Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز  پنجشنبه مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت  روز بین المللی امحای کامل سلاح های هسته ای ۲۶ سپتامبر برابر  امروز چهارم مهر ضمن فراخوان دولت های دارای سلاح های هسته ای به خلع سلاح گفت: سلاح های هسته ای تهدیدی استثنایی و بالقوه برای موجودیت سیاره ما هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگونه استفاده از سلاح های هسته ای یک فاجعه انسانی خواهد بود.  

وی افزود: پیشرفت های زیادی در راستای کاهش این خطر  به عمل آمده است اما امروز می شنوم نه تنها این پیشرفت متوقف شده است بلکه در مسیر عکس به عقب می رود. ارتباط بین کشورهای دارای سلاح های هسته ای به سبب عدم اعتماد تیره شده است. بیهوده گویی های خطرناک در باب کاربری سلاح های هسته ای رو به افزایش است. یک مسابقه تسلیحات هسته ای کیفی در  حال انجام است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود ادامه داد: ساختار نظام کنترل سلاح های هسته ای که با تلاش فراوان به دست آمده است، دارد نخ نما می شود. گام ها و اقدامات صورت گرفته در راه خلع سلاح دیگر چندان یکپارچه نیست. نگرانی من از بازگشت به عادات بد گذشته است که بار دیگر  کل دنیا را گرفتار تهدید به نابودی هسته ای خواهد ساخت.

گوترش افزود: در آخرین ماه انقضای پیمان منع موشک های هسته ای میان برد  دنیا یک مانع ارزشمند جنگ هسته ای را از دست داد. من به طور  جدی ایالات متحده آمریکا و روسیه را به تمدید توافق نامه «شروع دوباره»   برای تامین ثبات و زمان برای مذاکرات اقدمات آینده کنترل تسلیحات تشویق می کنم. همچنین بار دیگر از همه کشورهای طرف دعوت می کنم تا برای ارزیابی موفق ۲۰۲۰ از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای همچنان به عنوان سنگ بنای خلع سلاح اتمی و نظام منع گسترش باقی می ماند. پیمان منع جنگ افزارهای هسته ای نمایانگر نگرانی های بسیاری از کشورها در باره تهدید رو به افزایش سلاح های هسته ای است و پیمان جامع منع آزمایش های هسته ای به عنوان یک اقدام به تعویق افتاده، باقی است.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: بار  دیگر تمام دولت ها را به اجرای کامل تعهدات خود فرامی خوانم. همچنین از دولت های دارای سلاح های هسته ای می خواهم گفتمان ضروری که لازم برای جلوگیری از استفاده از سلاح های هسته ای است را آغاز کنند و بر  سر برداشتن گام های عملی فوری برای خلع سلاح هسته ای توافق کنند.

گوترش تاکید کرد: سلاح های هسته ای خطری غیرقابل قبول برای بشریت ایجاد می کنند.   تنها راه حقیقی از بین بردن تهدید ناشی از  سلاح های هسته ای، از بین بردن سلاح های هسته ای است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۹۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

به گزارش مشرق، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران ابهامات زیادی وجود دارد(!)، گفت که به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد.

گروسی مدعی شد که ایران «نه چند ماه بلکه چند هفته تا دستیابی به اورانیوم غنی‌شده موردنیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد» و در ادامه گفت که این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای دارد یا اینکه می‌تواند در این بازه زمانی به سلاح اتمی دست یابد.» به ادعای وی، گرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به ساخت سلاح هشدارآمیز است اما نباید مستقیما نتیجه گرفت که ایران سلاح اتمی در اختیار دارد.

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

این اظهارات و ادعاها درحالی است که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و انفعال طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

مدیرکل آژانس در ادامه نیز با اشاره به اینکه آژانس به اندازه‌ای که ضروری می‌داند، به سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد، خواستار افزایش دسترسی آژانس شد و مدعی شد: به همتایانم در ایران بارها گفته‌ام و می‌گویم که این فعالیت ابهام برانگیز است و علاوه بر این، ما دسترسی و نظارتی که ضروری می‌دانیم را موردنیاز را نداریم.

وی به بررسی تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و با محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای، گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای مطلقا قدغن است.

مدیرکل آژانس افزود: مساله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

وی در پایان گفت که «پیام من به ایرانی‌ها این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کنند.»

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌
  • (ویدئو) توضیحات کریمی قدوسی درباره توییت‌های جنجالی اخیرش
  • بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم
  • کریمی قدوسی: برای تولید سوخت کلاهک هسته‌ای، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد