Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس امور سالمندان بهزیستی خراسان شمالی گفت: درحالی هنوز شاهد کار کردن والدین سالمند بالای 60 سال در سطح روستاها هستیم که همچنان ستون خانواده های خود به شمار می‌روند، در شهرها تنهایی، همنشین دوران سالمندی والدین بالای 60 سال شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین یعقوبی، کارشناس امور سالمندان بهزیستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت نهم مهر ماه با عنوان روز سالمند اظهار کرد: با توجه به اینکه ورود به سن سالمندی از ۶۰ سالگی است ، بر اساس این تعریف، در استان خراسان شمالی ۹ درصد از جمعیت استان شامل ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر در سن سالمندی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعقوبی افزود: از جمعیت ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفری جمعیت سالمند استان ۲۰۰ نفر از آنان در پنج سرای نگهداری سالمندان استان زندگی می کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: البته طی ۲۰ سال آینده، تعداد جمعیت سالمند استان به ۲۵ درصد خواهد رسید.

وی در ادامه درباره دغدغه های این گروه سنی از جمعیت استان بیان کرد: دسترسی و برخورداری مستمر از خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه در شهرستان های راز و جرگلان و فاروج برای جمعیت سالمند فراهم نیست.

کارشناس امور سالمندان بهزیستی خراسان شمالی گفت: علاوه بر اینکه وضعیت درآمدی برخی از خانوارها در استان امکان برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی را برای برخی از جمعیت سالمند تحت تاثیر قرار داده است، در عین حال، در دو شهرستان یاد شده نیز وجود پزشک متخصص به اندازه کافی وجود ندارد تا سالمندان این مناطق بتوانند به طور مستمر از خدمات اشاره شده برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخن خود مسئله تنهایی را مهمترین دغدغه کنونی قشر سالمند عنوان کرد و افزود: آنان پس از بازنشستگی به علت اینکه احساس می کنند دیگر نمی توانند جایگاه اجتماعی پیشین خود را داشته باشند و تصور می کنند که برای اجتماع مفید نیستند به احساس تنهایی و افسردگی دچار می شوند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در گذشته سالمندان محور خانواده بودند و حتی در رویه های جاری زندگی و خانواده خود تصمیم گیری می کردند، گفت: این در حالی است که در عصر جدید و با رواج سبک زندگی مدرن، اهمیت به جایگاه سالمندی در درون خانواده همانند گذشته نیست.

یعقوبی افزود: با تغییر سبک زندگی، نسل امروزی فرصت کمتری دارد که تا به سالمندان رسیدگی و توجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که شاهد هستیم هنوز در سطح روستاهای استان سالمندان تا سن 70 سالگی نیز کار می کنند و احساس مفید بودند، دارند.

وی در خاتمه به تدبیر کشورهای توسعه یافته برای مقابله با تنهایی و افسردگی اشاره کرد و گفت: این کشورها به این نتیجه رسیده اند که امکاناتی را فراهم کنند تا از نظرات و تجربه های سالمندان بهره برداری کنند.

کارشناس امور سالمندان بهزیستی خراسان شمالی عنوان کرد: در شهرهای تهران و اصفهان نیز برای مقابله با تنهایی و افسردگی سالمندان در سطح بوستان های این شهرها برنامه های فرهنگی، هنری، تفریحی برپا می شوند که باید اجرای آنها را در سطح استان ها تعمیم داد و در این زمینه ها شهرداری ها نقش مهمی در اجرای این برنامه ها دارند.

یعقوبی خاطر نشان کرد: در شهر بجنورد در گام نخست، سالمندان، بنیاد فرزانگان را تشکیل داده اند که برای نشاط آفرینی خود برنامه های رفاهی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و اشتغال را تعریف کرده اند تا آنها را اجرایی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ کسب جایزه ملی در جشنواره شعر دفاع مقدس و کنشگری به هنگام در رویداد‌ها و بزنگاه‌های مختلف از دلایل انتخاب این شاعر انقلابی به عنوان چهره هنر سال عنوان شد.
آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره هنر انقلاب در خراسان شمالی امروز در مجتمع ایثار بجنورد برگزار و مرضیه براتی (شاعر) به عنوان چهره سال هنر انقلاب خراسان شمالی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • سوءاستفاده سارق از اعتماد صاحب‌خانه برای سرقت طلاجات
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • یک فوتی بر اثر واژگونی خودروی پراید در محور شیروان به بجنورد
  • لغو همه اردو‌های دانش آموزی خراسان شمالی، ۴ و ۵ اردیبهشت ماه
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد
  • معرفی چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی