Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بررسی‌ زوایای پیدا و پنهان پدیده زمین خواری و واکاوی پرونده‌های خرد و کلان در سالیان گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد ،نفوذ و نقش تعیین کننده برخی کارکنان سازمان ها و نهادهای مختلف ودستگاه های مربوطه را در بروز این پدیده نامیون تا حدود زیادی آشکار کرده است.

در برخی مناطق شمالی شهر یاسوج به طور واضح نفوذهایی از سوی کارکنان دستگاه های اجرایی و مربوطه در جعل سند و همراهی با غارتگران بیت المال از سالیان گذشته وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 برخی از کارشناسان و اعضای کارگروه امور زیربنایی استان نیز با توجه به افزایش پدیده پیچیده زمین خواری و خطر نفوذ برخی دستگاه ها و همچنین طمع ورزی هایی که در برخی طرح های توسعه ای پروژه های سرمایه گذاری وجود داشته، معتقدند که باید در زمینه تصویب طرح ها در کارگروه ها و کمیته های مربوطه و شورای برنامه ریزی بازنگری مجدد و عمیق تری صورت گیرد.

به گفته این کارشناسان ضعف نظارت از سوی دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی، شهرداری، بنیاد مسکن ، جهادکشاورزی ، راه و شهرسازی و حتی استانداری در بروز و افزایش پدیده زمین خواری در سالیان گذشته در استان دخیل بوده است.

البته در ۲ شهرستان بویراحمد و دنا به دلیل شرایط خاص اقلیمی آنها و نیز ارزش بالای زمین تعرض و دست درازی به زمینهای ملی همچنان رو به افزایش است.

معاون فنی سازمان برنامه و بودجه و از اعضای کارگروه امور زیربنایی کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که با ادامه روند و تصویب های غیرکارشناسی طرح ها ظرف ۱۰ سال آینده وضعیت اکولوژیکی و زیست محیطی استان بویژه شهر یاسوج دچار تغییرات ناخواسته خواهد شد.

سید انتظام سهمگین تصریح کرد: با چنین روندی دیگر نمی توان تفاوت آب و هوایی و اقلیمی بین مناطق گرمسیری و مرکز استان به عنوان پایتخت طبیعت ایران قایل بود.

سهمگین یاداور شد: طرح های فاقد توجیه اقتصادی در حوزه گردشگری بزرگترین و مهمترین عامل در نابودی محیط زیست و طبیعت بکر این مطنقه و شهر یاسوج شده است و باید به طور جدی مانع از توسعه این طرح ها و اجرای پروژه های غیرمجاز جدید در این زمینه شد.

یکی دیگر از کارشناسان و از اعضای کارگروه امور زیربنایی کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکید کرد: برخی طرح های سرمایه گذاری هنگام تصویب آنها در کارگروه ها و شورای برنامه ریزی با آنچه که در صحنه عمل و اجرا اتفاق می افتد هیچ گونه سنخیتی ندارند.

سید کرامت فرج زاده تصریح کرد: بسیاری از طرح های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری علاوه بر نابودی جنگل ها و منابع طبیعی کمترین توجیه اقتصادی را نیز برای سرمایه گذار به دنبال ندارد.

وی یاداور شد که تصویب این طرح ها در کارگروه ها بویژه در زمینه تغییر کاربری ها باید با حساسیت ، دقت و کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

فرج زاده گفت: برخی طرح های سرمایه گذاری با کمترین توجیه فنی و مالی برای سرمایه گذار، عاملی برای تخریب زمین های ملی و منابع طبیعی ، ایجاد روزنه ها و منفذهای جدید برای پدیده زمین خواری شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت:  اجرای طرح های خدماتی، صنعتی و گردشگری در اراضی ملی یا زمین های کشاورزی واگذاری و تغییر کاربری شده استان باید مشمول محدودیت زمانی شوند تا از ایجاد طرح های توسعه ای بی ثمر و غیرمجاز در اراضی ملی جلوگیری شود.

عزیز فیلی یادآور شد: تصویب واگذاری زمین های ملی و تغییر کاربری های کشاورزی برای ارایه و طرح در  کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی باید با لحاظ کردن تمامی جوانب باشد.

وی یکی از ضعف های اساسی در تصویب طرح ها در کاروگروه ها و کمیته های ذیل این کارگروه را مربوط به ضعف کارشناسی و و نظارت از سوی دستگاه های متولی دانست و تصریح کرد: طرحی که در کارگروه و یا شورای برنامه ریزی استان مطرح می شود باید دارای کمترین  ایراد فنی و یا کارشناسی و با پایش نهایی ارائه شود.

وی خواستار تسریع و شتاب بخشی در پاسخ به استعلام ها البته با رعایت تمامی جوانب و کارکارشناسی شده به متقاضیان طرح های سرمایه گذاری در استان شد..

فیلی ادامه داد که اجازه ایجاد کاربری ها نباید بدون سنخیت با بافت و مبلمان شهری تا شعاع پنج تا ۱۰ کیلومتری مبادی ورودی و خروجی شهرهای ۱۷ گانه استان باشد.

در آخرین نشست کارگروه امور زیربنایی استان ۱۲ طرح بررسی شد که پنج مورد آن مورد مخالفت اعضا قرار گرفت و سه مورد نیز برای کار کارشناسی بیشتر و بازدید مجدد به نشست های آینده موکول و مابقی نیز به تصویب رسید.

عمده این طرح ها در حوزه گردشگری بود.

۳۰۱۶/۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری استانداری کهگیلویه و بویراحمد زمین خواری یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۹۴ درصدی امور مربوط به ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور

به گزارش قدس آنلاین، «علی‌اکبر صفایی»‌ در پنجاه و هفتمین نشست کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور، با اشاره به تاثیر مصوبات این کارگروه بر پیشبرد و اصلاح رویه‌ها در بنادر، سواحل و جزایر کشور تاکید کرد: مصوبات راهبردی این کارگروه در توسعه پایدار و مدیریت هماهنگ در ساماندهی مناطق ساحلی کشور، موجب پیشرفت ۹۴ درصدی امور در این حوزه شده است.

در این نشست که به بررسی عملکرد کارگروه در اجرا و پیشبرد مصوبات پیشین اختصاص داشت، موضوع روند بهره برداری از موج شکن های مردمی توسط دولت با رویکرد رعایت حقوق عامه و تمرکز بر حمایت از سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این مناطق به‌منظور ارتقای وضعیت اقتصادی مردم مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین بنابر تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی و در راستای مبازره با قاچاق کالا و ارز در مناطق یاد شده و کمک به بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم، مقرر شد کارگروهی تشکیل شود و روند بهره برداری از موج شکن های مردمی مورد پایش جدی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • پیشرفت ۹۴ درصدی امور مربوط به ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور
  • توقیف ۱۴۲ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • احصای ۶ درخواست در نخستین جلسه کارگروه اقتصادی استانداری تهران
  • گره‌گشایی ۱۶ بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس