Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسوول این تیم دوچرخه‌سواری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعضای ۶ نفره این تیم صبح امروز با شعار «غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایدار»  که شعار روز ملی غار پاک بود حرکت خود را از مهاباد شروع کردند و پس از چهار ساعت دوچرخه‌سواری در مسیر جاده برهان (محور مهاباد به بوکان ) خود را به غار آبی سهولان رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیاکو توتونچی وی اضافه کرد: اعضای این تیم دوچرخه‌سواری سپس در مراسم روز ملی غار پاک که با حضور مسوولان و دوستداران محیط زیست برگزار شد شرکت کرده و در پاکسازی محیط بیرونی و دورنی غار سهولان دوستداران محیط زیست، ماموران یگان حفاظت محیط زیست مهاباد دانش‌آموزان روستای سهولان را یاری کردند.

وی هدف از این برنامه دوچرخه‌سواری را  ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان، توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد، جابجایی در مسافت‌های کوتاه درون شهری، کمک به کاهش آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آنها شامل بیماری‌های روحی و روانی، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی و کمک به مسائل زیست محیطی عنوان کرد.

غار سهولان

سهولان به زبان کُردی به معنی یخبندان است، این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است و مردم محلی این غار را به نام «کونه‌کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.
مساحت داخلی غار سهولان حدود ۶۰۰ متر مربع است و محتویات غار سنگ های آهکی، ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن ۵۰ متر است و عمق آب در برخی جاها به ۳۲ متر می‌رسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه است.
غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است و با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه‌های «کوتر» قرار دارد و دارای ۲ دهانه است.
مطالعات غارشناسان نشان می‌دهد که این غار بر اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی اواخر دوره «کرتاسه» به وجود آمده و قدمت آن به ۷۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد.
این غار ۱۰۰ سال پیش برای اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت، پس از آن در سال‌های جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه ۱۳۷۳ توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان به دست آمده این غار از هزاره های دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسانها قرار گرفته است.
تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش است که قسمت‌هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده اند؛ به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوی دیگری زیست نمی‌کند.
درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا، روی سنگ‌ها و صخره‌ها با خزه‌های سبز و قهوه‌ای پوشیده شده است.

دوم مهرماه به عنوان روز «ملی غار پاک» نامگذاری شده است، این روز فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسوولان است. 
روز غار پاک تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد با پیگیری‌های انجام شده روز غار پاک در تقویم مناسبت‌های زیست محیطی کشور ثبت شده است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست مهاباد روز غار پاک دوچرخه سواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد شهدا در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، در مراسمی یاد شهدای فروردین ماه و شهیدان امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و سید مرتضی آوینی گرامی داشته شد.

شرکت کنندگان ضمن قرائت فاتحه، با آرمان‌های شهدا تجدید بیعت کردند.

مردم اقبالیه و آبیک هم در مراسمی سالروز  شهادت سردار سرافراز سیدمحمد حجازی را گرامی داشتند.

سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۰ بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

جمعی از مدیران محمدیه هم به مناسبت روز ارتش با خانواده شهید زیاد علی زیادی دیدار کردند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند
  • بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد
  • (تصاویر) ماجرای دوچرخه‌سوارهای جنگ جهانی دوم
  • گرامیداشت یاد شهدا در استان قزوین
  • ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد
  • ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار
  • همایش دوچرخه سواری در شهر خور
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • قهرمان مشهور تور دو فرانس از بیمارستان مرخص شد
  • احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت