Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان گفت: هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به‌کارگیری کودکان به‌منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق ممنوع و ۶ ماه تا یک سال زندان دارد. ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، رضا اعظمی بعد از ظهر امروز در کنفرانس تخصصی حقوق کودک، که با حضور دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشور در سالن جلسات اداره بهزیستی سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع حمایت از ملت، در قوانین کشور ما اهمیت زیادی دارد و حتی قانون اساسی کشور را نیز می‌توان مرتبط با همین موضوع دانست، اظهار داشت: برابر قوانین کشور، هر فردی در هر موقعیتی باید از انواع حمایت‌ها بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ذکر اینکه برخی از قوانین این بهره را شامل سنین خاص کرده‌اند، افزود: این بدان معناست که برای همه مردم جنین، نوزاد، کودک، نوجوان، زن و مرد یا دختر و پسر قوانین مصوب در راستای حمایت و بهره‌مندی از زندگی بهتر وجود دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان با بیان اینکه بر اساس آمار مرکز آمار و ثبت احوال کشور، به دلیل شرایط خاص اقتصادی، هر سال بر تعداد نوجوانانی که به نوعی تأمین‌بخشی از درآمد خانواده را بر عهده می‌گیرند، افزوده می‌شود، گفت: این مورد موضوعی است که خود یکی از آسیب‌های اجتماعی را شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه از جمله مضراتی که کار در سن نوجوانی ایجاد می‌کند، عبارت از جلوگیری از افزایش جدی مهارت‌ها و آموزش و دانش، افت بهره‌وری، افزایش صدمات جانی و مالی، بروز انواع آسیب‌های اجتماعی شامل سوءاستفاده جنسی، اعتیاد، خرده فروشی، مواد مخدر، تکدی‌گری و انواع بزهکاری‌هاست، ادامه داد: جلوگیری از این آسیب‌ها باعث ایجاد قانونی به نام قانون حمایت از کودکان و نوجوانان شده است.

اعظمی با اعلام اینکه در مواد 2 و 6 این قانون حمایتی، بحث آزار جنسی به نوجوان مورد توجه قرار گرفته و قانونگذار آن را جزو جرائم عمومی به حساب آورده است، خاطرنشان کرد: جرایم عمومی آن دسته از جرایم هستند که برای رسیدگی به آنها نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست و خود دادستان به موضوع ورود می‌کند و به‌طور حتم سن کودکی و نوجوانی به میزانی اهمیت دارد که قانونگذار تنبیه سختی برای افرادی که اقدام به وادار کردن کودکان به اشتغال یا کارهای خلاف می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

کردستان| لایحه جدید «حقوق کودکان و نوجوانان» در صحن علنی مجلس بررسی می‌شودکردستان| رعایت حقوق کودکان باید به دغدغه عمومی تبدیل شوددانش‌آموزان کردستانی به‌دلیل "مخالفت والدین" از تحصیل بازمانده‌اند

وی با اشاره به اینکه هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به‌کارگیری کودکان به‌منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق ممنوع و جرم است، ادامه داد: اگر کسی دست به چنین کاری بزند، احتمال دارد به 6 ماه تا یک سال زندان و تا دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان با ذکر اینکه در ماده 4 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، علاوه بر اینکه قانونگذار به طور مجدد به موضوع صدمه، اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان توجه و آن را منع می‌کند، گفت: نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی، جسمی و نیز ممانعت از تحصیل آنان ممنوع و مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس یا تا 10 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود.

وی با اعلام اینکه در ماده 79 قانون کار به صراحت اشاره شده که بکار گرفتن افراد زیر 15 سال ممنوع است، تصریح کرد: با دقت در این ماده می‌توان دریافت که اعمال محدودیت سنی برای اشتغال به کار نوجوانان به این دلیل است که آنان قادر شوند کار خود را با قدرت آغاز کنند و بهتر از ماهیت آن اطلاع و آگاهی یابند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه در خصوص حقوق کودکان در اسناد بین‌الملل نیز صحبت به میان آمده است، تصریح کرد: از جمله موارد مورد تأکید در قوانین بین‌الملل حفظ سلامت، امنیت و ایمنی در تمامی اسناد این پیمان نامه‌هاست که نشان از اهمیت موضوع دارد.

اعظمی با بیان اینکه حق بقا، رشد، حمایت و مشارکت چهار رکن اساسی است که در پیمان‌نامه حقوق کودک به طور صریح و روشن به آنها اشاره شده است، خاطرنشان کرد: پیمان نامه جهانی حقوق کودک طبق کنوانسیون حقوق کودک به‌عنوان معتبرترین شند حقوقی شناخته می‌شود و ایران نیز از سال 1372 با حق تحفظ به این کنوانسیون ملحق شد، هر فرد شاغل زیر 18 سال کودک کار محسوب می‌شود و این افراد نباید در مشاغل سخت به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/ش

R7848/P/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۶۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر شبکه کودک در این آیین گفت: امسال تئاتر تعاملی زنده را به نمایش گذاشتیم که در نوع خود بی نظیر است و واکنش‌ها در شبکه شاد بارگذاری می‌شد و در دستور کار قرار می‌گرفت.

محمدصادق باطنی افزود: نسل جدید با بحران هویت مواجه است؛ اگر کسی به نسل ما پاسخی نمی‌داد جویای پاسخ نبودیم، امروز، اما پاسخ سوالات خود را در فضای دیگری تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مساله دختران باید در برنامه‌های تلویزیونی برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: برای ورود به هویت کودکان باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد که نشانه‌های ورود به هویت کودکان تشکیل گروه‌های هواداران است و خاطره‌گذاری در اذهان نیز از دیگر نشانه‌ها است، چراکه کودکان در هر سنی با یک برنامه تلویزیونی خاطره‌سازی کرده‌اند.

مدیر شبکه کودک افزود: برنامه سر سفره خدا خاطره چند نسل از روزه اولی‌ها است و این برنامه تلویزیونی به بخشی از آیین دین‌داری کودکان تبدیل شده که جای تقدیر دارد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در حاشیه تقدیر از عوامل برنامه "سر سفره خدا" گفت:در تلاشیم عرصه حقیقی و عرصه مجازی و رسانه را به یکدیگر گره بزنیم که ماحصل این امر و رفت‌وآمد‌ها منجر به تولید چنین برنامه‌ای شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال در راستای تعاملات و دغدغه‌هایمان باغ رسانه کودک و نوجوان را نیز افتتاح کنیم.

در پایان این جلسه از تمامی عوامل این برنامه تلویزیونی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • یونیسف: ۱۴ هزار کودک فلسطینی کشته شدند
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • کودکی در قرن بیست‌ویکم | ببینید
  • فاش شدن ابعاد جدیدی از جنایت صهیونیست‌ها به مناسبت روز اسرای فلسطینی