Web Analytics Made Easy - Statcounter

در خصوص حذف نام شهید از معابر شهری، شواهد و قرائن نشان می‌دهد یک سری اتفاقات در آیین‌نامه‌ها و کمیته‌های نام‌گذاری شهرداری مشهد روی داده است که عملاً اکثر پیمانکارها اشتباه می‌کنند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، نام ایران و ایرانی همواره با دو مفهوم والای ایثار و شهادت درآمیخته بوده است اما گویا این روزها مسئولانی که به‌واسطه رشادت‌های شهدا بر میز ریاست تکیه زده‌اند به دنبال حذف نام شهدا از معابر و خیابان‌ها هستند و این موضوع در مشهد مقدس که از دیرباز مهد حماسه و شهادت بوده امری است نابخشودنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای اعلام خبر حذف نام شهدا از معابر مشهد الرضا، مسئولان شهری با بیان اینکه این موضوع سهوی بوده است، انگشت اتهام را به‌سوی پیمانکاران شهرداری نشانه رفتند و آن‌ها را مقصر این موضوع دانستند اما روزهای گذشته ابعاد فراتری از پروژه حذف نام شهدا از معابر شهری مشهد فاش و مشخص شد در اقدامی هماهنگ نام شهید از برخی ایستگاه‌های اتوبوس نیز حذف‌ شده است.

 

این اتفاق واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را نیز به دنبال داشت و در این خصوص یکی از کاربران نوشت: «بعدازاین همه واکنش از امت شهیدپرور و نیز صحبت‌های صریح مقام معظم رهبری در مورد نام شهدا شهرداری اصلاح‌طلب مشهد وارد فاز جدید از حذف نام شهید این بار در نام‌گذاری خطوط اتوبوس‌رانی شده است».

این اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که چند شب گذشته، به‌صورت کاملاً خودجوش تابلو برخی خیابان‌های مشهد که نام شهید از آن حذف‌شده بود توسط تعدادی از جوانان اصلاح شد.

اما باز هم مسئولان شهری این موضوع را سهوی دانسته و در همین باره سید مهدی حسینی پویا، مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد، در اظهار نظری گفت: هیچ عنوانی را حذف نکردیم و با توجه به اینکه تعداد ایستگاه‌ها اتوبوس‌رانی در سطح مشهد زیاد است، چنانچه در ایستگاه خاصی سهواً این اتفاق افتاده باشد، موضوع را بررسی می‌کنیم.

وی همچنین افزود: اگر مصداقی در این خصوص دارید، اطلاع دهید تا اصلاح شود.

اکنون این سؤال در ذهن مخاطب به وجود می‌آید که آیا پیمانکارهای شهرداری می‌توانند بدون هیچ دستورالعمل یا نظراتی بر اقدامات آن‌ها اقدام به حذف نام شهدا از تابلوهای شهری و پس‌ازآن ایستگاه‌های اتوبوس‌رانی کنند؟

برای بررسی بیشتر این موضوع سعید شعرباف، پژوهشگر مدیریت شهری و استاد دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: حذف نام شهدا که این روزها در مشهد، تهران و برخی شهرهای دیگر به‌صورت عامدانه یا غیر عامدانه اتفاق افتاده است باعث شده تا نام شهدا دوباره بر سر زبان‌ها بیفتند و شاید این موضوع که سالیان سال به دست فراموشی سپرده‌شده بود به یک مطالبه مردمی تبدیل شود.

ایجاد موج مطالبه مردمی در خصوص احیای نام شهدا

وی با بیان اینکه دستی بالاتر از دست برخی جریانات که نمی‌خواهد نام شهدا دیده شوند دوباره نام آن‌ها را زنده کرده است، افزود: امروز شاهد آنیم که بدون دخالت دولت یا ارگان خاصی نام شهدا دوباره بر سر زبان‌ مردم افتاده است و حتی تصاویر آن‌ها در هیئت‌ها، مساجد و محله‌ها نصب‌ شده‌اند که این امر نشان می‌دهد مردم ما خودشان خطر حذف نام شهدا را درک کرده‌اند و برای حفظ نام و یاد آن‌ها به میدان آمده‌اند.

اشتباه هم‌زمان اکثر پیمانکارهای نام‌گذاری شهرداری قابل‌تأمل است

شعرباف ادامه داد: در خصوص حذف نام شهدا نمی‌توان قضاوت کرد که آیا این اقدام، اقدامی عامدانه و توسط برخی جریانات سیاسی ایجادشده است یا خیر و این را باید مردم تصمیم بگیرند، اما شواهد و قرائن طوری است که نشان می‌دهد قطعاً یک سری اتفاقات در آیین‌نامه‌ها و کمیته‌های نام‌گذاری اتفاق افتاده است که عملاً اکثر پیمانکارها دارند اشتباه می‌کنند بنابراین این موضوع از اشتباه فردی خارج است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیار ساده‌لوحانه و خوش بینانه است اگر فکر کنیم پیمانکاران همزمان با هم یک سری اشتباه را انجام داده‌اند، گفت: مسئولان شهری در جواب این شبهات همواره می‌گویند ما عاشق شهدا هستیم و این اتفاقات سهوی بوده اما بالاخره باید تأملی داشت که چه اتفاقی در حال انجام است که به‌طور تقریباً هماهنگ در سراسر کشور در یک بازه زمانی، ناگهان این موضوع دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه مدل نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر نباید یک مدل تصادفی بر مبنای سلایق سیاسی یک سری افراد باشد، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال عده‌ای در مشهد با بیان این مطلب که چون ما با لیست امید بالاآمده‌ایم باید نام بزرگراه میثاق را به هر قیمتی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تغییر دهیم ولو اینکه آیا اسم پیشین آن در میان مردم رایج هست یا مبنایی برای نام‌گذاری آن وجود داشته یا نه.

تکرار ناشیانه اسامی بالا شهر تهران در مشهد/ عده‌ای به دنبال خنثی‌سازی اسامی خیابان‌ها هستند

 شعرباف با بیان اینکه عده‌ای در شهرداری به دنبال خنثی‌سازی اسامی خیابان‌ها هستند، افزود: متأسفانه امروز شاهد آنیم که به‌جای تکیه بر داشته‌های بومی مشهد مانند افراد شاخص، شهدا و مشاهیر مشهدی، اسامی خیابان‌ها به سمت نسترن و سوسن و بدتر از همه تکرار ناشیانه اسامی بالا شهر تهران در مشهد مقدس می‌رود که جای بسی تأمل دارد.

پژوهشگر مدیریت شهری تأکید کرد: مدل نام‌گذاری و کمیته نام‌گذاری یک قاعده منطقی باید داشته باشد که برخاسته از ارزش‌ها بومی و محلی آن منطقه است و در مشهد نیز باید بر مزیت نسبی این شهر که شهدا هستند، تکیه شود اما شاهد آنیم که پروژه حذف نام شهدا در راستای اعمال سیاست‌های یک سری جریانات سیاسی در حال انجام است.

تحمیل هزینه بالا به بیت‌المال با اعمال‌نظرهای سیاسی

وی با بیان اینکه تغییر نام خیابان‌ها نیز بسیار هزینه‌بر است، گفت: جدای از اینکه مردم منطقه بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هنوز این بزرگراه را با نام پیشین آن بیان می‌کنند، تابلوها و نقشه‌های شهری به‌واسطه این تغییر نام سیاسی نیز تغییر کردند که این امر نیز باعث تحمیل هزینه‌های بالایی بر شهرداری مشهد و بیت‌المال شده است.

شعرباف ادامه داد: یک کار پژوهشی توسط دانشگاه فردوسی مشهد انجام‌شده است که در آن به مزیت‌های رقابتی مشهد یعنی آن چیزی که مردم، مشهد را به آن می‌شناسند پرداخته است که به‌ اختصار به آن‌ها برندیگ شهری مشهد نیز گفته می‌شود؛ ازاین‌رو هر اتفاقی که می‌خواهد در مشهد بیفتد باید به این چند ویژگی ذاتی مشهد مرتبط باشد.

پژوهشگر مدیریت شهری خاطرنشان کرد: در این پژوهش آمده است که مهم‌ترین مزیت رقابتی مشهد، مفهوم شهادت است که از نام این شهر، حضور بارگاه امام رضا(ع) و تعداد بالای شهدا در مشهد گرفته‌ شده است و دومین مزیت رقابتی مشهد حماسه است که به دلیل حضور فردوسی در مشهد اگر قرار است ادبیاتی بیان شود باید ادبیات حماسی باشد که بازهم درواقع حماسه معنای بسیار نزدیکی به شهادت دارد.

وی بیان کرد: اگر با دقت نگاه کنیم می‌بینیم که اینجا تاریخ، ادبیات و فرهنگ جامعه با مفهوم شهادت گره خورده است و به‌عبارت‌ دیگر ما نه‌ تنها نباید از آن فاصله بگیریم بلکه باید تلاش کنیم هر فعالیت شهری، فرهنگی و ادبی بر این پایه و اساس باشد.

شعرباف یادآور شد: اگر ما این مزیت رقابتی را درک کنیم دیگر نه تنها تمام فعالیت‌های شهری ما به این سمت می‌روند بلکه ادبیات و حتی فضاسازی‌های شهری در ایام محرم نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند که با مفهوم شهادت و حماسه درآمیخته شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۰۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع شد

حسین نظری در حاشیه برگزاری جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: قطعا اولویت اول شهر آراستگی و نظافت آن است. امروز گزارش مفصلی از اقدامات معاونت خدمات شهری در حوزه استقبال از بهار و همچنین رویداد‌های ملی و مذهبی از بعد از دهه فجر وجود داشته به همراه عملکرد در حوزه بارش برف و باران در صحن شورا ارائه شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این مدت در حوزه نظافت شهر تلاش زیادی صورت گرفته؛ اما شاید نتیجه با تلاش‌های انجام شده برابر نبوده؛ لذا آسیب‌شناسی صورت گرفت و اشکالات احصا شد. طرح جامع پسماند پیگیری و نهایتا ابلاغ شد، فهرست بهای پیمانکاران مورد بازنگری قرار گرفت و در نهایت پس از تصویب به مناطق ابلاغ شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه قرارداد‌ها باید تغییر رویکردی داده می‌شد که براساس آن از ۱۵۰ قرارداد در مناطق به ۱۴ قرارداد منطقه‌ای بر اساس طرح جامع رسیدیم. به این ترتیب در مرحله عبور از مشکلات قرار گرفته‌ایم و همانطور که از گزارش‌های سامانه ۱۳۷ مبنی بر کاهش نارضایتی‌ها برمی‌آید وضعیت رو به بهبود است. شاخص‌های نظارتی در قرارداد‌های جدید مورد توجه ویژه قرار گرفته که عملکرد دقیق‌تر را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در مرحله عبور به سمت مسیر مناسب در حوزه نظافت شهر است، افزود: اعضای شورای شهر نیز در صحن اعلام کرده‌اند که مخازن زباله در حال حاضر به صورت مرتب تخلیه و نظافت می‌شود؛ البته ممکن است در حال حاضر همه جای شهر این موضوع به صورت یکسان نشده باشد، اما آموزش پیمانکاران را تقویت خواهیم کرد تا بتوانیم به حد قابل قبول برسانیم.

نظری تاکید کرد: نگهداشت شهر چند مولفه دارد و موضوعات مختلفی از جمله تمیزی، روفت و رو و المان‌های شهر را شامل می‌شود. مثلا در حوزه المان‌های شهر با فرسوده شدن آن‌ها نیاز به تعویض وجود دارد که در چندین سال گذشته با توجه به عدم صرف هزینه در این حوزه شاهد یک عقب‌ماندگی هستیم که باید جبران شود؛ البته در حوزه فضای سبز نمره قابل قبولی داریم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درخصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و همچنین موضوع حضور سگ‌ها در بوستان‌های تهران با تأکید بر اینکه ورود حیوانات به بوستان‌های شهر تهران ممنوع است، افزود: چندین بار این موضوع را اعلام کرده‌ایم که آوردن حیوانات اهلی در بوستان‌های تهران و فضای سبز عمومی به دلیل حضور خانواده‌ها، کودکان و احتمال آلوده شدن این فضا‌ها ممنوع است.

وی افزود: اکثر بوستان‌های ما تابلو‌هایی مربوط به این ممنوعیت را دارد و اگر ضعفی وجود دارد باید تقویت شود. در بسیاری از کشور‌های دنیا این موضوع وجود دارد؛ لذا شهروندان خودشان باید در این حوزه همکاری و همراهی داشته باشند. در جایی که نگهبان وجود دارد قطعا این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد. در مورد سگ‌های بلاصاحب نیز براساس بخشنامه وزارت کشور عمل می‌کنیم.

نظری تاکید کرد: در مورد موش نیز طبق دستورالعملی که تهیه شده در قراردادی که با پیمانکاران داریم مبارزه با حیوانات موذی مورد توجه قرار گرفته و پیمانکاران باید نسبت به این موضوع عمل کنند. نظارت بر آن‌ها برای جلوگیری از کوتاهی‌ها اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: گروهی برای مبارزه با موش‌ها از طریق استفاده از نوعی خوراک گیاهی به جای سم اقدام کرده‌اند که این موضوع در یک دوره جواب داد؛ اما با توجه به اینکه موش حیوان ویژه‌ای است و عکس‌العمل‌های مختلفی دارد در دوره بعدی این اقدام جواب نداد و موش‌ها خود را نسبت به این خوراک گیاهی مصون کردند.

دیگر خبرها

  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع شد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع است
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند / یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند/ یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • مردم اولویت آسفالت ریزی شهر را مشخص کردند | رضایت رانندگان اتوبوس از آسفالت معابر شهری
  • پیاده روهای مرکز شهر نفس می کشند | ایجاد محل های جدید برای پارک موتورسیکلت ها
  • پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس است
  • نگاه ویژه مدیران به طرح جامع گلزار شهدا
  • امسال ۴۰ دوربین کنترل ترافیک در مشهد نصب می‌شود
  • تخلیه نخاله درگوشه و کنار گرگان/ معاملات شهرداری با کلک همراه نباشد