Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@12:49:31 GMT

منتخب آثار شاعران معاصر ایران منتشر شد

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۶۶۳۸

منتخب آثار شاعران معاصر ایران منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش (منتخبی از زیباترین شاهکارهای شعر معاصر ایران)» با انتخاب و تدوین ابوذر احمدپیری به‌تازگی توسط نشر تورنگ منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب به‌عنوان جلد اول مجموعه منتخب آثار شاعران ایران، برگزیده شعر معاصر ایران از مشروطیت تا امروز را شامل می‌شود و گردآورنده آن بر این باور است که کتاب‌های درسی رسمی که برای مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و دانشگاه منتشر می‌شوند، باعث فراری‌شدن نسل جوان از زبان و فرهنگ فارسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌همین‌دلیل و همین‌انگیزه دست به گردآوری اشعار شورآفرین فارسی زده است.

ابوذر احمدپیری اشعار گردآوری‌شده در این‌کتاب را این‌چنین توصیف می‌کند: اشعاری دلپذیر و پررنگ و نگار که در یادها می‌مانند و با ضرباهنگ احساس دل، هماهنگ هستند و مانند هوا در فضای فکری انسان جریان پیدا می‌کنند. پرشکوه‌ترین و پرشورترین سرودهایی که می‌توانند به ییلاق ذهن‌ها وارد شوند و مانند طراوت نرمای نسیمی روح‌نواز بر خاطر انسان‌های عاشق، خوشایند و مطبوع باشند.

ساختار کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش» متکی بر معرفی کوتاه و درج تصویری از شاعران و سپس گزیده‌هایی از اشعارشان است.

شاعرانی که گزیده اشعارشان در این‌کتاب مرور شده، به این‌ترتیب هستند:

ادیب پیشاوری، صفای اصفهانی، فواد کرمانی،‌ ادیب‌الممالک فراهانی، حبیب خراسانی، شوریده شیرازی، غبار همدانی، فصیح‌الزمان شیرازی، یحیی دولت‌آبادی، ادیب نیشابوری، عبرت نایینی، نسیم شمال، ایرج‌میرزا، وثوق‌الدوله، غمام همدانی، وحید دستگردی، محمدهاشم افسر، عارف قزوینی، علی‌اکبر دهخدا، رفعت سمنانی، ژاله قائم‌مقامی، فرخی یزدی، ملک‌الشعرای بهار، ابوالقاسم لاهوتی، نظام وفای کاشانی، حسین مسرور، میرزاده عشقی، عباس فرات، سعید نفیسی، رشید یاسمی، فرخ خراسانی، غلامرضا روحانی، نیما یوشیج، فخری خلعتبری، جلال‌الدین همایی، حسین پژمان بختیاری، لطفعلی صورتگر، حبیب یغمایی، گلشن آزادی، موید ثابتی، علامه محمدحسین طباطبایی، بدیع‌الزمان فروزانفر، مسعود فرزاد، محمدحسین شهریار، علی‌اصغر حریری، پروین اعتصامی، صادق سرمد، هادی رنجی، نسیم اردکانی، محمدعلی افراشته، گلچین گیلانی، رهی معیری، امیری فیروزکوهی، رعدی آذرخشی، محمدعلی شریفی، قاسم رسا، نصرت‌الله کاسمی، احمد سهیلی خوانساری، همایون کرمانی، پرویز ناتل خانلری، ابوالقاسم حالت، کاظم پزشکی، زین‌العابدین موتمن، مهدی حمیدی شیرازی، احمد گلچین معانی، ابوالحسن ورزی، یزدانبخش قهرمان، حامد تبریزی، احمد کمال‌پور، ابوتراب جلی، بی‌ریای گیلانی (شیدا).

شعر «دل نبندم» از علی‌اکبر آزادی مشهور به گلشن آزادی را از این‌کتاب می‌خوانیم:

گر که می‌دانستم اندر دوستی ناپایداری

عمرِ خود ضایع نمی‌کردم به راهت روزگاری

ناامید از درگهت رفتم به صد خواری که هرگز

ناامید از هیچ در یا ربّ مباد امّیدواری

عهد کردم با خدای خود کزین غم گر برم جان

دل نبندم زین سپس تا زنده‌ام بر هیچ یاری

کوه‌ها از بارِ محنت بر دلم بنهاده گیتی

نیست غمخواری که برگیرد ز راهِ لطف باری

کاروان بگذشت و شب تاریک و بس دور است منزل

چون کنم یا ربّ که اندر پا مرا بشکسته خاری

گُل به گُلچین باد ارزانی؛ بهاران بر هزاران

بهرِ ما افسردگان «گُلشن» نمی‌باشد بهاری

این‌کتاب با ۶۹۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

کد خبر 4731056 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: شعر مجموعه شعر ادبیات ایران مشروطه هفته دفاع مقدس کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب ادبیات دفاع مقدس جنگ تحمیلی ترجمه گردشگری بازار نشر ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس ادبیات جهان معرفی نشریات رونمایی کتاب انقلاب اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجمه کتاب «خدا و زمان» به کتابفروشی‌ها آمد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خدا و زمان» تألیف ناتالیا دِنگ به تازگی با ترجمه محمدابراهیم مقصودی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

ناتالیا دنگ نویسنده این‌کتاب متولد ۱۹۸۷، دانشیار فلسفه در دانشگاه یونسی کره جنوبی و اکنون رییس انجمن فلسفه زمان است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد گرفته و در زمینه‌های متافیزیک زمان و فلسفه دین پژوهش می‌کند.

خدای ادیان غربی، یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت، عموماً ازلی دانسته می‌شود، اما ازلی بودن به چه معناست؟ آیا خداوند بیرون از زمان است؟ آیا حیات خداوند به‌نحوی است که در آن رویدادی پس از رویدادی دیگر واقع نمی‌شود و همه رویدادها به‌طور همزمان به وقوع می‌پیوندند؟ یا خداوند نیز همچون ما در درون زمان واقع است؟

این‌ها پرسش‌هایی هستند که ارتباط میان یافته‌های تاریخی و علمی را با معتقدات دینی بررسی می‌کنند. ناتالیا دِنگ می‌گوید این‌کتاب، پس از ارایه پیش زمینه‌های مورد نیاز در بخش نخست، به پرسش‌های ذکر شده می‌پردازد و پاسخ‌های ارایه شده به آن‌ها را به خوبی مرور و ارزیابی می‌کند.

مجموعه بن‌مایه‌های کمبریج، به صورت تفصیلی و تحلیلی موضوعات را در قالب جلدهای جداگانه و به صورت نسبتاً مختصر بررسی می‌کند. نویسندگان این مجموعه از صاحب‌نظران حوزه پژوهشی مرتبط به موضوع کتاب‌ها بشمار می‌آیند.

نه فقط برای اطلاع مخاطبان این مجموعه که برای درک همت و عزم و جدیت دیگران در امور علمی و تحقیقاتی؛ مجموعه بن‌مایه‌های کمبریج تا به‌حال در ۲۵ سرفصل موضوعی مختلف منتشر شده است. سرفصل موضوعی فلسفه این مجموعه در ۱۵ شاخه و تاکنون ۲۲۸ کتاب تقدیم جامعه علمی کرده است. همچنین در سرفصل موضوعی دین نیز ۸ شاخه مختلف مورد توجه قرار گرفته و ۸۱ کتاب منتشر شده است. همان‌طورکه گفته شد در شاخه فلسفه دین تا به حال ۳۱ کتاب منتشر شده است که هم‌اینک ترجمه ده کتاب از آن مجموعه به فارسی تقدیم خوانندگان علاقه‌مند فارسی‌زبان می‌شود.

فلسفه دین در کشورمان نیز در سال‌های اخیر مورد توجه استادان و محققان به‌ویژه نسل جوان‌تر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغه‌مندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر «معنای زندگی»، «علم و دین»، «خداباوری»، «تکثرگرایی» و «مسئله‌های شر و رنج» که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دین‌اند، مصادیقی از چالش‌های فکری محیط‌های علمی ایران نیز محسوب می‌شوند.انتشار کارهای متنوعی در سال‌های اخیر در فضای فکری فلسفه دین ایران از جمله مجلات، کتاب‌ها، مقالات و رساله‌های دانشجویی مختلف در کنار برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی متنوع، انجام شده است اما ناکافی برای تحقیقات بیشتر و کامل‌تر در آینده است.

ترجمه این ده کتاب از مجموعه بن‌مایه‌های فلسفه دین کمبریج نیز نمونه‌ای از تلاش محققان کشور برای بسط و تعمیق مباحث فلسفه دین و طرح اصولی و دقیق این مباحث در محیط‌های علمی ایران است که بی‌تردید به افزایش سطح عقلانیت دینی و تعمیق بنیان‌های عقلانی دین و ایمان می‌انجامد.

«خدا و زمان» با ۱۲۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6083214 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اشعار و کلام شاعران و ادیبان میراث ماندگار نسل‌های آینده است
  • ترجمه کتاب «خدا و زمان» به کتابفروشی‌ها آمد
  • نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس
  • جهان معاصر بیش از همیشه به سعدی و اندیشه‌های اخلاقی او نیاز دارد
  • بی‌نهایت علاقه به حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دارم
  • سالار عقیلی: سعدی شیرازی افتخار ادبیات کهن سرزمین ماست/ما باید جوانان را با این ادبیات آشنا کنیم+فیلم
  • روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز
  • بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی
  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد