Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع مهاجرت نخبگانی به عنوان یکی از چالش‌های جدی در حوزه نخبگانی همواره مورد توجه رسانه ها و تبعاً فرصتی برای حاشیه سازان بوده است که با ارائه آمار نادرست فضای دانشگاهی و نخبگانی کشور را متلاطم کنند و با استفاده از این موضوع یاس و ناامیدی را به کشور تزریق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یکی از ادعاهای مطروحه، عنوان شده است: طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر فرار مغز‌ها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است. طبق این آمار سالانه بین150 تا  180 هزار ایرانی تحصیل‌کرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند. 

این ادعا در حالی مطرح می شود که هیچ‌گاه چنین آماری توسط صندوق بین المللی پول در خصوص فرار مغزها از ایران منتشرنشده است.

در گزارش سال 1998 صندوق بین‌المللی پول ایران، از نظر نرخ خروج تحصیلکردگان به مقصد کشورهای OECD  با نرخ 25.6 درصد در مقام یازدهم از 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار دارد.

جالب‌تر اینکه در همین گزارش اشاره ‌شده است در سال 1990 تعداد کل مهاجران تحصیل‌کرده ایرانی در آمریکا حدود 105 هزار نفر بوده است.

علاوه بر آنچه گفته شد، بررسی منبع مذکور و سایر مراجع و گزارشات مربوطه صحت‌وسقم این گزاره را با تردید مواجه می‌سازد. گزارش مورد استناد رسانه‌ها و مسئولین مربوط به تحقیقی است که صندوق بین‌المللی پول حدود دو دهه پیش در سال 1998 انجام داده است.

بنا بر اطلاعات این گزارش ایران از حیث خروج تحصیل‌کردگان دانشگاهی از کشور به مقصد کشورهای مهاجرپذیر حوزه OECD با نرخ 25.6 در مقام یازدهم از میان 61 کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار دارد.

همین گزارش آمار مربوط به تعداد مهاجران تحصیل‌کرده ایرانی در آمریکا را در سال 1990، 105,526  نفر و کل ایرانیان در آمریکا را  150,906 نفر برآورد کرده است.  70 درصد از  جمعیت مهاجران ایرانی در آمریکا در این سال تحصیلات دانشگاهی داشته اند.

در میان کشورهای آسیایی ایران رتبه ششم را به لحاظ نرخ مهاجران تحصیل‌کرده (نسبت مهاجران با تحصیلات دانشگاهی به کل مهاجران آن کشور در آمریکا (70 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند) در اختیار داشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش بنیان اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۵۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

مقام‌های عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، پنج سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) در حضور سیدابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه رؤسای جمهوری دو کشور، پنج سند همکاری در حوزه‌های همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان، همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور، همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا، همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا و همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا امضا کردند.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • فرار بازیگر درجه چندم از کشور + جزئیات | بازیگر جنجالی کجا به سر می برد؟
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • فرار ۲۰۰ هزار صهیونیست به پناهگاه‌ها در شمال اراضی اشغالی
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا