Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:51:17 GMT

سایه یک قمر آتشفشانی روی مشتری

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۸۴۹۱

سایه یک قمر آتشفشانی روی مشتری

ناسا در تصویر روز خود عکسی از سیاره مشتری منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در این تصویر قمر آتشقشانی فعال سیاره مشتری قابل مشاهده است که "آیو"(Io) نام دارد.

این قمر از نظر اندازه، اندکی بزرگتر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در سامانه خورشیدی به حساب می‌آید.

علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر اقمار گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قمر آیو در عین حال بالاترین چگالی را در میان قمرهای سامانه خورشیدی دارد. پژوهشگران دریافته‌اند که سطح این قمر به شدت بوی نامطبوعی مانند بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد که ناشی از انتشار سولفور آهن و سایر ترکیبات گوگردی از آتشفشان‌های سطح این قمر است.

سایه‌ای که این قمر روی مشتری انداخته، مربوط به زمانی است که از جلوی خورشید عبور کرده است.

به دلیل وسعت و شیب مداری مشتری، بسیاری از اقمار این سیاره بر فراز ابرهای آن سایه می‌افکنند.

"کوین ام‌گیل"( Kevin M. Gill) با استفاده از داده‌های فضاپیمای "جونو" در زمانی‌ که ۷ هزار و ۸۶۲ کیلومتر بر فراز ابرهای مشتری بود، این تصویر را خلق کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فضاپیمای جونو سیاره مشتری ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۸۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، داده‌های به دست آمده از نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که غول‌های یخی اورانوس و نپتون آنطور که قبلا تصور می‌شد آبکی نیستند و احتمالا حاوی مقادیر زیادی متان منجمد باشند که به طور بالقوه معمای چگونگی تشکیل آنها را حل می‌کند.

اخترشناسان مدت‌ها بر این باور بودند که غول‌های یخی اورانوس و نپتون سرشار از آب یخ زده هستند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها ممکن است تن‌ها یخ متان نیز داشته باشند.

این یافته‌ها می‌تواند به حل معمای چگونگی شکل گیری این سیاره‌های یخی کمک کند. تنها فضاپیمای وویجر۲ در دهه ۱۹۸۰ از کنار این دو سیاره عبور کرده و در نتیجه، دانشمندان فقط تصوری مبهم از ترکیبات سیاره‌های یخی مذکور دارند و احتمال اینکه اورانوس و نپتون حاوی مقادیر قابل توجهی اکسیژن، کربن و هیدروژن باشند مغفول مانده بود.

اخترشناسان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه اورانوس و نپتون از چه موادی ساخته شده‌اند، مدل‌هایی ابداع کرده‌اند که با ویژگی‌های فیزیکی که وویجر۲ و تلسکوپ‌های زمینی اندازه گیری کرده‌اند مطابقت دارد. بسیاری از مدل‌ها پیشنهاد داده‌اند که سیارات دارای پوشش نازکی از هیدروژن و هلیوم هستند. یک لایه زیرین از آب فشرده، آمونیاک و یک هسته سنگی مرکزی و برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که اورانوس و نپتون ممکن است هر کدام ۵۰ هزار برابر بیشتر از اقیانوس‌های زمین حاوی آب باشند.

تا به حال تصور بر این بود که سیارات اورانوس و نپتون از گاز هلیوم و هیدروژن تشکیل شده‌اند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این فرضیه ممکن است صحیح نباشد. بر اساس این تحقیق، داده‌های به دست آمده از این دو سیاره نشان می‌دهند که درون آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از عناصر سبک‌تر مانند کربن، اکسیژن و نیتروژن هستند که قبل از این در نظر گرفته نمی‌شد. این مطالعه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه این دو سیاره شکل گرفته‌اند و چه چیزی باعث شده که این دو از سایر سیارات منظومه شمسی متمایز هستند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از اسرار و راز‌های این دو سیاره مغناطیسی مرموز هستند و نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گل فراز امامعلی به استقلال (استقلال 3-1 شمس آذر)
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • هوش مصنوعی: دوران گذار از مزیت به ضرورت
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • صدها نفر پس از فوران‌های آتشفشانی در اندونزی از منطقه تخلیه شدند
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • معرفی کارگاه تولیدی انواع هاردباکس آماده و اختصاصی
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند