Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان، پژوهشگر دینی و مدرس حوزه و دانشگاه امروز، 9 مهرماه در همایش اربعین دانشجویان دانشگاه‌های استان فارس كه در تالار حكمت دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از میان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نكردند»، گفت: این آیه برای ایام اربعین و عزیمت و هزیمت است و طلیعه كلام همین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی فرازهای از مناجات امام صادق(ع) با خداوند را یادآور شد و افزود: امام صادق(ع) فرمودند خدایا من و برادرانم و زوار قبر امام حسین(ع) را ببخش؛ و سئوال اینجاست كه زائران امام حسین(ع) چه ویژگی‌هایی داشته باشند كه آن حضرت در ادامه مناجات خود آن‌ها را آورده است.

ویژگی‌های زائر امام حسین(ع)
پناهیان از زائران اربعین خواست تا به این ویژگی‌ها عنایت داشته باشند، گفت:‌ یكی از ویژگی‌ها داشتن انگیزه قوی است؛ كسانی كه سختی‌ها را تحمل كرده و برای زیارت پول خرج می‌كنند، بدن‌هایشان را به سختی می‌اندازند زیرا میل و علاقه‌شان این است كه به اهل بیت(ع) نیكی كنند. زائری كه اراده كرده قبر امام حسین(ع) را زیارت كند و در عمقش نیكی به وجود اهل بیت(ع) است.
این پژوهشگر دینی اظهار كرد: دومین ویژگی‌ زائر امام حسین(ع) این است كه به انگیزه اتصال به امام حركت می‌كند و این همان معنای حقیقی ولایت است و ولایت رابطه‌ای میان امت و امام است كه اسلام آن را معنا كرده است. افراد بسیاری گمان می‌كنند رابطه امام و امت فقط رابطه سرباز و فرمانده یا شاگرد و استاد است، همه این‌ها هست ولی حقیقت معنای ولایت نیست و اصل ولایت اتصال به امام است یعنی هر جا امام بود تو باشی و هر جور امامت اندیشید، بیندیشی و هر جور امامت میل کرد تو میل داشته باشی تا اینکه خدا امر فرج را به وسیله ولایت‌مداری مهیا کند.

دلیل عدم ظهور امام عصر(عج)، تحقق نیافتن ولایتمداری است
وی با بیان اینكه به دلیل اینكه هنوز ولایت‌مداری تحقق پیدا نكرده، امام زمان(عج) هم ظهور نكرده‌اند،‌ گفت:‌ اتفاقات مختلفی ممكن است ما را به امام متصل كند و خداوند هم در عوض میثاقی كه با امام می‌بندیم عنایاتی به ما روا می‌دارد از جمله اینكه در‌های آسمان را به روی شما باز می‌كند.
پناهیان با تأكید بر اینكه ائمه به ما یاد می‌دهند كه از خداوند بخواهیم با حسین‌بن علی(ع) در دنیا و آخرت همراه باشیم و این یعنی اتصال و معیت، گفت: زائر می‌تواند به این جایگاه برسد كه فقط با امامش همراه باشد نه اینكه فقط مضجع شریف امام را زیارت كند و این مهم‌ترین مسئله‌ای است كه باید در زیارت اربعین به آن توجه داشته باشیم و از خدا بخواهیم با امام حسین(ع) همراه باشیم و تنها به زیارت اكتفا نكنیم.
وی با یادآوری اینكه كسانی كه قبر امام حسین(ع) را زیارت كنند، قلب پیامبر(ص) را شاد می‌كنند، گفت: یكی دیگر از نكاتی كه باید زائران امام حسین(ع) بدان توجه كنند این است كه عُجب را از خود دور كنند؛ زیرا عُجب مانند آتشی است كه به خرمن می‌افتد و همه چیز را می‌سوزاند و اگر به سراغمان بیاید زیارتمان فایده‌ای ندارد.
این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت:‌ در روایت‌ها آمده است كه هر شیعه‌ای عهدی با امامش دارد كه یكی از آن‌ها زیارت است اما زیارت كسانی كه به انگیزه عصبانی كردن دشمن می‌آیند، فرق دارد و واقعاً یك زائر است البته زائرانی هم داریم كه می‌گوید كاری به هیچ‌ چیز نداریم.

انتقاد از انتخاب شعارهای اربعین
وی از انتخاب شعارهای ایام اربعین توسط ستاد اربعین كشور انتقاد كرد و گفت: دو سال است كه شعارهایی این ستاد انتخاب می‌كند به عنوان مثال الحسین یجمعنا؛ مسلم است كه امام حسین(ع) همه را جمع می‌كند حتی آن حضرت كوفیان را هم دور خود جمع كرد و جمع شدن دور حسین(ع) هنر نیست، بلكه ماندن با حسین(ع) هنر است.
پناهیان با تأكید بر اینكه شعار باید تکان دهنده باشد و حركت ایجاد كند و انگیزه و آرمان اصلی را بیان كند؛ گفت: زائر امام حسین(ع) چقدر چنین انگیزه‌ای دارد؟ اینكه می‌گوییم زائر امام حسین(ع) باید به نیت عصبانی كردن دشمن زیارت كند، حرفی مربوط به 1300 سال پیش است چنانچه آن حضرت در عصر عاشورا به فرزندش فرمود خون من از جوشش نمی‌افتد تا زمانی كه مهدی(عج) قیام كند و انتقام بگیرد.

تب انتقام امام حسین(ع) چقدر در شعارها و نمادها وجود دارد؟
این كارشناس مسائل دینی اظهار كرد: سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه تب انتقام امام حسین(ع) در شعارها و رجزها و نمادهای عاشورایی و اربعینی ما چقدر است؟ اصلا تب انتقام وجود دارد؟ باید بدانیم كه تب انتقام در دعای ندبه وجود دارد.
وی با بیان اینكه باید مراقب باشیم صبغه اربعین عوض نشود، به دیدار موكب‌داران اربعین با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: معظم‌له در این دیدار تأكید كردند كه به شدت نیازمند منطق حسین‌بن علی(ع) هستیم.
پناهیان گفت: اكنون یزید همچنان بر عالم سیطره داریم و مگر او چه ویژگی‌هایی داشت؟ نخست اینكه با امام حسین(ع) جنگید، دوم شرب خمر می‌كرد و تمام این كارها را می‌بینیم كه امروز استكبار جهانی و آمریكا انجام می‌دهد البته یزید نسل‌كشی نكرد و با این حال مستحق قتال و نبرد بود و آیا یزید امروز كه نسل‌كشی می‌كند مستحق قتال و نبرد نیست؟ به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند كه موكب‌داران به راهپیمایان اربعین منطق حسین‌بن علی(ع) را انتقال دهید.

منطق امام حسین(ع) دفاع از حق و ایستادگی در برابر ظلم بود
وی، منطق امام حسین(ع) را دفاع از حق برشمرد و گفت: امسال و بعد از گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی، پرچم دفاع از حق بالاست و دلیلش هم رشد كشور با محوریت ولایت است.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زینب(س) بعد از عاشورا از حقی دفاع كرد كه نبود و بالای نیزه بود و امروز اگر از حق دفاع می‌كنیم این حق وجود دارد و در عالم قدرتمند است پس كار ما بسیار ساده‌تر از كار حضرت زینب(س) است.
پناهیان آیه «... جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ...؛... حق آمد و باطل نابود شد...» (آیه 81 سوره اسرا) را مظهر امام دانست و گفت: حسین‌بن علی(ع) مظهر حق است و شهید شد اما حضرت زینب(س) با این شرایط در مقابل یزید سخنرانی كرد و امروز زائران امام حسین(ع) باید در دفاع از حق به آن حضرت تأسی كنند.
وی، دومین منطق امام حسین(ع) را ایستادگی در مقابل ظلم و استكبار برشمرد و گفت: منطق امام حسین(ع) مبارزه و جهاد است و باید این مطلب را به زوار امام حسین(ع) انتقال دهیم چون هیچکس به اندازه آن‌ها در این عالم دغدغه ندارد. لذا مقام معظم فرمودند این راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد.
پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه امروز در ادبیات سیاسی دنبال راه نفوذ در قلب کفر هستیم و می‌خواهیم آمریکا و اروپا نرم شوند و این خلاف منطق اسلام است، گفت: مسئولان دولت در سفر نیویورک مذاکره نکردند اما معامله کردند در صورتی كه باید بدانیم منطق امام حسین(ع) این نیست و اگر اسلام حسین(ع) را نداشت آیا امروز آبرویی در عالم داشت؟
این پژوهشگر دینی با تأكید بر اینكه حقیقت و شیرازه اسلام، مبارزه است، گفت: قرآن می‌گوید شما بهترین امت در بین 72 ملت هستید و عامل برتری شما قیام شماست. سنت پیامبر(ص) جنگ و مبارزه با مستکبر و دشمن بشر است و روح هستی همه اسلام همین مبارزه است و به همین خاطر یکی از 4 رکن ایمان، جهاد شد.
وی از بروز برخی حركت‌ها برای حذف روحیه جهاد و شهادت انتقاد كرد و گفت: در هفته دفاع مقدس جشنواره‌ای در تهران به نام «نه به جنگ» برپا كردند كه این مسئله ما را به یاد ابوموسی اشعری می‌اندازد. امروز مشاهده می‌كنیم كه حواسمان به نام واژه شهید در تابلوهای خیابان‌ها است اما دارند برای حذف اصل جنگ تدارك می‌بینند و هر از گاهی به شهدا حمله می‌كنند زیرا شهدا مظلوم‌ترین هستند و جریانات سیاسی می‌خواهند بدن‌های ذبح شده شهدا را دوباره ذبح كنند.
پناهیان تأكید كرد: امام حسین(ع) کاری کرد که نتیجه‌اش جنگ بود و کسانی که با خدا عهد بستند و ایمان دارند، به دشمن پشت نمی‌كنند بلكه سلاح در دست گرفته و می‌جنگند.

اربعین؛ منشأ حركت و جهاد
وی، اربعین را منشأ حرکت و قیام و جهاد دانست و گفت: اربعین برای زنده شدن خون حسین(ع) انتخاب شده است البته انتخاب اربعین ابتکار امام سجاد(عج) بود و زینب آن را پذیرفت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي زيارت اربعين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاخام یهودی: کشته شدن به دست اعراب را به پیوستن به ارتش اسرائیل ترجیح می‌دهیم +فیلم به همراه زیرنویس

گفت و گوی افسر ارتش اسرائیل با خاخام یهودی، حقیقت رژیم صهیونیستی را روشن می‌کند

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ خاخام فریدمن در گفت و گویی که با افسران ارتش رژیم صهیونیستی داشته است، در پاسخ به درخواست آنان مبنی بر صدور دستور پیوستن یهودیان به ارتش رژیم، ضمن رد درخواست آنان، ارتش این رژیم را ارتشی  بی دین و عقب مانده توصیف می‌کند. در ادامه متن و فیلم به همراه ترجمه اختصاصی دانشجو آمده است:

ما اینجا هستیم چون حکومت اسرائیل
در شرایط بسیار نابه سامانی قرار دارد
و در یک باتلاق نظامی و اجتماعی گیر افتاده است
و ما در این زمان باید در حوزه نظامی تمرکز داشته باشیم
حوزه امنیتی و نظامی
به تنهانی قادر نیستیم که بار این مسئولیت سنگین را برعهده بگیریم
چراکه این موضوع موجودیت ما را به خطر انداخته است


خاخام فریدمان


من نوه‌ها و فرزندانی دارم که تعداد آنها به چهل نفر می‌رسد
و اگر از من بپرسید که چه کاری انجام بدهند بهتر است
اینکه اعراب آنان را به قتل برساند یا به دست بی‌دینان کشته شوند؟
من کشته شدن به دست اعراب را ترجیح می‌دهم
چراکه بی‌دینی نزد ما پست تر مرگ است
ارتش تبدیل به پایگاه بی‌دین‌ها و فرهنگ دنیایی اسرائیلی شده است
به همین دلیل ما هرگز نخواهیم رفت
برای ما شایسته تر است که گوشت خوک بخوریم
تا اینکه در جایی که رنگ دین وجود ندارد، حضور پیدا کنیم
ارتش هیچ بویی از ادب و فرهنگ نبرده است
و عقب مانده و جنایت کار است

دیگر خبرها

  • آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟
  • ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
  • درخواست فرمانده حماس از جهان اسلام برای شرکت در آزادسازی مسجدالاقصی
  • (ویدیو) جزئیات فوت چوپان و ۱۲۰ گوسفند در کانتینر یک تریلی
  • جزئیات مرگ تلخ یک چوپان و ۱۲۰ راس گوسفند | صحنه عجیبی که ماموران انتظامی دیدند
  • فلسطین مسئله اول جهان اسلام است
  • موضوع اول جهان اسلام، فلسطین است
  • کشف بیش از ۳۰ میلیارد کالای قاچاق در سروآباد
  • خاخام یهودی: کشته شدن به دست اعراب را به پیوستن ارتش اسرائیل ترجیح می‌دهیم +فیلم به همراه زیرنویس
  • خاخام یهودی: کشته شدن به دست اعراب را به پیوستن به ارتش اسرائیل ترجیح می‌دهیم +فیلم به همراه زیرنویس