بنیامین بهادری راه بقیه سلبریتیها به تلویزیون را بست؟
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۷۱۴۰
«توجه بفرمایید ... توجه بفرمایید. اینجا تهران، صدای راستین ملت ایران، صدای انقلاب است.» بعدازظهر 22 بهمن 1357 احمد کسیلا، شاعر، مجری و گوینده برنامههای ادبی پشت میکروفن میرود و پس از پخش سرود ملی «ای ایران» این متن را میخواند که پایانبخش ۹۹ روز اعتصاب کارکنان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سالهای اول انقلاب، سالهای ساماندهی اوضاع بحرانی تغییرات تازه و چشمگیر بود. روزهایی که به روایت ویلیام او. بیمن، رئیس دپارتمان انسانشناسی دانشگاه مینی سوتا، بلافاصله نماد و آرم تلویزیون تغییر کرد و حتی برنامههای کودک هم از این تغییرات محفوظ نماندند. گوینده برنامههای کودکان هم در مورد انقلاب راستین ایران برای کودکان صحبت میکرد. در این دوره ترکیبی از چهرههای قدیمی رادیو و تلویزیون و مجریهای تازهوارد جلوی دوربین میرفتند. روزها و ماههای اول تقریبا همه برنامهها به حوادث انقلاب و جایگزینی نظام اسلامی و مطالب سیاسی محدود میشد. به پخش سرودهای انقلابی. آن روزها در رادیو و تلویزیون 40 سرود به عنوان مبنای سرودهای انقلابی ساخته شدند و بقیه سرودها بهندرت تفاوت چشمگیری با این 40 سرود داشتند. تا اینکه بهار سال 1358 فرا رسید و ویژهبرنامههای نوروزی تازه کلید خوردند. داوود نماینده، دوبلور و گوینده شناختهشده این سالها، از اولین مجریهای آن روزگار بود؛ «سال 57 به همراه همسر و دخترم برای ادامه تحصیل به آلمان رفتم. همه امکانات فراهم شده بود، اما زمانی که شنیدم به ایران حمله شده به خاطر احساس عمیق و عاشقانهای که به ایران دارم، تحصیل را رها کرده و برگشتم.»
داوود نماینده
ورود چهرههای تازه
با سروسامان گرفتن اوضاع تلویزیون در دهه 60 و اوایل 70، چهرههای تازهای به جامجم آمدند. چهرههایی که اکثر آنها فقط در چارچوب برنامههای تلویزیون حق کلمه و جمله گفتن داشتند. سالهایی که مجری بیشتر کسی بود که فهرست برنامههای بعدی را به «سمع و نظر بینندگان عزیز» میرساند. رویکرد نسبتا منفعلی که اجازه نمیداد مجریها به ستاره تبدیل شوند. هر چند در همین دوره هم مجریهایی مانند اکبر عالمی، اسماعیل میرفخرایی و مرحوم منوچهر نوذری از آن چارچوبها فاصله میگرفتند و به اسمهایی ماندگار تبدیل شدند.
ستارهها وارد میشوند
از نیمه دهه 70 و اوایل دهه 80، مجریهای جوان و تازهای به تلویزیون آمدند. «نیمرخ» نقطه آغازی برای این تحول بود. امیرحسین مدرس، کامیار اسماعیلی، حسین رفیعی، محمد سلوکی، مهدی سلوکی و فرزاد حسنی در همین دوره جلوی دوربین رفتند. در این دوره که اکثر مجریها رویکرد شاعرانهای داشتند، شهاب حسینی با «اکسیژن» و صابر ابر مجریگری را تجربه کردند. نیلوفر امینیفر، جواد مولانیا، احسان علیخانی، مهیار مهرآذر و نجمالدین شریعتی هم از جمله مجریانی بودند که با برنامههای مختلفی وارد عرصه اجرا شدند.
از نیمه دوم دهه 80 سالهای ستارهشدن مجریها و اوج گرفتن شهرت آنها کلید خورد. فرزاد حسنی با «کولهپشتی» و «جزر و مد»، احسان علیخانی با «ماه عسل»، محمدرضا شهیدیفرد با «مردم ایران سلام» و «پارک ملت»، علی ضیا با «نیمروز»، آزاده نامداری با «تازهها» و رضا رشیدپور با سری برنامههای «شیشهای» حسابی به چشم آمدند. به این فهرست بلندبالا باید اسم مجریهای دیگری مانند محمد سلوکی، سیدجواد یحیوی، احسان کرمی، داریوش فرضیایی، مژده لواسانی، منصور ضابطیان، سیاوش و فؤاد صفاریانپور، عبدا... روا و ... را هم اضافه کرد.
رادیو؛ کارخانه مجری سازی
در طول همه این سالها بارها ممنوعیتهای مختلفی برای همزمان مجریها در رادیو و تلویزیون وضع شد. مجریها اجازه نداشتند از رادیو خارج شوند یا اگر مجوز ورود به تلویزیون را میگرفتند، دیگر حق بازگشت پشت میکروفنهای رادیو را نداشتند. دستمزدهای بسیار پایین در رادیو و جذابیتهای تصویری رسانهای مانند تلویزیون، آنها را به طرف کار جلوی دوربینهای تلویزیون برد. مدیران ارشد رادیو در دورههای مختلف اعتقاد داشتند ذهنیت شنوندگانی که مدتها با صداهای مورد علاقه خود خوگرفتهاند و از صاحبان صداها تصوری در ذهنشان شکل گرفته، برهم میخورد. این دستورالعمل سفتوسخت تا همین سالهای اخیر هم پابرجا بود و فقط بهطور جسته و گریخته رفتوآمد رسانههای گویندگان و مجریها در آن شکل گرفت و ادامه پیدا نکرد. تا اینکه 19 اسفند 96 حمیدرضا شاهآبادی، معاون صدا اعلام کرد که همکاری مجریان و گویندگان رادیو با تلویزیون مثل گذشته ممنوع نیست و تا جایی که این روند رفتوآمد مجریان و گویندگان به رادیو آسیب نزند، نگاه تربیت نیرو در رادیو و همکاری با تلویزیون ادامه دارد؛ «رادیو این افتخار را دارد که مرکز توانمند پرورش نیروهای باسواد در بخشهای دیگر سازمان صداوسیماست. گوینده رادیو نماینده این رسانه و به نوعی تریبون رسانه گرم رادیو در مقابل مخاطبان است. در واقع بخش بزرگی از سرمایه و آورده صدای جمهوری اسلامی ایران گویندگان آن هستند که هم از بعد صدا و لحن و هم از حیث فهم، دانش، باورها و اعتقادات تجربیات آنها حائز اهمیت است و میتواند در جذب مخاطب و افزایش رضایتمندی آنها تأثیرگذار باشد.»
مجری آکتور سینما!
در سالهای اخیر بیشترین تبادل در زمینه اجرا میان دنیای بازیگری و تلویزیون اتفاق افتاده است. سیاست مدیران تلویزیون و سازندگان این برنامهها ساده بود؛ اجرای یک ستاره میتواند جذابیت حداکثری بینندگان تلویزیونی را تضمین کند. موفقترین چهره این اتفاق، رامبد جوان بود. او با اجرا ـ و البته طراحی و کارگردانی ـ «خندوانه» خودش را بهعنوان یک مجری-بازیگر بسیار موفق تثبیت کرد و باعث شد موج انتخاب بازیگرها برای اجرا شدت بگیرد. بعد از او مهران مدیری اجرای «دورهمی» را بهعهده گرفت و امیرحسین صدیق و سروش صحت مجریهای «کتابباز» شدند. کامران تفتی، اکبر عبدی، امیرحسین رستمی و محمدرضا گلزار از دیگر بازیگرانی بودند که در سالهای اخیر این بار به جای بازیگری در فیلمها و سریالها، در کسوت مجری جلوی دوربین رفتند. پژمان بازغی هم یکی دیگر از بازیگرانی بود که با اجرای مستمر فصلهای مختلف «کودکشو» مورد تشویق قرار گرفت و در فهرست منتخب مرکز نظارت و ارزیابی صداوسیما هم به دلیل «پوشش، آرایش، رعایت حدود شرعی و دینی و رعایت اصول حرفهای اجرا» بهعنوان یکی از مجریهای برتر تلویزیون انتخاب شد.
قوانین ضد ستارهای
این روزها به گوش میرسد دستورالعمل تازهای در دستور کار قرار گرفته که حضور بازیگرها و ستارهها بهعنوان مجری برنامههای تلویزیونی را سخت کرده است. بهار امسال حمید خواجهنژاد، مدیر روابط عمومی سیما از دستور مرتضی میرباقری، معاون سیما مبنی بر اعمال ضوابط اجرای تلویزیونی چهرههای معروف با حساسیت بیشتر و برخورد با تخلفات احتمالی خبر داد. اتفاقی که میگویند به بهانه انتخاب بنیامین بهادری برای اجرای ویژهبرنامه پخشنشده ماه مبارک رمضان امسال کلید خورد و خواجهنژاد به نوعی آن را تایید کرد؛ «نباید به این مقوله نگاه صفر و یکی داشت. مورد اخیر در برنامه رمضانی یک شبکه هم اولین و آخرین مورد نیست؛ کمااینکه پیشتر هم در برخی گروههای برنامهساز شبکهها پیشنهاد استفاده از چهرههایی در مقام اجرا مطرح شده بود که مورد تأیید قرار نگرفت و منتفی شد جایگاه خطیری که یک چهره میخواهد به عنوان مجری رسانه ملی در مقابل مخاطبان میلیونی قرار بگیرد، از اولویتهای این ضوابط است و آنچه مورد تاکید معاون سیماست، استفاده از چهرههایی با تجارب و سابقه حضور موفق در تلویزیون و آشنا با ضوابط قاب جادویی و نیز متناسب بودن با کارکرد آن برنامه بنا بر ضرورت است.» به نظر میرسد با این گفتهها سیاست تلویزیون بازگشت به اجرای مجریهای تلویزیونی و فاصله گرفتن از اجرای بازیگرها و ستارههاست. نکتهای که مرتضی میرباقری اواخر سال پیش هم بر آن تاکید کرده بود؛ «معتقدم که بعضی چهرهها میتوانند در بخش اجرا موفق باشند.
در حال حاضر مهمترین مساله ما این است که مجریان خودمان را تقویت کنیم تا ظرفیتهای لازم را برای مورد اقبال قرار گرفته شدن داشته باشند. در عین حال مردم به چهرههای مشهور علاقه دارند و چهرههای مشهور بیشتر توجه آنها را جلب میکنند. تلاش ما هم این است که چهرههای مشهوری را به عنوان مجری مورد استفاده قرار دهیم که ادب برقراری ارتباط درست با مردم داشته را باشند. چنین افرادی اگر این ظرفیت را داشته باشند فکر میکنم عرصه رقابت برای مجریان و مجری - بازیگرها هم جدیتر میشود. ما قوانین را برای همه میگذاریم و باید حتما استانداردهای ضوابط اجرا رعایت شود، اگر هم کسانی این شرایط را نداشته باشند، تغییر میکنند.»
منبع: جام جم آنلاین
منبع: آخرین نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۷۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
صبح امروز نشست خبری عوامل برنامه به افق فلسطین در اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد که گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق، حسین قاسمی تهیهکننده، سید حسین حسینی مجری، مهدی آقا موسی تهدانی مجری، مرتضی مقیمی سردبیر، حمید انصاری و سعید زاهدی برادر شهید محمدرضا زاهدی از حاضران این نشست خبری بودند.
حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی گفت: ضمن تشکر از اهالی رسانه، در این نشست خبری دوست داشتیم برادر شهید زاهدی حضور داشته باشد. دربرنامه به افق فلسطین حدود ۱۹۰ روز روی آنتن بود و این نشان از توانمندی کارگردان و تهیهکننده و مجریان کار است. همچنین تماسهایی که در این چند ده روز داشتیم میتوانیم در اختیار شما قرار دهیم. در خصوص برنامه به افق فلسطین باید بگویم در روز بین ۴هزار الی ۷ هزار تماس با ۱۶۲ گرفته میشود و بنظرم این آمار جذابیت متفاوتی برایمان دارد که در دو الی سه ماه اخیر سال ۱۴۰۳ قفل محرمانگی آنها را شکستیم.
زاهدی برادر سردار شهید محمدرضا زاهدی گفت: بنده به نوبه خودم از عوامل شبکه افق، صداوسیما، خبرنگاران و عموم ملت تشکر میکنم و عرض خاصی ندارم.
علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: برنامه به افق فلسطین اساسا یک تجربه شیرین برای فعالان رسانهای سازمان داشت و ما یک شبکه تلویزیونی را به یک شبکه خبری فعال کردیم. علاوه بر اینکه یک سری زیر ساختها در شبکه خبری فعال نبود صفر تا صد آنچه پس از طوفان الاقصی اتفاق افتاد را در برنامه از یک شب به هر شب تغییر دادیم.
وی ادامه داد: ما برای یک مجموعه تلویزیونی هر شب آنتن رفتن آن هم در یک برنامه تحلیلی کار سخت و طاقت فرسایی است و ما تقریبا تمام شبکهها را درگیر کردیم. تغییر و تحولات کار طبیعی است و مهم این بود که فلسطین را برای گوش و چشم مردم خود به تصویر بکشیم و هم برای دیگر کشورها. خیلی از برنامههای ما برای شبکههای دیگر ترجمه و بازنشر میشد؛ مخصوصا شبکه که عملیات وعده صادق اتفاق افتاد برای اولین بار در شبکه افق اتفاق افتاد که بچههای شبکه افق توانستند حدود ۷ ساعت برنامه تحلیلی سیاسی را به طور زنده نگه دارند.
وی تاکید کرد: برنامه به افق فلسطین به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود. ما تلاش میکردیم اثر گذار باشیم اما از من برنامه ساز تلویزیونی به همراه همکاران تلاشمان این بود که مظلومیت فلسطین را تا جایی که توانایی داریم نشان دهیم.
سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین بیان کرد: نقد منصفانه شاید یکی از بهترین راه ها برای بهتر کردن کیفیت برنامه است. ما امروز در مرکز یک ساعت پاسخگوی روابط عمومی بودیم و از افراد میپرسیدم که از کجا تماس میگرفتند. در بخشهایی از برباره اینکه چقدر موفق شدیم به شبهات پاسخ دهیم صحبت کردیم و تلاش کردیم بی طرفانه با مخاطب صحبت کنیم. سعی کردیم هر آنچه که رخ داده است را از مهمانان سوال کنیم و برخی از آنها هم در شبکه معاند پخش شد اما قصد و نیتمان این بود که اگر مخاطب در معرض شبکههای معاند هست این طرف را هم ببنید و سعی کردیم منبع اخبارمان هم بی طرفانه باشد اما از طرفی باید از مخاطب سوال کنیم که این برنامه چقدر کافی بود.
وی درباره غیبت شریفی مقدم مجری این برنامه گفت: خانم شریفی مقدم چون برنامه صبحگاهی شبکه دو داشتند برایشان سخت بود که سر برنامه بمانند، مخصوصا زمانی که سه ساعت برنامه داشتیم.
گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: خیلی از حواشی ای که حول کار ما شکل میگرفت طبیعی ما کسی را داشتیم که جای دیگر مدیر بود اما از جایی به بعد گفت میشود همکاری نداشته باشیم؟ خیلی این حواشی دخلی به ما نداشت زیرا یک کار حرفهای بود. برنامه به افق فلسطین تقریبا جهادی بود برای مثال کسی که جزء عوامل نبود به ما کمک میکرد و در تلاش بود.
وی ادامه داد: در برنامه آیتمها و ارتباطات اسکایپی که میگرفتیم متفاوت بود. واقعا بچهها صبح تا شب تلاش میکردند و ما درگیر کار هستیم و تلاش کردیم مردم را راضی کنیم ک تحلیل دقیق داشته باشیم. زمانی که تیم جابهجا شد خانم شریفی یک هفته ده روز همکاری داشتند اما پس از آن شرایطشان تغییر کرد و نتوانستند حضور داشته باشند.
حسین قاسمی تهیهکننده به افق فلسطین گفت: ارتباطات کارشناسان حاضر در برنامه از طریق خود شبکه انجام میشد. شبکه افق بچههای سیاسی دارد و ارتباط خوبی با کارشناسان سیاسی دارد و از این جهت ممنوعیتی نداشتیم. درباره عملیات وعده صادق بله از قبل اطلاع داشتیم و آن شبی که قرار بود عملیات را داشته باشیم به ما اطلاع دادند که آماده باشید و همه شبکهها حاضر شدند.
گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق بیان کرد: تیم به افق فلسطین پنج بار تغییر داشت اما کسی متوجه آن نشد و بچهها همان بچههای قدیم هستند. ما از بازیگران و هنرمندان و چهرههایمختلف میهمان داشتیم تا بگوییم شرایط فلسطین دغدغه افراد مختلف است.
در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به توضیحاتی که داده شد و هفت ساعت پای کار بودن عوامل برنامه، کنداکتور برنامه برای آینده چیست؟ آیا برنامه همچنان ادامه دار خواهد بود؟
علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق گفت: تلاشمان بر این است که آنچه بر کف میدان رخ میدهد را تحلیل کنیم و زمانی که به عنوان برنامه ساز گفتیم برنامه بس است ضبط را متوقف میکنیم. همچنین از ریاست عالی سازمان و معاونت سیما تشکر میکنم زیرا به شدت تلاش میکردند کار باشد و استدلالهایی داشتند که خیلی خوب بود و شاهد جریانات درست پس از آن بودیم.
وی ادامع داد: قصد داریم برای آینده برنامه آیتمی داشه باشیم و شاید آیتمی با نام به افق مقاومت داشته باشیم که به مقاومت در عراق و دیگر مکانهای دیگر بپردازیم. همچنین تا زمانی نه اطلاع رسانی که برای عام مردم باشد برنامه خواهد بود.
در ادامه این نشست خبری سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین بیان کرد: آقای جبلی مجوز ویدئوی وایرالی را دادند اما نه به هر قیمتی. برخی از برنامههای سیاسی موسمی هستند و زمانی که شرایط تغییر میکند این برنامهها هم تغییر میکنند. بنابراین حضور مجری سیاسی هم کمتر میشود لذا همکاران من که در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارند شانس بیشتری برای حضور در برنامههای تلویزیونی دارند. پس تنها فصلی بودن برنامهها میتواند دلیلی بر حضور مجریان سیاسی باشد.
مهدی آقا موسی تهرانی مجری برنامه به افق فلسطین گفت: تماسهایی که در روابط عمومی داشتیم دور از تصور من بود، ریز بینی به شدت بالا است و حتی واکنشهای رفتاری و بدنیای که داریم هم دقت میشود. روایت میدان برای شخص خودم دوست داشتنی و جذاب است و سعی میکنم مدل یک قصه و دراماتیک که جاهایی نقطه فراز و فرود داشته باشد به مردم منتقل کنم.
وی ادامه داد: تعدادی از کنشها و وضعیتهایی که در رسانهها رخ میدهد از من سوال میپرسند و باید بگویم رفقا ما میتوانستیم زمانی که چنین وعدهای رخ میدهد صبر کنیم و فردا صبح راجع به این موضوع صحبت کنیم. در به افق فلسطین لحظه زنده ماجرا را نشان میدادیم و این رکایت زنده کاملا واضح بود و چیزی که فردا میخواستیم راجع به آن صحبت کنیم سخت بود.
وی درباره تصویر ریزش ساختمان پلاسکو گفت و ادامه داد: اینها مواردی است که بهتر است در لحظه نشان داده شود.
حمید انصاری دبیر برنامه به افق فلسطین گفت: از دوستان متشکرم که در این ۲۰۰ روز پای کار بودند. یکی از مزیتهایی که به افق فلسطین داشته است این پای کار بودن رسانهها در برنامه به افق فلسطین بود. شاید یک دیتا بیس از افراد و کارشناسان و نمایندگان مجلس داشتیم اما پشتوانه همکاران رسانهای در این برنامه کاملا مشهود بوده است. تفاوتی که
وجه کارشناسی میهمان پررنگتر شده است و در ماههای ابتدایی کمتر کسانی که خودشان میدان را لمس کرده اند را مشاهده میکردیم و بعد کارشناسی و تحلیلی آن متفاوت بود.
وی ادامه داد: این را هم بگویم که ادعای بزرگی است اینکه برنامه به افق فلسطین بتواند بگوید ما بازوی رسانهای بودهایم. مسائلی که داشتیم بدون هیچ محدودیتی از کارشناسان پرسیده میشد. درباره پرداختنن برنامه به مناسبهای روز بسته به روز و کارشناس دارد زیرا ممکن است کارشناسی داشته باشیم که برای مثال نتوانیم به یک جنگ آنقدر بپردازیم
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون