Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@12:43:10 GMT

مشکلات یک محله مهاجر پذیر

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۷۲۷۵

مشکلات یک محله مهاجر پذیر

بسیاری از پایتخت‌نشینان نیز به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. اکنون این محله با این کثرت جمعیت نیازمند امکانات رفاهی و شهری و بهره‌مندی از حقوق اولیه شهروندی است. ساکنان این منطقه از وجود بسیاری از مشکلات در این منطقه گله دارند. مشکلات زیست‌محیطی ناشی از نزدیکی به حلقه‌دره، گرد و غبار و آلودگی‌های هوا، افت فشار آب و گله مردم از کیفیت پایین آب منطقه، کمبود فضای سبز با توجه به شرایط منطقه، کمبود امکانات و مراکز درمانی، مالی، رفاهی و تفریحی، مدیریت ضعیف آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها، ساخت‌وساز غیرمجاز و نزدیکی منطقه به زندان قزلحصار، همه و همه گوشه‌ای از مشکلات ساکنان این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌مندی از امکانات لازم برای زندگی یک شهروند حداقل حقوق شهروندی است و امید است هم‌افزایی مردم و مسئولان منجر به رفع مشکلات در منطقه‌هایی چون کیانمهر شود.

تقاضای انتقال حلقه‌دره

یکی از ساکنان منطقه کیانمهر با اشاره به این‌که منطقه ۳ شهرداری کرج با مشکلات عمیق و زیرساختی روبه‌روست، می‌گوید: این منطقه ۲۰ سال است از حقوقی که برای یک شهروند لازم است، محروم است. رفع نیازهای منطقه نیازمند بودجه مستقل و مدیران باتجربه و ‌دلسوزاست. «مریم اسماعیل‌زاده» می‌افزاید: شهردار کنونی فعالیت‌های خوب و قابل تقدیری انجام داده است، اما نیاز به رسیدگی بیشتر در این منطقه احساس می‌شود. مشکلات دیگری چون مدیریت ناصحیح فاضلاب‌ها و آب‌های سطحی، نزدیکی به مرکز دفن حلقه‌دره که زباله‌های استان و حتی زباله‌های پزشکی در آن به روش سنتی دفن می‌شوند که آلودگی و بوی بد برای منطقه به همراه دارد و سلامت مردم و محیط‌زیست منطقه را به خطر انداخته است؛ از این رو مردم تقاضای انتقال هر چه سریع‌تر این مرکز را دارند.

بی‌کیفیتی و افت فشار آب

این شهروند ادامه می‌دهد: وجود عناصر سنگین و ذرات و رسوبات زیاد در آب آشامیدنی از دیگر مشکلات منطقه است که باعث شده بسیاری از اهالی بیماری‌های پوستی، چشمی و کلیوی بگیرند. مشکل افت فشار و قطعی آب هم حدود یک ماه است که در بخش‌هایی از منطقه وجود دارد. توزیع نابرابر خدمات در شهر نیز از دیگر معضلات است. برای مثال نظافت در خیابان چهارباندی با قسمت‌هایی از گلستان‌ها و خیابان ساماندهی قابل مقایسه نیست. این منطقه با این‌که به مهرشهر متصل است، زیر پوشش راهنمایی و رانندگی نیست و تخلفات رانندگی زیادی در اینجا انجام می‌شود. از لحاظ فرهنگسازی نیز کار زیادی انجام نمی‌شود. اسماعیل‌زاده می‌افزاید: ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه بسیار زیاد است.

تاسیسات برق و مخابرات ناقص و قدیمی‌اند و انشعابات غیرمجاز در منطقه عمومیت دارد. از ابتدا تا انتهای بلوار امیرکبیر وانت‌های سبزی و میوه‌فروشی سد معبر کرده‌اند و همین وانت‌ها نیز هر کدام برق غیرمجاز از تیر برق خیابان می‌گیرند. در مورد این موضوعات به سازمان‌های مربوطه مراجعه کرده‌ایم، اما  نتیجه‌ای حاصل نشده است.

کمبود فضای سبز و امکانات شهری

یکی دیگر از ساکنان منطقه با اشاره به این‌که کمبود فضای سبز در این منطقه احساس می‌شود، می‌گوید: از آنجایی که موقعیت منطقه به گونه‌ای است که به بیابان نزدیک است، در معرض گرد و غبار است. لازم است درختان مقاوم در برابر تندبادها و خشکی در این منطقه کاشته شود یا حتی در حاشیه کیانمهر کمربند فضای سبز ایجاد کنند.

«سمیرا سیدی» می‌افزاید: نزدیکی زندان قزلحصار به منطقه مسکونی علاوه بر آسیب اجتماعی، به دلیل فاضلاب‌های این زندان نیز آلودگی‌های زیست‌محیطی به همراه دارد. از دیگر ساکنان کیانمهر می‌گوید: کمبود اتوبوس و نبود ایستگاه‌های مکانیزه نیز از مشکلات مردم منطقه است. علاوه بر این اتوبوس‌های کنونی هم فرسوده هستند. «زهرا حسینی» نبود مراکز درمانی، مالی، فرهنگی و تفریحی را از دیگر مشکلات مردم منطقه کیانمهر دانسته و می‌گوید: قطعه زمینی ۱۲هزار متری در ضلع جنوبی بلوار امیرکبیر وجود دارد که جزو مطالبات شهرداری از شرکت عمران کیانمهر است و کاربری فرهنگی و فضای سبز برای آن تعریف شده که به شهرداری تحویل داده نشده است. با توجه به تصمیم شهرداری برای ایجاد فضای سبز در این زمین، سرعت بخشیدن به کار و ساخت پارک در این زمین از خواسته‌های۳۰ ساله مردم منطقه است.

حلقه‌دره در دست انتقال

عضو شورای شهر می‌گوید: مساله انتقال حلقه‌دره با توجه به شکایات مردم منطقه و آسیب‌های زیست‌محیطی آن از طرف محیط‌زیست استان پیگیری شد و با اعمال روش‌های قانونی دفن زباله در این منطقه قرار است متوقف شود. «حسین محمدی» می‌افزاید: با انجام تحقیقات، جانمایی محل جدید برای سایت دفن زباله صورت گرفت که در حال ساخت جاده محلی هستیم. از طرفی رعایت استانداردها و کنار گذاشتن روش‌های سنتی دفن زباله در محل جدید از اهداف ماست. وی ادامه می‌دهد: همچنین پوشاندن فاضلاب‌ها و مهار آب‌های سطحی زندان و انتقال آن به نقطه‌ای دور از محل مسکونی برای جلوگیری از آلودگی در منطقه لازم است.

بیشترین درختکاری سال ۹۵ در منطقه ۳

مسئول فضای سبز شهرداری منطقه ۳ کرج می‌گوید: در سال‌های گذشته بیشترین درختان کاشته‌شده در کرج در منطقه ۳ بوده است و حدود ۵ هزار درخت در منطقه ساماندهی و کیانمهر کاشته شد و معابری که باقی مانده هم در برنامه امسال قرار داده می‌شوند. «پیام درخشان» می‌افزاید: امکان ایجاد کمربند سبز فقط در برخی اراضی ممکن است و سال گذشته در جاده قزلحصار تا سر سهرابیه نزدیک به ۲ هکتار جنگلکاری به عرض ۱۰ متر انجام شده است.

گزارش مشکلات در سامانه ۱۳۷

معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۳ کرج موضوع نابرابری در توزیع خدمات را نادرست می‌داند و می‌گوید: حتی تعداد کارگرانی که در منطقه کیانمهر و ساماندهی فعالیت می‌کنند از چهارباندی بیشتر است و این در حالی است که موضوع پرداخت عوارض خدمات هم توسط مردم باید در نظر گرفته شود. «تورج عزیزی» می‌افزاید: از طرفی برخی مناطق چند سالی است که تحویل شهرداری شده است و قبل از آن مشکلات زیادی داشته که برای رفع آنها به هر حال زمان نیاز است. مردم در هر منطقه‌ای که مشکل دارند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و با ذکر محل دقیق، مشکل را گزارش کنند تا بیشتر رسیدگی شود.

ایستگاه‌های مکانیزه در دستور کار

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج می‌گوید: ایجاد ایستگاه‌های مکانیزه در منطقه در دستور کار است و حداقل یک یا ۲ ایستگاه دیگر باید در بلوار امیرکبیر ایجاد شود که تا یک ماه آینده از پیمانکار تحویل گرفته و نصب می‌شود. «مجید استادکاظمی» می‌افزاید: از سال ۸۹ تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم به اتوبوس‌های شهر کرج اضافه نشده و کمبود اتوبوس نه‌تنها در خطوط کیانمهر، بلکه در باقی خطوط هم وجود دارد. اگرچه افزودن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شورای شهر مصوب شده، ولی هنوز در مراحل مالی مانده است. از طرفی اتوبوس‌ها نیز فرسوده شده‌اند. سازمان از سال ۹۴ تاکنون ۷۰ دستگاه را نوسازی و تعمیر کرده است.

برنامه‌ریزی برای حل مشکلات

یک عضو شورای شهر کرج با اشاره به این‌که مسائل زیست‌محیطی در شورای جدید جایگاه ویژه‌ای دارند، می‌گوید: منطقه کیانمهر مشکلات زیادی دارد، از جمله وجود حلقه‌دره، مشکلات متأثر از سیاه‌جوی و آب‌های سطحی و توزیع خدمات ناهمگون که باید در شورای شهر جدید با شناخت و برنامه‌ریزی روی آنها کار شود. «عباس زارع» می‌افزاید: رسیدگی به موضوع کاخ مروارید، اراضی مقابل فرودگاه پیام که فرصت خوبی برای تبدیل به مرکز تفرجگاهی شهر است و رسیدگی به شهرک جانبازان در انتهای کیانمهر همه از رویکردهای شورای جدید در منطقه است.

تدابیر برای رفع افت فشار آب

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان البرز در پاسخ به مشکلات آب در منطقه می‌گوید: منطقه کیانمهر دارای ضعف منابع آب شرب است. با توجه به گرم بودن هوا و افزایش مصرف آب، مشکلات آب در منطقه بیشتر شده است. به گزارش همشهری، «علیرضا لرستانی» می‌افزاید: البته با توجه به این‌که در چند سال گذشته ۶ حلقه چاه در این منطقه وارد مدار شد، امسال با وجود بارندگی‌ها کمتر به مشکل خواهیم خورد. گاهی هم به دلیل قطع برق در برخی مناطق در توزیع آب دچار مشکل شدیم.

وی می‌افزاید: در اقدامی بلندمدت در حال ساخت ۹ کیلومتر خط انتقال آب از تصفیه‌خانه شماره ۲ کرج تا مخزن هستیم که بیش از یک سال طول می‌کشد و این اقدام نیز می‌تواند به رفع مشکل کمبود آب منطقه کمک کند. وی در مورد کیفیت آب منطقه می‌گوید: تمام آبی که به کل استان توزیع می‌شود سالم و آزمایش شده است و نمی‌توانیم آب ناسالم توزیع کنیم. آنچه در آب دیده می‌شود سختی و املاح آب است که بار آلودگی ندارد. همچنین چاه‌هایی که وارد مدار می‌شوند با رعایت حریم قانونی از حلقه‌دره و براساس مطالعات کارشناسی وارد مدار می‌شوند.

کد خبر 456789 برچسب‌ها استان البرز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کیانمهر کرج آسیب اجتماعی استان البرز استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یادواره شهدا نیاز امروز جامعه ما است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی مهاجر شامگاه دوشنبه در مراسم تجلیل از عوامل برگزاری هجدهمین یادواره شهدای شهرستان کردکوی اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدا نیاز امروز جامعه ماست، جامعه‌ای که در معرض شدیدترین هجمه‌ها و تهدیدات فرهنگی اجتماعی از سوی دشمنانی است که اعتقادات و باورهای مردم را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود: حاصل فرهنگ شهادت، مقاومت و ایثارگری را در عملیات غرور آفرین وعده صادق مشاهده کردیم که درس‌های بزرگی برای ما و جبهه مقاومت داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: نقش ولایت فقیه که مهم‌ترین رکن در سیره شهدا است در عملیات وعده صادق بسیار برجسته بود و قطعاً اثبات کننده‌ی برتری علمی و دست برتر نظام اسلامی نسبت به دشمنان بود.

مهاجر ضمن قدردانی و تشکر از برگزار کنندگان یادواره شهدای کردکوی، اظهار کرد: یادواره شهدای شهرستان کردکوی کار ارزشمند مردمی بود که در شأن شهدای گرانقدر و مردم شریف شهرستان رقم خورد.

وی یادآور شد: رویکرد دولت مردمی این است که مردم محور کارها باشند و دولت پشتیبان و حامی آن‌ها باشد.

کد خبر 6085966

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • دیدار نماینده منتخب مردم شهرستان های ابر با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی
  • برگزاری یادواره شهدا نیاز امروز جامعه ما است
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • توزیع متوازن خدمات محله‌ای و عمرانی در محلات کم‌برخوردار تبریز
  • انتقاد جوکار از نحوه قیمت گذاری توسط کارشناسان دستگاه‌های دولتی وعمومی
  • انتقاد از نحوه قیمت گذاری زمین توسط کارشناسان دستگاه‌های دولتی وعمومی
  • آغاز حضور میدانی و عملیاتی مسئولین استانی و شهری برای رفع مشکلات شهر
  • مدیران عمرانی و شهرداری کرمانشاه برای حل مشکلات مردم به خط شدند