Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عمرانی رئیس دانشگاه آزاد زابل در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌های این واحد دانشگاهی در سال تحصیلی جدید گفت: تبلیغات رشته‌های موجود و نحوه پذیرش در خارج از مرزها به‌ویژه کشور افغانستان از برنامه‌های سال جاری این واحد دانشگاهی است که می‌تواند در جذب و پذیرش هرچه بیشتر دانشجوی غیرایرانی مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه سیستان داری یک مجموعه دانشگاهی است؛ به عبارتی شهر زابل علاوه بر دانشگاه دولتی و علوم پزشکی دارای یک دانشگاه آزاد ؛ دانشگاه پیام نور، علوم قرآنی و آموزشکده‌های متعدد است. اما امکان جذب دانشجو در این دانشگاه ها وجود نداشت.

عمرانی گفت: با توجه به این که نوار مرز ایران و افغانستان مسدود و یک دیوار مرزی بین دو کشور احداث شده است تبادلات تجاری بین این دو کشور کاهش پیدا کرده است. بنابراین بسیاری از مسئولان پیگیر هستند تا برای رونق منطقه این مرز بازگشایی شود.

او با بیان این که در سنوات گذشته منطقه سیستان و زابل مراودات تجاری زیادی با افغانستان داشت ادامه داد: به دلیل بحث‌های امنیتی در منطقه، مرز سیستان را مسدود و دیوار مرزی کشیده شد. به همین دلیل و با توجه به حساسیتی که وجود دارد مقداری رفت و آمدها دچار مشکل شده و با محدودیت انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی زابل با بیان این که مهاجرت از زابل به واسطه خشک سالی‌های بیست ساله افزایش پیدا کرده است افزود: به لحاظ اقتصادی نیز وضعیت معیشتی مردم در شرایط خوبی نیست چرا که در زابل اشتغال قالب کشاورزی بوده و حالا درآمد مردم تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته موضوعی که موجب مهاجرت مردم از شهر زابل شده است.

عمرانی گفت: برای حل این موضوع دو راهکار وجود دارد؛ به دلیل استفاده از تسهیلات مرز، می‌توانیم نیروی متخصص آن سوی مرز را تامین کرده و هم در کشور افغانستان تاثیر فرهنگی داشته باشیم. به همین دلیل بحث بین الملل واحد زابل را مطرح و سال گذشته نیز مصوبات لازم را در هیات امنا به تایید ریاست عالی دانشگاه رساندیم و بنا شد در زابل دانشجوی خارجی جذب کنیم.

او تاکید کرد: اما به واسطه این که در منطقه زابل تردد افراد غیر ایرانی ممنوع و در خصوص تردد افغانه و مجوزهای آن‌ها مشکلاتی داشت در بحث جذب نیز محدودیت هایی مطرح شد. بنابراین با پیگیری‌هایی که انجام شد این شهرستان را از منطقه ممنوعه خارج کردیم.

او گفت: در حال حاضر در خارج از مرز از طریق ادارات استان‌های همجوهر و هم از طریق معتمدان و ریش سفیدانی که خارج از مرز هستند اطلاع رسانی انجام می‌شود تا ما بتوانیم جذب دانشجوی خارجی را از کشور افغانستان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی زابل در ادامه اضافه کرد: همچنین تلاش کردیم یک سری امکانات را برای متقاضایان کشور افغانستان فراهم کنیم. با دانشگاه‌های دیگر نیز به اجماع رسیدیم تا آن‌ها را نیز با خودمان همراه کنیم تا علاوه بر رشته‌های علوم انسانی و فنی، دانشگاه علوم پزشکی را نیز در بحث گردشگری سلامت در کنار خود داشته باشیم.

عمرانی در خصوص فعالیت‌های حوزه علمیه برای جذب دانشجوی خارجی نیز گفت: اخیرا حوزه علمیه زابل نیز به این موضوع ورود کرده و مجوز راه اندازی جامع المصطفی را دریافت کردند تا هم بحث‌های علمی و هم بحث‌های فرهنگی را با خارج از مرز داشته باشیم تا به لحاظ فرهنگی و علمی تاثیر گذار باشیم.

او گفت: در بحث بهداشتی و سلامت نیز ورود کرده ایم چرا که برخی از بیماری‌های که از آن سوی مرز منتقل می‌شود مشکلاتی را ایجاد می‌کرد و بعضی از بیماران کشور افغانستان به واسطه تردد غیرمجاز برای شهروندان زابل مشکلاتی را ایجاد و باعث شیوع بیماری های مسری می‌شدند.

او تاکید کرد: در همین راستا یکی از تمهیداتی که انجام شد این بود که یک بیمارستان در نقطه صفر مرزی ایجاد شود تا بیماران کشور افغانستان وراد کشورمان نشوند بلکه در این بیمارستان مداوا شده و به کشور خود بازگردند. در نهایت معتقدم اجماعی که بین دانشگاه‌ها و حوزه علمیه اتفاق می‌افتد می‌تواند این زمینه را فراهم کند که بتوانیم با خارج از مرز مبادلات فرهنگی و علمی داشته باشیم. در همین راستا مجوزهای لازم را اخذ و تبلیغات لازم هم دراین خصوص انجام داده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی زابل در پایان در خصوص تعداد دانشجویان افغانستانی گفت: برای امسال 400 دانشجوی افغانستانی در کل استان ( دو واحد بین الملل و مرکز استان) جذب خواهیم کرد که سهم دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل حدود 100 نفر است که این تعداد در بهمن ماه جذب خواهند شد.

پایان پیام/

341 / 167 زابل جذب دانشجوی خارجی عمرانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زابل جذب دانشجوی خارجی عمرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند

به گزارش خبرنگار مهر، ، فاضل احدی پیش از ظهر جمعه در دیدار با بسیجیان فناور اظهار کرد: فناوران به عنوان مرجع دانشی می توانند در زمینه تحقق شعار سال نقش آفرینی کنند و فضای امید و آینده نگری را توسعه دهند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید در جامعه زمینه بهره‌مندی آن جامعه از رفاه، آسایش و ایمنی را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: با دست‌یابی به پیشرفت پایدار از مسیر دانشگاه و مراکز علمی فرصت رشد و تولید پایدار نیز مهیا می‌شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بحث تولید را با دانش‌بنیان بودن تولید گره زدند به این معنی که اگر قرار است کاری انجام دهیم، مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و بر اساس توسعه پایدار باشد.

احدی گفت: با توجه به رویکردهای جدید سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل در سال جدید، باید بیش‌ازپیش در راستای تحقق شعار سال و افزایش شرکت های دانش بنیان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه تولیدی پایدار است که بر پایه فناوری بوده و پشتوانه علمی داشته باشد، افزود: فارغ‌التحصیلان باید متناسب با تخصصی که یاد می‌گیرند، بتوانند ایده‌های علمی خود را در قالب مسئله محوری و هسته سازی تبدیل به محصول، شغل و کسب درآمد کنند تا در جامعه خود نقش‌آفرین باشند یعنی محور اصلی تولید مبتنی بر دانش و دانش‌بنیان باشد تا توسعه پایداری را ایجاد کند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل با بیان اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با حمایت از طرح ها و ایده های فناورانه، و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مأموریت‌های جدید خود در حال فعالیت است، اظهار کرد: توسعه تیم ها و هسته های دانشی و پژوهشی در راستای کشف مسئله و حل آن ها می تواند مشکلات اساسی استان در بخش های مختلف را که منشعب از این مسائل هستند نقش بسزایی ایفا کنند.

احدی با تأکید بر اینکه ضروری است دانشگاه ها و مراکز علمی نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی، کارآمد و متخصص تربیت کند، ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان، دانشگاه ها و مراکز علمی بایستی دانشجویان را به‌عنوان قوه عاقله کشور با نگاهی بر انسان‌ساز بودن در کنار پرورش و تربیت افراد مفید برای جامعه، مسئله محور بودن به‌ویژه در حوزه فناوری و ایجاد توسعه پایدار، نگاه به درون و ظرفیت‌های جامعه برای تحقق شعار سال تربیت کنند که در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6082380

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • برتری نشریات دانشجویی واحد رودهن میان سایر واحد‌های دانشگاهی
  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • متعهد به از بین بردن فساد اداری هستیم