Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، نشست تدوین سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها با حضور «رییس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت» و نمایندگانی از تشکل‌های تخصصی، برخی تولیدکنندگان، طراحان و دست اندرکاران زنجیره تولید برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، پیش نویس سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها مورد بحث و تبادل نظر و بررسی قرار گرفت که در نتیجه قرار شد، باتوجه به نشان تجاری، (برندسازی) در این حوزه جدی گرفته شده و این موضوع در سند راهبردی به صورت ویژه مدنظر قرار بگیرد.

مسئله ای که وجود دارد این است که تنها هفت کشور در دنیا قابلیت تولید انبوه و صادرات را در حوزه صنعت طلا و جواهرات دارند که ایران یکی از همین کشور ها است و این صنعت یکی از معدود صنایعی بوده که ما در آن مزیت رقابتی و سابقه تاریخی داریم.

حال در این زمینه با «محمد کشتی آرای»، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، به گفت‌وگو نشستیم.

کشتی آرای با بیان اینکه آن جلسه برای رسیدن به یک سند راهبردی بود، بیان کرد: ما در سال 88، 89 و 90 حدود 750 میلیون دلار صادرات داشته ایم اما این روزها صادرات ما به صفر رسیده است. عمده علت آن نیز این است که ما در صنعت طلا و جواهرات، قوانین دست و پاگیری مثل گمرک، صادرات، واردات و مالیات ارزش افزوده داریم. اگر این قوانین حدف شوند امکان رقابت ما با کشورهای دیگر به وجود می‌آید.

وی افزود: ما توان رقابت با کشور ترکیه را نداریم چرا که تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داده می‌شود که باعث می‌شود قیمت تمام شده برای آنها خیلی پایین تر باشد. هم اکنون ترکیه رقیب سرسخت ایتالیا شده است.

کشتی آرای با بیان اینکه تولید انبوه باعث کاهش هزینه ها می‌شود، اضافه کرد: اگر قوانین و مقرارات مزاحم را حذف کنند، صنعت طلا و جواهر می تواند صادرات داشته باشد.

او تشریح کرد: واحدهای تولیدی امکان صادرات دارند اما شرایط آنقدر برای این واحدها سخت است که پشیمان می‌شوند. مسئله بعدی نیز حساسیت هایی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و خیلی از افراد توان لازم را ندارند که مشکلات را مرتفع کنند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که با تصویب این سند ارزآوری چقدر خواهد بود، تصریح کرد: این تغییرات ارزآوری دارد اما اگر فرض کنیم که ارزآوری نیز برای کشور نداشته باشد، حتما اشتغال زایی خواهد داشت چرا که یک کیلو طلا برای 4 نفر به طور مستقیم و 10 نفر غیر مستقیم اشتغال زایی می‌کند.

وی ادامه داد: پتانسیل های لازم در کشور ما وجود دارد. بسیاری از کشورها به این صنعت توجه دارند اما متاسفانه در کشور ما یک مقداری به صنعت طلا و جواهر بی توجهی شده است که همین عامل باعث شده تا از قافله پیشرفت و تولید طلا عقب افتاده و یک مصرف کننده صفر شویم.

محمد کشتی آرای در پایان گفت: ده سال پیش، تولید سالیانه ما 120 تن بود که هم اکنون به 30 تن رسیده است. یکی از علت های این کاهش افزایش قیمت طلا بوده است که قدرت خرید مردم را کاهش داده و مسئله بعدی نیز قیمت تمام شده مصنوعات در ایران است که باعث شده تا میل به خرید کاهش پیدا بکند.

خبرنگار: علی چاهه

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طلا جواهرات مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته

محمود سیجانی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در احیای واحدهای تولید و افزایش نسبی تولید، اظهار داشت: احیای این تعداد واحد باعث شد تا به صورت میانگین ۵ تا ۲۰۰ نفر نیروی کار در هر کارخانه مشغول به کار شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به افزایش واحدهای تولیدی در استان تهران، گفت: تامین نقدینگی و حمایت‌های مالی، بازارسازی و تامین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفته است.

سیجانی اضافه کرد: برای واحدهایی که توان تولید دارند و صاحبان برند هماهنگی ایجاد می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید افزایش پیدا کند در همین زمینه مجوز گواهی تولید کارخانه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن احیای واحدهای معدنی در دستور کار است، گفت: این امر در راستای افزایش راندمان معادن است.

مدیرکل صمت استان تهران ابراز داشت: در حوزه تجارت خارجی افزایش صادرات را سیاست‌گذاری کرده‌ایم و به دنبال ایجاد بازار جدید هستیم که این امر ضمن تقویت ارزآوری و نشانگر قدرت تولید و کیفیت کشورمان در عرصه جهانی است.

سیجانی اضافه کرد: در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است ضمن اینکه کالاهای این استان از سایر مرزهای استان نیز صادر می‌شود ضمن اینکه ۱۷ درصد صادرات کشور برای صادرات تهران است.

وی با اشاره به عملکرد کارگروه تسهیل گفت: ۴۸ جلسه کارگروه برگزار شده که مشکلات ۱۱۰۰ واحد رسیدگی شده است. همچنین بازدید میدانی از واحدهای صنعتی استان تهران یکی از بحث‌های اصلی است که این امر با حضور مدیران مختلف استان صورت می‌گیرد.

مدیرکل صمت استان تهران با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها توسعه شرکت‌های دانش بنیانی و تبدیل شرکت‌های دانش بنیان کوچک به تولیدی است.

سیجانی بیان داشت: ۱۰۷ کارخانه مجوز دانش بنیانی گرفتند؛ همچنین افزایش ظرفیت اسمی ۵۶۸ واحد را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت به بخش خودتامین برق رفته است گفت: آمادگی مشارکت با واحدهای تولیدی و صنعتی داریم دنبال منابع انرژی‌های جدید هستیم مشوق‌هایی در تولید برق و جلب سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی داریم ضمن اینکه خانواده‌های کارگران آماده هستند که توازن در مصرف انرژی ایجاد و با تولید همراهی کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که بخش‌های دیگر در مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن همراهی کنند.

وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: آسیب‌ها و چالش‌ها در بخش صنعت بررسی می‌شود همچنین به پیشنهادها و نقش مشارکت‌های مردمی نیز پرداخته می‌شود.

سیجانی خاطرنشان کرد: شورای مشورتی بخش خصوصی با حضور انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، کارآفرینان برتر و مدیران اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل داده‌ایم تا از ظرفیت سرمایه و ایده مردم بهره ببریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • چرا وام سرباز ماهر و ازدواج پرداخت نمی شود؟
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد