Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@19:02:21 GMT

شبهه در دین؛ از عوامل گرفتاری در قیامت

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۵۵۳۷

شبهه در دین؛ از عوامل گرفتاری در قیامت

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‎الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان، روز گذشته، 6 مهرماه در جلسه اخلاق در تبیین منشأ گرفتاری بشر در قیامت اظهار کرد: روایت شریفی از پیامبر عظیم‌الشان اسلام مبنی بر «یوخذ الناس یوم القیامه بثلاثه اما شبهه فی الدین او هوی نفس او لحمه عصبیه» این موضوع را روشن می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ایشان منشأ گرفتاری بشریت در قیامت در این روایت را به سه دسته متصل می‌کند، بیان کرد: انسان اگر جهنمی می‌شود اعتقادات ضعیف و شبهه در دین دارد پس باید شبهه در دین را برطرف کند، به ویژه محصلان حوزوی که در راه تبلیغ هستند به این نکته توجه ریشه‌ای بکنند، به این معنی که اکثر مردم دین‌شان بر مدار تبلیغ می‌چرخد، آباء و اجداد ما چنین کردند ما هم چنین می‌کنیم.
مرجع عالیقدر جهان تشیع با تاکید بر اینکه یکی از عواملی که بنا بر حدیث منقول از نبی گرامی اسلام (ص) موجبات گرفتاری ما در قیامت را فراهم می‌آورد، شبهه در دین است، تصریح کرد: به هژیر سبزواری اعتراض می‌کنند که شما چقدر به مسائل دینی می‌پردازید و در رابطه با شبهات کار می‌کنید. ایشان پاسخ منطقی به این پرسش داده و می‌گوید: «ما سراغ شبهه‌ها نمی‌رویم، شبهه‌ها سراغ ما می‌آیند».
وی بیان کرد: به بیان امروزی حضرت رسول (ص) کدها را به ما می‌دهند و تاکید می‌کنند ما از شبهه در دین آسیب خواهیم دید، هم خودمان ضربه می‌خوریم و هم به دیگران ضربه می‌زنیم. این نکته اساسی است که محصلان حوزوی در خودسازی خویش این مهم را مورد توجه قرار دهند.
آیت‌الله حسینی‌زنجانی سپس به تشریح بخش دوم حدیث «او هوی نفس» اشاره دارد پرداخت و گفت: این نکته خیلی مهم است که ما وقتی پا به عرصه وجود می‌گذاریم هوی نفس هم همراه ما متولد می‌شود و اما هوای نفس چیست؟ یعنی آن چیزی که در مقابل امر خدا است.
وی ادامه داد: همین که «من» آمد هوای نفس بر ما غلبه پیدا می‌کند. معیار رضای الهی است. وقتی هوای نفس بر انسان غلبه پیدا کند دین تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، لذا پیامبر (ص) می‌فرمایند خداوند متعال دستور به زهد می‌دهد. زهد نه به معنای ژنده‌پوشی و بی‌نظمی، بلکه مراد این است ارزش‌های الهی در وجودش ریشه داشته باشد.
این عالم دینی تصریح کرد: دین‌دارهای ما معمولا مقید به وقت نبوده و به وقت دیگران ارزش قائل نیستند. مصداق عینی و بارز این موضوع مسئولان هستند که گاه با ساعت‌ها تاخیر در جلسات حضور یافته و در صورت اعتراض به دفاع از خویش می‌پردازند. انسان یا باید قول ندهد یا اگر قول داد به وعده خویش عمل کند. اگر بچه‌ها بی‌نظم بار می‌آیند ریشه در آن دارد که ما در محیط خانواده به آن‌ها قول می‌دهیم اما خلف وعده می‌کنیم.
وی یادآور شد: آیت‌الله خویی در کتاب «منهاج الصالحین» می‌گوید: یکی از کارهای حرام دروغ است و شما وقتی که به کسی وعده می‌دهید و بنا دارید که عمل نکنید، این خود دروغ است؛ مادری که مرتب خلف وعده کرده و می‌گوید انشالله فلان کار را می‌کنمT مصداق این امر است که با لفظ خدا امر غلطی را در ذهن دیگران قرار دهد. ضربه‌ای که ما مسلمانان در طول تاریخ خوردیم، از این دورغ بوده است.
مرجع عایقدر جهان تشیع با اشاره به اینکه بنا بر آیات قرآن‌کریم تزکیه را مقدم بر تعلیم دانسته، خاطرنشان کرد: شهید مطهری در این رابطه می‌گوید: ماهیت علم عقلانی است مثل چاقو است، هم در راه صحیح به کار گرفت و هم در راه غیرصحیح. پس آن چیزی که انسان را انسان می‌کند اتصال به خدا است. مادامی که روح هواپرست است، نمی‌توان کاری از پیش برد. طهارت باطن بر تعلیم اولویت دارد.
آیت‌الله حسینی‌زنجانی به تحلیل بخش سوم حدیث «او لحمه عصبیه» پرداخت و عنوان کرد: تعصب‌های کورکورانه، وابستگی‌های حزبی و گروهی و تعلقات قوم و خویشی انسان‌ را گرفتار می‌کند. اگر انسان بدون توجه به سنجش راستی و دروغی طرف مقابل تنها به دلیل وابستگی‌های حزبی و گروهی به حمایت از وی بپردازد، ارزش دوران جاهلیت بوده و خود را در قیامت گرفتار می‌سازد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان اخلاق قیامت شبهه دینی تعصب آیت الله سید محمد حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۵۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل برنامه «به افق فلسطین» روی خط ۱۶۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  عوامل برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق سه شنبه ۴ اردیبهشت از ساعت ۹ با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان ۱۶۲ رسانه ملی، به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ‌سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • صعوبت کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • «به افق فلسطین»؛ تجربه‌ای شیرین در رسانه ملی بود/ آماده باش کامل عوامل یک برنامه برای «وعده صادق»
  • اسطوخودوس یا ماشین قیامت اسراییلی/ نقش هوش مصنوعی در جنایات غزه
  • واکنش رضا نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • واکنش نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • واکنش حبیب احمدزاده به سامانه اسطوخودوس یا ماشین روز قیامت اسراییلی/ فیلم
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • عوامل برنامه «به افق فلسطین» روی خط ۱۶۲