Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@03:53:36 GMT

علت حادثه قطار زاهدان - تهران مشخص شد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۰۳۰۰

به گزارش صدای ایران از فارس، محمد رجبی در تشریح آخرین جزئیات بررسی سانحه ریلی خروج قطار مسافری زاهدان-تهران از خط در بلاک نرسیده به ایستگاه شورو در خط‌آهن زاهدان، اظهار داشت: علت وقوع این سانحه همان‌گونه که کمیسیون بررسی سانحه هم اعلام کرده است، باز شدن پیچ‌های ریل بوده است، خروج از خط قطار قطعاً به خاطر باز بودن پیچ‌های ریل و رها بودن ریل، رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرعامل رجا در واکنش به این گفته ‌رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن مبنی بر اینکه افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر از خط، باز کرده بودند، اظهار داشت: آنچه از سوی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام می‌شود، صحیح است.

وی با اشاره به اینکه با اعضای کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن صحبت کرده‌ام و گفته‌اند تعداد زیادی پیچ ریل و پابند در خط باز شده است، افزود: موضوع علت باز شدن پیچ‌های ریل و بررسی آن در حیطه اختیارات کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن است و هر آنچه اعلام کرده‌اند ما نیز خبر داریم و پیچ‌های ریل باز شده است.

رجبی در پاسخ به این سؤال که آیا باز شدن پیچ‌ها نوعی دزدی بوده است؟ اظهار داشت: فقط می‌دانیم که افراد ناشناس این پیچ‌ها را باز کرده‌اند.

* از 5 جان‌باخته حادثه قطار زاهدان یک نفر مهماندار بود

وی ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه ریلی، بیان کرد: متأسفانه در این سانحه پنج نفر جان باختند که یک تن از آنها یکی از مهمان‌داران رجا بوده است‌.

* برآوردی از خسارت به قطار حادثه‌دیده هنوز نداشته‌ایم

وی در پاسخ به این سوال که در این حادثه چه میزان خسارت به قطار وارد شده است،‌گفت: افزود: هنوز هیچ برآوردی از میران خسارتی که به قطار وارد شده است، نداشتیم اما تعداد هشت سالن قطار رجا در این حادثه آسیب دید‌.

وی با بیان اینکه برآورد خسارت نیز انجام خواهد شد، اظهار داشت: بیمه نیز در این حوزه موضوع را پیگیری می‌کند و ما باید رقم خسارت را به بیمه اعلام کنیم.

‌به گزارش فارس، پیش از این، رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفته بود: ‌‌پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت بروز سانحه برای قطار زاهدان‌ مشخص شد و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کرده‌ایم؛ بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

به گفته غضنفر فولادی برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز کرده بودند، در ریل‌ نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسأله موجب خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه شده است؛ ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن ‌این را هم گفته بود که ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون، بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.‌

بنابراین گزارش روز چهارشنبه سوم مهرماه، ‌قطار مسافری زاهدان-تهران پس از حرکت از ایستگاه زاهدان، ساعت ۱۶ در بلاک نرسیده به ایستگاه شورو در خط‌آهن جنوب شرق، از خط خارج شد؛ در این حادثه تعدادی زیادی مصدوم و سپس درمان شدند، اما متأسفانه ‌پنج نفر از مسافران این قطار جان خود را از دست دادند‌.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: زاهدان محمد رجبی صدای ایران قطار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان سفر پرماجرای مسافران قطار تهران - گرگان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، مدیر کل مدیریت بحران گلستان گفت: ۳۰۰ مسافر قطار تهران به گرگان که به سبب آبگرفتگی خطوط ریلی در ایستگاه بندرگز متوقف شده بود به گرگان منتقل شدند.

نعمت الله حاجی زاده گفت: مسافران با مینی بوس و اتوبوس رهسپار گرگان شدند.

او افزود: بارش شدید باران صبح امروز سبب آبگرفتگی مسیر ریلی در شهرستان ترکمن شده بود و قطار پیش از رسیدن به این شهرستان، در ایستگاه بندرگز متوقف شد.

حاجی زاده گفت: قطار شب گذشته از تهران به مقصد گرگان حرکت کرده بود پس از توقف در ایستگاه بندرگز، تمام مسافران با کمک ناوگان راهداری و حمل و نقل جاده ایی استان به مقصد نهایی رسیدند.

او گفت: با فروکش کردن آب، حرکت قطار تهران - گرگان دوباره برقرار می‌شود.

سامانه بارشی که از دیروز فعالیت خود را در گلستان آغاز کرده است سبب آبگرفتگی خیابان‌ها، سیلاب، بارش برف در قلل مرتفع استان شد.
براساس اعلام هواشناسی گلستان، این سامانه ناپایدار عصر امروز از استان خارج می‌شود.

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن
  • تکلیف کمیسیون‌های فدراسیون دوومیدانی مشخص شد
  • توقف قطار تهران گرگان بر اثر سیلاب
  • پایان سفر پرماجرای مسافران قطار تهران - گرگان
  • سیل مسیر قطار تهران - گرگان را بست
  • سیلاب؛ قطار تهران- گرگان را مجبور به توقف کرد
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند
  • آتش گرفتن قطار در کانادا
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت