Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوزدهم مهر 1357 سالروز نخستین اعتصاب سراسری نویسندگان، خبرنگاران و تمامی کارکنان مطبوعات در تاریخ روزنامه‌نگاری است که در زمان نخست‌وزیری مهندس شریف امامی و در اعتراض به سانسور‌ها آغاز شد و با توقف انتشار تمامی روزنامه‌ها دولت به زانو درآمد و تسلیم خواسته بحق روزنامه‌نگاران شد.

محمد بلوری
روزنامه نگار پیشکسوت
قسمت سیزدهم/
این بزرگ‌ترین پیروزی اهالی مطبوعات در شکستن زنجیر استبداد خبری در عرصه قلم بود که رژیم را واداشت با اعتراف به اعمال سانسور روزنامه‌ها، تعهد کتبی دهد که آزادی قلم را تضمین کند و از این پس سانسور را که از طریق ساواک اعمال می‌شد بر مطبوعات اعمال نکند اما آیا چنین شد؟

---


زمینه اعتصاب روزنامه نگاران با تظاهرات روبه‌ گسترش مردم به مشکلات سیاسی و اجتماعی در تهران و شهرستان‌ها در دوره نخست‌وزیری دکتر جمشید آموزگار، پس از عزل هویدا و شدت تدریجی سانسور در مطبوعات فراهم آمد، چون رژیم بر این عقیده بود که انعکاس خبرها و گزارش‌های مربوط به تظاهرات مردم باعث شدت و گسترش اینگونه تظاهرات ضد رژیم در سراسر کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین اوضاعی حکومت سعی داشت شعله‌های زیرخاکستر را پیش از زبانه کشیدن و واژگون کردن پایه‌های قدرتش فروبنشاند و فکر می‌کرد در این مورد باید تدبیری اساسی به‌کار ببندد.
روز شانزدهم مرداد سال 1356 با برکناری هویدای بی‌تدبیر، دکتر جمشید آموزگار به نخست‌وزیری انتخاب شد تا تظاهرات پراکنده مردم ناراضی را که در برخی از شهرها شروع شده بود، پایان دهد.
همانگونه که پیش از این یادآور شده ام، اوضاع اقتصادی مملکت به خاطر خطاهای عمده‌ رژیم با بحران جدی روبه‌رو شده بود.
از جمله قرارداد مربوط به کنسرسیوم نفت با چند شرکت اروپایی و امریکایی، حق استخراج نفت از چاه‌ها و شناسایی زمین و حفاری چاه‌های نفتی جدید در برخی از نقاط کشور و حق فروش نفت که به این شرکت‌ها واگذار شده بود و این کنسرسیوم تلاش لازم را در فروش و استخراج کافی نفت به‌کار نمی‌برد، به همین خاطر درآمد لازم از فروش نفت نصیب کشور نمی‌شد.
در نتیجه ایران رفته رفته با بحران جدی اقتصادی روبه‌رو شد. مسأله مهم دیگر این بود که خریدهای پیاپی اسلحه طی سال‌ها از انگلیس و امریکا توسط رژیم ضرباتی کاری به اقتصاد ایران وارد آورده بود که برخی از این اسلحه و مهمات در استراتژی نظامی و دفاعی کارآیی نداشتند و از طرف دیگر انگلیس و امریکا در مورد تحویل برخی از انواع تسلیحات نظامی به ایران، امروز و فردا می‌کردند. به‌عنوان مثال شاه درخواست خرید یک فروند موشک از امریکا کرده بود اما کارتر رئیس‌جمهوری وقت امریکا پس از امروز و فردا کردن در فروش موشک، سرانجام از تحویل آن به ایران خودداری کرد.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| تظاهرات اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی

فیلم| تظاهرات اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • واکنش ایران به اعتراضات دانشجویان آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سانسور تظاهرات دانشجویان کلمیبا در رسانه‌های بیگانه
  • تصاویر هوایی از تظاهرات بزرگ ضد دولتی در آرژانتین
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • فیلم| تظاهرات اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی
  • اسم سحر قریشی در روزنامه صداوسیما سانسور شد
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد