک تر و گوش آزارتر می‌شود؟

ساخت فیلم شمس و مولانا

موضوع ساخت فیلم شمس و مولانا و انتشار اخباری مبنی بر مخالفت برخی از مراجع تقلید با ساخت این طرح در روزهای اخیر، حواشی زیادی به وجود آورده و باعث شده است تا رسانه ها این مهم را از زوایای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. اگرچه حواشی به وجود آمده برای فیلم مست عشق که موضوع صوفی‌گری مولانا و شمس را به عنوان محور استدلال خود دارد، امر بی‌سابقه‌ای نیست قبلا هم با برگزاری کنگره مولوی مخالفت شده، اما باتوجه به جایگاه مولوی در فرهنگ ما و نیز نظر مقام معظم رهبری درباره این شاعر و عارف سده هفتم هجری، چنین پروژه‌ای تا این اندازه به دست‌انداز بیفتد. رهبر انقلاب نه‌تنها به تقابل شخصیت و دیدگاه‌های مولوی با اسلام و موازین دینی قائل نیستند بلکه بالصراحه بر همپوشانی و انطباق این شاعر و عارف سده هفتم هجری با دین اسلام تاکید دارند. ایشان مسائل عرفانی را دریایی عظیم توصیف کرده‌ و یادآور شده‌اند که بخشی از شعر آیینی ما با عرفان پیوند خورده است.

مست عشق نخستین فیلمی نیست که با مخالفت برخی مراجع روبه‌رو می‌شود. پیش از این و در جریان ساخت و به‌ویژه اکران فیلم سینمایی رستاخیز نیز اختلاف‌نظر درباره نمایش این فیلم سبب شد رستاخیز سال‌ها در محاق توقیف بماند. احمدرضا درویش، کارگردان فیلم رستاخیز، در جریان توقیف این فیلم سینمایی در برنامه چشم شب روشن، درباره مباحث فقهی مطرح‌شده در فیلم گفت: در رستاخیز به لحاظ فقهی و مبانی شرعی بر مبنای فتوای مراجع عظام عمل شده است.

این بار اخبار مخابره شده از قم بود که مست عشق را دوباره سر زبان‌ها انداخت. جمعی از طلاب با ارسال نامه‌هایی به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی، نظر این دو مرجع تقلید را درباره ساخت سریال شمس و مولانا جویا شده بودند و آنها مخالفتشان را با ساخت فیلم عنوان کردند. در روزهایی که انتشار غیرقانونی رستاخیز احمدرضا درویش در فضای اینترنت و انگشت اتهام تلویزیون به سمت دولت، انتقادهایی را درباره نادیده گرفتن مخالفت مراجع تقلید برای توقیف این فیلم مطرح کرده، حالا دو مرجع تقلید پیش از ساخت یک اثر سینمایی در برابر آن اعلام موضع کرده‌اند.

لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت

 بحث حقوق شهروندی بانوان به طور ویژه تری  در رسانه ها بازتاب داشت. لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت پس از سال‌ها کش و قوس میان قوای سه‌گانه و برخی نهادهای ذی‌نفوذ بالاخره از سوی قوه قضاییه تحویل دولت داده شده است. فارغ از اینکه تعلل و تاخیر در تدوین و فرآیند قانونگذاری مقولات مهم و ضروری همچون پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان یا تامین امنیت آنان چه آسیب‌های غیرقابل جبرانی بر پیکره جامعه و امنیت روانی آن می‌گذارد، باید گفت امید است این لایحه در حکم نوشداروی پس از مرگ سهراب واقع نشود. البته تسریع در ارسال لایحه به دولت در دوران جدید قوه قضاییه را باید به فال نیک گرفته و فارغ از اصلاحات محتوایی که در مورد این لایحه در قوه قضاییه انجام شده، باید گفت ارسال لایحه به دولت نشان از عزم راسخ مدیریت جدید قوه قضاییه برای حل معضلات اجتماعی و جرم‌ساز در کشور است.

برای بررسی حقوقی لایحه و کنکاش در مورد نقاط ضعف و قوت آن باید اذعان کرد که ظهور و تصویب اینچنین لوایحی در مورد موضوع زنان می‌تواند تبدیل به نقطه عطفی برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات بر حق زنان باشد تا آنان با پشتوانه قانونی مشخص بتوانند همزمان با رشد و تعالی در جامعه، موانع شیشه‌ای و تبعیض‌های نانوشته و غیرقانونی را کنار بزنند.

تصویب این لایحه به تقلیل فشارهای حقوق بشری سازمان‌های بین‌المللی بر ایران کمک کرده و می‌تواند گامی مثبت جهت احقاق حداقل حقوق زن ایرانی مسلمان باشد. البته با توجه به سابقه نه چندان درخشان و نویدبخش برخی نهادها، باید منتظر اجرایی شدن این لایحه در صورت تصویب شد، چراکه تجربه برخی قوانین سازنده در گذشته نشان می‌دهد که بدون اجرای موثر و مستمر چنین قوانینی، عملا موجب متروک شدن قانون و بروز بی‌اعتمادی نسبت به نهادهای حاکمیتی در جامعه می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صدا وسیما مولانا نيويورك کریستین امانپور حقوق شهروندی قوه قضاییه حسن روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۶۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از ۸ استان کشور در دهه کرامت

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سه‌شنبه ۴ اردیبهشت با حضور حسن نوری‌زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار، جلسه ‌هماهنگی استقرار گردان نانوایان شهید حاج قاسم سلیمانی از خانوک استان کرمان در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

گفتنی است؛ مقرر شد گردان ‌نانواهای‌ خانوک کرمان با حمایت ویژه آستان قدس، استانداری، فرمانداری مشهد و دستگاه‌های مرتبط در جهت تامین نان زائران حرم رضوی خدمات‌رسانی کنند.

لازم به ذکر است؛ در مجموع گروه‌های مردمی از ۸ استان کشور از جمله گلستان، خراسان جنوبی، خوزستان، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان رضوی و خراسان شمالی در حوزه تامین نان خدمت‌رسانی خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب
  • تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور بانوان
  • برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از ۸ استان کشور در دهه کرامت
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟
  • تقویت نظارت ها بر عرضه بهداشتی شیر در مدارس از مهمترین مصوبات کمیته صیانت از سلامت و امنیت غذایی مردم