Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:27:28 GMT

چرا کارت‌خوان برخی پزشکان همیشه قطع است؟

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۶۹۹۴

چرا کارت‌خوان برخی پزشکان همیشه قطع است؟

مردادماه گذشته بود که خبر الزامی شدن استفاده از کارت‌خوان در مطب پزشکان منتشر و عنوان شد که بر اساس توافق به عمل آمده بین سازمان نظام پزشکی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دامپزشکی، استفاده از کارت‌خوان برای افرادی که در حرفه پزشکی و دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند، الزامی شده است؛ با گذشت دو ماه از انتشار این خبر، هنوز هم بسیاری از پزشکان، پول نقد دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، نهم مردادماه گذشته با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی همواره از قانون تبعیت کرده است، اعلام کرد که با توافق سازمان امورمالیاتی، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، از صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به منظور ثبت‌نام در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروش دعوت به عمل آمده است و همه افراد شاغل در حرفه پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی، باید تا ۲۳ مرداد ۹۸ نسبت به تهیه دستگاه کارت‌خوان و استفاده از آن اقدام کنند.

محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی نیز درباره ضرب‌الاجل سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر دریافت کارت‌خوان تا بیست‌وسوم مرداد ماه از سوی پزشکان، گفت که طبق بند "ی" تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۸، تمام مشاغل و حِرف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوزهایشان از سوی سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ارائه می‌شود، باید نسبت به راه‌اندازی و استفاده از سامانه فروش اقدام کنند.

علی رستم‌پور، مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان مالیاتی نیز 4 شهریورماه با بیان اینکه الزام ثبت کارت‌خوان از 23 مرداد به 15 شهریور 98 تغییر کرده است، گفت که بنا به درخواست سازمان نظام پزشکی، استفاده از کارت‌خوان متصل به سازمان امور مالیاتی در مطب پزشکان، به نیمه شهریور موکول شده و از ابتدای مهر 98 اعمال و محاسبه می‌شود.

وی علت تغییر زمان ثبت کارت‌خوان در مطب‌ها را، ابهامات فنی و زیرساختی برای اتصال به نظام مالیاتی عنوان کرد و گفت که باید حافظه مالیاتی روی سرورهای شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت یا "پی اس پی" نصب شود تا اطلاعات مالی مطب بدون دخل و تصرف در سازمان نظام مالیاتی ذخیره شود و از اول مهرماه تمام درمانگاه‌ها و مطب پزشکان باید دو نشان آرم مالیاتی و بارکد را روی قبض پرداختی داشته باشند.

با این وجود و پس از گذشت دو ماه از انتشار این خبر، تغییری در وضعیت دریافت ویزیت در مطب پزشکان مشاهده نمی‌شود و همچنان بسیاری از آنها در استان خوزستان، به‌ ویژه شهر اهواز، وجه نقد دریافت می‌کنند.

این مشکل تنها به مطب پزشکان محدود نمی‌شود و برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز هنگام تسویه حساب، از همراه بیمار می‌خواهند که وجه را به حساب شخصی رییس بیمارستان واریز کنند.

خبرنگار ایسنا برای بررسی وضعیت پرداخت ویزیت در مطب پزشکان، به صورت اتفاقی به مطب تعدادی از پزشکان مستقر در مرکز شهر اهواز و همچنین ساختمان‌های پزشکی منطقه کیانپارس مراجعه و مشاهده کرد که منشی پزشکان، که عموما از پزشکان مطرح شهر هستند و برخی از آنها سمت‌هایی در مجموعه‌های دولتی نیز دارند و یا رییس انجمن مربوطه هستند، از بیماران وجه نقد دریافت می‌کنند. در پاسخ به اعتراض بیماران نیز بیان می‌شود که کارت‌خوان قطع است!

نکته جالب اینکه برخی از آنها دستگاه کارت‌خوان نیز در مطب دارند ولی از آن استفاده نمی‌کنند. در شرایطی که دستفروش‌ها نیز از کارت‌خوان استفاده می‌کنند، پذیرش این مساله که دستگاه کارت‌خوان یک پزشک، آن هم به صورت هم‌زمان با دیگر پزشکان قطع باشد، دشوار است. 

خبرنگار ایسنا در مراجعه به مطب یکی از پزشکان در مجاورت یک مرکز تجاری در مرکز شهر اهواز، متوجه شد که بسیاری از بیماران و مراجعه‌کنندگان آن پزشک، که عموما خانم‌های باردار هستند، به دنبال دریافت وجه نقد از فروشندگان و کاسبان، به تک تک فروشگاه‌های مجتمع تجاری جنب مطب، مراجعه و تقاضای وجه نقد می‌کنند.

فروشنده یکی از این فروشگاه‌ها نیز به خبرنگار ایسنا گفت: "به دلیل آنکه هزینه ویزیت و خدمات پزشک مربوطه، معمولا بیش از 200 هزار تومان است، بسیاری از مراجعه‌کنندگان پس از دریافت این مبلغ از عابربانک، برای تامین کسری وجه نقد خود به فروشگاه‌های این مجتمع مراجعه می‌کنند و درخواست وجه می‌کنند. فروشندگان نیز معمولا با این درخواست موافقت نمی‌کنند زیرا اگر در فروشگاه کارت کشیده شود، به معنای درآمد است و ما باید مالیات آن را پرداخت کنیم!"

شرایط در بیمارستان‌های خصوصی نیز به همین صورت است. مشاهده خبرنگار ایسنا حاکی از این است که در یکی از بیمارستان‌های خصوصی اهواز، شماره کارت شخصی رییس بیمارستان در زمان ترخیص به همراه بیمار داده می‌شود و از او خواسته می‌شود که مبلغ عمل و یا بستری را که عموما مبالغ بیش از 3 میلیون تومان است، به حساب شخصی آقای دکتر کارت به کارت کنند!

هدف این نیست که بگوییم همه پزشکان فرار مالیاتی دارند، بلکه هستند بسیاری از پزشکان که مالیات خود را پرداخت می‌کنند و پزشکانی نیز که با مراکز درمانی قرارداد دارند، مالیات آنها از حق‌الزحمه‌شان کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود ولی بسیاری از پزشکان نیز که در مطب‌ها و یا مراکز درمانی (بدون قرارداد) فعالیت می‌کنند، فرار مالیاتی دارند.

در اینجا برخی اعضای نظام پزشکی اعتراض می‌کنند که مگر فرار مالیاتی در مشاغل دیگر نیست؟ جواب مثبت است و قطعا باید به موضوع فرار مالیاتی در مشاغل دیگر نیز در جایگاه خود پرداخت، ولی نکته مهم این است که فرار مالیاتی در جامعه پزشکان، موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای بیماران و همراهان آنان می‌شود و فعلا تاوان خلاء قانونی و یا ضعف زیرساختی در این مساله را، بیماران می‌دهند.

محمدامین صالحی‌نژاد، ایسنا منطقه خوزستان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مالیات پزشکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از تعرفه‌های جدید پزشکی/افزایش ۳۵ درصدی بار سنگینی بر دوش بیمارستانهای دولتی وارد می‌کند

نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی نسبت به رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی انتقاد کرد و گفت: عده‌ای تصور دارند کلیه این افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها، دستمزد پزشکان است و آن را با میزان افزایش دستمزد کارگران و کارمندان مقایسه می‌کنند، این درحالیست که کمتر از ۱۰ درصد این رقم سهم ویزیت پزشکان را شامل خواهد شد.

محمدباقر حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه هیأت وزیران درخصوص رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی، گفت: پیش از آنکه تعرفه‌های خدمات پزشکی در هیات وزیران مطرح شود، در ابتدا شورای عالی سلامت رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی را تصویب کرد، هرچند که با همان افزایش ۴۶ درصدی هم جامعه پزشکی توان ارائه خدمات مطلوب به جامعه مورد نیاز را نداشت، اما درنهایت رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی به تصویب رسیده است.

وی افزود: عده‌ای تصور دارند که تمام مبلغ با این افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها، دستمزد پزشکان است و آن را با میزان افزایش دستمزد کارگران و کارمندان مقایسه می‌کنند، این درحالیست که کمتر از ۱۰ درصد این رقم سهم ویزیت پزشکان را شامل خواهد شد. تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی معادل دستمزد پزشکان نیست و اجزای تعرفه شامل جزء حرفه‌ای و جزء فنی، ویزیت، تعرفه پرستاری، دارو و ملزومات پزشکی، خدمات آزمایشگاه و تصویر برداری و جزء هتلینگ بیمارستانی است.

نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه درخواست جامعه پزشکی این بود که بهای تمام شده خدمت را در نظر بگیرند و براساس کار کارشناسی در این زمینه تصمیم‌گیری شود، یادآور شد: طی ۱۲ سال گذشته، دستمزد اعمال جراحی پزشکان چه در بخش خصوصی و چه دولتی دو برابر نشده است، اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که کدامیک از خدمات طی این مدت چندین برابر نشده است؟

حیدری معتقد است که افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها باعث خواهد شد جامعه پزشکی توان ارائه خدمات مطلوب به بیماران را نداشته باشند و ادامه داد: این موضوع موجب فشار وارد شدن به بیمارستان دولتی خواهد شد. از سوی دیگر نیز بخش دولتی به تنهایی گنجایش ارائه خدمات به بیماران را ندارد. با این کار نمی‌دانم باید چه پاسخی به جامعه پزشکی داد؟.

وی بیان کرد: اگر راهکاری در این زمینه اندیشیده نشود، موجب تعطیلی مراکز درمانی یا کاهش ارائه خدمات بهتر به جامعه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر در مراکز درمانی کردستان
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • شناسایی و تشکیل پرونده برای 12 مظنون به فرار مالیاتی
  • هشدار بازرسی به زیرمیزی گرفتن پزشکان در کردستان
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • تشکیل پرونده برای ۱۲ مظنون به فرار مالیاتی درخراسان رضوی
  • انتقاد از تعرفه‌های جدید پزشکی/افزایش ۳۵ درصدی بار سنگینی بر دوش بیمارستانهای دولتی وارد می‌کند
  • ماجرای تلخ خودکشی خانم دکتر؛ وزارت بهداشت اصلا به ایشان کمک نکـرد!
  • رشد تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد/ تعرفه‌ها معادل دستمزد پزشکان نیست
  • برپایی ایستگاه سلامت در قالب طرح جهادی سی شب سی مسجد