Web Analytics Made Easy - Statcounter

متین نجارزاده فعال گردشگری در زمینه نجوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی نادیده شدن گردشگری نجومی با توجه به وجود زیر ساخت‌ها وابنیه‌ ای که براساس نجوم و معماریشان طراحی کرده اند، گفت: کشورمان در دنیا زیاد شناخته شده نیست از این رو گردشگر خارجی کمتر وارد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:گردشگری صنعت پردرآمدی محسوب می‌شود که زیرساخت های زیادی بسیاری در این صنعت مانند پرنده نگری، اکوتوریسم، طبیعت، مذهبی و غذا وجود دارد که یکی از این شاخه‌ها اترو توریسم یا گردشگری نجومی است ودر دنیا یک شاخه نو از گردشگری محسوب می‌شود.

 نجارزاده بیان کرد:برخی از کشور‌ها مانند شیلی در این صنعت پیشرو و سرآمد هستند و کشور‌های دیگر به صورت جسته گریخته مانند کشور‌های خلیج فارس، عمان وکشور‌های اروپایی وآمریکا گردشگرانی را به سوی خودجذب می‌کنند.

وی ادامه داد:یک بحث مهمی که در صنعت گردشگری نجومی وجود دارد آفتابی، مهتابی وصاف بودن آسمان آن کشور است که در کشور‌های اروپایی شاید در کل سال از ۳۶۵ روز سال ۳۰ روز هوای آفتابی وجود داشته باشد در حالیکه در برخی از نقاط کشورمان بیش از ۲۸۰ روز در سال هوای آفتابی داریم.

نجارزاده گفت:اگر ما بخواهیم صنعت گردشگری را توسعه دهیم نیازمند زیر ساخت‌ها وسرمایه گذاری‌ها در برخی از زمینه‌ها وشاخه‌های گردشگری هستیم، اما این شاخه از گردشگری بدون هیچ گونه  سرمایه گذاری فقط باید استفاده واجرا شود.

وی بیان کرد: در کشورمان بنا‌های نجومی بسیاری مانند چغازنبیل، رصد خانه مراغه و چهار طاقی هایی است که در تمام مناطق ایران در کاربریشان اختلاف نظراست و از درگاه‌های این چهار طاقی‌ها طلوع وغروب خورشید در اعتدالین وانقلابین مشهود می‌شده، وجود دارد.

وی افزود:ما برج‌های نجومی مانند برج رادکان در خراسان شمالی داریم همچنین وجود بحث نیم روز در کشور وجود دارد که تا قبل از قرن ۱۸ میلادی مکانی در سیستان بلوچستان وجود داشت که صفر مبدا به دلیل اینکه طول مدت صبح وشبش آن یکی بود مبنای محاسبه قرار گرفت و تمام ساعت‌های کشور‌های جهان براساس این مبدا تنظیم می‌شدند که مکان یابی این اثر توسط ابوریحان بیرونی در کتاب‌های خطی وجود دارد.

نجارزاده بیان کرد:با توجه به وضعیت کشور ما و اینکه انگلستان نسبت به دیگر کشور‌ها پیشرو بود روستایی به نام گرین ویچ را به لحاظ جغرافیایی به عنوان مبدا صفر به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد:ایران بنا‌های نجومی، ساعت‌های آفتابی، شاخص‌های ظهر دارد به صورتی که تمام بنا‌های باستانی ما با غروب و طلوع خورشید وپارامتر‌های نجومی تنظیم شده است، مانند میدان نقش جهان، عالی قاپو و نحوه‌ طلوع خورشید به گونه‌ای بوده است که از پشت سر پادشاه آن زمان ظاهر می‌شد.

فعال گردشگری گفت:در چند سال اخیر کشورمان به لحاظ تبلیغاتی که در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی وتشکل‌های مردم نهاد انجام شده است کم کم صنعت گردشگری نجومی عمومیت پیدا کرده است به طوریکه شما به هر شهری از استان‌های کشور حتی شهر‌های کوچک سفر کنید انجمن‌های نجوم گردشگری فعالیت دارند و مردم نیز استقبال خوبی کردند.

وی گفت:ضعف‌های بسیاری در زمینه معرفی کشورمان به لحاظ گردشگری نجومی نسبت  به کشور‌های اروپایی وجود دارد، اینکه در دفترچه وپکیج‌هایی که در دست تمام گردشگران خارجی وجود دارد این سوال پیش می آید که آیا چغازنبیل با کارکرد ستاره شناسی به قدر کافی معرفی شده است؟

نجارزاده گفت:در کتاب‌های راهنمای سفر گردشگران خارجی فقط به شهر‌های طلایی مانند اصفهان، شیراز ویزد اشاره شده است یعنی هر توریستی که وارد کشور می‌شود بیشتر وارد این شهر‌ها می‌شود و شهر‌های شمالی کشور ویا مناطق دیگر پا نمی‌گذارد البته توریست‌های اعراب خلیج فارس بعد از زیارت قم ومشهد به سمت مناطق شمالی کشور می‌روند که البته با وضعیت موجود کشور، این توریست‌ها چالش‌ها را پر می‌کنند و اقتصادگردشگری ما را می‌گردانند.

وی گفت:برای جذب کردن توریست‌های کشور‌های اروپایی باید در کتابچه‌های تور‌های گردشگری اصلاحاتی انجام شود، باید در سایت ها به معرفی هرچه بیشتر ابنیه هایمان بپردازیم که این کار نیازمند یک کار رسانه‌ای ومستند سازی است.

نجارزاده گفت:مجموعه‌های داخلی و آژانس‌های گردشگری که مسئول نوشتن راهنما و کتابچه سفر گردشگران خارجی هستند باید به معرفی چغازنبیل و دیگر معماری‌هایی که براساس پارامتر‌های نجومی طراحی وساخته شده است معرفی واضافه کند، اگر رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی به صورت فعالانه ودوزبانه در این مورد اقدام کند خود توریست خواستار این می‌شود که به دیگر شهر‌های کشورمان سفر کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ میلیون نفر ـ اقامت طی یک ماه اول سال در کشور ثبت شد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ستاد سفرهای نوروزی امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد. در این نشست علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: یک میلیون و ۲۰۶ هزار نفر در ایام نوروز به صورت تمام وقت و موافقت یا داوطلبانه مشغول خدمت بودند. ستاد خدمات سفر رویکردهایی را دنبال می‌کرد که مهمترین نکته آن هم افزایی بین دستگاه‌ها برای ارتقای خدمات سفر بوده است. به تناسب مشکلات در سال‌های قبل تصمیماتی گرفته شد که نسبت به گذشته بهتر بود.

وی با بیان اینکه نزدیک ۸۰۰ نوروزگاه در ایام سفر ایجاد شد گفت: آسیب‌ها و نقاط ضعف هم شناسایی شد. به عنوان مثال اگر از سوانح جاده‌ای صحبت شده گفته شد که در چه محورهایی و چه ساعتی بیشترین تصادف وجود دارد به همین دلیل استقرار ویژه ای در موقعیت‌های مکانی و در آن زمان پیش بینی شد.

وی گفت: کاهش مدیریت سوانح نباید ۱۵ روز قبل از سفر انجام شود بلکه باید دغدغه ما در طول سال باشد. با توجه به تقویم سال، یکی از نکات قابل برنامه ریزی امسال مدیریت رفتار سفر مسافران است. ما امسال ۳ موج سفر را داشتیم. همزمانی با ماه رمضان موجب شد در موج اول به کاهش مواجه شویم و در موج دوم با افزایش قابل توجه رو به رو بودیم و در موج سوم که عید فطر بود افزایش سفر را نسبت به سال گذشته داشتیم.

شالبافیان گفت: قرار شد در پایان تعطیلات آمار سفرها را اعلام کنیم. از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین بیش از ۶۳ میلیون و ۲۴۷ هزار نفر اقامت داشتیم که نسبت به سال قبل مدت بیشتری را در نظر گرفتیم و ۵ درصد افزایش داشته است. این آما در اقامتگاه‌های رسمی طی این مدت ۲ و نیم درصد افزایش داشت. همچنین استان‌های خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل بیشترین میزان اقامت را داشته‌اند. ضمن اینکه یک هزار و ۴۷ بازارچه صنایع دستی در بسیاری از محورها استقرار پیدا کرد.

معاون گردشگری گفت: مصوبه‌ای یود که هر سال باید ورودی موزه‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما انجام نشد با هماهنگی تشکل‌های گردشگری قرار شد که این افزایش مورد خطاب تورهای گردشگری قرار نگیرد. چارچوب در این زمینه تعیین شد.

وی افزود: دو نشست با بخش خصوصی و موزه‌ها داشتیم. قرار شد تورهای ورودی که از قبل فروخته شده بود با قیمت سال قبل محاسبه شود. به شرطی که فرم‌های لازم را پر کنند در حوزه تورهای داخلی هم همین تصمیم گرفته شد.

کد خبر 6078529 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • هرمزگان برای مقابله با قاچاق نیازمند تجهیزات الکترواپتیک است
  • ۶۳ میلیون نفر ـ اقامت طی یک ماه اول سال در کشور ثبت شد
  • مردمی‌سازی نظارت بر فضاهای تبلیغاتی کشور کلید می‌خورد
  • حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد/ ما منطقه امن می‌خواهیم/ باید خودانتقادی را آغاز کنیم/ کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است
  • روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد /باید خودانتقادی را آغاز کنیم /کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است
  • آرام کردن اوضاع ملتهب خاورمیانه نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای جهانی است‌
  • مدیر خلاق برای باغ فدک تعیین شود/ اصفهان نیازمند هسته مدیریت نرم گردشگری است
  • اصفهان نیازمند هسته مدیریت نرم گردشگری است
  • ریشه حقوق‌های نجومی با حساب واحد خزانه خشکیده می‌شود؟
  •  عوارض خروج از کشور افزایش یافت