Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود، گفت: باید این میزان را به بیش از ۲۰۰۰ مورد افزایش دهیم؛ در این زمینه گسترش مراکز پذیره‌نویسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند به ما کمک کند.

به گزارش ایسنا، امیر علی حمیدیه، موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز  گفت:  در طی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای گسترش فرهنگ اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز  در وزارت بهداشت انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دنیا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق سلول‌های بنیادی خون ساز پیوند شدند که ۱۱ هزار موردشان ایرانی بوده‌اند. در حال حاضر ١۶ هزار بیمار در دنیا در انتظار دهنده سازگار سلول‌های بنیادی هستند.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری‌های خونی گفت: سالانه ۴٠ هزار نفر در جهان به سرطان خون مبتلا می‌شوند و هر ۵ دقیقه یک بیمار مبتلا به سرطان خون شناسایی می‌شود. حال روزی سرطان خون کشنده بود؛ اما امروزه این بیماری با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز درمان می‌شود.

حمیدیه ادامه داد: تا سال ٢٠١٠ هیچ بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقا نداشتیم که در همان سال ایران‌ توانست به عنوان بیست و ششمین کشور وارد لیست کشورهایی شود که تبادلات سلول‌های بنیادی خون ساز را انجام می‌دهد. در حال حاضر  بیش از ۵٠ درصد پیوندها در آمریکا، اروپا و ژاپن از دهنده غیر خویشاوند انجام می‌شود، اما در منطقه ما این عدد زیر یک درصد است.

موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی با بیان اینکه سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود، گفت: باید این میزان را به بیش از ۲۰۰۰ مورد افزایش دهیم. در این زمینه گسترش مراکز پذیره‌نویسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند به ما کمک کند.

حمیدیه با اشاره به هزینه‌های پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اظهار کرد: هزینه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در اروپا و آمریکا ۵٠٠ هزار دلار تا یک میلیون دلار است و انتقال سلول‌های بنیادی خون‌ساز به سایر کشورها نیز ۲۰ هزار یورو هزینه دارد. بنابراین با افزایش شمار اهداکنندگان و مراکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد. در عین حال باید توجه کرد که در پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمار بعد از گذشت ۶ ماه از پیوند به هیچ دارویی نیاز ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلول بنيادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد

این موضوع برای همه ثابت‌شده است که نداشتن خواب کافی برای سلامتی مضر است. حالا دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که میان خواب کمتر از شش ساعت در شب و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه‌ای وجود دارد.

دانشمندان در این تحقیق داده‌های Biobank بریتانیا را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی محسوب می‌شود. آنها اطلاعات ۲۴۷۸۶۷ بزرگسال را بررسی کرده‌اند که داده‌های سلامت آنها برای بیش از یک دهه دنبال شده است. آنها در این تحقیق قصد داشتند تا ارتباط بین مدت زمان خواب و دیابت نوع ۲ و اینکه آیا داشتن یک رژیم غذایی سالم اثرات کمبود خواب بر خطر دیا‌بت را کاهش می‌دهد یا خیر را درک کنند.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع ۲

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که در ۲۴ ساعت چقدر می‌خوابند. همچنین، هفت تا هشت ساعت خوابیدن به‌عنوان میزان خواب نرمال در نظر گرفته شد. میزان کم‌خوابی نیز به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت). همچنین در این تحقیق به داده‌های مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان نیز توجه شده است.

در حدود ۳.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در طول دوره پیگیری، مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شدند. به گفته آنها هرچند عادات غذایی سالم به‌طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که افراد غذای سال می‌خوردند و باز هم کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها در مقایسه با افرادی که میزان خواب آنها نرمال بوده، افزایش داشته است.

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد افزایش دهد، درحالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می‌خوابند، می‌تواند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

بااین‌حال دقیقاً مشخص نیست چرا افرادی که کمتر می‌خوابند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگر‌های التهابی و اسید‌های چرب آزاد در افراد دارای کمبود خواب افزایش پیدا می‌کند که این امر حساسیت به انسولین را مختل می‌کند و منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. این بدان معناست که بدن برای استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون تلاش می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

منبع: دیجیاتو

tags # دیابت نوع دو ، خواب سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • خواص آب هویج بستنی
  • تامین بودجه دولت از جیب مردم / عوارض خروج از کشور هیچ نقشی در بخش گردشگری ندارد
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان