Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم هماهنگی میان شهرداری و میراث فرهنگی در شیراز عاملی شد تا «پسکل» یک آثر باستانی تبدیل به سرویس بهداشتی شود. ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، « پسکل*paskol» اثری تاریخی و یکی از سازه‌های آبی زیبا  در محله پاقلعه واقع شهر قدیم لار و در بستر رودخانه «بروند» مجاور پل گودرزی این شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این سازه از سنگ و ساروج ساخته شده است که به شکل آبشار است و هنگام جاری شدن رودخانه «بروند» تبدیل به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی شهر لار می‌شود.  

در زمان‌های قدیم پسکل دارای سه طبقه بوده است که کاربرد آن در هنگام بارندگی و جاری شدن آب داخل رودخانه جهت سرعت دادن به آب و بعد از اتمام رودخانه بردی(استخر) بوده است که مردم برای آب تنی و شستن وسایل خود از آن استفاده می‌کردند. 

ساخت و ساز بر روی یک سازه تاریخی

این سازه تاریخی هنوز هم پا برجاست اما مدتی است که ساخت و ساز شهرداری لار در اطراف و بر روی آن سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شهر لار شده است. بررسی‌های خبرنگار تسنیم نشان داد که مدتی پیش اهالی محله پاقلعه  و اطراف آن طی طوماری از شهرداری می‌خواهند که خدمات شهری بیشتری برای این منطقه در نظر بگیرند. 

«پیر سرخ»؛ لارستان منتسب به برادر حضرت شاهچراغ(ع)؛ بنای تاریخی که محل زباله شده استسایه تخریب بر سر کاروان 200 ساله لارستان؛ سرای بازرگان از رونق افتادکاروانسرای قدیم لارستان؛ بنای باارزشی که به انبار و پارکینگ تبدیل شده است+ تصویر

شورای شهر لار نیز با ساماندهی و بهسازی آن منطقه موافقت می‌کند و شهرداری وارد میدان شده و شروع به ساخت و ساز می‌کند اما سرویس بهداشتی را بر روی سازه پسکل یا کارشومه قرار می‌دهد که علاوه بر عدم رعایت حریم یک اثر تاریخی، بستر رودخانه نیز مورد تجاوز قرار می‌گیرد. 

یکی از اعضای انجمن احیای برکه‌های لارستان در گفت‌وگو با تسنیم درباره تجاوز به حریم این سازه تاریخی می‌گوید: کارشومه را می‌توان اصلی‌ترین قسمت سازه‌ برکه‌ها دانست چراکه تاسیسات آبی است که قبل از برکه‌ها درست شده و آب شرب و آب باغات لارستان را تامین می‌کرده است، این سازه آبی اول ورودی شهر لار در محله پاقلعه و دروازه شیراز قرار گرفته است. 

به گفته وی رودخانه بروند بسترش پایین‌تر از شهر است و نمی‌توان آب را به برکه‌ها انتقال دهد، در نتیجه از سازه کارشومه که شبیه به حرف یو (U)  است استفاده می‌شده است. این سازه خودش زیر زمین است و تنها ورودی و خروجی آن از زمین بیرون است و عملی شبیه به پمپاژ آب را انجام می‌دهد. 

این فعال اجتماعی و گردشگری شهر لار  از اینکه شهرداری روی دیوار ساروجی کارشومه مستراحی با 12 چاه درست کرده است، انتقاد دارد و می‌گوید: هر چند اثر در زمان شروع به کار شهرداری ثبت نشده بود اما امروز مراحل ثبت را طی می‌کند و شهرداری مکلف بر حفظ این اثر بوده ولو که اثر ثبتی نبوده باشد. 

این شهروند لارستانی که عضو انجمن احیای برکه‌ها نیز است، اعتقاد دارد اگر بنا باشد که برکه‌های لارستان که بخشی از هویت جمعی مردم این شهرستان است، به ثبت جهانی برسد باید این سازه تاریخی حفظ شود. 

به گفته وی در مساحتی که شهرداری اقدام به ساخت و ساز کرده فضای مناسب و کافی برای ساخت سرویس بهداشتی وجود داشته است و باید ساخت و ساز شهرداری از روی کارشومه برداشته شود تا این اثر تاریخی آسیب نبیند. 

جانمایی شهرداری نادرست بوده است 

اشکان عسگری، عضو شورای شهر لار نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان این مطلب که ساماندهی و بهسازی محله پاقلعه به درخواست مردم و با مصوبه شورا بوده است، اما منکر جانمایی نادرست شهرداری در ساخت سرویس بهداشتی نمی‌شود. 

به گفته وی با جانمایی نادرست شهرداری و ساخت سرویس بهداشتی روی دیوار سازه تاریخی نه تنها حریم یک اثر تاریخی بلکه حریم رودخانه نیز رعایت نشده است. 

این عضو شورای شهر لار می‌گوید: با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت رعایت حریم و بستر رودخانه که از سوی مقام معظم رهبری هم مطرح شده، شخصا نامه‌ای به شورای شهر زده‌ام و در خواست کردم تا اعلام نظر کارشناسان سازمان آب و میراث فرهنگی ساخت و ساز متوقف شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود مخالفت‌های برخی از اعضای شورای شهر و فعالان میراث فرهنگی شهرداری لار کار را به اتمام رسانده است در صورتی که طبق گفته‌های عسگری پرونده این موضوع یعنی هم عدم رعایت حریم اثر تاریخی و هم عدم رعایت بستر رودخانه از سوی شهرداری در دادگاه مفتوح و در حال بررسی است. 

این عضو شورای شهر لار تاکید می‌کند که با ارائه خدمات به مردم مخالف نیستیم اما جانمایی اشتباه شهرداری و اصرار بر ادامه کار در آینده ممکن است خطراتی را برای مردم داشته باشد چراکه حریم رودخانه رعایت نشده است. 

صمد کامجو، از اعضای هیئت موسس انجمن احیای برکه‌های لارستان و عضو شورای چهارم این شهر که از فعالان اجتماعی و موثر در لار است هم توضیحاتی را در این زمینه به خبرنگار تسنیم ارائه داد. 

کوتاهی شهرداری و میراث فرهنگی لار 

به گفته وی در این جریان هم میراث فرهنگی و هم شهرداری کوتاهی‌هایی داشتند و نمی‌توان کفه یک طرف را سنگین‌تر کرد و یک طرف را مقصر اعلام کرد. کامجو می‌گوید: زمانی که شهرداری تصمیم می‌گیرد در آن منطقه اقامتگاهی بسازد و سامانی به آن نقطه شهر بدهد میراث فرهنگی تنها ایراد می‌گیرد که یک کانال آب خراب شده که شهرداری باید آن را مرمت کند و شهرداری هم این کار را انجام می‌دهد اما صحبتی از کارشومه نمی‌شود. 

به گفته وی پس از مدتی شهرداری اقدام به ساخت سرویس بهداشتی با 12 چاه می‌کند و انجمن احیای برکه‌ها از اینکه مستراح بر روی سازه کارشومه است، اعتراض و اعلام می‌کند که بهتر بود این اقدام در قسمت شرقی انجام شود نه بر روی سازه و کنار کارشومه. 

براساس گفته‌های کامجو پس از اعتراض انجمن برکه‌ها، میراث فرهنگی متوجه می‌شود و نامه‌ای به شهرداری می‌زند، شهرداری طرح را برای میراث ارسال می‌کند و از این اداره درخواست می‌کند که طی 15 روز جواب دهند، جوابی از میراث ارسال نمی‌شود و شهرداری شروع به ساخت می‌کند. 

این فعال اجتماعی شهر لار و عضو شورای چهارم می‌گوید: پسکل یا کارشومه یکی از سازه‌های آبی و زیبا و منحصر به فرد است که شاید تنها در شهر یزد وجود داشته باشد علاوه بر آن منطقه بافت تاریخی است و باید ساخت و ساز همراه با رعایت اصل حفاظت از این آثار باشد. 

کامجو معتقد است تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری و میراث فرهنگی لار ضعیف است و همین امر سبب شده که این مشکل به وجود آید. از طرفی شهرداری از بیت‌المال هزینه کرده و از طرف دیگر یک سازه تاریخی در خطر است و از جهت مهم‌تر حریم و بستر رودخانه رعایت نشده است. 

لازم به ذکر است که نه شهرداری شهر لار و نه میراث فرهنگی این شهرستان هیچ یک جوابگوی خبرنگار تسنیم برای این موضوع نبوده‌اند. میراث فرهنگی با وجود تماس‌های مکرر پاسخی نداد و شهردار لار نیز خبرنگار تسنیم را به یکی از معاونینش حواله داد که وی نیز پاسخی به خبرنگار تسنیم نداد.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16  از طریق واتساپ یا پیامک با شماره 09176756618 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام/ز/ش

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۵۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده

به گزارش خبرنگار مهر، نشست سراسری شوراهای فنی استان‌ها به ریاست علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با حضور مدیران ستادی و اعضای شورای فنی استان تهران امروز در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، معاونت میراث‌فرهنگی برنامه‌های جدی را در دستور کار قرار داده است، گفت: این برنامه‌ها از دیروز با بزرگداشت استادکاران برجسته آغاز شده است و برگزاری این نشست سراسری در راستای برقراری نظامی یکپارچه و پایش و هماهنگی بین استان‌ها برگزار می‌شود.

وی به شعار سال مبنی بر «تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بلاهای طبیعی» اشاره کرد و هم‌افزایی و ارائه برنامه‌های ملی برای تحقق این شعار را مورد تاکید قرار داد.

داوری ادامه داد: شوراهای فنی استان‌ها در تصمیم‌گیری بازوی مشورتی معاونت میراث‌فرهنگی محسوب می‌شوند. سال گذشته سال احیای شوراهای فنی در استان‌ها بود و امروز از تجارب و نظرات کارشناسی ۲۶۵ نفر از مدیران و متخصصان در سطح کشور برای تحقق برنامه‌ها و اقدامات حوزه حفاظت و مرمت بهره می‌بریم.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، ۱۴۰۳ را سال کیفیت‌بخشی و توسعه برنامه‌های مرمت و حفاظت عنوان و تصریح کرد: ساختار شوراهای فنی استان‌ها براساس دستورالعمل سال ۱۳۹۶ شکل گرفته که حدود وظایف و فعالیت شوراهای فنی استان‌ها در آن شفاف و روشن است. همچنین بر حسب موضوعات مختلف در حال تدوین نهایی این دستورالعمل هستیم که در این راستا از تجارب و نظرات کارشناسی اعضا استفاده می‌کنیم.

پرهام جانفشان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، با اشاره به اینکه تهران دارای ۷۰۰ بنای ثبت ملی است به ارائه برنامه‌های مربوط به حفاظت و مرمت بناهای تاریخی این استان پرداخت و افزود: با توجه به پایان فاز اول طرح مطالعاتی حرم شاه عبدالعظیم مرمت بخش از حرم را در دستور کار داریم و طی شش ماه آینده مرمت نقاط تخریب شده آن انجام می‌شود.

جلیل گلشن از اعضای شورای فنی استان تهران، امر پژوهش را در حوزه مرمت مهم‌ترین اصل عنوان کرد و گفت: با انجام پژوهش است که می‌توان به ارزش‌های میراث‌فرهنگی بنا پی ببریم. در مرمت حفظ اصالت بنا باید مدنظر قرار گیرد، مرمت‌ها با کمترین دخل و تصرف انجام شود و برای مخاطب قابل رؤیت باشد. مرمت‌ها باید طبق آئین نامه‌های بین‌المللی انجام و گزارش علمی انجام مرمت‌های انجام شده تهیه و با پرونده ثبتی اثر مرتبط شود.

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های قزوین، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و خوزستان به‌صورت ویدئو کنفرانس به ارائه برنامه‌های خود در حیطه حفاظت و مرمت پرداختند و در پایان لوح‌هایی از سوی علی دارابی به اعضای شورای فنی استان تهران اهدا شد.

کد خبر 6081070 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل