Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش ارجمند و آرمان زرین‌کوب بازیگر و تهیه‌کننده سریال «ستایش» صبح امروز یکشنبه هفتم مهر در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه حضور یافتند و درباره موارد مختلفی از جمله حضور ایرج قادری به‌عنوان کارگردان اولیه «ستایش» و یا گریم این سریال صحبت کردند.

داریوش ارجمند در ابتدا گفت: من با خیلی از بزرگان سینمای ایران کار کرده ام از جمله استاد ناصر تقوایی که بزرگ‌ترین افتخار من در طول دوران بازیگری ام همکاری با «ناخدا خورشید» او بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع کاری که می‌کرد و شرف، انسانیت، شعور و سوادی را که داشت هرگز فراموش نمی‌کنم. متاسفانه شرایط اینگونه است و نگذاشتند یا نشد که تقوایی باز هم کار کند. او سریال تلویزیونی طنزی ساخت که این همه طناز آمده اند اما یک سکانس به قوت کار او نساخته اند. شاید ایراد من است که اولین کار حرفه ای ام با یک استاد بود و مرا به گونه ای برای سینما تربیت کرد که بعدها برای برخی کارگردانان دردسر شدم.

نقطه مشترکی در اعتقادات داشتیم

بازیگر سریال «امام علی(ع)» در ادامه به همکاری با میرباقری اشاره و بیان کرد: با میرباقری ۱۰ سال کار کرده و سریال و تئاتر و فیلم سینمایی برای او بازی کرده‌ام. ما نقطه مشترکی در بحث شیعه و اعتقاداتمان داشتیم و خیلی زود با هم کنار آمده و همدیگر را درک می‌کردیم. حتی در فیلم طنزی مثل «آدم برفی» اعتقاداتمان در یک راستا بود و باعث موفقیت شد.

ارجمند همچنین درباره همکاری‌اش با سیروس مقدم و سریال «به سوی افتخار» که موضوعی فوتبالی داشت، بیان کرد: من آن سریال را خودم بازنویسی کردم خیلی از مسایلی که در فوتبال امروز مطرح است در آن سریال در حدود ۲۰ سال پیش مطرح کردیم که آن زمان خیلی کسی جرات طرح کردنش را نداشت.

قرار بود میرزا کوچک خان را برای تقوایی بازی کنم

این بازیگر در ادامه درباره حضورش در سریال «کوچک جنگلی» اظهار کرد: حضورم در آن سریال داستان مفصلی دارد که خاطراتش را نوشته‌ام و اگر خاطرات سینمایی من چاپ شود حدود ۵ هزار فیش دارم که می‌تواند به کتاب تبدیل شود. البته الان اگر بخواهم بنویسم شاید سنگ روی سنگ بند نشود چون من آدم صریحی هستم ولی اگر عمری باقی باشد آن فیش‌ها را به سرانجام می‌رسانم.عده‌ای بودند که نمی‌خواستند تقوایی «میرزا کوچک‌خان» را بسازد، آن موقع قرار بود ۵۰ میلیون خرج سریال شود و گفتند اگر چنین پولی خرج کنیم خودمان این کار را انجام می‌دهیم

وی در ادامه بیان کرد: در سریال «کوچک جنگلی» به تقوایی خیلی ستم شد من آن زمان از فرانسه به ایران آمدم و برای خود نقش میرزا کوچک خان به من پیشنهاد شد، حدود چند وقت هم با تقوایی در ارتباط بودم و حتی ساعتی بازی هم کردم که باید راش‌های آن موجود باشد. فیلمنامه تمام قسمت‌های آن سریال که سه جلد بود کامل نوشته شده بود و آن سریال به نوعی وصیت تقوایی بود.

ارجمند در این خصوص که آیا سرعت پایین تقوایی باعث جایگزین کردن کارگردان دیگری در آن کار شد، گفت: اصلا بحث کند بودن تقوایی مطرح نبود. عده‌ای بودند که نمی‌خواستند تقوایی این کار را بسازد، آن موقع قرار بود ۵۰ میلیون خرج سریال شود و گفتند اگر چنین پولی خرج کنیم خودمان این کار را انجام می‌دهیم. بعد از آن سریال هم دیگر تلویزیون از او دعوت نکرد. به نظرم به اندازه کاری که در تلویزیون انجام داد در سینما هم انجام داد و فیلم‌هایی مثل «ناخدا خورشید» و «کاغذ بی‌خط» را ساخت و درکل سهم او از هنر در کشور به اندازه کافی و کامل بود.

مسائل داغ فوتبال را ما گفتیم

این بازیگر درباره همکاری با سیروس مقدم نیز گفت: مقدم پسرخاله ناصر تقوایی است و من او را از سر «کوچک جنگلی» می‌شناختم. متنی که به من برای سریال «به سوی افتخار» داد ابتر و ناقص بود و من گفتم باید بازنویسی شود و توقعی هم نداشتم که پولی به من بدهند. نمایشنامه و کارهایی هم می‌نویسم و اهل نوشتن بودم الان هم کار می‌کنم و بیکار نیستم که منتظر باشم به من نقش بدهند. به همین دلیل در نگارش «به سوی افتخار» هم نقش داشتم، مردم آن سریال را هم خیلی دوست دارند و حتی مردم شمال مرا به اسم هادی خضوعی می‌شناسند. آن زمان مسایل فوتبال خیلی داغ بود و همانطور که پیش از این گفتم آنجا همه این مسائل را مطرح کردیم. در آن سریال خرید آدم‌ها و کارهای کثیفی که برخی شهامتش را ندارند، بیان کنند ما گفتیم.  

ارجمند در ادامه به یک گفتگوی خود اشاره و بیان کرد: من آدم صریحی هستم. چندی پیش هم مصاحبه ای کردیم که به رفقای من در تلویزیون برخورد درحالی که صحبت من با خارج از تلویزیون بود چون تلویزیون اصلا پول ندارد که بخواهد کثیف باشد.

کارگردان اول «ستایش» ایرج قادری بود

در ادامه این برنامه آرمان زرین‌کوب نیز در استودیو حاضر شد و درباره اینکه فکر می‌کرده است سریال بتواند مخاطبش را ۱۰ سال حفظ کند، پاسخ داد: این سریال در این ۱۰ سال ماجراهای متعددی داشت. ایده مجموعه «ستایش» طی ۱۰ تا ۱۲ سال پیش شکل گرفت و بعد این ایده را پروراندیم و به سمت یک طرح داستانی رفتیم و آن طرح ساختمانی از سریالی را که الان می‌بینیم، دارد. مدل کاری من این است که قبل از اینکه کار نوشته شود سراغ کارگردان می‌رویم ما هم آن زمان سراغ ایرج قادری رفتیم که طرح و خلاصه داستان را خواند و گفتگو کردیم و او باعث شد با سعید مطلبی نویسنده آشنا شویم که سریال را نوشت.

وی اضافه کرد: سعید مطلبی بعد از آن سریال «ماه و پلنگ» را هم نوشت. تصور اولیه ما این بود که سریال «ستایش» ۱۳ قسمتی باشد. زمانی که مرحوم قادری بیمار شد و از ما خواست فرد دیگری را جایگزین کنیم به تدریج در طول نگارش قسمت‌ها زیاد شد. اگر ستایش به فصل‌های بعدی رسید به این دلیل بود که یک متن صد و چند قسمتی شد که نویسنده گاه با توقف‌های جذابی روبرو می‌شد وگرنه این سریال ۱۱۰ قسمت مداوم است.

نقش هایم کیلومترها با هم فرق دارد

ارجمند در ادامه درباره اینکه از چه زمانی نامش در سریال ثبت شد، توضیح داد: من را قادری به سریال دعوت کرد. او چندین بار هم برای فیلم هایش از من دعوت کرده بود که نرفتم اما دیدم این بار برای تلویزیون است. او بیمار شده بود و شیمی درمانی می‌شد و این خیلی غم‌انگیز بود، بعد از او فرد دیگری آمد و او هم دچار مشکل شد تا اینکه سعید سلطانی به سریال پیوست. من خیلی خوشحالم که سعید مطلبی سریال را نوشت چون آدمی به اندازه او ندیدم که درام، جامعه، سبک زندگی و آدم‌ها را بشناسد. ما در این سریال سبک زندگی شخص ایرانی و تهرانی را می‌بینیم.

وقتی اسی در به در را بازی کردم گفتند او بچه پایین شهر است و بلد است چنین نقش‌هایی را بازی کند وقتی مالک اشتر را بازی کردم گفتند او شاگرد علی شریعتی است و بلد است خوشحالم این بلدی همه جا بوده است!وی در پاسخ به این سوال که حشمت فردوس در تعامل با شما این مختصات را پیدا کرد یا نویسنده مختصات این کاراکتر را نوشته بود، گفت: من هنرپیشه هستم و آنچه را که نویسنده نوشته است انجام می‌دهم. جالب است وقتی اسی در به در را بازی کردم گفتند او بچه پایین شهر است و بلد است چنین نقش‌هایی را بازی کند. وقتی مالک اشتر را بازی کردم گفتند او شاگرد علی شریعتی است و بلد است و خوشحالم این بلدی همه جا بوده است. من آدمی هستم به اسم داریوش ارجمند و این شخصیت‌ها را با هم بازی کردم که اینها کیلومترها با هم فرق دارند یا سریالی که الان بازی می‌کنم و نقش یک دکتر را در «مرضیه» دارم.

بازیگر «تعبیر وارونه یک رویا» درباره حضورش در این سریال که نقش یک مامور امنیتی را داشت نیز گفت: همان زمان 2 تا از کارگردان‌ها با من تماس گرفتند و گفتند چقدر به اندازه بود و چقدر شرافت بخشیدی به مامور امنیتی و البته قبول دارم به خاطر متن جیرانی بود.

وی ادامه داد: خوشحالی من در «ستایش» بیشتر به دلیل حضور مطلبی است. من زمانی توصیفی از سعید سلطانی کردم و گفتم او چون سبک زندگی ایرانی را می‌شناسد دکوپاژش ایرانی است و برخی هم این توصیف من برایشان سوال شد. این جمله که در یکی از قسمت‌ها می‌گویم من چرا با کفش وارد خانه شدم را بعد از ۶ ماه اضافه کردیم و این از همان ویژگی‌های سبک زندگی ایرانی است.

حشمت فردوس لات است اما زن باره و شرابخوار نیست

بازیگر نقش حشمت فردوس اظهار کرد: نویسنده در این سریال فضایی شرقی و جهانی را گنجانده است اینکه به طور مثال پدری که دوست دارد فرزند اولش پسر باشد این ضد دختر بودن نیست چون در آن روزگار اگر پدر از دنیا می‌رفت زن معطل می‌ماند و حالا هر چقدر جلوتر آمدیم این ذهنیت تاریخی عوض شد. این را به عنوان یک ایراد مطرح کردند. مطلبی مردی «لات» را نوشته است به معنایی که امام (ره) می‌گفت. او مردی که نه شرابخوار و نه زن باره است نه معشوقه دارد بلکه او یک خانواده و یک اصولی دارد. به همین دلیل است که هیچ گاه بدمن نمی‌شود چون همیشه کنار حق ایستاده است.

زرین کوب نیز ادامه داد: خود من فکر نمی‌کردم کاراکتر حشمت فردوس اینقدر شیرین دربیاید. به جرات می‌توانم بگویم فصل سوم سریال با احترام به دیگر بازیگران روی شانه‌های حشمت می‌چرخد.

«افتاد؟» از کجا متولد شد؟

ارجمند در بخش دیگر درباره اینکه تکیه کلام «افتاد؟» از کجا متولد شد؟ پاسخ داد: در متن اولیه یک بار حشمت در جایی نکته‌ای را به زنش می‌گوید و روی آن تاکید دارد و می‌گوید «افتاد؟» این واژه برای من خیلی اهمیت پیدا کرد و فکر کردم این کلمه باید صاحب اکت شود و من برای گفتنش خیلی تمرین کردم. این مثل همان معنی است که «حواست هست؟» و یا «فهمیدی؟» و الان خیلی‌ها آن را تکرار می‌کنند.

در بخش دیگر زرین کوب در واکنش به سوالی درباره گریم بازیگر نقش ستایش یادآور شد: طبیعی است که من باید از کارم دفاع کنم و دفاعم باید منطقی باشد ما در سریال‌هایی که پخش می‌شود با بازخوردهایی منفی مواجه هستیم تصورم این است مخاطبانی که با این فضا مواجه هستند سریال‌ها را کامل نگاه نمی‌کنند به طور مثال به زمان قصه اگاهی ندارند. من در فضای مجازی می‌بینم عکس بازیگر سری اول را می‌گذارند کنار فصل سوم می‌گذارند و یا عکس او را نمایش می‌دهند که پیر شده است. من پیش از این هم گفته ام که ما بنا بر شرایط کاراکتر طراحی می‌کنم زمانی کاراکتر در شرایطی است که باید نشان دهیم بار مشکلاتی دارد ولی اینجا و در فصل سوم مشکلاتش برطرف شده است در فصل دوم اما وقتی پسر طرف به قتل ناخواسته متهم شده است و یا ستایش باید با هویت جعلی زندگی می‌کرد و اینها روی چهره و گریم او تاثیر می‌گذاشت.

تغییر گریم خواسته بازیگر ستایش بود؟

وی در پاسخ به اینکه حاشیه‌هایی در فضای مجازی مطرح شده بود که نرگس محمدی این نوع گریم را خواسته است، گفت: در مجموعه ما احترام متقابل بین عوامل و بازیگر است نه انها می‌توانند خواسته غیرمنطقی داشته باشند نه دیگران و این خواسته کارگردان و تیم طراحی بوده است. در فصل دوم هم عده‌ای به ما می‌گفتند چرا پیرش نکردید اما زن ۲۰ ساله‌ای که به ۴۰ سال تبدیل می‌شود در اطراف خودمان هم می‌بینیم که پیر نیست.

ارجمند هم در ادامه سخنان زرین‌کوب به یکی از دیالوگ‌های فصل سوم سریال اشاره کرد که گفته می‌شود ستایش حدود ۴۰  یا ۴۲ سال دارد و پیر نیست و با شوخی بیان کرد که او می‌توانسته بوتاکس کرده باشد.

«ستایش» پرمخاطب ترین درام در ۲۰ سال اخیر

زرین‌کوب در بخش دیگر عنوان کرد: فکر می‌کنم «ستایش» در فصل سوم پرمخاطب‌ترین درام در ۲۰ سال اخیر بوده است و اینکه با این حجم از مخاطب در ۱۲ قسمت اخیر از فصل سوم رو به رو هستیم بسیار خوب است و این نشان می‌دهد که ما تلاش خود را کرده‌ایم.

ارجمند درباره زرین کوب و دیگر عوامل سریال در توضیحاتی اظهار کرد: زرین‌کوب تهیه‌کننده‌ای با تحمل بالاست و خیلی سلیقه‌های مختلفی در گروه‌های سریال‌ها وجود دارد ولی او با ارامش جواب همه را می‌دهد. سعید سلطانی هم معلم بوده است و جامعه را به خوبی می‌شناسد و من در دکوپاژ دیدم که چقدر به سبک زندگی اهمیت می‌دهد.

وی در پایان این برنامه درباره «سال بلوا» که به کارگردانی بهروز شعیبی برای جشنواره فجر آماده می‌شود، یادآور شد: نمی‌توانم جزئیات این فیلم را توضیح دهم اما شعیبی کارهای بسیار خوبی در سینما داشته است او فرهیخته است و سینما را می‌فهمد من از کار با او خوشحالم و امیدوارم این فیلم هم پر سر و صدا باشد.

کد خبر 4731557 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: داریوش ارجمند سریال ستایش برنامه سلام صبح بخیر تئاتر ایران فیلم سینمایی کارگردان تئاتر خانه هنرمندان ایران موسیقی ایرانی سازمان سینمایی سریال ایرانی سینمای مستند بازیگر تئاتر هفته دفاع مقدس فیلم کوتاه عکاسی اکران عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۷۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ

ایسنا/همدان اسدآباد، یکی از شهرهای استان همدان و دارای پیشینه‌ تاریخی ارزشمندی است، این منطقه از ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری کشور معرفی کرد که با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بازدید گردشگران و میهمانان نورزی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری باشد.

این شهرستان دارای ۱۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی بوده که تاکنون از این تعداد ۸۹ اثر ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

مسجد میرزا آقاجانی واقع در محله میدان شهر اسدآباد یکی از آثار دیدنی تاریخی این شهر متعلق به دوره قاجار بوده که این بنای زیبا و تاریخی در سال ۸۷ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

نقشه کلی مسجد میرزا آقاجانی شهر اسدآباد 

این مسجد مستطیل شکل بوده و شبستان قدیمی ستون‌دار آن در ضلع شمالی صحن قرار دارد و مدخل شبستان در ضلع خاوری با طاق جناغی است ضمن اینکه آجر و ملات گچ و گل از مصالح اصلی به‌کار برده شده در ساخت این بنای تاریخی به شمار می‌رود.

شبستان مسجد به ابعاد ۱۰.۶۵×۱۰.۵۷ متر دارای چهار فیلپای چهار ضلعی به ابعاد ۶۸×۷۰ سانتی‌متر بوده و روی این فیلپاها از چهار طرف چهار طاق و بر روی آنها در کل ۹ طاق ضربی بر پا داشته‌اند ضمن اینکه سه طاق ضلع شمالی مسجد در قرن اخیر بازسازی شده است.

در وسط ضلع جنوبی شبستان محرابی به ارتفاع ۱۸۷ سانتی‌متر و در دو طرف آن نیز دو طاق نما با همین ارتفاع قرار دارد، در فضای محراب نورگیر و در اضلاع دیگر شبستان، طاقنما، طاقچه و پنجره هایی تعبیه شده است.

در زمینه تاریخ ساخت مسجد، مدرک قطعی در دست نیست اما با توجه به انتساب مسجد به حاج میرزا آقاجان می‌توان گفت که در دوره سلطنت محمدشاه (۱۲۵۰-۱۲۶۴ هـ. ق) این بنا توسط میرزا الطیف مشهور به حاجی میرزا آقاجانی از سرشناسان به نام اسدآباد بنا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد در گفت‌وگوبا ایسنا،  اظهار کرد: مسجد میرزا آقاجانی مربوط به دوره قاجاریه واقع در محله میدان شهر بوده که این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه این مسجد از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و تمامی مرمت های آن‌ انجام شده و هنوز هم در این مسجد تاریخی قدیمی نماز جماعت و مراسم و برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود، یادآور شد: علاقمندان و گردشگران می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز  هم از این بنای تاریخی بازدید داشته باشند.

اکبری‌شایگان تصریح کرد: در سال ۸۶ در راستای مرمت این اثر تاریخی لایه‌برداری سطوح داخلی و خالی کردن بندها و تعویض آجرهای فرسوده و ساب و بندکشی و نیز بام‌سازی بنا انجام گرفته است.

وی با اشاره به مرمت‌های انجام شده در سال‌های ۸۷ و ۸۹ بیان کرد: انجام عملیات فضای داخلی و خارجی مسجد، انجام عملیات خاکبرداری کف مسجد برای سنگ‌کاری، کف‌سازی و لایه‌برداری سطوح سیمانی فضای بیرونی مسجد از اقدامات انجام شده در راستای مرمت این اثر در سال ۸۷ می‌توان برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد اضافه کرد: در سال ۸۹ نیز عملیات فضای داخلی و خارجی آبدارخانه مسجد و احداث کانال دفع رطوبت آبدارخانه مسجد به منظور مرمت اثر  انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی مربوط به دوران قاجاریه با مصالحی چون آجرهای چهارگوش، گچ ملات گل و ماسه ایجاد شده که ضخامت دیوار آن در حدود ۱۰۰ سانتی‌متر است.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه سال گذشته نیز ایزوگام لازم برای مرمت سقف مسجد به هیأت امنای این مسجد تحویل و سقف آن به طور کامل ایزوگام مجدد شد، افزود: تصمیم داریم تا در سال‌های آینده هم برای حفظ زیبایی فعلی این مسجد تاریخی نسبت به ساب کشی و بند کشی مجدد بنا اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، حمام گلستان، آب انبار صفوی، مسجد جامع شهر، کتیبه آقاجان‌بلاغی، موزه مردم‌شناسی، بنای یادبود سیدجمال، تالاب پیرسلمان، روستای گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور، روستای گردشگری حبشی و پل شکسته خسروآباد از دیگر آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان بوده که بازدید از هر یک از این آثار تاریخی و طبیعی خالی از لطف نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • توپ‌باران حرم امام رضا (ع) در نهمین روز نوروز ۱۲۹۱
  • از بازدید پشت صحنه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» تا افتتاح ۲۰۰ کانال انتخاباتی
  • خداحافظی طولانی کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان
  • از توضیح رئیس رسانه ملی درباره حواشی «پایتخت» تا درگذشت فردوس کاویانی
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • علی‌اصغر رضایی‌نیک دوبلور تلویزیون درگذشت
  • اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم که بود؟
  • «آنتن» دیگر گروگان «تولید» نیست/ ۱۴۰۳ بهار تولیدات سیمافیلم
  • از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»