Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:06:28 GMT

دیپلماسی علمی مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی است

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۰۶۰۲۲

دیپلماسی علمی مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی است

استاندار گیلان دیپلماسی علمی را مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی دریای‌ کاسپین نه تنها در برقراری ارتباطات علمی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، بلکه قادرند زمینه لازم برای برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهادهای اجرایی استان‌های ساحلی را نیز فراهم آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ارسلان زارع صبح امروز در مراسم افتتاح بیست‌ودومین اجلاس دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای کاسپین ضمن خیرمقدم به دانشگاهیان و محققان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست در آغاز فصل پاییز و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در بیشتر دانشگاه‌های جهان، اظهار کرد: بر خود می‌بالیم که امسال، بهار دانش با حضور فرهیختگان در این اجلاس، رنگ و جلایی دیگر به خود گرفته است.

استاندر گیلان افزود: این اجلاس می‌تواند بشارت‌دهنده‌ سال تحصیلی سودمندی باشد و فصل نوینی از همکاری‌های علمی و چند جانبه را برای پیوندهای استراتژیک در سومین دهه از فعالیت اتحادیه، پیش روی کشورهای حاشیه دریای کاسپین قرار دهد.

زارع خاطرنشان کرد: مصوبات و دستاوردهای 21 اجلاس گذشته این اتحادیه، نشاندهنده این است که نگاه دوستانه و مبتنی بر توجه به اشتراکات و سوابق فرهنگی و تاریخی و نیز توانمندی‌های علمی و فناوری کشورهای حاشیه دریای کاسپین منجر به ایجاد همکاری‌های علمی بین‌المللی مفیدی بین دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی این کشورها شده است.

وی برگزاری این نشست‌ها را فرصتی برای شناخت بهتر از امکانات و قابلیت‌های کشورهای عضو این اتحادیه و برنامه‌ریزی در مسیر همکاری‌های مشترک آینده دانست و گفت: آنچه این مجموعه را دور هم جمع کرده است مسائل علمی مشترک بین کشورهای منطقه دریای کاسپین است.

استاندار گیلان با بیان اینکه دیپلماسی علمی مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، افزود: این نشست‌ها زمینه لازم برای نزدیکی بیشتر میان مردم کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر را فراهم می‌آورد.

وی دریای کاسپین را دریای صلح و دوستی عنوان کرد و گفت: کشورهای حاشیه دریای کاسپین دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و بیگانگان را در آن راهی نیست؛ اگر چه دریای کاسپین به عنوان یکی از موهبت‌های الهی موجب نزدیکی ملت‌ها شده اما اکوسیستم شکننده این دریای با ارزش، با فعالیت‌های انسانی کنترل نشده، تحت فشار قرار دارد.

زارع افزود: کلید حل مشکلات این دریا در دست دانشمندان و محققان کشورهای حاشیه آن است و وقت آن رسیده که کمیته‌های علمی برای حل مشکلات اکوسیستم دریای کاسپین شکل گیرد.

وی به برخورداری استان گیلان از موهبت‌های الهی بی‌شمار به عنوان سرسبزترین استان کشور اشاره کرد و اظهار داشت: استان گیلان از نظر استراتژیک امکان برقراری ارتباط با 4 کشور و استان‌های ساحلی‌ آنها را دارد و بنادر شمال ایران و به خصوص منطقه آزاد انزلی، فرصت‌طلایی برای برقراری ارتباط با کشورهای شمالی را فراهم آورده است.

استاندار گیلان به نقش ویژه استان گیلان در مسیر کریدور شمال-جنوب اشاره و خاطرنشان کرد: متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی دریای‌ کاسپین نه تنها در برقراری ارتباطات علمی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، بلکه قادرند زمینه لازم برای برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی استان‌های ساحلی را نیز فراهم آورند.

وی وجود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی متعدد در استان گیلان و تحصیل بیش از یک صدهزار دانشجو در این استان را پشتوانه مناسبی برای توسعه ارتباطات علمی منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: به طور حتم در دیگر دانشگاه‌های ساحلی کشورهای دریای خزر نیز امکانات بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند عامل مهمی برای بسط و توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی باشد و مراکز تحقیقاتی که دراین کشورها وجود دارد نیز می‌تواند زمینه لازم برای تحقیقات مشترک علمی را فراهم کند.

زارع بیان کرد: استان گیلان در کنار‌ ظرفیت‌های علمی موجود از نظر موقعیت‌های اقتصادی نیز شرایط خوبی دارد که در بخش گردشگری به عنوان مهمترین فرصت‌های موجود می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاران و گردشگران کشورهای حاشیه دریای‌کاسپین باشد.

وی وجود برندهای معتبر و کالاهای صادراتی را از مزیت‌های اقتصادی گیلان عنوان کرد و گفت: در بخش درمان نیز گیلان دارای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیشرفته‌ای است که سالانه پذیرای بیماران بسیاری از کشورهای همسایه است.

نماینده عالی دولت در گیلان برخورداری این استان از راه‌های ترانزیتی را مزیتی مناسب دیگر برای تجارت دانست و افزود: با توجه به وجود منطقه آزاد، گمرک و بندر در شهرستان انزلی و آستارا و سرمایه‌گذاری‌های بالای انجام شده در این مناطق سالانه حجم بالایی از کالاهای استان گیلان صادر می‌شود که سهم بسزایی در توسعه تجارت در حاشیه دریای کاسپین داشته و حجم تبادلات تجاری نشان از اهمیت وجود این بنادر دارد.

وی با بیان اینکه جنبش علمی و فرهنگی جدیدی در جمهوری اسلامی ایران، در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: ما در حال رقم زدن فصل جدیدی از حیات تاریخی ایران هستیم؛ دوره‌ای که با وجود همه تنگناها و مشکلات متعدد، نشان‌دهنده شکوفایی و رشد ایران، بخصوص در عرصه‌های مختلف علمی و دانشگاهی است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در مسیر رشد و شکوفایی علمی و دانشگاهی هنوز در آغاز راه هستیم، افزود: در این مسیر پرفراز و نشیب برای رسیدن به قله‌های افتخار، علاوه بر توجه به خود، به همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علمی کشورهای حاشیه دریای کاسپین نیازمندیم.

وی گفت: امیدواریم این همکاری‌ها بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی عضو اتحادیه، بیش از پیش، گسترش یابد و اعضای این اتحادیه گام‌های محکم‌تری در جهت تعاملات علمی بین‌المللی بردارند.

گفتنی است؛ بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر با هدف تقویت روابط بین دانشگاه‌های عضو اتحادیه و توسعه فعالیت‌های بین دانشگاهی به مدت 2 روز در دانشگاه گیلان درحال برگزاری است. دانشگاه گیلان به عنوان یکی از بنیانگذاران و اعضای این اتحادیه از سال 1996 و همچنین دبیرخانه دائمی دانشگاه‌های ایرانی عضو اتحادیه، میزبان این نشست بین‌المللی خواهد بود.

در این اجلاس روسا و معاونان بیش از 30 عضو اتحادیه از کشور های فدراسیون روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان،ترکمنستان و ایران حضور دارند.

از میان دانشگاه های خارجی شرکت کننده در این اجلاس نیز می توان به دانشگاه های دولتی آستراخان، دانشگاه دولتی داغستان، دانشگاه علوم پزشکی آستراخان، دانشگاه معماری و مهندسی عمران آستراخان، دانشگاه دولتی کالمیک و دانشگاه فنی آستراخان از فدراسیون روسیه، دانشگاه های آکتائو و نفت و گاز آتیرائواز کشور قزاقستان و دانشگاه دولتی باکو از کشور آذربایجان اشاره کرد.

اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر شامل 57 عضو است که 7 دانشگاه از کشورآذربایجان، 12 دانشگاه، 2 پارک علم و فناوری و 13 مرکز تحقیقاتی از ایران، 11 دانشگاه و 5 موسسه تحقیقاتی از فدراسیون روسیه شامل داغستان و کالمیک، 4 دانشگاه و 2 موسسه تحقیقاتی از کشور قزاقستان و یک دانشگاه از کشور ترکمنستان می‌باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه گیلان درياي خزر دیپلماسی سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۷۴۰ برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام احسان الله محمدی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران روایان و هادیان اثرگذار جامعه هستند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با اشاره به تقارن چندین مناسبت در هفته عقیدتی و سیاسی بیان کرد: تفکرات و اندیشه‌های شهید مطهری بازنگری و واکاوی شود.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه اندیشه‌های شهید مطهری نیاز ضرورت مدار جامعه امروز است، گفت: بازنگری اندیشه‌های استاد مطهری در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی الگوپذیری از تفکرات شهید مطهری گستره اش در جامعه بشری معنا پیدا می‌کند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه استاد مطهری پرورش یافته مکتب اسلام و قرآن است، گفت: استاد مطهری در دوران کم طول زندگی اش با بسیاری از کج روی‌ها مقابله کرد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به پیام‌های هفته عقیدتی سیاسی اضافه کرد: پیوند فرهنگ با معنویت و تبعیت از ولایت فقیه پیام مهم هفته عقیدتی سیاسی است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان به تشریح برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در سپاه قدس گیلان پرداخت و افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت استاد شهید مطهری ویژه برنامه این هفته است.

وی از برگزاری ۷۴۰ برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در استان خبر داد و اضافه کرد: برگزاری مسابقه مقاله نویسی با موضوع عبد صالح، برپایی مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب‌های استاد مطهری، برپایی مسابقات فرهنگی و ورزشی، تجلیل از فعالین عقیدتی سیاسی، تجلیل خانواده شهدا، برگزاری یادواره شهدای معلم، نواخته شدن زنگ قرآن و ولایت با محوریت فلسطین و غزه و نواخته شدن زنگ سپاس از معلم بخشی از برنامه‌های این هفته است.

کد خبر 6088393

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۲۰ ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی
  • مقوله حجاب اولویت دانشگاه است
  • برگزاری ۷۴۰ برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان
  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه