Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@09:41:27 GMT

افول هژمونی دلار امروزه در اقتصاد جهانی

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۱۲۸۶

 دو بحث مطرح است؛ یکی اینکه هژمونی اقتصــادی آمریکا در حال افول اســت یا کل تمدن غرب. بــه نظر اولی درست‌تر می‌آید؛ چراکه در دومی روند صعودی متوقف شده و در قوس نزول افتاده است، با این حال اینکه هژمونی اقتصادی آمریکا رو به افول اســت و این امر در سال‌های اخیر سرعت هم گرفته، دور از ذهن نیست.

رضا تنهایی مقدم، پژوهشگر اقتصاد جهانی/

 دو بحث مطرح است؛ یکی اینکه هژمونی اقتصــادی آمریکا در حال افول اســت یا کل تمدن غرب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بــه نظر اولی درست‌تر می‌آید؛ چراکه در دومی روند صعودی متوقف شده و در قوس نزول افتاده است، با این حال اینکه هژمونی اقتصادی آمریکا رو به افول اســت و این امر در سال‌های اخیر سرعت هم گرفته، دور از ذهن نیست.

 پــس از گذرانــدن یــک دوره جهان وطنی و امپریالیسم جهانی اکنون آمریکایی‌ها به دنبال بحث ملی‌گرایی اقتصادی هستند، به خصوص با آمدن آقای ترامــپ ملی‌گرایی اقتصادی در این کشور تشدید شده است و طبیعتاً وقتی به این سمت حرکت شود، چون آمریکا داعیه‌دار رهبری امپریالیســم جهانی است، میخواهد بازهم قدرت برتر اقتصادی دنیا باشد، ولی چنین اتفاقی قاعدتاً روی نخواهد داد.

 ازنظر اقتصادی شــاخص‌های اقتصاد آمریکا با آمدن ترامپ بهتر شده است و به هر حال اینکه شانس رأی آوردن وی در دوره بعد اندکی بیشتر شده باشد، به همین دلیل است. هرچند در عرصه سیاســت به ویژه در سیاست داخلی و خارجی موفقیتی نداشته، اما اقدامات اقتصادی وی توانسته موفقیت‌هایی برای آمریکا رقم بزند و این کشــور را از فروپاشــی اقتصاد داخلی برهانــد؛ بنابراین اگر با نگاه کوتاه مدت و شاخص‌های کوتاه مدت اقتصادی نگاه کنیم، اتفاقاً آمریکا از درون بــا نگاه‌های ملی‌گرایانه ترامپ در اقتصاد تقویت شــده اســت، اما اگر تمدنی‌تر و بلندمدت‌تــر بنگریم، صرفنظر از آمدن ترامپ به دلیل افزایش بی‌عدالتی در این کشور، بیشــتر از اینکه از درون اقتصاد آمریکا بخواهد دچار فروپاشــی شــود از بیرون دچار فروپاشــی خواهد شد؛ یعنی اقتصاد آمریکایی که رهبر و نماینده اقتصاد جهانی است، دچار فروپاشی خواهد شد نه اقتصاد آمریکا به مثابه اقتصاد یک کشور.

 بااین حال از منظر قدرت سلطه‌جویی، آمریکا به دنبال فروپاشی اقتصادهای دنیا نبوده بلکه به دنبال کنترل و تحت سلطه قرار دادن آنها بوده اســت. هرچند به نظر میرســد این امر در مورد ایران اندکی تفاوت داشــته و شاید به دنبال فروپاشی بوده است و آنهم ازاینجا نشأت می‌گیرد که کنترل ایران برای آمریکا ســخت است و به دنبال تشدید تنبیهات برای کنترل بوده و این افزایش تنبیهات را تا فروپاشی هم در نظر داشته است.

 ابزارهایی که در دست تمدن غرب بوده و اصولاً برای کنتــرل اقتصادی دنیا بــه کار میرفته، عمدتاً در دســت آمریکا بوده است. با این روند ملی‌گرایــی اقتصادی در دنیا، ایــن ابزارها در دســت قدرت بزرگ جهانی یعنــی آمریکا در حال تضعیف و رو به افول اســت.

دلار یکی از این ابزارها است که مهمترین وجه اقتصاد بزرگ آمریکا به شمار میرفت. طبیعتاً تأثیر دلار در اقتصاد دنیا بســیار مهم بوده اســت، اما اینکه از جانب ایران به منظور مقابله با تحریم‌ها بــا این ابزار قدرت اقتصادی مقابله‌ای صورت گرفته باشد، اثر چندانی نداشته و میتوان به جرئت عنوان کرد که استفاده از ابزار دلار برای تنبیه ایران در عرصه اقتصادی دنیا در تضعیف دلار بیشتر تأثیرگذار بوده، اما ایران در این میان خیلی نقشآفرین نبوده و بقیه کشورها بوده‌اند که از این روند عبرت گرفته و سعی در تضعیف جایگاه دلار در اقتصاد خود داشته‌اند.

 این در حالی اســت که شاید بیشترین ضربه و آسیب از دلار را کشــور ایران متحمل شده باشد، اما در این زمینه نه تنها پیشرو نبوده، بلکه دنباله‌روی کشــورهایی مانند ترکیه محسوب میشود. شاید دلیل اصلی این امر قدرت داشتن جریان غرب‌گرا در داخل کشور است؛ چون آنها استفاده از دلار و کار با دلار را در اقتصاد کشور باور داشــتند و با وجود مطرح‌شدن پیمان‌های پولــی دوجانبه و اثرات مثبتــش روی اقتصاد کشور از ســالها قبل، هنوز این جریان‌ها این امر را چندان قبول ندارند.

 شاید هدف اصلی هم تضعیف قدرت دلار نبوده و بیشتر مصونسازی اقتصاد داخلی مطــرح بوده، اما خیلی از طرف بانک مرکزی مورد توجه قرار نگرفته است، حتی این امر در قراردادهای مالی و اقتصادی با ترکیه به وضوح قابل درک است. ترکیه به دنبال حذف دلار و جایگزینی یک ارز داخلی بوده، اما ایران خیلی در این سمت حرکت نکرده و در عمل هم اشتیاقی نشان نداده است.

 با اینکه دنیا از تجربه و ضربهای که دلار به اقتصاد ایران وارد کرده، عبرت میگیرد ولی خود ایران تا پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام خیلی به این فکر نیفتاده است که این امر هم به عدم باور بانک مرکزی در این خصوص برمیگردد.

 با اینحال صرف‌نظــر از نقش ایران و متنبه شــدن از تحریم‌ها برای ضربه بــه اقتصاد کشــورمان در جنــگ اقتصــادی، باید به این مهم تأکید داشــت کــه دلار به عنوان قویترین ابزار اقتصــادی آمریکا برای اداره دنیا نقشش رو به افول است و این امر به ویژه در اصرار کشــورها برای برقراری پیمان‌های پولی مالی دوجانبه قابل درک است.

 بنابراین می‌طلبد که ما هم به سمت حذف دلار و جایگزینی ارزهای محلی برویم. با اینحال این یک سناریو است و سناریوی دیگری که در این میان مطرح اســت، آمدن ارزهایی چندملیتی است که توسط شرکتهای چندملیتی تولید می‌شوند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دلار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۱۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جهش تولید با مشارکت مردم» منشور عملی ملت ایران است

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – عادله جوادزاده؛ در دهه اخیر که مساله اقتصاد در کشور نمود و جلوه‌ای روشن و جدی به خود گرفته است مقام معظم رهبری نیز در رأس تصمیم گیری کشور شعارهای سال را عمدتاً با محتوای تولید و اقتصاد برگزیدند تا به دست اندرکاران، متولیان اقتصادی، مردم و همه اقشار کشور متذکر مساله اقتصاد، رونق تولید و شکوفایی تولید داخلی و ملی امری مهم و ضرورتی حیاتی است.

در این بین در هر نوروزی که شعار سال بر محور و مبنای اقتصادی و تولیدی مطرح شده مردم اصلی ترین پایه‌های تحقق آن بودند و مقام معظم رهبری در همه سنوات توجهی ویژه به اقشار مختلف مردم و نقش آنان در نجات کشور از بحران‌های اقتصادی داشتند.

مردم همواره در تصمیم گیری های کلان کشوری نقش عمده و برجسته ای داشته‌اند و انصافاً هر کجا رهبر انقلاب یک اشاره کرده‌اند مردم با سر دویده و نشان دادند پایبندی به نظام و اصول انقلاب اسلامی برای هر ایرانی از اوجب واجبات است.

مردم پایه‌های اصلی تحکیم نظام و تقویت اقتصاد هستند

استاندار اردبیل گفت: مردم پایه‌های اصلی تحکیم و تثبیت نظام و عنصر اصلی تقویت اقتصاد کشور هستند.

سیدحامد عاملی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک فرارسیدن سال نو و تقارن آن با بهار قرآن اظهار کرد: خداوند بیداری را در دل‌ها و جان‌های مردم با دمیدن روح تازه در طبیعت جلوه گر کرده و امسال تقارن مبارک بهار طبیعت و بهار قرآن فرصتی مغتنم برای شکرگزاری از نعمت‌های بی پایان الهی است.

وی با ابراز خرسندی از انتخاب پیام نوروزی «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال خاطرنشان کرد: هوشمندی مقام معظم رهبری در انتخاب شعارهایی با محوریت اقتصادی بیانگر اهمیت مساله اقتصاد و رونق بخشی به آن در کشور است.

استاندار اردبیل مردمی سازی دولت و سپردن امور کشور به مردم را یادآور شد و بیان کرد: مشارکت مردم در امور مختلف اقتصادی، تولیدی، ایجاد اشتغال و … بسیار مهم است و مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید مستمر دارند.

عاملی شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را شعاری پرمحتوا در راستای رونق تولید بومی و ملی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان توصیف کرد و گفت: این شعار کامل حجت را برای همه مسئولان و کارگزاران نظام در امر تولید تمام کرده و ضروری است تا با وارد کردن مردم در امور اقتصادی کشور به رونق اشتغال و اقتصاد در منطقه کمک کنیم.

وی استان اردبیل را دارای ظرفیت بالا و ممتاز برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی دانست و گفت: مردم با مشارکت در اقتصاد در کنار جهش تولید به تقویت تولید ملی نیز کمک کرده و در توسعه اشتغال نیز سهم عمده‌ای خواهند داشت.

تسهیل قوانین مشارکت مردم را در حوزه سرمایه گذاری تقویت می‌کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: تسهیل در قوانین و بروکراسی اداری مشارکت مردم را در حوزه سرمایه گذاری و به تبع آن جهش تولید به همراه دارد.

داود شایقی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک سال جدید و نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: در این فراخوان عمومی باید شرایطی مناسب فراهم کنیم تا مردم با رغبت و انگیزه بیشتر و اطمینان از سود قانونی در حوزه سرمایه گذاری بتوانند ورود پیدا کرده و در رشد و تقویت تولید مؤثر عمل کنند.

وی اولین عنصر در تحقق این شعار را تسهیل گری در فرآیند صدور مجوزها و ایجاد اشتغال با تحقق تولید سودمند و مفید به فایده برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم مشارکت مردم را در این حوزه ارتقا دهیم که آنها در این حوزه سرمایه گذاری اعتماد بیشتری را کسب کرده و امیدوار به بهبود فرآیندها و همچنین از بین رفتن موانع پیش رو باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: مقام معظم رهبری سال هاست که محور شعار سال را موضوع تولید و اقتصاد قرار داده و همواره بر این اصل تاکید دارند که تنها راه نجات این کشور در ابعاد اقتصادی توجه و تمرکز در حوزه تولید و افزایش روزافزون بهره وری در این بخش است تا ما بتوانیم اهداف اقتصادی به ویژه بهبود شاخص‌های تولید ناخالص و ارزش افزوده بالاتر را در نظام اقتصادی شاهد باشیم.

شایقی بیان کرد: در استان اردبیل نیز فرصت‌های خوبی برای جذب مشارکت مردم در حوزه‌های اقتصادی و جهش تولید وجود دارد که با برنامه ریزی دقیق از همین ابتدای سال می‌توان موفق بوده و به اهداف کمی و کیفی مورد نظر دست یافت.

مردم رکن استوار جهش تولید در کشور

قطعاً «جهش تولید» یکی از نیازهای اساسی کشور است و هر کسی که دغدغه ایران را داشته باشد می‌داند باید برای تحقق این هدف تلاش کرد.

با نگاهی دقیق به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» می‌توان راه‌هایی که برای تحقق این شعار به ذهن می‌رسد را بررسی کرد و قطعاً در تمام این موارد رد پای مردم در تحقق شعار سال استوارتر و محکم‌تر خود را نمایان می‌کند.

مقام معظم رهبری با انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» عملاً پای مردم را به معنای واقعی به عرصه تولید و اقتصاد گشودند.

گرچه بیش از ۲۵ سال است که مقام معظم رهبری شعارهای اقتصادی برای آغاز سال نو برمی گزینند اما امسال نقش مردم در این مسیر پررنگ‌تر از گذشته دیده شده است و «جهش تولید» به «مشارکت مردم» گره خورده است.

موضوعی که گرچه با استناد به تجارت تلخ گذشته در خصوص سو استفاده از وام‌ها و ارزهای دولتی بیم از فساد آن می‌رود؛ اما رهبر انقلاب با تاکید بر لزوم باز شدن پای مردم به عرصه تولید برای تحقق «جهش تولید»، راه حل مقابله با چنین سو استفاده‌هایی را این‌طور بیان کردند که «مسئولان امر چشمشان را باز کنند».

واحدهای تولیدی مستعد در اردبیل شناسایی شوند

کارآفرین نمونه اردبیلی به خبرنگار مهر، گفت: باید در راستای تحقق شعار سال واحدهای تولیدی مستعد تولید مستمر در اردبیل شناسایی شده و برای آنها مشوق‌های تولیدی در نظر گرفته شود.

قدرت حاج نوری که خود صاحب زنجیره تولید محصولات پروتئینی در اردبیل است، خاطرنشان کرد: امسال تکلیف تولید برای همه تولیدکنندگان و کارآفرینان در کشور مشخص شد و باید همه واحدهای تولیدی با تکیه بر نیروهای مردمی و استعدادهای انسانی عزم خود را برای افزایش تولید و رونق اقتصادی جزم کنند.

وی رونق اقتصاد را شاه کلید حل مسائل در کشور اعلام کرد و افزود: در صورت بهبود سیمای اقتصادی در کشور می‌توان به اشتغال پایدار نیز امیدوار بوده و برای لشکر بیکاران در استان اردبیل موقعیت کار فراهم کرد.

جهش تولید با چهره مردمی

توجه به این اصل مهم که مردم همواره در نزد مسئولان کشور جایگاهی والا و بالا داشته‌اند نشان می‌دهد که جلوه مردمی جهش تولید می‌تواند پررنگ‌تر بوده و این شعار را به سرمنزل مقصود برساند.

در این بین همواره رهبر انقلاب نقش دولت و ملت را در تحقق شعار سال‌ها در کنار یکدیگر تصویر کرده‌اند، به طوری که طبق این دیدگاه مادامی که مردم در حد دایره اختیارات خود برای تحقق شعار سال تلاش کنند و متقابلاً دولت نیز اقدامات لازم داخلی و بین المللی را در این راستا انجام دهد، امکان رسیدن به کمال اهداف تعیین شده وجود دارد.

با این وجود در برخی سال‌ها مشخصاً «ملت» یا «مردم» در عنوان سال جای گرفتند و شعار سال خیلی صریح با عنوان «مردم» بسته شده است. کما اینکه شعار سال ۸۸ «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف»، شعار سال ۹۴ «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و شعار سال جاری «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد و این نشان می‌دهد بیش از همیشه برای تحقق این شعار بر روی نقش مردم حساب باز شده است و این بار مردم نیز باید بیش از همیشه پا به پای مسئولان برای تحقق این شعار قدم بردارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ملت ایران در ۴۵ سال اخیر اثبات کرده‌اند تنها اشاره‌ای از سوی حضرت آقا لازم است تا با سر و پای به سوی مقصد و مقصود حرکت کنند و امسال نیز در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در صورت مهیا شدن تمام ابزارهای عملی و حمایت دولت مردم می‌توانند بهترین نقش‌ها را رقم زده و جلوه‌ای ماندگار از تولید و پویایی اقتصاد را به نمایش درآورند.

کد خبر 6062843

دیگر خبرها

  • منوچهر متکی: دولت باید اقتصاد را رها کند
  • گیر و گور اقتصاد ایران چیست؟
  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • «جهش تولید با مشارکت مردم» منشور عملی ملت ایران است
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • ریزش قیمت طلا در راه است ؟