Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ماه صفر دومین ماه سال هجری قمری است که انجام برخی اعمال در آن سفارش شده است. تاریخ انتشار: 20:22 - 07 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۴۱۰۳

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ماه صفر دومین ماه سال هجری قمری است؛ در ماه محرم و ماه صفر رویداد‌های تلخی رخ داده است. به خاطر همین مسلمانان و شیعیان این دو ماه را برای احترام به مقام و منزلت اهل بیت (ع) عزاداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجام اعمال مختلفی در ماه صفر سفارش شده است که در ادامه این گزارش می‌خوانید:
اول ماه صفر

اعمال مشترک اول هر ماه در ابتدای ماه صفر نیز مورد توجه است.

در زمان دیدن هلال ماه خواندن دعای هلال مرسوم است؛ بجا آوردن سه مرتبه: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگویید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا

بهترین دعای زمان رویت هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است.

قرآن خواندن

خواندن هفت مرتبه سوره «حمد» سفارش شده است.
روزه گرفتن

به جا آوردن سه روز روزه در هر ماه دارای ثواب و فضیلت زیادی است. مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می‌گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است.
نماز خواندن

شب اول ماه: خواندن دو رکعت نماز؛ در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند؛ سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.

روز اول ماه: خواندن دو رکعت نماز اول ماه در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهد. هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه داری از اعمال مستحبی ماه صفر است.

بجا آوردن پنجاه‏ و یک رکعت نمازهاى واجب و نافله در شب ‏و روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، در سجده پیشانی را بر خاک گذاشتن، بلند گفتن «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» نیز سفارش شده است. شیخ در کتاب «تهذیب» و «مصباح» زیارت خاص این روز را از امام صادق (ع) نقل کرده است.
ختم سوره واقعه

ختم سوره واقعه دارای ثواب و فضیلت بسیار است؛ خواندن یک مرتبه سوره واقعه در روز اول صفر، روز دوم دو مرتبه، روز سوم سه مرتبه و به همین ترتیب به شماره روز‌ها سوره واقعه خوانده شود تا روز چهادهم. این سوره را می‌توان در طول روز و به مرور زمان خواند. در روایتی از امامان معصوم (ع) آمده است، چون اول ماه قمری با روز دوشنبه مصادف شد ختم سوره واقعه را به روشی که بیان شد، انجام دهید.

بر اساس روایاتی از رسول اکرم (ص)؛ هرکه سوره واقعه بخواند در هر شب به او پریشانی نمی‌رسد. امام جعفر صادق (ع) هم فرمودند هرکه سوره واقعه بخواند در هر شب پیش از آنکه بخوابد، ملاقات کند خداوند را در حالتی که روی آن، چون ماه باشد. هرکه مشتاق بهشت است سوره واقعه بخواند.
خواندن دعای مخصوص ماه صفر

اگر کسی می‌خواهد از بلا‌های نازله در این ماه محفوظ بماند، هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ

اى سخت نیرو و اى سخت‏گیر اى با عزت اى عزیز اى با عزت

ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ‏

از بزرگیت تمام خلقت در پیشگاه تو خوار است پس شر خلقت را از من کفایت فرما اى احسان کننده اى نیکوکار اى نعمت بخش اى عطا ده

یَا لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ

اى که نیست معبود حقى جز تو منزهى تو بدرستى که من از ظالمانم پس اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مومنان را

وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ

و رحمت خداى بر محمد و آل پاک و پاکیزه ‏اش
روز سوم ماه صفر

خواندن دو رکعت نماز؛ در رکعت اول سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم سوره حمد و سوره توحید و پس از سلام نماز، صد بار صلوات فرستادن و صد بار آل ابی سفیان را لعن کردن و صد مرتبه استغفار کردن در روز سوم ماه صفر فضیلت بسیار دارد.
روز بیستم ماه صفر

به جا آوردن زیارت امام حسین (ع) و یاران ایشان، خواندن زیارت اربعین، خواندن دو رکعت نماز و نشستن به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) و به جا آوردن ذکر دارای فضیلت زیادی است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ماه صفر اعمال ماه صفر ماه محرم خواندن دعا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هیس، هیچی نیس!» روی آنتن تلویزیون می‌رود

به گزاش قدس آنلاین از روابط عمومی مجموعه، سریال نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد و کارگردانی حسین حقانی با نگاهی طنز به رویدادهای تاریخی جهان ساخته شده است و اثری اقتباسی است که از هفته آینده و ابتدای اردیبهشت ماه از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

این مجموعه که فضایی طنازانه دارد و برای مخاطب نوجوان تولید شده است همزمان با پخش از شبکه دو از شبکه امید نیز روی آنتن می‌رود.

قصه‌های «هیس هیچی نیس» در فضایی فانتزی روایت و به تصویر کشیده می شود و از بخش‌های مختلفی از جمله دادگاه، استعدادیابی، سراشپز، تاریخ کاغذی و … تشکیل شده که بخش سرآشپز ترکیبی از کار رئال و عروسکی است.

این مجموعه نخستین محصول مرکز تولیدات نوجوان سوره است که توسط سازمان سینمایی سوره برای مخاطب نوجوان تولید شده است.

در «هیس، هیچی نیس!» از بازیگران تئاتری بهره گرفته شده است که ۱۵ بازیگر اصلی و ۲۰ بازیگر فرعی را شامل می‌شوند.

مجید امیری، علی فرحناک، حمید لاجوردی، ماشالله کوهستانی، مهدی برقعی، مجید بخششیان، محمد حاج بابایی، مهناز رودساز، مهدی ملاک و جواد پیروزی از بازیگران این مجموعه هستند.

همچنین زینب یزدانی سرپرست پژوهشگران، مجید بخششیان سرپرست نویسندگان و مهناز رودساز نویسنده فیلمنامه این مجموعه هستند که فصل نخست آن در ٢۶ قسمت به نگارش درآمده است.

سازمان سینمایی سوره، مرکز تولیدات نوجوان را با هدف تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوان و به عنوان یکی از بازوهای تولید آثار هنری خود تأسیس کرده است.

دیگر خبرها

  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه ابلاغ شد
  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه آنها ابلاغ شد
  • هیچ رسانه بی‌طرفی در جهان نداریم/ دیپلماسی رسانه‌ای ۳ جزء دارد +فیلم
  • ما هیچ رسانه بی طرفی در جهان نداریم/ گام بعدی این جنگ، جنگ رسانه‌ای خواهد بود+فیلم
  • «بخوانیم و بسازیم»؛ شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • «هیس، هیچی نیس!» روی آنتن تلویزیون می‌رود
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود
  • ببینید | کنایه کارگردان معروف به رپ‌خواندن حمید صفت روی آنتن زنده تلویزیون