Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر حضرتی روز پنج‌شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌غربی که به منظور بررسی سند آمایش استان برگزار شد، افزود: علاوه بر مطالعات صورت گرفته در راستای تدوین این سند توسط مشاور، ساعت‌ها کار کارشناسی در سطوح برنامه‌ریزی استانی صورت گرفت و ده‌ها ساعت همایش‌های مشورتی با هدف جلب‌نظر متخصصان، صاحب‌نظران، کارشناسان، مدیران، اصحاب رسانه و فعالان بخش‌خصوصی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این سند به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران، مشارکتی‌ترین سند آمایشی است که در کشور تهیه می‌شود زیرا بسیاری از نظرهای افراد صاحب‌نظر برای تهیه آن دریافت و لحاظ شد.

مشاور طرح آمایش آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته، از تدوین ۲۰ گزاره کلیدی خبر داد و بیان کرد: دسترسی‌های ناقص ریلی و جاده‌ای، اقتصاد معیشتی مبتنی بر بخش کشاورزی و استفاده‌نکردن از کریدورهای توسعه‌ای از جمله این گزاره‌هاست.

محمود اولاد اظهار کرد: مرز طولانی و نزدیک به یک‌هزار کیلومتری، ضعف شاخص‌های توسعه انسانی، برخورداری از منابع متنوع طبیعی، بحران دریاچه ارومیه، تعادل نسبی نظام سکونت با توجه به نبود فاصله جمعیتی زیاد بین مرکز استان و شهرستان‌های پرجمعیت دیگر و غفلت از ظرفیت‌های لجستیکی از جمله دیگر گزاره‌های موجود در آذربایجان‌غربی است که برای بهبود نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف این موارد باید برنامه‌ریزی شود.

وی از تدوین پنج هدف بنیادین برای استان در قالب طرح آمایش خبر داد و گفت: انسجام‌بخشی و دستیابی به یکپارچگی عملکردی، ایفای نقش اساسی در مبادلات بین‌المللی کشور، دستیابی به فرصت‌های برابر توسعه در استان، شکست تله محرومیت و دستیابی به سطح مطلوبی از اقتصاد ملی و گسترش توان خودپالایی اکولوژیکی سرزمینی و تعادل‌بخشی زیست محیطی در اکوسیستم‌های استان از جمله این این هدف‌های بنیادین است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح آمایش آذربایجان‌غربی، این استان در مقیاس فراملی به عنوان دروازه ارتباطات بین‌المللی کشور و دارای نقش لجستیک، ترانزیت، بازرگانی و گردشگری و در مقیاس ملی نیز برخوردار از نقش کشاورزی نوین، معدن و فعالیت‌های دانش‌بنیان مطرح شود.

مشاور طرح آمایش آذربایجان‌غربی اضافه کرد: رسیدن استان به جایگاه استانی در مسیر توسعه، امن، متعامل با زیست بومی پایدار نیز از جمله دیگر اهداف اساسی اجرای طرح آمایش در استان است.

«اولاد» با اشاره به اینکه تله محرومیت مهمترین مشکل آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، این تله را ایجاد تعادل سطح پایین و استمرار این وضعیت عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین نتایج این روند، وجود بیکاری مزمن و تبعات اجتماعی اقتصادی آن است که می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصادی را درگیر کند.

وی تاکید کرد: تنها راه رهایی از این وضعیت، تخریب تعادل موجود و تلاش برای رسیدن به تعادل سطح بالا با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی است.

وی، راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را یکی از راهکارهای ایجاد تعادل سرزمینی و توازن عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر سه شهرستان آذربایجان‌غربی در قالب منطقه آزاد و یک شهرستان در قالب منطقه ویژه تعریف شده و ۱۲ شهرستان دیگر نیز راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی را خواستار هستند که این امر با اصل راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه در تناقض است.

وی گفت: با ادامه این روند راهکار ایجاد تعادل سرزمینی برای بهبود وضعیت شهرستان‌های محروم و ایجاد توازن در آذربایجان‌غربی کاری از پیش نخواهد برد.

در این جلسه اعضای حاضر به بیان نظرهای خود در راستای تدوین هرچه بهتر سند آمایش آذربایجان‌غربی پرداختند.

توجه به احیای دریاچه ارومیه و راهکارهای اجرایی آن در راستای ایجاد زمینه برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی، توجه به گزاره‌های هواشناسی در راستای استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی استان، برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص‌های بهره‌وری کشاورزی و استفاده از منابع آبی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های ریلی و جاده‌ای استان در راستای توسعه مناطق مختلف از جمله مهمترین پیشنهادهای ارائه شده در این جلسه بود.

طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می‌شود و نقشه راه توسعه به شمار می‌رود؛ نقش بی‌بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه‌ریزی و توسعه کشور از طریق بهره‌گیری قابلیت‌های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثربخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه‌ای در فرآیند توسعه ملی بی‌بدیل است.

۲۰۹۳/۳۰۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی سازمان برنامه و بودجه کشور توسعه پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آمایش سرزمین از راهکارهای تحقق شعار سال است

ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار طبس گفت: اگر مردم بدانند که سرمایه آن‌ها درست به کار گرفته می‌شود و به سوددهی می‌رسد انقلابی در بحث تولیدات خواهیم داشت.

علی‌اکبر رحیمی، در گفت‌گو با ایسنا با بیان اینکه شعار امسال (جهش تولید با مشارکت مردم) که مقام معظم رهبری اعلام کردند، گفت: در چندین سال شعار نیز اقتصادی بوده که نقش مهم ظرفیت اقتصاد را در قدرت توسعه کشور نشان می‌دهد. 

وی بیان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت بسیار خوبی دیده شده ولی در اقتصاد مشکلاتی دیده می‌شود که یکی از راهکارهای آن در حوزه اقتصاد، بحث بالا بردن تولید است و زمانی که به خودی خود افزایش پیدا کند برای قدرت پول ملی پشتوانه‌ایی خواهد بود.

رحیمی افزود: ابتدا باید شعار سال را از حالت شعاری خارج و اعتقاد پیدا کرد که تولید برابر با افزایش قدرت پول ملی است و زمانی که افزایش پیدا کند نقدینگی نیز کاهش داشته که خود برابر با کاهش تورم خواهد بود و این موارد را باید برای مردم  به صورت شفاف بیان کرد.

فرماندار طبس اظهارکرد: تاثیر افزایش تولید باید برای بازار هدف مشخص و استاندارد باشند که بتوان برای کشورهای دیگر نیز صادر کرد، صرف اینکه برای افزایش تولید با یک سرمایه‌ایی که از طریق بانک به صورت تسهیلات به دست می‌آید درست نیست.

وی تصریح کرد: باید افرادی که سرمایه عظیمی در دست دارند از آن‌ها دعوت به عمل آورده و زمانی که ببینند که دولت پای کار باشد و سرمایه آن‌ها به سوددهی می‌رسد افراد نیز به این کار ترغیب می‌شوند و لذا باید قوانین دست پاگیر را حذف و آن را برای مردم تسهیل کرد.

رحیمی گفت: نخبگان در همه عرصه‌ها حضور دارند و باید این تسهیل‌گری را با شناسایی افراد و راهنمایی آنها به سمت تولید انجام دهیم، چرا که خود افراد به دنبال بازار هدف رفته و تنها کافی است تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار داد.

فرماندار طبس افزود: از ظرفیت شرکت دانش بنیان به راحتی می‌توان در تولیدات مواد و مصالح  با هزینه‌های بسیار کم اما با درآمدهای بسیار بالا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برای شکوفایی استعداد باید ارتباطی بین دانشگاه و صنعت انجام شود، گفت: دانشگاه‌ها یکی از اهداف مهمی هستند که می‌توان از آن استفاده کرد لذا دانشجویان نیز می‌توانند این شعار سال را که مقام معظم رهبری نامیدند در پایان نامه‌های خود با موضوعات متفاوت استفاده کنند که به عنوان راهکار از آن استفاده کرد.

فرماندار طبس اظهارکرد: یکی راهکارها برای تحقق عملی شعار سال آمایش سرزمین است، که در هر منطقه‌ایی با محصول و مواد اولیه‌ایی که موجود بوده صنعت انجام شود چرا که حمل محصول و مواد اولیه منجر به تولید شده و هزینه دارد مثل فناوری مواد معدنی و فرآوری محصولات کشاورزی اگر استفاده شود طرح آمایش سرزمینی محصول ارزان قیمتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرافت‌هایی که در تحقق شعارسال وجود دارد این است که به عنوان یک اصل به آن نگاه کرد،خاطرنشان کرد: باید در زمان‌بندی مشخص نظارت کامل صورت گرفته که تسهیلات مدنظر  برای تولید استفاده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهش تولید با مشارکت مردم زمینه ساز توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور است
  • صیانت ازاراضی کشاورزی با مشارکت مردم امکان پذیر است
  • مشارکت نزدیک به ۷۵ هزار نفردرآذربایجان غربی دراهدای خون
  • پلدشت پیشرو در توسعه فضای آموزشی آذربایجان غربی
  • اجرای آمایش سرزمین از راهکارهای تحقق شعار سال است
  • زمینه مشارکت مردم در حوزه اقتصادی فراهم می شود
  • شتاب روند توسعه و آبادانی در آذربایجان‌غربی
  • روند توسعه و آبادانی در آذربایجان‌غربی شتاب یافته است 
  • روند توسعه و آبادانی در آذربایجان‌غربی شتاب یافته است
  • بعد از شام دسر بخوریم یا نه؟