Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پرونده مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان برای تیم ملی کشورمان با حذف پیرجهان و تفتیان در مرحله مقدماتی و مقام هفتمی حدادی بسته شد. 

با توجه به اینکه مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان قبل از المپیک ۲۰۲۰ برگزار شد به همین علت برخی از کشور‌ها سرمایه گذاری عظیمی برای درخشش در این رقابت‌ها انجام دادند تا ورزشکارانشان برای المپیک آوردگاه مهم دنیا آماده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این برخی از ورزشکاران با هدف کسب سهمیه المپیک پا به مسابقات قهرمانی جهان گذاشتند که بعضی از آن‌ها موفق بودند و برخی دیگر همانند پیرجهان دونده جوان کشورمان نتوانست جواز حضور در این مسابقات بگیرد.

بیشتر بخوانید: پیرجهان: جو سنگین مسابقات جهانی مانع از ثبت رکوردم شد

عملکرد ۳ نماینده کشورمان را در این مسابقات بررسی کردیم که از نظر خواهیم گذراند.

 مهدی پیرجهان

پیرجهان دونده جوان دوی ۴۰۰ متر با مانع کشورمان در سال‌های اخیر یکی از پدیده‌های دوومیدانی به شمار می‌آید. پیرجهان آن قدر در مسابقات مختلف درخشید و رکورد‌های زیادی را جا به جا کرد که در نهایت مسئولان دوومیدانی را مجاب کرد که او را برای کسب سهمیه جهانی و المپیک راهی مسابقات هندوستان کنند.

پیرجهان در مسابقات هندوستان با ثبت رکورد ۴۹.۳۳ ضمن شکستن رکورد ملی ایران به عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات در دوی ۴۰۰ متر با مانع دست یافت. به هر حال پیرجهان از طریق رتبه خوب در رنکینگ توانست جواز حضور در مسابقات جهانی را بگیرد.

دونده آذری کشورمان در مسابقات جهانی با ثبت رکورد ۵۰.۴۶ ضمن قرار گرفتن در جایگاه هفتم از دور مقدماتی حذف شد و به مرحله نهایی صعود نکرد. البته نکته جالب توجه این است که مقام‌های اول تا ششم دوی ۴۰۰ متر با مانع به علت رکورد‌های خوب به مرحله نیمه نهایی راه یافتند، اما پیرجهان از راه یابی به دور بعد بازماند. علاوه بر این در مجموع پیرجهان رتبه بیست و پنجم بدست آورد که یک پله با حضور در مرحله نهایی فاصله نداشت چرا که دونده بیست و چهارم هم به عنوان آخرین ورزشکار راهی مرحله بعدی شد.

به هر حال از پیرجهان دونده جوان کشورمان انتظار زیادی نباید داشته باشیم چرا که او تجربه زیادی در این مسابقات نداشت و اولین بار بود که پا به این رقابت‌ها می‌گذاشت. با وجود اینکه پیرجهان در مسابقات جهانی نتوانست سهمیه المپیک بدست آورد، اما هنوز فرصت دارد تا با حضور در مسابقات بزرگ و بین المللی و کسب تجربه بیشتر جواز حضور در توکیو را بگیرد. همچنین نتایج پیرجهان در مسابقات جهانی نشان داد که با سرمایه گذاری بر روی استعداد‌ها، جوانانی همانند او در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

حسن تفتیان

حسن تفتیان دونده سرعتی کشورمان یکی از نمایندگان ما در دوی ۱۰۰ متر مسابقات جهانی بود که نتواست انتظارات را برآورده کند و در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها با ثبت رکورد ۱۰.۲۴ و در مجموع قرار گرفتن در جایگاه بیست و هفتم حذف شد.

نکته جالب توجه این است که تفتیان در مسابقات دایموند لیگ پاریس با ثبت رکورد ۱۰.۰۳ سهمیه المپیک بدست آورد، اما بعد از آن این ورزشکار در مسابقات سوئیس ۱۰.۱۶ دوید و در مسابقات قهرمانی جهان باز هم رکوردش تقلیل یافت و به عدد ۱۰.۲۴ رسید و نتوانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند. به هر حال همه این رکورد‌ها نشان می‌دهد که تفتیان عملکردش در مسابقات جهانی بد بود و باید دید چه مسائلی باعث شد که او نتواند رکورد خوبی در این دوره از مسابقات بزند.

  بیشتر بخوانید: توقف تفتیان و پیرجهان در دور مقدماتی

همچنین با وجود اینکه اعضای سازمان تیم‌های ملی تمایل داشتند که تفتیان با یک مربی داخلی تمرین کند، اما این ورزشکار زیر بار نرفت و در نهایت توانست رضایت مسئولان فدراسیون دوومیدانی را برای تمرین کردن زیر نظر مربی فرانسوی اش جلب کند. تفتیان قبل از مسابقات جهانی چند ماهی در اردوی فرانسه زیر نظر مربی فرانسوی اش کار کرد، اما در نهایت نتوانست حتی رکورد ورودی اش به المپیک را در مسابقات جهانی بدست آورد.

به هر حال تفتیان بعد از بازگشت به ایران باید توضیح بدهد که چرا با وجود این همه صرف هزینه برای پرداخت حقوق مربی فرانسوی و حضور در اردو‌های خارج از کشور نتوانسته نتیجه قابل قبولی کسب کند.

احسان حدادی

پرتابگر المپیکی کشورمان در حالی شانس اول کسب مدال برای کشورمان در مسابقات جهانی دوحه قطر بود در نهایت نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و با ثبت رکورد ۶۵.۱۶ به مقام هفتمی دست یافت.

به هر حال حدادی برای کسب دومین مدالش بعد از ۸ سال در مسابقات جهانی پا به این رقابت‌ها گذاشت و در مرحله مقدماتی هم با ثبت ۶۴.۸۴ و قرار گرفتن در رتبه پنجم به فینال این رقابت‌ها صعود کرد.

در حالی حدادی نتوانست به مدالی در رقابت‌های جهانی دست یابد که دانیل استاهل از سوئد با رکورد ۶۷.۵۹ به مقام قهرمانی دست یافت و بدترین پرتاب او ۶۵. ۸۳ بوده است که از بهترین پرتاب احسان هم بهتر بوده است. فدریک دکرز از جامائیکا با رکورد ۶۶.۹۴ نایب قهرمان شد و این رکورد نشان می‌دهد که چقدر با رکورد احسان فاصله دارد. لوکاس شیدینگر از اتریش هم با رکورد ۶۶.۸۲ به مقام سومی این دوره از مسابقات رسید و رکورد او هم با رکورد حدادی فاصله دارد.

به هر حال حدادی نشان داده است که اغلب پرتاب‌های اولش رکورد‌های پایینی است، اما یک مرتبه یک پرتاب خوب می‌اندازد. احسان حدادی با پرتاب ۶۳.۸۰ شروع کرد و پرتاب دومش هم همین عدد بود، اما پرتاب سومش را خراب کرد و ۶۲.۵۱ زد و پرتاب چهارمش را بهتر کرد و ۶۴.۲۹ زد. پرتاب پنجمش هم بهتر کرد و ۶۵.۱۶ زد و شاید احسان حدادی در پرتاب آخرش از لحاظ روحی و روانی بهم ریخته بود چرا که در رده‌های هفتم و هشتم جابه جا می‌شد، اما در نهایت پرتاب آخرش را ۶۳.۳۲ زد و مقام هفتم را بدست آورد.

عملکرد احسان حدادی خیلی بد نبود، اما او نشان داد که با اوج خود فاصله دارد و در دایموند لیگ هم پنجم شد و در آنجا هم عملکردش خوب نبود.

به هر حال بهترین رکورد حدادی ۶۵.۱۶ است که بد هم نیست و باید با تمرینات بیشتر خودش را برای حضور قدرتمندانه در المپیک آماده کند.

بیشتر بخوانید: حدادی به مقام هفتم دست یافت

در مجموع عملکرد دوومیدانی کشورمان در مسابقات جهانی دوحه قطر خوب نبود و این زنگ خطری برای مسئولان این رشته ورزشی است که اوضاع رشته پایه و مادر ما خوب نیست و فاصله زیادی با حریفان قدرتمند خود در جهان داریم.

مسابقات جهانی دوومیدانی دوحه قطر نشان داد که زیرساخت‌های این رشته مادر در کشورمان درست پایه ریزی نشده است و برای حضور قدرتمندانه در المپیک نیاز به برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت بهتری داریم.

علاوه بر این رشته دوومیدانی فقط به مدال آوری حدادی وابسته است و استعدادیابی مناسبی صورت نگرفته است تا اگر خدای نکرده حدادی از ورزش حرفه‌ای کنار رفت ورزشکاری باشد تا جا پای بزرگانی همچون حدادی بگذارد.

به هر حال بعد از این مسابقات جهانی قرار است سرپرست جدید برای دوومیدانی انتخاب شود و باید دید این رشته پرمدال آور المپیکی با تغییر و تحولات مدیریتی می‌تواند در این رقابت‌ها به موفقیت دست یابد یا نه!

بیشتر بخوانید: حصیبی: حدادی در مسابقات جهانی نمی‌تواند مدال بگیرد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی فدراسیون دوومیدانی مسابقات قهرمانی جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۵۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی انتخابی المپیک؛ نوروزیان ششم شد

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در پنجمین روز از مسابقات تیراندازی قهرمانی فدراسیون جهانی و سهمیه المپیک در برزیل، پوریا نوروزیان با ثبت امتیاز ۶۳۰/۳ به عنوان نفر ششم راهی فینال تفنگ بادی ۱۰ متر شده بود، در فینال نیز ششم شد.   مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی و آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک پاریس از ۲۴ تا ۳۱ فروردین با حضور ۴۶۶ ورزشکار از ۷۶ کشور برزیل برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازگشت حسن به اردوی تیم‌ملی
  • زمان بازگشت حسن یزدانی به اردوی تیم ملی مشخص شد
  • تلاش الفتی برای کسب سهمیه المپیک/ ژیمناستیک شگفتی‌ساز می‌شود؟
  • بازگشت پادشاه به تیم ملی آزاد از اردوی بعدی
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۲۸ فروردین
  • مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی/ رستمیان به فینال تپانچه ۲۵ متر صعود کرد
  • هانیه رستمیان رکورد ایران در تپانچه ۲۵ متر را ارتقا داد
  • تیراندازی انتخابی المپیک؛ نوروزیان ششم شد
  • نوروزیان ششم شد
  • مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی| نوروزیان ششم شد