Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان آیین استارت آپ ویکند ایمنی در رفسنجان با اشاره به اهمیت ایمنی و بهداشت کار گفت: وظیفه اصلی وزارت صمت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار است که وظیفه‌ای سنگین به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان داشت: حفظ ایمنی کارگران در معادن یا واحد‌های تولیدی خیلی سخت و سنگین است ایمنی در کشور ما به ویژه در صنایع هنوز اول راه است و خیلی راه داریم تا به جایگاه اصلی آن برسیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان بیش از۵۰ هزار کارگاه فعال دارد و بیش از ۳۲۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها کار می‌کنند که بیش از ۳۰ هزار نفرشان در معادن شاغل هستند، افزود: اگر بخواهیم در خصوص ایمنی بحث کنیم از تعویض لاستیک یک چرخ تا مسائل پیچیده‌تر باید پیش برویم که مباحث گسترده و وسیعی است و جای فعالیت دارد.

او ادامه داد: اولویت ما ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی است، چون بیشترین حوادث ناشی از کار منجر به فوت را دارند باید نگاه ما در کلان کم کردن حوادث در تمام ابعاد باشد و استارت آپ‌ها می‌توانند با خلق ایده در این خصوص کمک باشند.

اسماعیلی اظهار کرد: ۸۸ درصد حوادث در کار ناشی از خطای انسانی است، ۱۰ درصد مربوط به ماشین‌آلات بوده و ۲ درصد حوادث اجتناب‌ناپذیر است؛ ۸۸ درصد عدد خیلی بزرگی است که اگر بتوانیم خطای انسانی را کم کنیم کمک بزرگی در این راستا شده است.

او با اشاره به کمبود نیروی متخصص در حوزه ایمنی و بهداشت، افزود: واقعا افراد متخصص و تربیت شده در این حوزه کم است و کسانی در حوزه ایمنی و بهداشت کار می‌کنند که بعضا تخصص کافی ندارند.

این مسئول خلأ نرم‌افزار‌هایی در زمینه ایمنی و بهداشت را یادآور شد و گفت: اپلیکیشن‌های خیلی خیلی کم و محدودی در این حوزه داریم.

حسین احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان  با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع ایران مازاد تولید خود را به بازار‌های جهانی عرضه می‌کند اظهار داشت: در شرکت مس تولید مس کاتدی ۹۹٫۹۹۹ که بهترین مس تولیدی جهان است که از خاک معدنی با عیار ۰٫۶ صد استخراج می‌شود.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان داشت: جایگاه شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه اول است و در دنیا جزء ۲۰ کشور اول در حوزه تولید مس کاتدی و محصولات جانبی است.

او تصریح کرد: اگر در حوزه تولید و اثربخشی بخواهیم روند کار را ادامه دهیم اثربخشی عملیاتی که شرط لازم است، اما کافی نیست برای ادامه راه به همگام بودن به تکنولوژی روز دنیا محتاجیم و در شرکت به آن توجه شده است.

احمدی اظهار کرد: در حال حاضر در حال گذر از نسل چهارم تکنولوژی هستیم قطعا در ادامه کار محتاج به استفاده از تکنولوژی بهینه در حوزه معدن و استخراج خواهیم بود که این حرکت آغاز شده و سیستم دیسپاچینگ و مانیتورینگ معدن از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

او عنوان کرد: ۲۴۰۰ سفر خاک در روز با کامیون‌های ۱۳۵ تنی از معدن حجم سنگینی از عملیات معدنی به شمار می‌رود که باید با سیستم دیسپاچینگ این حجم را کنترل کنیم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با بیان اینکه رشد و توسعه متوازن در تمام حوزه‌های تولیدی و عملیاتی در دستور کار داریم، بیان کرد: در حوزه ایمنی باید رشد متوازن و همگام با صنایع را داشته باشیم اگر شرکت مس خود را در حوزه تولید و توسعه با تکنولوژی‌های روز دنیا مقایسه می‌کند باید در HSE هم بروز باشد و ضرورت داشت این همایش برگزار شود.

او در ادامه عنوان کرد: سال ۲۰۱۷ در معدن شیلی که بزرگترین معدن دنیاست دو نفر فوتی در معادن زیرزمینی داشتند و با تلاش مستمر و شعار تولید بدون حادثه توانستند به این نقطه برسند که ما هم تمام تلاش خود را گذاشتیم که این رویکرد در شرکت مس ایجاد شود و برای ما ایمنی مسأله غیرقابل مذاکره است.

مصطفی زیدآبادی مدیر امور ایمنی و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان از برگزاری نخستین همایش استارت آپ ویکند در شهر سرچشمه رفسنجان به مدت سه روز یاد کرد که امروز افتتاحیه آن است و اظهار داشت: به دنبال این هستیم که با استفاده از تکنولوژی نوین بتوانیم در پیشگیری و کنترل حوادث پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

او ادامه داد: در کشور ایران ۳۷۵ هزار نفر فوتی در سال داریم که تقریبا نیمی از آن مرگ زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها و حوادث سهم قابل توجهی دارند و ۱۰ درصد فوتی‌های زودرس ناشی از حوادث است.

مدیر امور ایمنی و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: باید به سمت روش‌هایی برویم که بتوانیم دریچه‌ای نو باز کنیم تا حوادث را کم کنیم اگر بتوانیم یک نفر فوتی کم کنیم خیلی اهمیت دارد.

او اظهار کرد: در ایران حوادث ناشی از کار ۲۰ میلیارد دلار خسارت مالی دارد که هم بحث انسانی و اخلاقی هم اقتصادی این مقوله مهم است.

دبیر اجرایی نخستین استارت آپ ویکند ایمنی شهر سرچشمه رفسنجان با اشاره به مراحل برگزاری این همایش از برگزاری ۱۰ جلسه هماهنگی بدین منظور و سه جلسه هم‌اندیشی با پارک‌های علم و فناوری کرمان و یزد و همچنین چهار پیش رویداد خبر داد و افزود: ۳۷۵ نفر ثبت نام کردند که ۳۲۲ نفر به عنوان ایده‌پرداز ۲۰ نفر برنامه‌نویس، هفت نفر گرافیست و ۲۶نفر در حوزه کسب و کار فعالیت دارند.

زیادآبادی عنوان داشت: ۱۲۷ ایده به عنوان ایده برگزیده انتخاب شدند و محور‌های همایش استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و هوشمندسازی است، در دنیای نوین شاید بشود با نصب یک سری تجهیزات در لحظه به فاکتور‌های بالاتری رسید.

او با اشاره به اینکه ۴۰ درصد حقوق و عوارض دولتی معادن در کشور از معادن استان کرمان پرداخت می‌شود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که تعداد معادن فعال استان کرمان خیلی زیاد است و توجه به ایمنی معادن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین امری مهم است که این استارت آپ نقطه آغازی برای این مهم است که امیدواریم کمک کننده باشد.

مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بیان داشت: بعد از ۶ سال در وزارت صمت و ۱۲ سال در وزارت دفاع و وزارت نفت می‌توانیم عباراتی که تجربه و حس شده را به کار ببریم که کشور ما به لحاظ حفظ سرمایه و چسباندن «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» به فرایند در مرحله‌ای است که مدیران به دنبال ایمنی می‌آیند.

او تصریح کرد: در عرصه تولید به این موضوع رسیدند که ایمنی باید حرف اول و آخر را بزند در وزارت صمت یک نقشه راه برای ۱۴۰۰ تعریف شده که فرهنگ «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» در وزارتخانه ارتقاء پیدا کند و هیچ کس جز کسانی که دارای خلاقیت و ایده‌های نو و نگاه‌های پیشگیرانه هستند نمی‌توانند در این راستا کمک کنند.

یاراحمدی ادامه داد: تعهد ریشه در باور و اعتقاد دارد هر کس که به عنوان مدیر سازمان یا بالاترین مقام مسئول در یک کشور صحبت می‌کند می‌توان متوجه شد عمل این فرد کجاست و آیا حرف است یا عمل؛ بخشی از ریشه تعهدی ما به مسائل انسانی و اخلاقی که زایده تفکر، تدبیر و اخلاق و مسائل اعتقادی در کشور است بستگی دارد در یک سازمان و تشکیلات عناصر کلیدی هست که آن سازمان را تعریف می‌کند، انسان محور توسعه، تکنولوژی به عنوان ابزاری که گره‌های مبهم را باز کند و سازمان به عنوان بستری است که ما می‌توانیم در آن امن کار کنیم.

وی بیان کرد: تکنولوژی می‌تواند فن و حرفه حل مشکل را یاد دهد فرهنگ و فرهنگسازی در «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» مقوله مهمی است می‌توانست در وزات صمت نزدیک به ۲۲ سال در یک مجموعه دستگاهی بزرگ فقط محیط زیست باشد، اما به این نتیجه می‌رسند که باید نگاه کاملا پیشگیرانه باشد.

یاراحمدی پله‌های حرکت در مسیر فرهنگ و ارتقای ایمنی را پله‌های پنج گانه دانست که پله اول در کشور‌های جهان سوم این است که پیرامون مشکلات دغدغه وجود دارد و افزود: پله دوم این است که اگر دغدغه داریم برای حل مشکل چه راهکاری باید پیدا کرد و واکنش انفعالی صورت می‌گیرد که در سه، چهار دهه قبل در کشورمان روی آن مانور می‌دادند.

او اظهار کرد: زمانی که شخصی مدیر ایمنی یک مجموعه می‌شود که تخصص ندارد اگرچه تعهد داشته، اما به ما آسیب وارد کرده است؛ پله چهارم برای ارتقای ایمنی و تعالی «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» این است که منفعل نباشیم و قبل از آنکه از ما بخواهند خودمان خواسته باشیم و بیشتر از مسئولیت و تعهدمان پاسخگو باشیم که این مهم در عمل میزان اثر پاسخ خودش را نشان دهد.

یاراحمدی در ادامه با اشاره به اینکه در چند دستگاه اجرایی کشور در مرحله چرتکه انداختن هستند، تصریح کرد:، اما پله پنجم مرحله‌ای است که نگاه ما خلاقانه، پیشرو و پیش بینانه باشد که در آن از انسان‌های خلاق و ایده‌پرداز استفاده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: فرهنگ «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» را باید از درون سازمان ایجاد کنیم در ایمنی باید خودمان الگوی خودمان باشیم البته از مدل‌های موفق خوب است که الگو بگیریم.

او تصریح کرد: در «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» دستگاه‌های ما واگرایی دارند هنوز آیین‌نامه واحد برای آن در کشور نداریم و وزارتخانه‌ها در این زمینه هماهنگ نیستند.

یاراحمدی بیان کرد: تا سال ۱۹۹۰ طراحی انجام می‌شد و بعد می‌گفتیم ایمنی را به آن تزریق کنیم بعد از سه دهه شده «طراحی کنیم برای ایمنی» که اگر کشور‌های جهان اول صنعتی و پیشرو به این شعار رسیدند ما هم به عنوان یک کشور توسعه یافته الگوی ایمنی‌مان را باید با این کشور‌ها مقایسه کنیم.

او متذکر شد: انرژی و محیط زیست اگر با هم هماهنگ شود قطعا هم‌افزایی به وجود می‌آید ایمنی با انرژی، انرژی با محیط‌زیست و محیط زیست و انسان عناصری هستند که از هم جداشدنی نیستند.

یاراحمدی یادآور شد: در سال‌های نه چندان دور حوادث انسانی غیرقابل تحملی داشتیم موجب شد این نگاه به «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» اهمیت بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/ی

در حال حاضر در حال گذر از نسل چهارم تکنولوژی هستیم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۰۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد

نورالله مرادی ۲۸ فروردین ماه در نخستین همایش ملی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تمدن ایرانی اسلامی از پیشینه بسیار بزرگی در حوزه دانشی و به ویژه دانش بومی و سنتی برخوردار است و این مهم از موضوعاتی است که از همان ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: توجه به ویژگی‌ها و خرد بومی مناطق مختلف کشور نیز از دیگر مسائل مورد توجه دولت سیزدهم بوده و بر اساس آن همایش دانش بومی در چهارمحال و بختیاری طراحی شد و به اجرا رسید.

وی ادامه داد: برای اجرای این همایش، طراحی خوبی در استان انجام و زوایای جدیدی از دانش پنهان و فراموش شده محیط زیست استخراج شد و شرکت‌های دانش بنیان دست به ابداعات مختلفی زدند.

مرادی با اشاره به ارسال ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش، گفت: تلاش محققان در این همایش نقطه آغازی است که بحث‌های توسعه‌ای مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شود و اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور چراغ راه ما در این حوزه است.

مرادی از تدوین ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست ویژه استان‌های کشور خبر داد و تصریح کرد: این مهم به زودی محقق می‌شود و اطلس دانش بومی کشور از مجموع پژوهش‌های این کتاب‌ها نهایی خواهد شد.

وی همچنین از تداوم در برگزاری همایش دانش سنتی محیط زیست خبر داد و افزود: این همایش به صورت دو سال یکبار ادامه خواهد یافت.

معاون آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دانش سنتی محیط زیست موضوع بدیع و تازه‌ای است و این همایش فرصت خوبی فراهم کرده تا با هم افزایی سایر حوزه ها از جمله دانشگاه بتوان در حفظ محیط زیست گام‌های بیشتری برداشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد
  • اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور تدوین می‌شود
  • عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم
  • آغاز به کار نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست درچهارمحال و بختیاری
  • اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور تدوین می‌شود