Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:24:31 GMT

اختصاص اعتبار برای سامانه‌های نوین آبیاری

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۷۱۵۷

اختصاص اعتبار برای سامانه‌های نوین آبیاری

گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان به ایرنا حاکیست؛ عباس زارع در جریان بازدید از باغ زیتون اتکاء منجیل با اعلام این مطلب افزود: این اعتبار از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

وی سامانه های نوین آبیاری را یکی از طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی دانست و ادامه داد: طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری، اثر بخشی خوبی در افزایش تولید محصول و کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته زارع؛ تاکنون یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از باغ ها و زمین های کشاورزی کشور به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده و ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور که آب مورد نیاز آنها از چشمه، قنات، چاه و آب بندان تامین می شود، به سامانه های نوین آبی تجهیز شده اند.

وی افزود : راه اندازی این سامانه در ۵۲ هزار هکتار از این زمین ها تکمیل شده و ۱۲۸ هزار هکتار بقیه هم تا پایان امسال تکمیل می شود.

وی در خاتمه سخنانش گفت: عملکرد امسال ستاد سامانه های نوین آبیاری که در سازمان جهاد کشاورزی گیلان تشکیل شده ، در توسعه این سامانه به ویژه در باغات زیتون خوب است.

به کزارش ایرنا یکی از اهدافی که در جهت کاهش نیازهای آبی در بخش کشاورزی دنبال می شود، افزایش بهره وری آب است. افزایش بهره وری از روش های مختلفی قابل انجام است که یکی از مهمترین آنها کاهش آب مصرفی در واحد سطح و عملکرد ثابت محصول در همان واحد می باشد. مهمترین ابزار دستیابی به این هدف از طریق تغییر شیوه های آبیاری و مدرن سازی به عنوان سخت افزار و مدیریت و بهره برداری مناسب به عنوان نرم افزار خواهد بود و به همین دلیل توسعه روش های نوین آبیاری یکی از رویکردهای برنامه ریزان کشور بوده است.

در استان گیلان میزان هدر رفت آب از اراضی، با توجه به نوع پوشش کانال‌های انتقال و توزیع آب و کیفیت طراحی آن‌ها و همچنین عدم لحاظ کردن آب خروجی از کرت به عنوان تلفات (زیرا در اراضی پایین دست در آبیاری کرت دیگر استفاده‌ می‌شود) متغیر است. به گفته کارشناسان این حوزه؛ میزان هدر رفت آب در این بخش بسیار محسوس است و برنامه‌ریزی و مدیریت برای کاهش آن می‌بایست در دستور کار متولیان این امر قرار گیرد و لازم است برای کاهش تلفات آب، بهبود ساختار شبکه آبیاری و زهکشی سپیدرود، توسعه شبکه مدرن آبیاری، ارتقاء سازه‌های کنترل و تنظیم آب، پوشش‌دار کردن کانال‌های انتقال و توزیع آب، مدیریت زهکش‌ها برای استفاده مجدد از آب خروجی از اراضی به خصوص با نصب سازه‌های کنترلی جهت ذخیره آب در زهکش و استفاده از آن در مواقع نیاز مورد توجه باشد.

سد سفید رود ۷۵ درصد آب استان در بخش کشاورزی و سد آیت الله بهجت ۷۰ درصد آب جمعیت شهری و شرب در گیلان را تامین می کنند.

۷۲۹۵/۲۰۰۷/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت کشاورزی گیلان آبیاری نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۷۶ میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت

مسئول بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: طی سال گذشته از اعتبارات تبصره ۱۸ در راستای ایجاد اشتغال و جهش تولید در سطح استان ۳۷۶ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص و به بانک‌ها معرفی کردیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، علی حیرانی امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین_ در جلسه کارگروه بسیج سازندگی شهرستان نقده با اشاره به اینکه این کارگروه در سطح استان به ریاست استاندار و ماهانه با معاونین برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال ((جهش تولید با مشارکت مردم)) سازمان بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در قالب دو قرارگاه اقتصاد مقاومتی و قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی ابلاغ مأموریت شده است.

وی افزود: طی سال گذشته از اعتبارات تبصره ۱۸ در راستای ایجاد اشتغال و جهش تولید در سطح استان ۳۷۶ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص و به بانک‌ها معرفی کردیم.

مسئول بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: همچنین ۸۵۰ صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌آفرین مردم پایه در تمامی شهرستان‌های استان ایجاد شده است.

حیرانی از عدم محدودیت قیر رایگان در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: هر شهرستانی پیشقدم باشد می‌تواند بیشترین مقدار را جذب کند که به ازای هر کیلومتر ۴۵ تن قیر تخصیص داده می‌شود.

وی یادآور شد: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هم با اولویت تأمین آب شرب روستایی و شهری، ساخت مدارس و راه‌های روستایی و مسکن روستایی در راستای رفع محرومیت از چهره مناطق محروم اقدام می‌کند.

کد خبر 745240

دیگر خبرها

  • دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای روکش آسفالت در تویسرکان
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل بزرگراه یادگار امام
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی
  • ۳۷۶ میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت
  • تجهیز ۳۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری