Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-03-29@12:39:48 GMT

فوتبالیستها در اینستاگرام؛ حاشیه نه، فعالیت

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۳۱۱۵

فوتبالیستها در اینستاگرام؛ حاشیه نه، فعالیت

به دلایلی، تعریف عمومی از وظایف غیرفوتبالی یک فوتبالیست در ماه های اخیر دستخوش حواشی فراوانی شده است.

به گزارش "ورزش سه"، حقیقتا کار دشواری نیست. با جستجوی کلید واژه "کریستیانو رونالدو- کودکان سوریه" در فضای مجازی، به تعداد زیادی ویدئو با مضمون صحبت های یکی از مشهورترین و پرافتخارترین ستاره های تاریخ فوتبال در حمایت از مردم سوریه دست پیدا کنیم؛ پس همین ابتدا مثال نقضی برای استناد به این تئوری که "فوتبالیست برای موفق شدن باید سرش در کار خودش باشد" قابل یافتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تعریف "به حاشیه گراییدن یک فوتبالیست" را قاعدتا نمی توان در یک مرز جغرفیایی مشخص در سراسر دنیا گنجاند؛ بی شک با توجه به شرایط حاکم بر یک کشور از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ...، تعریف حاشیه و در واقع مرز تعریف شده برای آن تفاوت زیادی دارد و با پذیرش این تئوری، می توان دریافت خطوط قرمز در فوتبال ایران به عنوان مثال تفاوت زیادی با بالاترین سطح فوتبال جهان، مثلا لیگ برتر انگلیس دارد.

 

بهتر است همین ابتدا تکلیف خود را با یکدیگر روشن کنیم؛ اگر اعتقاد ما بر آن است که ابعاد و تاثیرات فوتبال تنها در ورزش و مستطیل سبز خلاصه می شود، لازم است همین ابتدا به خودمان اکیدا توصیه کنیم کتاب "فوتبال علیه دشمن" نوشته سایمون کوپر را مطالعه کنیم تا این سوء برداشت بزرگ در ذهن خود خود را برطرف سازیم.

 

اگر به این نتیجه رسیده ایم از معدود استفاده صحیح گروهی از فضای مجازی را به مثابه ابزاری برای تخطئه آنها استفاده کنیم، بی شک عدم مطالعه صحیح و کم اطلاعی خود از اتفاقات فوتبال روز دنیا را آغشته به شاید عدم توافق بر سر اساس موضوع مورد اعتراض کرده ایم تا ایگونه به نتیجه کاملا اشتباه "عدم بهره گیری صحیح در مورد فضای مجازی" برسیم.

 

در طول تاریخ فوتبال در سراسر دنیا، بسیاری از بازیکنان مشهور یا گمنامی بوده اند که از حجم فراوان مخاطب خود برای پیگیری یک مطالبه درست یا حتی غلط سیاسی- اجتماعی بهره برده اند و مطالعه موردی نشان می دهد به جز مواردی، چه درست و چه غلط سمت نظر عمومی مردم ایستاده اند.

 

در میان قدیمی تر ها، اگرچه ایگور بینیکف که در مسیر اعتراض به فروپاشی شوروی دیگر تصمیم گرفت برای تیم ملی روسیه به میدان نرود،چهره ای نامدار محسوب می شود  اما سوکراتیس، ستاره خوش سیمای برزیلی یکی از مشهورترین سیاسی- فوتبالی های برزیلی در سده گذشته بود.ستاره برزیل در دهه 80 میلادی بارها با سربند و دستبندهایی منقش به پیام های سیاسی اعتراض آمیز به میدان رفت و حتی در برخی ادوار تصمیم گرفت به نشانه اعتراض از پوشیدن لباس سلسائو صرف نظر کند تا اینگونه بسیاری او را آغازگر حضور بازیکنان فوتبال در عرصه هایی به غیر از درخشش در مستطیل سبز بنامند.

 

یکی پرکارترین فوتبالی- سیاسی های تاریخ فوتبال جهان، روماریو ستاره خوش تکنیک سلسائو در دهه 90 میلادی بود که اکنون نیز نماینده حزب سوسیالیست برزیل در مجلس نمایندگان برزیل بوده و بارها در سالهای اخیر اظهار نظرهایی تند علیه شرایط دشوار توده فقیر مردم کشورش داشته است.

 

سرالکس فرگوسن، سرمربی افسانه ای منچستریونایتد نیز از فوتبالی ها بود که بارها در رویدادهای اجتماعی نقش آفرینی کرد. این مشهورترین اظهارنظر سرالکس در این عرصه است: "من پشتیبان حزب کارگر هستم. شما هرگز ندیده اید که من در کنار دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نشسته باشم، شما همیشه مرا در کنار یک نماینده کارگر می بینید، این تاثیرگذاری حضور من خواهد بود."فرگوسن حتی در ادامه توضیح داد که در مقطعی چگونه از تونی بلر، نخست وزیر انگلیس خواسته که نظر خود را برای اخراج گوردون براون هنگامی صدراعظمی را مطرح کند.

 

اما بی شک مشهورترین لقب فوتبالی- سیاسی تاریخ را باید به ژرژ وه آ اهدا کرد. برنده توپ طلا در سال 2005 در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری لیبریا به پیروزی رسید و به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

 

اما در همین یک دهه اخیر نیز بسیاری از بازیکنان بزرگی که همین حالا نیز در حال بازی کردن بوده یا به تازگی از عرصه فوتبال خداحافظی کرده اند، در حرکات اجتماعی- سیاسی نقش آفرینی کرده اند که البته گاهی مخالف نظر عمومی بخش توده جامعه نیز بوده است.

 

به عنوان مثال در جریان رکود جهانی اقتصادی، اریک کانتونا، برتراند راسل وار، خواستار یک انقلاب اجتماعی علیه بانک ها شد و مشتریان را ترغیب کرد تا در اعتراض به شرایط موجود، پول های خود را در سال 2010 از بانک ها پس بگیرند. همچنین ستاره سابق فوتبال فرانسه در سال 2012 با تلاش برای حمایت از یک سازمان خیریه حمایت از افراد بی خانمان، در جمع آوری 500 امضا از مقامات منتخب برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرد.در فرانسه همچنین نقش آفرینی زیدان و ستاره های فرانسه در انتخابات این کشور در اوایل هزاره جدید علیه ژان ماری لوپن راستگرا به خاطر می آید.

 

در همین سالهای اخیر بارها شاهد شرکت کردن جرارد پیکه و برخی دیگر از بازیکنان بارسلونا در تظاهرات سیاسی ایالت کاتالونیا بوده ایم و پپ گواردیولا حتی جریمه شدن از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس به دلیل بستن روبان زرد روی لباس خود به حمایت از زندانیان ایالت کاتالونیا را نیز به جان خریده است.

 

مثال از این دست به کرات وجود دارد؛ بر کسی پوشیده نیست که مهم ترین دلیل استخدام یک بازیکن در یک باشگاه، دوری وی از حواشی و قرار دادن تمام تمرکز خود برای ارائه بهترین نمایش در زمان فوتبال است و قطعا در یک باشگاه حرفه ای بندهایی برای در نظر گرفتن سیستم پاداش و تنبیه نیز از این حیث گنجانده می شود.

 

اما اگر قرار به مخالفت با قرار دادن وظایف احتماعی روی دوش ورزشکار هستیم، حداقل چنین مواردی را در مورد باشگاه مدنظر خود تحمیل کنیم و از سر بی اطلاعی، آن را به جهان فوتبال امروز که بسیاری از بازیکنان محبوبیت خود را مدیون همسو بودن با عقاید غیرفوتبالی مردم هستند تسری  نبخشیم.

 

آریا فاطمی مقدم

یوونتوس کریستیانو رونالدو پرویز مظلومی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: یوونتوس کریستیانو رونالدو پرویز مظلومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه‌کسی بیش از همه هم‌بازی رونالدو بوده است!

به گزارش "ورزش سه"، په په با حضور در ترکیب تیم ملی پرتغال مقابل اسلوونی یک رکورد خاص را در دوران فوتبالی خود ثبت کرد و این حضور باعث شد تا رابطه په‌ په با کریستیانو رونالدو از نظر آمار و ارقام در تاریخ فوتبال ثبت شود. 
په‌ په با 343 بازی به بازیکنی تبدیل شد که بیشترین حضور را در مسابقات مختلف با رونالدو داشت و از کریم بنزمای فرانسوی، ستاره سابق رئال مادرید پیشی گرفت. 
رکورد 342 بازی به  دلیل هم‌بازی بودن طولانی این دو چهره در رئال مادرید ثبت شده بود اما حالا با توجه به مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی په‌په از سال ۲۰۰۷ تا کنون یک رکورد تازه را به عنوان هم‌قطار رونالدو فوق ستاره پرتغالی فوتبال جهان ثبت کرده است.

دیگر خبرها

  • محبوب‌ترین باشگاه‌های فوتبال در اینستاگرام /رتبه پرسپولیس و استقلال
  • فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  • ستاره فوتبال فلسطین به تیم ملی کشورش می‌پیوندد
  • (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد!
  • پرسپولیس در بین پرطرفدارترین تیمهای اینستاگرام!
  • چه‌کسی بیش از همه هم‌بازی رونالدو بوده است!
  • زهرا شجاعی درگذشت+ سوابق
  • قابلیت جدید اینستاگرام و تردز؛ محدودکردن محتوا‌های سیاسی!
  • زهرا شجاعی که بود و علت درگذشت او چه بود؟
  • زهرا شجاعی درگذشت + سوابق