Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@04:25:16 GMT

امنیت شغلی و ماجرای تفسیر یک ماده قانونی

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۳۶۲۲

امنیت شغلی و ماجرای تفسیر یک ماده قانونی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان کارگری در تشکل‌ها و مجامع رسمی، در قانون کار اصل بر «قرارداد دائم» با نیروی کار است و در مشاغلی که ماهیت مستمر دارند، قرارداد با نیروی کار نیز باید دائم باشد. در عین حال نمایندگان کارگری بر این باورند، قانون کار فقط در مواردی که کارگر در مشاغل با ماهیت «غیرمستمر» مانند پروژه‌های عمرانی، سدسازی، جاده‌سازی یا مشاغل مشابه، مشغول به کار است، آن هم با رعایت تبصره یک ماده ۷ قانون کار، اجازه انعقاد قرارداد موقت با نیروی کار را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده ۷ قانون کار دقیقا چه می‌گوید؟

تبصره یک ماده ۷ قانون کار، مشخصا به نحوه انعقاد قرارداد با نیروی کار در «مشاغل غیرمستمر» اشاره دارد، به این ترتیب که دولت را مکلف کرده تا سقف مدت انعقاد قرارداد موقت با نیروی کار را، در مشاغل غیرمستمر تعیین کند. هر چند با وجود گذشت حدود ۳۰ سال از اجرای قانون کار، همچنان ساز و کار ساماندهی قراردادهای نیروی کار در مشاغل غیرمستمر تعیین تکلیف نشده است، اما حدود دو سال پیش و در زمان تصدی علی ربیعی بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرانجام آیین نامه تبصره این ماده با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار نهایی شد.

بر اساس این آیین نامه، حداکثر مدت موقت انعقاد قرارداد با نیروی کار در مشاغل غیرمستمر ۳ سال تعیین شد و کارفرما بعد از سه سال، باید تا زمان اتمام پروژه، قرارداد دائم با نیروی کار خود منعقد کند که البته این آیین نامه باید به تصویب هیأت وزیران برسد و حدود دو سال است که در صف انتظار دولت برای تصویب قرار دارد.

از سوی دیگر، تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار به نحوه قرارداد با نیروی کار در «مشاغل مستمر» اشاره دارد. در این بند قانونی ذکر شده چنانچه زمانی در قرارداد عنوان نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود. بر این اساس، استدلال نمایندگان کارگری این است که قانون کار به هیچ وجه اجازه نمی دهد کارفرما در مشاغل مستمر، قرارداد موقت با نیروی کار منعقد کند.

این ماجرا تبدیل به یک اختلاف نظر بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی در دهه ۷۰ شد. در حالی که نمایندگان کارگری با استناد به تبصره ۲ این ماده انعقاد قرارداد موقت با کارگر در مشاغل مستمر را غیرقانونی عنوان می‌کردند، اما به تعبیر کارفرمایان به دلیل اینکه در این تبصره ذکر شده «در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می‌شود» پس با درج مدت خاتمه کار می‌توان با کارگران قرارداد موقت، امضاء کرد.

جزئیات اختلافات کارگران با دیوان عدالت اداری

در همین زمینه حسین حبیبی، عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: یکی از اختلافات اساسی ما با دیوان عدالت اداری و وزارت کار در حوزه انعقاد قرارداد موقت با نیروی کار در مشاغل با ماهیت مستمر بوده و این موضوع منجر به افزایش قراردادهای موقت شده است.

وی با بیان اینکه امروز میزان قراردادهای دائم با نیروی کار به کمتر از ۵ درصد رسیده است که با تفسیر اشتباه دیوان عدالت، از سال ۷۲ با صدور بخشنامه ای از سوی وزارت کار کلید خورده است، افزود: طبق تبصره دو ماده ۷ قانون کار، قرارداد با نیروی کار در مشاغل با جنبه مستمر، «دائم» تلقی می شود؛ اما در سال ۷۵ دیوان عدالت اداری دادنامه‌ای صادر و بخشنامه وزارت کار را تائید کرد که بر این اساس، از همان زمان، کارفرمایان بهانه ای برای انعقاد قراردادهای موقت در مشاغل مستمر پیدا کردند.

عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه، قراردادهای موقت بر اساس تبصره یک ماده ۷ قانون کار، فقط باید در مشاغل غیرمستمر منعقد شود، ادامه داد: البته در انعقاد قرارداد موقت با نیروی کار در مشاغل مستمر نیز، قانون صراحت دارد که باید سقف زمانی برای آن تعیین شود؛ یعنی کارفرمایان مشاغل غیرمستمر نمی توانند تا پایان پروژه قرارداد موقت با نیروی کار منعقد کنند که آیین نامه اجرایی این تبصره، با تاخیر ۲۹ ساله از زمان تصویب قانون کار، حدود دو سال پیش در وزارت کار نهایی شده و اکنون در نوبت تصویب هیأت وزیران است.

حبیبی گفت: در این آیین نامه، تعیین تکلیف قراردادهای نیروی کار در مشاغل غیرمستمر پیشنهاد شده، به نحوی که حداکثر مدت زمانی که کارفرما می تواند نسبت به انعقاد قرارداد موقت با کارگر اقدام کند، سه سال است و پس از آن موظف است تا پایان فعالیت پروژه، قرارداد دائم با نیروی کار خود منعقد کند. با این فرض که حداکثر مدت انعقاد قرارداد موقت در «مشاغل غیرمستمر» سه ساله باشد، به استناد به دیدگاه فقهی «قیاس اولویت» کار به نحوی پیش می‌رود که در «مشاغل مستمر» مدت قرارداد موقت باید حداقل سه ساله باشد، در حالی که در حال حاضر در بسیاری از مشاغل شاهد قراردادهای یکساله، ۶ ماهه و حتی سه ماهه و یکماهه هستیم.

وی با بیان اینکه آشفتگی در امنیت شغلی ناشی از تعلل در تصویب آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار است که منتظر تصویب آن در هیأت وزیران هستیم، در پاسخ به این سوال که چرا در مشاغل مستمر قرارداد با نیروی کار باید دائم باشد؟ گفت: به دلیل اینکه ماهیت کار مستمر است؛ اگر قرارداد نیروی کار دائم نباشد، هزینه تولید و خدمات افزایش می یابد، ضمن اینکه نیروی کار دچار سرخوردگی می شود و این تکلیف دولت‌ها است که طبق اصل ۲۸ قانون اساسی شغل متناسب با علاقه هر فرد را فراهم کنند.

دلایل رواج قراردادهای موقت در مشاغل مستمر

این فعال کارگری تاکید کرد: آنچه که باعث رواج قراردادهای موقت در مشاغل مستمر، شده، تفسیر دیوان عدالت از تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار بوده که باعث سوء استفاده کارفرمایان شده است. بر اساس این تبصره، «چنانچه مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائم تلقی می شود» که دیدگاه کارفرمایان، ، دولت و دیوان عدالت این است که در مشاغل مستمر می توان با ذکر مدت، قرارداد موقت با نیروی کار منعقد کرد، در حالی که چنین برداشتی صحیح نیست و متاسفانه در بسیاری از مشاغل مستمر قراردادهای کار، موقت شده است.

عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت انعقاد قرارداد دائم با نیروی کار چه تضمینی برای رضایت کارفرما از کارگر وجود دارد، گفت: این نکته را ما هم قبول داریم و قانون گذار شرایط خاتمه کار را در قانون به صراحت اعلام کرده و این موضوع در ماده ۲۷ قانون کار پیش بینی شده است.

حبیبی گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون کار، چنانچه کارگر موارد انضباطی و آیین نامه ها را در محل کار رعایت نکند، تخلف وی در کمیته انضباطی بررسی می شود و امکان فسخ قرارداد با وی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، هر چند آمار رسمی از میزان قراردادهای موقت و دائم وجود ندارد، اما طبق آمارهای غیررسمی امروزه بیش از ۹۵ درصد از قراردادهای نیروی کار موقت است و پنج درصد مابقی نیز، کارگران و نیروی کاری هستند که در آستانه بازنشستگی قراردارند.

با توجه به اینکه امنیت شغلی ارتباط مستقیم با بهره وری نیروی کار دارد و دولت باید آیین نامه معطل مانده ۲۹ ساله سازوکار قراردادهای موقت در مشاغل غیرمستمر را تعیین تکلیف کند، وزارت کار نیز به عنوان دستگاه سیاستگذار و تنظیم کننده روابط کار باید شرایط را برای ارتقای امنیت شغلی نیروی کار فراهم کند تا امنیت شغلی قربانی تفسیرهای شخصی نشود. 

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: حسین حبیبی مشاغل غیرمستمر اخراج نیروی کار امنیت شغلی قراردادهای موقت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

به گزارش خبرنگار مهر، بدقولی‌های باشگاه پرسپولیس در پرداخت مبلغ قراردادهای فصل جاری بازیکنان این تیم باعث اعتراض تعدادی از آنها در میکسدزون بازی‌ها شد تا رضا درویش برای حفظ آرامش این تیم مجبور به حضور در تمرینات شود.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نه تنها برای پرداخت نزدیک به ۶۰ درصد از قرارداد هر یک از اعضای تیم با مشکل جدی کسر بودجه مواجه است بلکه حالا با معضل تمدید قرارداد نزدیک به ۱۰ بازیکن این تیم در پایان فصل روبروست.

سروش رفیعی، فرشاد فرجی، مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر، گئورگی گولسیانی، وحید امیری، وحدت هنانوف و مرتضی پورعلی‌گنجی نفراتی هستند که در پایان فصل، دیگر قراردادی با پرسپولیس ندارند اما به دلیل بدقولی‌های باشگاه حاضر به تمدید قرارداد هم نیستند.

تعدادی از این بازیکنان در گفت و گو با مدیر برنامه‌های خود هرگونه تمدید قرارداد با باشگاه را منوط به تسویه مبلغ این فصل خود اعلام کرده اند. آنها در تصمیمی مشترک قصد دارند تنها در صورت دریافت تمام و کمال مبلغ قراردادهای فصل جاری، نسبت به تمدید قرارداد خود اقدام کنند.

این در حالی است که میزان طلب این بازیکنان بابت امسال حدود ۹۵ میلیارد تومان است که باید پرداخت شود اما باشگاه فعلا هیچ پولی برای این وضع ندارد.

کد خبر 6085067 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی
  • سقف قرارداد فوتبال زنان در ایران یک میلیارد تومان است
  • خداقوت کارگر
  • چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی
  • اعلام عناوین شغل‌های سخت و زیان‌آور در خراسان جنوبی
  • ماجرای خطر یک کلاهبرداری بزرگ از قربانیان جنگ تحمیلی
  • برخورد قانونی با سودجویان در اراضی کشاورزی وباغی شهرستان نیشابور