Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: هشت سال دفاع مقدس گنجینه ای عظیم از اقتدار شیرمردانی غیور در تاریخ ایران نهاده که بازخوانی و مرور آن بر افتخارات مردمان امروزی می افزاید.

گرچه نسل جوان امروز همان گهواره نشینان دیروز بوده و مشام شان به بوی دفاع مقدس آشناست اما بنا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب نشر ارزش های جنگ هشت ساله نباید لحظه ای مورد غفلت واقع شود و ترویج فرهنگ شهادت همواره سرلوحه کار مردم و مسئولان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امروزه نهادها و دستگاه های متعددی در صدد هستند تا با اجرای برنامه هایی اعم از مصاحبه با رزمندگان، جمع آوری تصاویر و خاطرات شهدا و برگزاری یادواره های شهدا در زنده نگهداشتن یاد زرمندگان سهم خود را ایفا کنند.

آنچه مسلم است نسل جوان امروزی علاوه بر آنچه می شنوند، نیازمند برخی مشاهده های عینی هستند تا بیش از پیش بر دانسته هایشان بیفزایند و بتوانند برای نسل های بعدی راوی باشند. شاید بتوان گفت تصمیم مسئولان برای احداث پارک موزه دفاع مقدس از بهترین برنامه های در دست اجرا باشد اما مشروط بر اینکه اجرای این پروژه به تاریخ نپیوندد و هرچه زودتر عملیاتی شود.

نخستین روزهای اجرا

احداث پارک موزه دفاع مقدس در سال ۸۵ مصوب شد و کلنگ آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند بر زمین خورد.

اوایل سال ۹۱ و در سفر سوم دولت به خراسان جنوبی ساخت این مرکز فرهنگی به تصویب رسید و بودجه اولیه برای آن تعریف و عملیات اجرایی اش آغاز شد  و ساخت پروژه به لحاظ محتوایی به پیشرفت ۹۵ درصدی رسید.

در یکم شهریور ماه سال ۹۵ بود که سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ها دفاع مقدس در سفر به خراسان جنوبی خبر تغییر سرنوشت پارک موزه دفاع مقدس استان را به رسانه ها کشاند.

بنا به گفته وی قرار گرفتن این پروژه بر روی گسل های اصلی شهر شرایط را ملزم می کرد تا این پروژه به مکان دیگری منتقل شود. هرچند طی برگزاری جلسات و کارشناسی های بعدی، موزه در مکان اولیه خود باقی ماند اما همین امر کافی بود تا روند اجرایش چندین ماه به تعویق افتد.

توقف ۲ ساله پروژه

اکنون بیش از ۱۱ سال از کلنگ زنی پروژه ملی پارک موزه دفاع مقدس استان می گذرد اما نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه از دو سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار متوقف مانده  و تاریخ مشخصی برای افتتاح ندارد.

برآورد مسئولان اعتبار قریب بر ۱۰ میلیارد تومان را برای اجرای پروژه رقم می زند این در حالی است که اگر طبق برنامه و زمان بندی اولیه به انجام می رسید اکنون شاهد بی مهری به این پروژه بزرگ نبودیم.

شاید ساخت این پروژه باید سال های زیادی را با مشکلاتی اعم از اعتبار، تصمیم گیری مسئولان و پیمانکار دست و پنجه نرم کند و مردم خراسان جنوبی برای بهره مندی از آثار به جامانده از دفاع مقدس در انتظاری چندین ساله بنشینند.

سکوت ۱۱ ساله موزه استکبار ستیزی

پروژه های نیمه تمام و ارزشی استان تنها به پارک موزه دفاع مقدس ختم نمی شود بلکه موزه استکبار ستیزی در صحرای طبس هم از سال ها پیش در انتظار دست یاری مسئولان است تا جنایات آمریکا را به نمایش بگذارد.

بنا به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و تصویب مقام معظم رهبری در ۲۳ اسفند ۸۸، مقرر شد «موزه بین المللی استکبار ستیزی» در صحرای طبس احداث شود اما تاکنون پیشرفت چندانی در روند اجرایی خود نداشته و نیازمند تدبیر و چاره اندیشی است.

بر اساس گفته های مسئولان کمبود اعتبارات از جمله عوامل انتظار ۱۰ ساله این پروژه عظیم و مهم است. به نظر می رسد با توجه به بین المللی بودن واقعه شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، باید همه دستگاه ها به میدان آیند و با احداث این موزه، پیام بزرگ این واقعه را به جهانیان برسانند.

اکنون بیش از یک دهه می گذرد و این موزه نه تنها نشانی از جنایات آمریکا ندارد بلکه در کش و قوس تصمیم گیری مسئولان و کمبود اعتبار از سه سال گذشته متوقف شده و هیچ پیشرفتی نداشته است.

بدون شک احداث موزه بین المللی استکبار ستیزی نه تنها معرف جنایات آمریکا خواهد بود بلکه درس عبرتی برای آن دسته از افرادی است که به قدرت پوشالی و برنامه های خیالی دشمن چشم امید بسته و از چهره پشت نقاب او غافل مانده اند.

پارک موزه دفاع مقدس تشنه اعتبار

معاون مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه پارک موزه دفاع مقدس استان بیان کرد: در حال حاضر طراحی موزه را در دست انجام داریم.

محمود محبوب با بیان اینکه همچنین پیگیر ثبت سند زمین موزه هستیم، افزود: عملیات اجرایی پروژه به دلیل کمبود اعتبار از دو سال گذشته متوقف است.

وی ادامه داد: برای اجرای کامل پروژه به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که در صورت وجود اعتبار، پروژه ظرف مدت یک سال به اتمام می رسد.

محبوب با اشاره به بحث های مطرح شده پیرامون زلزله و قرار گرفتن روی گسل بیان کرد: در طراحی ها پیش بینی فنی صورت گرفته است.

توقف سه ساله موزه استکبار ستیزی

معاون مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به پروژه موزه استکبار ستیزی بیان کرد: این پروژه فراتر از یک موضوع استانی بوده و نیازمند همکاری است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژه مقرر شده استان های همجوار هم در ساخت این پروژه در خراسان جنوبی، همکاری کنند.

محبوب با بیان اینکه احداث این پروژه هم نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است، افزود: عملیات اجرایی پروژه به دلیل کمبود اعتبار از سه سال گذشته متوقف است.

آنچه مسلم است اجرای اینگونه از پروژه ها نه تنها باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می شود بلکه نسل جوان با مشاهده های عینی بیش از پیش به رازهای نهفته دفاع مقدس پی می برند پس چه خوب است که با عزمی قاطع و همتی بلند از سوی مسئولان این دو پروژه  مهم عملیات اجرایی خود را به اتمام برساند.

کد خبر 4732523

منبع: مهر

کلیدواژه: پارک موزه دفاع مقدس بیرجند هفته دفاع مقدس بوشهر قزوین اربعین 98 اربعین حسینی شیراز اجلاس جاده ابریشم گرگان شهرکرد دفاع مقدس جنگ تحمیلی خطبه های نماز جمعه بیرجند دفاع مقدس استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۹۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هیمنه و قدرت ارتش در ۸ سال دفاع مقدس سبب شد تا این جنگ به رغم تمام عداوت‌ها به نفع ایران تمام شود.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3070474 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • برگزاری جلسه باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا
  • دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است
  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • شهدای شاخص ارتش در مازندران
  • اختصاص اعتبار ویژه به روستاهای فاقد دهیاری گچساران