Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنفرانس راه ابریشم از اول تا هفتم مهر ماه به میزبانی همدان برگزار شد و کارگاه گفت‌وگوی بین مذاهب، گفت‌وگوی فرهنگی، دومین کنفرانس بین المللی معنویت در مسیر جاده ابریشم و کنفرانس سالانه رابط‌های ملی از جمله برنامه‌هایی بود که در قالب کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم اجرا شد.

همچنین جشنواره صلح نوشته‌های جاده ابریشم و مجمع شهرداران شهرهای محور جاده ابریشم از دیگر برنامه‌های جانبی این کنفرانس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همدان با داشتن مدنیت سه هزار و ۳۰۰ ساله و یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری همچنان در حسرت ثبت آثار جهانی است و تلاش مدیران همدان برای معرفی آثار ارزشمند این شهر به مهمانان شرکت کننده در اجلاس و کمسیون ملی یونسکو قابل توجه بود. 

ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری در حالی با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار شد که تحقق رؤیای ثبت جهانی هدف اصلی از میزبانی این رویداد بین‌المللی بود.

کشورهای راه ابریشم ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کارهای بزرگ دارند

شهردار همدان در آیین اختتامیه این اجلاس که عصر یکشنبه برگزار شد، گفت: کشورهایی که در مسیر راه ابریشم قرار دارند دارای ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کارهای بزرگ و پیوند در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و دینی  هستند.

عباس صوفی اظهار امیدواری کرد: روزی کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم یک سازمان متشکل و بزرگ را با اهداف بزرگ تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه همدان به عنوان یکی از شهرهای مدعی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و شهری اثرگذار در این جاده مطرح است، گفت: امیدواریم این سازمان همدان و ظرفیت‌های آن را به دنیا بشناساند و همچنان یکی از فعالان در مسیر جاده ابریشم باشیم.


تعاملات بین فرهنگی می‌تواند به اشتغال و ارتقای عدالت اجتماعی کمک کند

معاون امورعمرانی استانداری همدان نیز در این آیین گفت: تعاملات بین فرهنگی می‌تواند به ایجاد ثروت، اشتغال و ارتقای عدالت اجتماعی کمک کند.

محمودرضا عراقی افزود: همه چیز را همگان دانند بدین‌سان زمانی که همگان در تعامل باشند می‌توانند از این مسیر به رشد و ارتقا برسند.

وی ابراز امیدواری کرد: این تعاملات منجر به سفرهای بعدی گردشگران به همدان باشد.

با عقلانیت می‌توان به درک متقابل رسید

محقق دانشگاه لوزان سوییس نیز با تاکید بر لزوم رسیدن به ارتباطات متقابل گفت: با عقلانیت می‌توان به این درک متقابل رسید و جهان‌شمول بود.

پروفسور کریستانا شررشوف با بیان اینکه درک متقابل موضوعی سخت است ادامه داد: با زبان مشترک باز هم به مسائل چند وجهی رسیده و امکان سوءتفاهم وجود دارد چه برسد به آنکه زبان‌ها متفاوت باشند.

وی تاکید کرد: در برنامه ها و اجرای طرحهای جاده ابریشم با وجود اینکه زبان‌ها مختلف باید از راه عقلانیت وارد کار شویم چراکه از راه عقلانیت و عقل‌گرایی می‌توانیم با هم ارتباط داشته باشیم.

نقش پررنگ همدان در ترویج زبان فارسی در جاده ابریشم 

نماینده ایران در طرح «راه ابریشم» در یونسکو بر نقش همدان در ترویج زبان فارسی در مسیر جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: اگر امروزه تعامل و گفت‌وگوهای فرهنگی در جاده ابریشم وجود دارد، همدان یکی از بهترین نمونه‌های آن است.

حسن باستانی راد افزود:  در قرون وسطی و قرون باستان برخی از زبان‌ها در جاده ابریشم وجود داشت که در این بین همدان در ترویج زبان فارسی نقش داشته است.

وی در این زمینه از میرسیدعلی همدانی نام برد و گفت: زبان فارسی شکر است و ادامه صحبت‌هایم را به فارسی بیان خواهم کرد.

نماینده ایران در طرح راه ابریشم در یونسکو ادامه داد: علاوه بر تجارت و مبادلات کالاها در مسیر جاده ابریشم سفرهای عرفانی بسیاری صورت می‌گرفته است که در این خصوص می‌توان به سفرهای عرفانی میرسید علی همدانی اشاره کرد که سفرهای عرفانی خود را از همدان آغاز کرده بود.

وی با اشاره به اینکه میرسیدعلی همدانی سه مرتبه به زیارت مکه رفته است، خاطرنشان کرد: این عارف به سوریه، مشهد، آسیای مرکزی، تاجیکستان، سند، هند و جزیره سریلانکا سفر کرده است و یک بار نیز از کشمیر به حج رفته است.

باستانی راد افزود: میرسید علی همدانی در قرن ۱۴ نزدیک به ۳۰ هزار کیلومتر را گذرانده است و آرامگاه این عارف هم اکنون در کشور تاجیکستان است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به شعر اقبال لاهوری مبنی بر ایجاد ایرانی صغیر در کشمیر توسط میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و گفت: این عارف بزرگ چندین سفر داشته و در سفر آخر خود با گروه بزرگی از عارفان و هنرمندان ارتباط داشته است.

باستانی راداظهار داشت: میرسید علی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش داده است و ۱۵ هزار کیلومتر از سفرهای خود را در جاده‌های علم و فرهنگ گذرانده است.

جوانان از اولویت‌های اصلی یونسکو  

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو با بیان اینکه جاده ابریشم تاریخ ما نیست بلکه واقعیت امروز است گفت: میراث فرهنگی جاده ابریشم را باید برای نسل آینده حفظ کنیم.

ویتَن سِوتوفسکی (Cvetan Cvetofski) اظهارداشت: بحث‌ها و گفتگوهای ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم کمک شایانی به تعاملات بین فرهنگی کرده است.

وی افزود: سایت‌های دینی جاده ابریشم ارتباط تنگاتنگی با ادیان و فرهنگ این منطقه دارند و ترکیبی از سنت‌ها و تاریخ کشورهای حاشیه جاده ابریشم هستند.

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو با بیان اینکه فرهنگ‌ها و ادیان نمی‌توانند بدون جذب خرد و معرفت بیرونی استمرار داشته باشند اضافه کرد: میراث فرهنگی و تاریخی نشان دهنده لزوم ارتباط بیشتر و درک متقابل بین کشورهای مختلف است.

سِوتوفسکی با تاکید بر توجه به تنوع فرهنگی و زندگی مسالمت‌آمیز بین کشورهای حاشیه جاده ابریشم گفت: هدف از برگزاری همایش‌های بین‌المللی داشتن دنیای مسالمت‌آمیز و افزایش درک و تعامل دینی و فرهنگی در جهان است.

وی با بیان اینکه تمرکز مجامع بین‌المللی بر آشتی فرهنگ‌ها است گفت: مترجمان شفاهی نقش مهمی در انتقال روح جاده ابریشم و پل ارتباطی بین افراد حاضر در همایش جهانی داشتند.

 سِوتوفسکی جوانان را یکی از اولویت‌های اصلی یونسکو معرفی کرد و افزود: جوانان آینده بشر هستند و باید اقدامات و کارهای مهم را به آنها واگذار کنیم.

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو اظهار داشت: زندگی یک حلقه دوار است بنابراین پایان این کنفرانس آغاز همکاری‌های بعدی خواهد بود.

کنفرانس راه ابریشم پس از یک هفته نشست، بحث و گفتوگو  با حضور ۴۰ مهمان از ۱۴ کشور فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال پایان یافت و مردم و مسئولان دیار هگمتانه در انتظاری شیرین برای ثبت جهانی یکی از آثار تاریخی همدان هستند به امید روزی که این مطالبه برآورده شود.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان یونسکو جاده ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مهرداد آهکی گفت: هدف از معاینه فنی خودرو‌های سنگین، افزایش سطح ایمنی برای کاربران جاده‌ای در محور‌های مواصلاتی، کاهش ترافیک حاصل از نقص فنی خودرو و در نهایت حفظ محیط زیست در برابر آلودگی هواست که می‌تواند نقش پدافند غیرعامل در چرخه صنعت حمل و نقل جاده‌ای را نیز ایفا کند.

او با اشاره به فعالیت ۵ مرکز معاینه فنی سنگین در استان همدان تصریح کرد: یک مرکز در شهرستان همدان به سمت ملایر کیلومتر ۶، یک مرکز در شهرستان ملایر محور اراک کیلومتر ۱۰، یک مرکز در شهرستان نهاوند، یک مرکز در شهرستان اسدآباد و یک مرکز دیگر در شهرستان کبودرآهنگ از آمادگی لازم برای خدمت‌رسانی به‌منظور انجام معاینات فنی برخوردارند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: در سال ۱۴۰۲، ۸۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه انواع وسیله نقلیه سنگین به ۵ مراکز معاینه فنی فعال در این استان مراجعه کرده درحالی‌که در سال ۱۴۰۱ این میزان ۷۸ هزار و ۸۴۸ دستگاه بوده است که شاهد افزایش ۲ درصدی هستیم.

مهرداد آهکی افزود: در سال ۱۴۰۲ از مجموع وسایل نقلیه سنگین مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی در استان، ۶۴ هزار و ۲۴۵ دستگاه موفق به اخذ کارت معاینه فنی شده، و ۱۶ هزار و ۴۳۵ دستگاه در انجام تست‌های مکانیزه مردود شده اند.

او تصریح کرد: در مراکز فوق‌الذکر، علاوه بر بازدید‌های ظاهری شامل کیفیت آج لاستیک‌ها، شیشه‌ها و آینه‌ها، چراغ‌ها، کمربند ایمنی، کپسول آتش نشانی، باک‌ها، درب‌ها و موارد ایمنی داخل خودرو، آزمون‌های مکانیزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ‌ها، تست آلاینده‌ها، کیلومترشمار و تست نور انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مراجعه ۸۰ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان
  • مراجعه بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان 
  • ۸ سکانس از مزه شیرین کارآفرینی که «ترین» شد؛ از «خر زورو» و شراکت با دایی‌جان تا تعیین نقشه راه تحول دیجیتال
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • اجرای ۱۰ طرح راهسازی با ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار در استان همدان
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • معاینه فنی ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین استان همدان ​
  • پاکسازی حریم جاده همدان - کبودراهنگ از زباله
  • تجهیز ۱۳۸ کیلومتر از راه‌های اصلی استان همدان به روشنایی