Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-20@02:06:57 GMT

وضع چادر در سال رونق تولید چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۳۵۷۳

وضع چادر در سال رونق تولید چگونه است؟

عدم تخصیص ارز برای واردات پارچه، انحصاری بودن واردات و تولید کارگاه‌های تولیدی با کمترین ظرفیت ممکن از دلایل اصلی افزایش قیمت چادر مشکی است.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، چادر در حوزه پوشاک کشور از جمله کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود. در واقع چادر در این حوزه نه تنها یک کالای تجاری است بلکه یک کالای فرهنگی و مذهبی نیز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو مسئولان کشور باید برای تامین آن حداکثر تلاش خود را کنند. اما این روزها اخباری عجیب از سر به فلک کشیدن قیمت چادر به گوش می‌رسد. موضوعی که حداقل از نظر برخی‌ها عامدانه و ضد پوشش برتر است اما اگر این ادعا را هم قبول نکنیم قطعاً این قیمت‌ها ممکن است در حوزه تامین پوشاک خانم‌ها تاثیر بگذارد. از این روست که با گرانی این کالا بسیاری به تب و تاب افتاده‌اند که به علت جویی این مسئله مهم بپردازند.

براندازی نرم در حوزه حجاب

در همین راستا، بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم تخصیص ارز برای واردات پارچه، انحصاری بودن واردات، نبود و کمبود مواد اولیه، تولید کارگاه‌های تولیدی با کمترین ظرفیت ممکن از دلایل اصلی افزایش قیمت چادر مشکی بوده است.

افزایش قیمت‌ها در هر کالایی اثرات نامطلوبی در جامعه به دنبال خواهد داشت اما افزایش قیمت چادر از آنجایی که مستقیماً با پوشش برتر تعداد زیادی از افراد جامعه در ارتباط بوده و یکی از محصولات حجاب و عفاف تلقی می‌شود تبعات نامناسبی به دنبال دارد.

برخی از فروشندگان و توزیع کنندگان چادر علت اصلی افزایش قیمت چادر را محدودیت واردات پارچه چادری به علت تحریم‌های اخیر عنوان کرده‌اند؛ آنها معتقدند علت اصلی به هم ریختن تعادل میان عرضه و تقاضا کم شدن واردات چادر است.

زهرا سعیدی مبارکه عضو فراکسیون زنان مجلس نیز با انتقاد از گرانی قیمت چادر گفت: با توجه به گرایش مردم و بسیاری از بانوان کشور به چادر مشکی و اینکه آن را به عنوان یک پوشش مطلوب برگزیده‌اند اما متاسفانه اخیراً گلایه‌های بسیاری در مورد قیمت چادر شده تا جایی که شاهد افزایش 400 درصدی قیمت آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به وجود مافیا در حوزه چادر گفت: من به استناد بررسی‌های خود این برداشت را دارم که مافیایی در حوزه چادر است؛ اصلاً دولت پاسخ منطقی دهد که چرا با وجود اینکه مصرف چادر در کشور زیاد است اما تولید ژاپنی و سوئیسی وارد می‌شود و کارخانه تولید چادر با کیفیت در کشور وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: مطلع هستم زمانی ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها حاضر بودند در کشور ما این سرمایه‌گذاری را انجام دهند و آن را به تولید برسانند اما دست‌های پشت پرده اجازه نداد.

این درحالی است که در کشورمان مثل سایر بخش‌های تولیدی استعدادهای برتری وجود دارد که می‌توانند دست به تامین نیاز داخلی کشور بزنند و قطعاً در این خصوص با ایجاد شغل وسیعی روبرو خواهیم بود. چراکه مصرف چادر در کشورمان تا حد بسیار زیادی انجام می‌شود و این موضوع برای تولید کنندگان هم سود آور خواهد بود.

علاوه بر آن کشورهای دیگری مانند عراق در همسایگی ایران هستند که مشتری کشورمان در این حوزه می‌شوند. اما سئوال اساسی اینجاست که پای چه کسانی در میان است که این کالای نسبتاً استراتژیک در کشورمان تولید نمی‌شود و باید وارد کننده آن باشیم.

در حال حاضر نیاز کشور به پارچه چادری حدود 90 میلیون متر مربع است اما جالب اینجاست که تنها 10 میلیون متر مربع این کالا در کشورمان تولید می‌شود.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره بیان می‌کند: اخیراً از اوضاع آشفته بازار چادر اطلاع پیدا کرده‌ام ولی متأسفانه برخی مسئولان از آنجایی که خانواده شان از پوشش برتر حجاب استفاده نمی‌کنند دغدغه‌ای برای افزایش قیمت چادر ندارند این در حالی است که چادر پوشش اول بانوان در کشور است.

وی مطرح می‌کند: تاکنون مشکلی از بابت تامین مواد اولیه تولید چادر یعنی نخ، وجود نداشته است و محدودیتی برای واردات این محصول وجود ندارد اما اگر کارخانه‌ای با مشکل مواد اولیه مواجه شده هرچه سریع‌تر به کمیسیون صنایع اطلاع بدهد تا مشکل آن را برطرف کنیم.

موضوعی که این روزها بیشتر از هر زمانی به کشور و اقتصاد آسیب رسانده و منجر به گرانی‌های دوره‌ای شده، واردات انحصاری است؛ در زمینه واردات چادر و همچنین مواد اولیه نیز انحصار مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده است.

از طرف دیگر واردکنندگان پارچه چادری هم معتقدند اگر این روزها قیمت چادر 5 برابر شده دلیل آن واردات پارچه چادری با قیمت بالا است؛ به عقیده آنها از آنجایی که ارز دولتی به پارچه اختصاص پیدا نکرده است، پارچه‌های چادری قبلاً با ارز 3 هزار تومانی تهیه و به دست مصرف کننده می‌رسید اما اکنون قیمت ارز به بیشتر از 14 هزار تومان رسیده است.

به هر جهت مانند بسیاری از موارد دیگر کشورمان در حوزه تولید و کالاهای مختلف آنچه خود داشت را از دیگران تمنا می‌کند و بازهم حوزه دیگری مغفول مانده است که به همت تولید کنندگان داخلی باید رونق بگیرد. عجیب است که در سال رونق تولید در این حوزه مهم و فرهنگی از سوی مسئولان کمک و کاری دیده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کالای تجاری واردات پارچه قیمت چادر تحریم زهرا سعیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: سی‌ام فروردین روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است که این روز را به فعالان فرهنگی تبریک می‌گویم. روز گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان، نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنابع دستی در ادامه بیان کرد: اخبار کذبی منتشر شد مبنی بر خروج ایران از ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها)  و ایکوموس (شورای بین المللی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی) صحت ندارد.

(سازمان آموزشی، علمی، و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در راستای عمل به وظایف فرهنگی خود در زمینه صیانت از میراث فرهنگی، در سال ۱۹۶۴ در «دومین کنگره معماران و متخصصان بنا‌های تاریخی» که در شهر ونیز ایتالیا برگزار و به انتشار یکی از مهم‌ترین اسناد جهانی حفاظت از میراث فرهنگی به نام «منشور ونیز» منجر شد، نهادی غیردولتی را تحت عنوان «شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها» (International Council on Monuments and Sites) بنیاد نهاد که اختصاراً ایکوموس (ICOMOS) نامیده می‌شود. ایکوموس تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند.)

ضرغامی یادآورشد: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی گسترده‌تر از قبل ادامه دارد و این حوزه ماهیتی غیر دولتی دارد و از سال‌ها قبل به دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی صورت گرفته است.

میزان گردشگران خارجی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

ضرغامی تصریح کرد: از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: چادر‌های عشایری هم سوغات و خوراکی‌های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند.

ضرغامی اضافه کرد: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادر‌های عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند. روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • سمنان مهد ظرفیت‌ها است/ تلاش برای رونق تولید
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • به‌ حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم