Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@12:52:08 GMT

ساماندهی اصناف مزاحم در زاهدان

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۳۵۱۲

ساماندهی اصناف مزاحم در زاهدان

مشاغل مزاحم شهری مانند آهن‌فروشی، صافکاری، کابینت‌سازی، تراشکاری، سنگ‌بری، ریخته‌گری، تولید مصنوعات سیمانی، جوشکاری و تعمیر خودرو در زاهدان علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی بر زیبایی بصری شهر هم لطمه وارد کرده و سلامت، رفاه و آسایش شهروندان را به مخاطره انداخته است.

گلایه شهروندان 

یکی از شهروندان ساکن خیابان طباطبایی زاهدان می‌گوید: در این خیابان تعمیرگاه‌های اتومبیل زیادی وجود دارد که سبب آلودگی بصری شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«احسان برزگر» می‌افزاید: وقتی از این خیابان عبور می‌کنیم به جای تماشای منازل مسکونی و مغازه‌های شیک و مرتب با مغازه‌های تعمیراتی روبه‌رو می‌شویم که بوی روغن و بنزین خودروهای معیوب در آن‌ها مشام هر رهگذر را آزار می‌دهد. وی با اشاره به این‌که تعمیرکاران به طور معمول در حال تعمیر و جابه‌جایی قطعه‌ای از خودرو هستند، ادامه می‌دهد: لاستیک‌هایی جلوی مغازه این تعمیرکاران هم روی هم چیده شده‌اند تا به رهگذران بفهمانند لاستیک خودرو را هم تعویض می‌کنند یا می‌فروشند. گاهی خودروهای معیوب در محل عابر پیاده توقف می‌کنند و سبب سد معبر می‌شوند؛ این‌ها فقط بخشی از معضلات معابر خیابان طباطبایی است.

استقرار نامناسب و مکان‌یابی نسنجیده

یکی از شهروندان ساکن در خیابان سعدی هم می‌گوید: صنوف مزاحم در شهر زاهدان با استقرار نامناسب و مکان‌یابی نسنجیده، در جوار مناطق مسکونی قرار گرفته‌اند که علاوه بر تسخیر پیاده‌روها به عاملی برای ایجاد سروصدا و ترافیک تبدیل شده‌اند. به عبارتی عابران مجبورند برای تردد به جای عبور از پیاده‌رو از خیابان استفاده کنند.

«نادر زابلی» می‌افزاید: وجود تعمیرگاه‌های خودرو یکی از عوامل ایجاد سد معبر در این خیابان است؛ همچنین زیبایی بصری در این منطقه هم به دلیل پارک خودروهای معیوب به چالش کشیده شده است. می‌طلبد شهرداری مکانی را برای اجماع این صنوف در یک نقطه اختصاص دهد تا این معضل رفع شود. وی ادامه می‌دهد: صنوف مزاحم باید با مدیریت صحیح شهری جمع‌آوری شوند تا تصویری زیبا از شهر زاهدان به نمایش گذاشته شود.

اقدامات موثر شهرداری 

معاون خدمات امور شهری شهردار زاهدان به همشهری می‌گوید: مشاغلی از جمله آهن‌فروشی، صافکاری، کابینت‌سازی، تراشکاری، سنگ‌بری، ریخته‌گری، تولید مصنوعات سیمانی، جوشکاری و تعمیر خودرو جزو مشاغل مزاحم محسوب می‌شوند. «محمدامیر براهوی» می‌افزاید: یکی از اقدامات مؤثر شهرداری طی سال‌های گذشته ساماندهی صنوف مزاحم از جمله مصالح‌فروشان و کابینت‌سازان بوده که به شهرک کارگاهی و شهرک صنعتی انتقال داده شدند. وی ادامه می‌دهد: یک تفاهم‌نامه با شهرک صنعتی برای جانمایی و تامین زمین برای صنوف مزاحم منعقد شده است. در این راستا در حال ارزیابی و اولویت‌بندی صنوف برای اسکان در شهرک‌های صنعتی و کارگاهی هستیم که امیدواریم در زمینه تامین زمین با مسئولان مربوطه به نتیجه برسیم و زیرساخت‌های لازم هرچه سریع‌تر ایجاد شود.

معاون خدمات امور شهری شهردار زاهدان با اشاره به این‌که تعمیرکاران خودرو در خیابان‌های سعدی، رجایی و طباطبایی استقرار دارند، می‌افزاید: اغلب این تعمیرگاه‌ها از نظر استقرار در مکانی غیراستاندارد قرار دارند. صاحبان این‌گونه مشاغل باید مکانی را تهیه کنند که حداقل استاندارد را داشته باشد و مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند. در صورتی که شهروندان از این گونه مشاغل شکایت کنند موضوع در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ با حضور نماینده دادستان و نماینده شورای اسلامی شهر مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و کارگاه متخلفان نیز پلمب خواهد شد.

آلودگی و مزاحمت زیاد 

معاون خدمات امور شهری شهردار زاهدان می‌گوید: مشاغل و صنوفی که به دلیل آلودگی و مزاحمت زیاد و شرایط ناایمن نمی‌توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول تعطیلی و انتقال قطعی به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع‌های صنفی مجاز و شهرک‌های کشاورزی هستند، شامل اماکن تولید، بسته‌بندی و انبار مواد شیمیایی خطرناک و مواد محترقه، دامداری (سبک و سنگین)، مرغداری و پرورش انواع طیور صنعتی، تولید مصنوعات سیمانی و موزائیک، تولید لوله سیمانی و تولید کاشی و سرامیک می‌شود.

وی می‌گوید: آجرپزی (از جمله تولید آجرفشاری و سفال، تولید آجر قزاقی)، تولید گچ و آهک، سنگ‌بری، سنگ‌کوبی کارگاه‌های تولید آسفالت، تولید شن و ماسه، چرم‌سازی، دباغی، سالامبورسازی، روده‌پاک‌کنی، کشتارگاه دام و طیور، پایانه‌های بار و انبار موسسات باربری، شارژ گاز کپسول، همه آب‌فلزکاری‌ها (آب‌کاری)، رنگ پروفیل آلومینیومی (رنگ کوره‌ای)، همه ریخته‌گری‌ها و ذوب فلزات (از جمله چدن، مس، فولاد، مفرغ، برنز، آلومینیوم و سرب)، مراکز بازیابی اوراق انواع خودرو، موتورسیکلت و ماشین‌آلات راهسازی، صنعتی و کشاورزی، انبار انواع پسماند و ضایعات قابل بازیافت و تعمیرگاه ماشین‌آلات سنگین هم از این قاعده مستثنا نیستند.

پراکندگی شهرک های کارگاهی

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری می‌گوید: بر اساس تفاهم صورت‌گرفته میان شهرداری زاهدان و شرکت شهرک‌های کارگاهی در خصوص ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده شهری و استقرار آن‌ها در شهرک کارگاهی، مقرر شد بیش از ۲۰۰ واحد از صنوف مزاحم و آلاینده شهری در شهرک‌های فوق ساماندهی شوند. «انور رحمت‌زهی‌نوین» می‌افزاید: با توجه به توزیع و پراکندگی شهرک‌های کارگاهی و صنعتی، توزیع این گونه شهرک‌ها برای دسترسی راحت‌تر شهروندان در چند مکان در حاشیه شهر در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: معاون اجرایی شرکت شهرک‌های صنعتی قول احداث، آماده‌سازی و زیرسازی بیش از ۲۰۰ کارگاه را در این شهرک‌ها داده است و ما نیز آمادگی لازم را برای حمایت از انتقال صنوف ضایعاتی داریم. وی می‌گوید: همچنین مقرر شده با توجه به ظرفیت موجود در شهرک‌های صنعتی در مرحله اول قالیشویی‌ها و کارواش‌های شهر در شهرک‌های صنعتی مستقر و ساماندهی شوند.

کد خبر 456940 برچسب‌ها استان سیستان و بلوچستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد ریالی در شهرک‌های صنعتی قزوین

رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین در حاشیه بازدید از طرح‌های عمرانی و زیربنایی شهرک صنعتی لیا گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده بیش از ۴۰ طرح عمرانی و زیربنایی برای توسعه و تقویت زیرساخت ها، تملک اراضی و تکمیل پروژه‌های در حال اجرا با اعتباری بالغ بر نه هزار میلیارد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تابعه استان سرمایه گذاری می‌شود.

وی یادآور شد: اعتبارات یاد شده برای اجرای و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی آراسنج، پست برق شهرک‌های صنعتی آراسنج و کاسپین، شبکه مخابرات فاز چهار و پنج شهرک صنعتی کاسپین و توسعه لیا، شبکه گاز فاز توسعه شهرک صنعتی خرمدشت، شبکه گاز و برق فاز پنج شهرک صنعتی کاسپین، اجرای شبکه آب و برق شهرک تخصصی انرژی خورشیدی شال، راه سازی، جدول گذاری و آسفالت بلوارها، خیابان‌ها و معابر تعدادی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان هزینه خواهد شد.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با بیان اینکه سرمایه گذاری‌های دولت برای آماده سازی اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نقاط مختلف استان امکان جذب سرمایه گذاران را در بخش تولید فراهم خواهد کرد، ادامه داد: با توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، بستر لازم برای جذب سرمایه گذار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان خوشبختانه ایجاد شده است.

صفاری اضافه کرد: سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین هزینه شد.

استان قزوین علاوه بر یک شهر صنعتی، دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است.

حدود هزار واحد تولیدی بهره بردار در شهرک‌های صنعتی قزوین مستقر هستند و به همین تعداد نیز طرح تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تعطیل‌کردن روزهای پنجشنبه «خودتحریمی» است
  • تعطیل کردن روزهای پنجشنبه «خودتحریمی» است
  • احداث چند شهرک صنعتی در باوی
  • تأسیس شهرک ضایعاتی‌ها در شهرستان کرمانشاه
  • سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد ریالی در شهرک‌های صنعتی قزوین
  • تولید بیش از ۶۰ میلیون پاکت سیمان در زاهدان
  • پیاده‌روهای بوستان گل محمدی نوسازی می‌شود
  • سال گذشته ۱۰۰ شرکت، برای تولید موبایل تسهیلات گرفتند
  • فعال شدن ۴ بلوک از شهرک خودرو قم
  • راه اندازی شهرک صنعتی شماره ۵ در اهواز+فیلم