Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@21:45:16 GMT

درمان آلرژی پاییزی با ۹ روش طبیعی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۹۶۰۱

درمان آلرژی پاییزی با ۹ روش طبیعی

درمان‌های طبیعی بسیاری برای مقابله با آلرژی‌های پاییزی وجود دارند که با برخی از آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

«با پایان روز‌های آفتابی و بلند تابستان و آغاز پاییز ممکن است از جمله افرادی باشید که از آلرژی‌های پاییزی آزار دهنده رنج می‌برند. گرفتگی بینی، درد سینوس، عطسه، خارش و قرمزی چشم‌ها از جمله علائم آلرژی‌های پاییزی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در شرایطی که برخی افراد از زیبایی‌های ظاهری پاییز مانند تغییر رنگ برگ‌ها لذت می‌برند، برخی دیگر باید برای مقابله با آلرژی در پی مصرف دارو‌های ضد این شرایط و جعبه دستمال کاغذی باشند و اتمام هر چه سریع‌تر این فصل به یکی از آرزو‌های آن‌ها تبدیل می‌شود.

خبر خوب این است که درمان‌های طبیعی بسیاری برای مقابله با آلرژی‌های پاییزی وجود دارند که در ادامه با برخی از آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

اسید‌های چرب امگا ۳

مطالعه‌ای در آلمان نشان داد که مواد غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ توانایی مبارزه با التهاب ناشی از آلرژی را دارند. بر همین اساس است که افراد مبتلا به آلرژی باید یک رژیم غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ را دنبال کنند. از جمله منابع غذایی خوب برای این مواد مغذی می‌توان به ماهی‌های چرب، مانند سالمون و ساردین، گردو، بذر کتان و تخم مرغ اشاره کرد.

پاکسازی پلک‌ها

پلک و مژه چشم‌های خود را طی فصل پاییز چند بار در روز با یک شامپوی بچه ملایم به خوبی شستشو دهید. در روز‌هایی که میزان گرده گیاهان زیاد است، مژه‌ها از جمله قسمت‌هایی هستند که گرده‌ها می‌توانند روی آن‌ها جمع شوند. شستشوی پلک‌ها و مژه‌ها می‌تواند به کاهش چشمگیر احتمال مواجهه با خارش، قرمزی و تورم چشم‌ها کمک کند.

غذا‌های تند

مصرف غذا‌هایی که به‌طور طبیعی تند هستند، مانند فلفل‌های چیلی، ترب کوهی، فلفل هالوپینو یا خردل تند، اغلب به‌واسطه توانایی آن‌ها در پاکسازی سینوس‌ها برای مقابله با آلرژی‌های پاییزی توصیه می‌شود. زمانی که انباشت گرده موجب گرفتگی و بروز درد در سینوس‌ها شده است، به نظر می‌رسد مواد غذایی تند قادر به پاکسازی مسیر‌های هوایی سینوسی هستند.

تعویض مرتب کالای خواب

آیا علائم آلرژی شما هنگام شب تشدید می‌شوند؟ آیا پس از بیدار شدن از خواب با گرفتگی بینی مواجه هستید؟ این امکان وجود دارد که گرده گیاهان را به تختخواب خود انتقال داده باشید. پیش از خواب دوش بگیرید یا به طور مرتب کالای خواب مانند روبالشی و ملحفه‌ها را در طول هفته تعویض کنید تا از شعله‌ور شدن آلرژی پیشگیری شود.

مصرف گزنه

شما می‌توانید برای تسکین علائم آلرژی از داروخانه یک داروی آنتی هیستامین خریداری کنید، اما گزنه یک روش درمان و آنتی هیستامینی طبیعی است که عوارض جانبی دارو‌های شیمیایی مانند خشکی دهان، درد معده و بی حالی را نیز به همراه ندارد. شما می‌توانید گزنه را به شکل کپسول خریداری کرده یا برگ‌های آن را دم کرده و به شکل چای مصرف کنید.

مصرف ماست ساده

ماست ساده به لطف باکتری‌های مفید و پروتئین‌های ضد التهاب موجود در خود می‌تواند به تسکین علائم آلرژی کمک کند. یک پیمانه ماست ساده را به صبحانه یا میان وعده بعد از ظهر خود اضافه کنید تا به تسکین علائم آلرژی مانند گرفتگی سینوس‌ها کمک شود. اگر مزه ماست ساده چندان برای شما دلپذیر نیست می‌توانید مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

استفاده از دستگاه تصفیه کننده هوا

دستگاه‌های تصفیه کننده هوا می‌توانند گرده گیاهان و دیگر ذرات مضر موجود در هوا را به دام انداخته و از بروز آلرژی پیشگیری کرده یا به تسکین علائم آن کمک کنند.

نوشیدن چای رویبوس

چای رویبوس (بوته چای سرخ یا ترش) بدون کافئین و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. اگر به انواع کافئین‌دار چای علاقه دارید می‌توانید مصرف چای سیاه یا سبز را مد نظر قرار دهید. با این وجود، هر سه نوع چای به کاهش سطوح ایمونوگلوبولین E. که یک محرک قوی آلرژی محسوب می‌شود، کمک می‌کنند.

استفاده از نتی پات

شستشو با آب نمک می‌تواند به رفع انسداد سینوس‌ها و تخلیه بقایای گرده گیاهان کمک کند و استفاده از این روش صد‌ها سال قدمت دارد. «نتی پات» وسیله کوچکی است که می‌توانید برای پاکسازی و شستشوی مسیر‌های سینوسی استفاده کنید. محلول نتی پات‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و همچنین می‌توانید از ترکیب نصف قاشق چایخوری نمک آشپزخانه بدون ید با یک فنجان آب گرم نیز استفاده کنید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آلرژی حساسیت فصلی آلرژی فصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۹۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟

عصر ایران- بثورات دارویی همراه با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک یا سندرم DRESS یک واکنش حساسیت شدید به برخی از انواع داروها به شمار می رود. علائم این بیماری شامل تورم پوستی، تب، ناهنجاری های خونی و درگیری اندام های مختلف است.

متخصصین این آلرژی نادر دارویی را به طور بالقوه تهدید کننده زندگی می دانند که به دنبال واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به برخی داروها رخ می دهد. علائم ممکن است هفته‌ ها پس از شروع داروی مشکل‌ زا توسط فرد تظاهر یابند. درمان اغلب شامل قطع داروهای مشکوک و استفاده از داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی به منظور کاهش علائم است.

سندرم دِرِس

سندرم DRESS که تحت عنوان سندرم ازدیاد حساسیت القا شده به وسیله دارو (DIHS) یا سندرم حساسیت به دارو نیز شناخته می شود، یک واکنش شدید به تعدادی از داروهای تجویزی است. متخصصین سندرم DRESS را در قالب یک واکنش ازدیاد حساسیت نوع 4 طبقه بندی می کنند. این واکنش دارویی جدی، پوست و سایر اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد و میزان مرگ و میر آن تا 10٪ گزارش شده است.

بر اساس گزارش هیئت آمریکایی استئوپاتیک پوست، بروز کلی سندرم DRESS غیرمعمول است و ریسک ابتلا از 1 در هر 1000 تا 1 در هر 10000 نفر پس از قرار گرفتن در معرض داروهای محرک متغیر است. این بیماری معمولا ظرف 2 تا 6 هفته پس از اولین مواجهه فرد با دارو رخ می دهد و باعث ایجاد ویژگی های مشخص و در عین حال متغیری می شود که بر پوست و اندام های متعدد تاثیر می گذارند.

علل

سندرم DRESS به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی رخ می دهد که شامل فعال شدن سلول های T سیستم ایمنی و آزاد شدن سیتوکین ها است. با استناد به مقاله ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، داروهای رایج مرتبط با این سندرم عبارت اند از:

- داروهای ضد تشنج

- داروهای ضد ویروس

- آنتی بیوتیک ها

- آلوپورینول

- مگزیلتین

- تثبیت کننده های خلق و خو و داروهای ضد افسردگی

- عوامل بیولوژیک

شواهد همچنین حاکی از آن است که عوامل دیگری نیز در این امر نقش دارند:

- استعداد ژنتیکی برای ابتلا به سندرم DRESS

- ناتوانی کبد در متابولیسم برخی داروها

- فعال شدن مجدد برخی ویروس ها مانند ویروس اپشتین-بار (EBV) یا هرپس ویروس انسانی 6 (HHV6)

علائم

برخی از افراد ممکن است به سندرم DRESS به عنوان یک واکنش چند سیستمی نگاه کنند. این موضوع بدین واقعیت اشاره دارد که بیماری مذکور می تواند علائم مختلفی به همراه داشته باشد. هرچند بیماران ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند، نام DRESS از مشخصه تعداد ائوزینوفیل های بالا، معروف به ائوزینوفیلی، و علائمی که معمولا در بدن ظاهر می شوند، گرفته شده است.

علائم معمول سندرم DRESS عبارت اند از:

- تب

- بثورات پوستی یا جوش

- ائوزینوفیلی

- لنفوسیتوز آتیپیک

- تورم غدد لنفاوی

- التهاب اندام های داخلی

تشخیص

سندرم DRESS می‌ تواند با علائم‌ مختلف تظاهر یابد که آن را مشابه بیماری‌ های دیگر از جمله سلولیت، هپاتیت ویروسی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک می سازد. به همین دلیل این بیماری با احتمال بالا برای تشخیص اشتباه رو به رو است.

به منظور تشخیص سندرم DRESS، فرد باید معیارهای زیر را داشته باشد:

- سابقه بستری شدن در بیمارستان

- راش حاد

- واکنشی که احتمالا مرتبط با دارو است

علاوه بر این، سه مورد از چهار فاکتور زیر نیز باید وجود داشته باشند:

- تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد

- بزرگ شدن غدد لنفاوی حداقل در دو محل

- درگیری حداقل یک اندام داخلی

- ناهنجاری در شمارش سلول های خونی

در این میان محققان ژاپنی نیز مجموعه ‌ای از معیارها را پیشنهاد کرده ‌اند که مشابه هستند، اما شامل فاکتور خاص فعال‌ سازی مجدد HHV6 هم می شود.

درمان

تشخیص زودهنگام و قطع فوری دارو از مهمترین عوامل در درمان این بیماری به شمار می‌ روند. این رویکرد ممکن است برای رفع علائم و هرگونه ناهنجاری خونی و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری کافی باشد.

پس از این مرحله، درمان عمدتا حمایتی است و شامل مدیریت و تسکین علائم می شود. گزینه های مطرح می توانند متشکل از جایگزینی مایعات، تنظیم دما، تغذیه مناسب، مراقبت از زخم و کنترل عفونت باشند. سایر اقدامات حمایتی هم به اندام های آسیب دیده بستگی دارند.

کورتیکواستروئیدهای سیستمیک پرکاربردترین درمان برای این بیماری هستند. با این حال، هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد دوز ایده آل، زمان و مسیر تجویز وجود ندارد. یک مطالعه در سال 2014 که از طریق سری مجلات انتشارات جان وایلی و پسران قابل دسترسی است، نشان داد که کورتیکواستروئیدهای سیستمیک می توانند به طور موثر در مراحل اولیه بیماری اقدام به مدیریت آن کنند.

علاوه بر این در مطالعه ای دیگر از ناشر بریتانیایی بایومد مرکزی در سال 2018 مشخص شد که ترکیبی از پالس تراپی کورتیکواستروئیدی و کورتیکواستروئیدهای خوراکی، یک درمان موثر برای بیماری محسوب می شود.

سایر درمان‌ های موثر عبارت اند از:

- سرکوب‌ کننده‌ های سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین

- کورتیکواستروئیدهای موضعی برای تسکین بثورات پوستی

- ایمونوگلوبولین داخل وریدی

- پلاسمافرزیس

عوارض

حتی پس از بهبودی، برخی از افراد ممکن است از پیامدهای طولانی مدت سندرم DRESS رنج ببرند، از جمله آسیب دائمی به اندام ها و ایجاد اختلالات خودایمنی.

یک نظرسنجی در سال 2015 نشان داد که اکثر افرادی که از سندرم DRESS بهبود یافته اند به بیماری های جدیدی مبتلا شده اند. بر اساس پژوهشی دیگر در سال 2017، بیماری های تیروئید مانند بیماری هاشیموتو، بیماری گریو، و تیروئیدیت بدون درد از جمله شایع ترین عوارض طولانی مدت سندرم DRESS هستند.

آسیب اندام ناشی از سندرم DRESS نیز با عوارض طولانی مدت همراه است. افرادی که آسیب شدید کبدی دارند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند. علاوه بر این افرادی که بیماری کلیوی زمینه ای دارند نیز ممکن است به همودیالیز طولانی مدت نیاز داشته باشند.

بیماری های عفونی یکی دیگر از عوارض شایع مرتبط با سندرم DRESS هستند. مطالعه ‌ای در سال 2013 نشان داد افرادی که تحت درمان با کورتیکواستروئید قرار گرفته ‌اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های عفونی مانند هرپس و ذات‌ الریه باشند.

تمامی این مطالعات از طریق کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در اختیار علاقه مندان قرار گرفته اند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: علائم حساسیت پوستی به داروها

دیگر خبرها

  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • حساسیت‌های فصل بهار و راه‌های درمان آن
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • ۵ روش برای تسکین علائم آلرژی فصلی
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید