Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، کامیابی مسک، رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه وعده بیمه شدن قالیبافان عملی نشده است، گفت: ۳۰ هزار متر مربع فرش به ارزش سه میلیون دلار در چهار ماه سال جاری از استان صادر شد.


او افزود: در چهارماهه نخست سال ۹۸ حدود ۵۵ هزارمتر مربع فرش دستباف در خراسان‌جنوبی تولید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: از این تعداد فرش تولیدی توسط بافندگان هنرمند و توانمند خراسان‌جنوبی حدود ۳۰ هزار متر مربع فرش به ارزش سه میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شد.


کامیابی مسک در خصوص بیمه قالیبافان و بافندگان فرش ادامه داد: امسال رئیس مرکز ملی فرش در جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان‌جنوبی و رئیس سازمان صمت استان قول بیمه ۱۵ تا ۲۰ هزار قالی‌باف در خراسان‌جنوبی را داد.


او با بیان اینکه تاکنون این قول محقق نشده است، افزود: شاید مواردی، چون کمبود اعتبار و بودجه علت این مسئله باشد که حتی در این صورت نیز باید بر مبنای توان و امکانات اعتباری و بودجه‌ای قول و وعده داده شود.


۶۰ درصد فرش تولیدی صادر می‌شود


رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: ۱۰ درصد فرش دستباف خراسان‌جنوبی در داخل مصرف، ۶۰ درصد نیز به کشور‌های مختلف صادر و ۳۰ درصد نیز یا در دست بافنده مانده و یا توسط تجار دپو می‌شود.


کامیابی مسک با بیان اینکه به واسطه بالا رفتن قیمت مواد اولیه و مشکلات در صادرات به علت تحریم‌ها با رکود در فروش فرش مواجه هستیم، افزود: در چنین شرایطی برخی از قالی‌بافان زیربار فروش پایین‌تر از قیمت فرش به دلال نمی‌روند، ولی گاه قالی‌بافی با مشکلات مالی و تحصیل فرزندان به ناچار مجبور به فروش می‌شود.


روسیه و برزیل بازاری مناسب برای توسعه صادرات فرش دستباف


رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها ۳۰ درصد صادرات فرش به آمریکا صورت می‌گرفت، ادامه داد: امروز با بازاریابی می‌توانیم کشور‌های دیگری را جایگرین برای صادرات کنیم.


کامیابی مسک افزود: هند و پاکستان تولید فرش حتی با نقشه‌های ایرانی دارند که این اتفاق از سال‌های دور به واسطه فرهنگ مشترک و مسائل دیگر صورت گرفته است.


او با بیان اینکه اکنون صادرات خوبی به کشور‌های عربی و لبنان داریم، گفت: برای رونق صادرات می‌توانیم برای توسعه بازار‌های صادراتی در روسیه، کشور‌های آسیای میانه و همچنین برزیل برنامه‌ریزی کنیم.


انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر

تقریبا هفته و ماهی وجود ندارد که در آن، خبری از خشکسالی‌های خراسان جنوبی مخابره نشود و همواره این موضوع در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به منظور مقابله با خشکسالی در استان که بیش از ۲ دهه طول کشیده است، مسئولین استان دست به اقدامات متعددی زده اند که از جمله آن‌ها احداث سد و سازه‌های آبخیزداری است.

آسمان امسال کمی دیرتر از همیشه سخاوت خود را به استان نشان داد و از اواخر بهمن، چندین سامانه بارشی استان را در بر گرفت و سبب جان گرفتن دوباره منابع آبی استان شد.

اما همچنان، سد‌ها و سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی تشنگی دارند و اگر بارش‌ها کاهش داشته باشد، اهمیت صرفه جویی بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

طبق پیش بینی‌های هواشناسی، بارش باران در بهار در حد نرمال و در بعضی نقاط کمتر از نرمال خواهد بود.

۷ شهرستان کمتر از پارسال باران داشته اند

آمار‌های هواشناسی نشان دهنده کاهش بارش در استان است به طوری که نسبت به سال آبی گذشته ۱۰ درصد کاهش بارش داشته ایم.

نخعی رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ۱۹ مهر سال ۱۴۰۲ گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میانگین بارش‌های استان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۸ درصد کاهش دارد.

او افزود: در این مدت بیشترین مقدار بارندگی با ۱۲۲ میلیمتر باران در ایستگاه آبیز، ۱۰۵ میلیمتر باران در فتح آباد خضری و ۹۵.۵ میلیمتر باران در فتح آباد فردوس ثبت شده است.

نخعی اظهار کرد: روند بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی (اول مهر ۱۴۰۲) تاکنون در ۴ شهرستان نهبندان، زیرکوه، درمیان و سربیشه نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی بوده و در ۷ شهرستان خراسان جنوبی کاهشی است؛ همچنین بارندگی در شهرستان نهبندان نسبت به پارسال ۶۶ درصد، حاجی آباد زیرکوه ۵۷ درصد، اسدیه ۲۳ درصد و سربیشه سه درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بیشترین کاهش بارندگی با ۵۱ درصد در ایستگاه باران سنجی بشرویه، ۳۶ درصد در بیرجند و ۳۱ درصد در طبس نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت شده است.

سطح سد‌ها پایین‌تر از سال‌های قبل

سد‌های استان در اواخر سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ و نیم میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته اند، اما در اسفند ۱۴۰۲ این رقم ۷۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافته است.

سارانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) ۴.۳۷ میلیون مترمکعب آب در ۸ سد مخزنی استان ذخیره شده است.

او افزود: حجم کل مخازن سد‌های استان ۷۵.۷۵ میلیون مترمکعب است و حجم فعلی آب ذخیره شده در آنها ۹.۸ میلیون مترمکعب است که معادل ۱۳ درصد حجم کل این سد‌ها است؛ درحالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۰.۵ میلیون مترمکعب بوده است.

سارانی با اشاره به اینکه بیشترین حجم آبگیری از ابتدای سال آبی جاری در سد رزه با ۳.۹۸ میلیون متر مکعب بوده است، اظهار کرد: در سد‌های فرخی ۱.۷۰ میلیون متر مکعب، سیاهو ۱.۳۷ میلیون متر مکعب و حاجی آباد ۱.۰۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌سازی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در همین مدت سد‌های شهید پارسا، دره بید، نهرین و کریت نیر کمتر از یک میلیون مترمکعب آبگیری شده اند.

نیم میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی شد

بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ سازه آبی در خراسان جنوبی وجود دارد که امسال ۲ میلیون مترمکعب آب در آن‌ها ذخیره سازی شده است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سازه‌های آبخیزداری استان در بارندگی اخیر ۵۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده است، گفت: در بارندگی سامانه اخیر که از هفته گذشته استان را تحت تأثیر قرار داد، سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های بیرجند، قاین و خوسف آبگیری شد.

بیشتر بخوانید

 ۶۰۰ هزار متر مکعب رواناب در سد‌ها ذخیره شد عطش سدهای خالی خراسان جنوبی /۸.۵ درصد از حجم سدها آب دارد وضعیت بحرانی منابع آب سطحی و زیر زمینی در خراسان جنوبی

او افزود: در بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی که بیشترین بارندگی‌ها از آبان به بعد بوده است، ۲ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های استان آبگیری شده است.

نصرآبادی اظهار کرد: همچنین هلالی‌های آبگیر در استان آبگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبی از انواع مختلف وجود دارد.

تنش آبی داریم، مردم صرفه جویی کنند

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شهر‌های بیرجند، قاین، نهبندان و طبس قابلیت تنش و بحران آبی را داریم، گفت: اگر در این شهر‌ها مصارف مدیریت نشود در تابستان دچار مشکل خواهیم شد.

او با اشاره به اینکه در طول چندین دهه خشکسالی منابع آبی استان افت شدیدی داشته است، افزود: اثرات خشکسالی بلندمدت بر منابع آبی استان بسیار مشهود است، تعدادی از منابع آبی از مدار بهره برداری خارج شده یا آب آنها به شدت کاهش یافته است.

دوستی عنوان کرد: در گذشته ۳۰ درصد آب شهر طبس را از سد نهرین تأمین می‌کردیم که با نبود آبگیری مخزن سد بر اثر خشکسالی برای دومین سال متوالی، مجبور به تأمین آب شهر طبس صرفا از منابع زیرزمینی هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به کمبود بارندگی در سال آبی جاری هم اظهار کرد: اثرات کاهش بارندگی‌ها در منابع آبی خراسان جنوبی مشهود است و در برخی دشت‌ها امکان حفر چاه برای ایجاد منابع آبی جدید را نداریم.

او به وجود تنش آبی در ۱۷ مجتمع آبرسانی روستایی استان اشاره کرد و گفت: مردم ضمن مدیریت مصرف آب به‌صورت جدی از استفاده آب شرب برای دام و فضای سبز خودداری کنند.

دوستی ادامه داد: از طرفی کمترین نرخ خدمات در بین سبد هزینه‌های خانوار متعلق به آب شرب است لذا موضوع صرفه جویی در مصارف آب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تأکید بر برخورد جدی با انشعابات غیرمجاز در استان گفت: انشعابات غیرمجاز عدالت توزیع را از بین برده و حق مصرف کنندگان واقعی را ضایع می‌کند؛ لذا برخورد با آن و جرائم، شدید خواهد بود.

کاهش بارش‌ها و ذخایر آبی، افزایش تشنگی در خراسان جنوبی

اعداد و ارقام رسمی نشان می‌دهد بارندگی‌ها سال به سال در استان کاهش می‌یابد و منابع آبی نیز تشنه‌تر از سال‌های گذشته می‌شوند.‌

نمی‌توان با آسمان جنگ کرد، اما می‌توان در زمین با به کارگیری روش‌های مختلف، مصرف آب را مدیریت کرد تا از تنش‌های بیشتر جلوگیری شود.

استفاده از روش‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را دارد و صرفه جویی در بخش خانگی می‌تواند به کاهش اثرات خشکسالی کمک کند تا بتوان از این دوران عبور کرد.

گزارش از سید محمدعلی سجادی

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • روز قدس فرصتی برای کنار زدن نقاب های دروغین استکبار است
  • کاهش بارندگی در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته
  • جوجه ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • جمع‌آوری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور
  • واکنش مخبر به انتقادها از «وعده ناممکن دولت» / تولید ۴ میلیون مسکن، مصوبه مجلس بود / کاهش تورم زمان بر است
  • افزایش ۲۵ درصدی پرداخت زکات در کشور
  • رشد ۲۵ درصدی جمع‌آوری زکات در کشور