Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه سوریه، در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد که تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه سوریه بدون حمایت آمریکا ممکن نبود ادامه پیدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، ولید معلم در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک امروز (شنبه) بیان کرد: می‌بایست به اتحاد، حاکمیت و استقلال سوریه احترام گذاشت و هیچ گونه شرطی به کمیته قانون اساسی تحمیل نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین گفت: دولت سوریه برای بهبود شرایط اقتصادی شهروندانش تلاش می‌کند و در این گام موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است. برخی کشورها از جنگ نظامی به تروریسم اقتصادی علیه ما روی آورده‌اند و از سلاح اقتصادی علیه بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. با وجود تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی، ما گام‌های بزرگی برداشته‌ایم.

وزیر خارجه سوریه هرگونه پیش‌شرط و یا دیکته خارجی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی کشورش را رد و تاکید کرد: نباید برای این کار جدول زمانی تشکیل شود و یا انتظارات بیهوده از آن داشت. ملت سوریه هستند که تصمیم‌گیرنده اصلی درباره سرنوشت خود خواهند بود و هرگونه دخالت خارجی را نمی‌پذیرند.

او گفت: نقش نماینده سازمان ملل در امور سوریه صرفاً تسهیل کار کمیته تدوین قانون اساسی است و در صورت نیاز به نزدیک کردن آرای اعضای این کمیته نیز کمک خواهد کرد.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: "تروریسم همواره خطر بزرگی است که جهانیان را تهدید می‌کند، اما جهان در برابر تروریسم در سوریه سکوت مطلق کرده است".

وی همچنین با اشاره به اینکه دمشق آماده است تا با کشورهای دوست و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه همکاری کند تا کارهای کمیته قانون اساسی آغاز شوند، خاطر نشان کرد که با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر سر قوانین داخلی این کمیته به توافق رسیده‌اند.

با تاکید بر اینکه تمامی پناهندگان سوری می‌توانند در کمال امنیت به خانه‌های خود بازگردند، ولید معلم گفت: "برخی از کشورهای غربی و همچنین کشورهای میزبان پناهندگان سوری از بازگشتن آن‌ها به کشورشان جلوگیری می‌کنند".

وزیر خارجه سوریه همچنین خواستار خروج سریع تمام نیروهای نظامی آمریکا و ترکیه از این کشور شد و هشدار داد که نیروهای دولت سوریه در صورت امتناع این کشورها از عقب‌نشینی، حق اقدام متقابل دارند.

ولید معلم گفت: "تمام نیروهای خارجی مستقر در سوریه که بدون مجوز ما در حال انجام عملیات هستند، نیروهای اشغال‌گرند و باید سریعا خارج شوند".

معلم نقش دولت ترکیه در تحولات سوریه را نیز مخرب خواند و گفت: دولت ترکیه به تعهدات خود براساس توافقاتی که انجام شد، عمل نکرده بلکه هر کمکی که از دستش بیاید در اختیار تروریست‌ها در منطقه ادلب قرار می‌دهد. ترکیه نمی‌تواند از سخن گفتن درباره حمایت از وحدت سوریه دم بزند در حالی که همزمان برای تضعیف وحدت سوریه تلاش می‌کند.

او گفت: آنکارا باید بین اجرای توافقات آستانه، مبارزه با تروریسم و خارج کردن نیروهایش یا اینکه یک کشور دشمن و اشغالگر باشد، یکی را انتخاب کند و باید بداند که پیامدهای این شیوه خود را خواهد دید.

او ادلب را بزرگترین تجمع تروریست‌ها در جهان خواند و گفت: تروریست‌ها که انواع اقدامات ناقض حقوق بشر را علیه غیرنظامیان انجام می‌دهند، غیرنظامیان را سپر انسانی خود قرار داده‌اند. سوریه با تمامی راهکارهای سیاسی درباره ادلب تعامل سازنده داشته و به آن وقت کافی نیز داده است. نقاط بازرسی ارتش ترکیه در ادلب به محلی برای حمایت از تروریست‌ها در داخل اراضی سوریه تبدیل شده و مانعی درر مقابل ارتش سوریه است.

معلم ادامه داد: برخی نمی‌خواهند سوریه به شرایط عادی خود بازگردد و همچنان چشم امید به تروریست‌ها دارند. ما هر نیرویی خارجی که بدون اجازه در داخل اراضی سوریه باشد را نیروی اشغالگر می‌دانیم و حق خود می‌دانیم تا هر اقدام مناسبی در مقابله با آنها انجام دهیم.

او همچنین اظهار کرد: "اگر آن‌ها از این کار امتناع ورزند، ما این حق را داریم که تمام اقدامات جهت مقابله با آن‌ها را تحت قوانین بین‌الملل اتخاذ کنیم".

وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نیروهای "سوریه دموکراتیک" مورد حمایت آمریکا تلاش می‌کنند امر واقع را بر ما تحمیل کنند که نقشه‌های آمریکا و اسرائیل را پیاده می‌کند و باعث طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال پیش به نیروهای آمریکا دستور خروج از خاک سوریه را داده بود اما برخی از نیروهای این کشور در سوریه باقی ماندند تا طبق ادعای خودشان، از فعالیت مجدد داعش جلوگیری کنند.

مداخله آمریکا در سوریه در سپتامبر سال 2014 و طی چند حمله هوایی زیر نظر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آغاز شده بود.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: "آمریکا و ترکیه به حضور نظامی غیر قانونی خود در شمال سوریه ادامه داده‌اند". او تلاش این دو کشور جهت ایجاد "منطقه امن" در داخل خاک سوریه را نقض منشور سازمان ملل خوانده است.

 ولید معلم اظهار کرد: "ما در جنگ خود علیه تروریسم تا ریشه‌کن کردن آخرین بقایای آن، از تمام جوانب مصمم هستیم".

او درباره جولان اشغالی هم گفت: جولان همیشه خاک سوریه باقی خواهد ماند و باید اسرائیل را مجبور کرد که معاهدات بین‌المللی در این باره اجرا کند. زمان الحاق خاک یک کشور با زور تمام شده و بحران کنونی کشور ما باعث نمی‌شود که از حق خود در بازپس‌گیری جولان اشغالی با تمامی وسایل ممکن چشم بپوشیم.

وی درباره حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نیز گفت: اسرائیل فصل جدیدی از اقدامات غیرقانونی علیه ما را آغاز کرده که منطقه را به سمت تنش پیش می‌برد. اسرائیل در ادامه مشی تروریستی خود به حملات مستقیم به خاک سوریه و کشورهای مجاور روی آورده و آمریکا مسئولیت تبعات اینگونه اقدامات اسرائیل را برعهده خواهد داشت.

معلم در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ایستادگی "کامل" سوریه در کنار ایران در مقابل اقدامات "غیرمسئولانه" آمریکا تاکید کرد و نسبت به تنش در منطقه خلیج فارس هشدار داد و گفت: امنیت در خلیج فارس جز از طریق کشورهای منطقه محقق نخواهد شد و دخالت خارجی تنها باعث افزایش تنش می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک

به گزارش همشهری آنلاین، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سرگیری حملات در نتیجه نبود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات پیرامون خروج نیروهای آمریکایی در جریان سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن صورت می‌گیرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، این گردان‌ها افزود آنچه چندی پیش اتفاق افتاد، یک آغاز بود. این گفته اشاره آشکار به حمله‌ای داشت که اواخر عصر روز یکشنبه با چندین موشک از شمال عراق به پایگاهی که نیروهای آمریکایی در سوریه در آن مستقر هستند، رخ داد.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک جنگنده متعلق به ائتلاف آمریکایی علیه داعش در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در قالب آنچه «در دفاع از خود» خوانده می‌شود یک موشک انداز را منهدم کرد.

حمله با ۵ موشک

پیشتر یک منبع ویژه به الجزیره گزارش داده بود که صدای انفجار در مجاورت پایگاه آمریکایی در میدان العمر در شرق دیرالزور شنیده شده است.

به گفته ۲ منبع عراقی به خبرگزاری رویترز، پنج موشک دست‌کم از شهرک ذمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

یک منبع امنیتی عراقی نیز از شلیک موشک از شمال غرب موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه خراب الجیر سوریه خبر داد.

این اولین حمله به نیروهای آمریکایی از اوایل فوریه است زیرا گروه‌های مسلح در عراق از آن زمان حملات خود را به پرسنل نظامی آمریکایی متوقف کرده بودند.

این حمله یک روز پس از انفجاری مهیب در پادگان کالسو در عراق که در اوایل روز شنبه رخ داد و در آن یکی از اعضای نیروهای الحشد الشعبی به شهادت رسید، رخ داد.

عبدالعزیز المحمداوی، رئیس ستاد الحشد الشعبی، دلیل این انفجار را یک حمله اعلام کرد، در حالی که ارتش اعلام کرد که در حال بررسی موضوع است و خاطرنشان کرد که در آن زمان هیچ جنگنده‌ای در آسمان وجود نداشت.

«مقاومت اسلامی در عراق» مسؤولیت بیشتر حملات علیه سربازان آمریکایی ائتلاف بین‌المللی را که عمدتاً بین اواسط اکتبر تا اوایل فوریه انجام شد، بر عهده گرفت.

حمله پهپادی در ۲۸ ژانویه منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در وسط صحرای اردن در مرز سوریه شد. در پاسخ، واشنگتن موضع خود را سخت‌تر کرد و چندین حمله در عراق و سوریه علیه گروه‌های مقاومت انجام داد.

با این حال از ابتدای فوریه آرامش نسبی بین ۲ طرف حاکم شده است.

مقاومت عراق در بیانیه‌های خود تاکید می‌کند این امر در همبستگی با فلسطینی‌ها و در پس‌زمینه جنگ غزه بین مقاومت فلسطین و اسرائیل صورت می‌گیرد.

ایالات متحده به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی مدعی مقابله با داعش که در سال ۲۰۱۴ ایجاد کرد، حدود ۲۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه همسایه مستقر کرده است.

کد خبر 846214 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق

دیگر خبرها

  • امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • هرگونه کمک برای پیروزی سریعتر محور مقاومت وبازسازی غزه پس از جنگ، یک ضرورت و تکلیف همگانی است
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • بشار اسد : گاهی دیدارهایی با آمریکایی ها داریم
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • بشار اسد: آمریکا از هر درگیری در جهان استفاده می‌کند
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک