Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@09:12:43 GMT

بهترین روغن برای سلامتی کدام است؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۱۳۴۶

بهترین روغن برای سلامتی کدام است؟

در افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند یا چربی خون بالا دارند، این میزان باید کمتر باشد. چربی‌ها و روغن علاوه بر تامین انرژی، منبع تامین اسید‌های چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین a، d، e و k هم هستند.

بهترین روغن برای سلامتی کدام است؟//ثباتی

باید توجه داشت مصرف زیاد چربی‌ها در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماری‌های قلبی -عروقی را افزایش می‌دهند، چربی زیاد موجود در رژیم غذایی باعث بروز اضافه وزن و چاقی و بیماری دیابت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف زیاد موادغذایی پرچرب به خصوص چربی‌های حیوانی خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات را نیز افزایش می‌دهد.
بهترین نوع روغن مصرفی روغن‌های مایع بوده و روغن‌های مایع فاقد اسید‌های چرب اشباع شده و اسید چرب ترانس هستند.

اغلب روغن‌های نباتی به شکل طبیعی مایع هستند، برای افزایش ماندگاری و شکل پذیری بیشتر در فرآیندی آن‌ها را هیدروژنه و به اصطلاح جامد میکنند. در این فرآیند تبدیل روغن مایع به جامد اسید چرب ترانس تشکیل می‌شود. اسید‌های چرب ترانس جذب اسید‌های چرب ضروری را در بدن مختل می‌کنند. اسید‌های چرب ترانس در مارگارین، روغن‌های نباتی جامد، کره و شیرینی‌ها و غذا‌های سرخ کرده و آماده وجود دارند؛ و این نوع اسید چرب باعث افزایش کلسترول بد یعنی LDL و کاهش کلسترول خوب یعنی HDL می‌گردد که در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی را بدنبال دارد.

اسید‌های چرب اشباع شده نیز می‌توانند موجب افزایش کلسترول بدن بشوند. هم چنین، با رسوب در رگ‌های قلب تنگی، انسداد عروق و بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی را به دنبال دارند.

روغن جامد به دلیل دارا بودن اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع به هیچ عنوان نباید مصرف شود و برای طبخ غذا باید از روغن مایع و برای سرخ کردن حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کرد.

استفاده از حرارت بالا موجب تولید ترکیبات سمی و سرطان زا در روغن می‌شود، بنا براین از روغن مایع مخصوص سرخ کردن برای غذا‌های سرخ کردنی استفاده کنید البته این روغن‌ها نسبت به روغن مایع معمولی پایداری حرارتی بیشتری دارد، ولی در هر حال نباید با حرارت شدید مواد غذایی را سرخ کرد.

از روغن مایع مخصوص سرخ کردن ۲ تا ۳ بار با فاصله زمانی کوتاه مثلا در طول یک روز می‌توان استفاده کرد، سپس باید آن را دور ریخت و هرگز روغن حرارت دیده و استفاده شده را برای مصارف بعدی نگهداری نکنید.

روغن مایع نسبت به نور و حرارت حساس است و باید در ظروف در بسته و به دور از نور و حرارت نگهداری شود. ظروف شفاف، ظروف مناسبی برای نگهداری روغن‌ها نیستند و از حرارت دادن حلب یا قوطی روغن جامد بعلت ایجاد ترکیبات سمی خودداری شود.

مناسب‌ترین روغن برای پخت و پز روغن مایع است، ولی در صورت نیاز به روغن جامد توصیه می‌شود از روغن‌های نباتی نیمه جامد که حاوی مقادیر کمتر اسید‌های چرب اشباع و ترانس هستند استفاده شود. روغن مایع معمولی، روغن زیتون، کره و مارگارین نسبت به حرارت مقاومت کمی دارند، بنا براین برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیستند.

ظروف روغن باید محکم و بدون عیب باشند تا روغن را تا پایان مصرف خوب نگهداری کنند و بهتر است فلزی یا پلی اتیلنی کدر باشند چرا که روغن نسبت به نور بسیار حساس است و با توجه به نقش هوا، حرارت و نور در تند شدن روغن، روغن‌ها باید در محل خشک و خنک و دور از نور و هوا نگهداری شوند.

درب روغن را پس از هر بار مصرف باید بست و در جای خنک و دور از نور نگهداری کرد، برای جلوگیری از فساد روغن از ظروف کوچکتر استفاده کنید تا پس از باز کردن روغن زودتر مصرف شود و کمتر در معرض هوا و نور قرار گیرد.

بر روی ظروف بسته بندی روغن‌ها باید نام تجاری کالا، نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، نام شرکت سازنده و آدرس آن، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و انقضا درج شده باشد و بهتر است که نوع و میزان اسید‌های چرب موجود در روغن بر روی برچسب‌ها نوشته شود.

روغن نباتی به طور طبیعی کلسترول ندارد، بنابراین ذکر جمله بدون کلسترول در بسته بندی این روغن‌ها لزومی ندارد و فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

روغن‌های خوراکی نباید حاوی اسید چرب ترانس باشند و یا اینکه حداکثر مجاز اسید چرب ترانس در روغن‌های خوراکی کمتر از ۲ درصد تعیین شده. روغن‌های مایع که در کشور تولید می‌شوند فاقد ترانس هستند. براساس استاندارد‌های تعیین شده در کشورما، حداکثر میزان مجاز اسید چرب ترانس کمتر از ۲ درصد است. بنابر این باید از روغن‌های مایع استفاده شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سلامتی روغن های خوراکی روغن مایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۱۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند

«پاتریشیا کاسانو»، مدیر بخش علوم تغذیه در دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ما چیز‌های زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌دانیم، اما نقش رژیم غذایی در بیماری مزمن ریوی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.»

به گزارش مهر، کاسانو گفت: «این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که اسید‌های چرب امگا ۳، که بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکن است برای سلامت ریه نیز مهم باشند.»

مطالعات گذشته نشان داده است که اسید‌های چرب امگا ۳ ممکن است به حفظ سلامت ریه‌ها به دلیل اثر ضد التهابی ثابت شده شأن کمک کند.

برای درک بهتر این موضوع، محققان یک مطالعه دو قسمتی را انجام دادند.

بخش اول یک مطالعه شامل بیش از ۱۵۰۰۰ آمریکایی از مطالعه انستیتوی ملی قلب، ریه و خون بود. این مجموعه بزرگ به محققان کمک می‌کند تا عوامل تعیین کننده خطر شخصی برای بیماری مزمن ریوی، مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه را بررسی کنند.

شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعه عموماً سالم و بدون شواهدی از بیماری مزمن ریوی بودند. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط هفت سال دنبال کردند.

این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳ در خون با کاهش سرعت کاهش عملکرد ریه مرتبط است. قوی‌ترین پیوند‌ها در اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) مشاهده شد که می‌توان آن را در ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین یافت.

بخش دوم این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی از مطالعه بیش از ۵۰۰۰۰۰ بیمار اروپایی از بریتانیا بود. محققان برخی از نشانگر‌های ژنتیکی در خون به عنوان معیار غیرمستقیم سطح اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی بررسی کردند. هدف این بود که ببینیم چگونه آن‌ها با سلامت ریه ارتباط دارند.

تحقیق نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳، از جمله DHA، با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

دستورالعمل‌های غذایی فعلی وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که مردم حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورند. سایر منابع اسید‌های چرب امگا ۳ عبارتند از آجیل و دانه‌ها، روغن‌های گیاهی، غذا‌های غنی شده و مکمل‌های غذایی.

دیگر خبرها

  • بهترین مارک کمپرسور در بازار کدام است؟
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • تولید دستگاه همودیالیز برای اولین بار در غرب آسیا توسط فناوران ایرانی
  • کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟
  • استقرار ترانس ۸۴ مگاواتی در سد دز
  • ساخت ابرخازن‌های تاشو که بعد از مچاله شدن باز هم کار می‌کنند
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر صحت عملکرد نازل‌های سوخت در یزد
  • شمشیر دو لبه کریدور ریلی «ترانس افغان» در برابر راه آهن ایران
  • بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ را بشناسید/ کدام بازار بیشترین سود را دارد؟
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های پلدختر/ انفجار ترانس برق