Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی نوشت: پس از تصویب لایحه حذف چهار صفر، جایگزینی پول‌های جدید با پول‌های فعلی ۴ سال زمان می‌برد.

وی گفت: سالی نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی ، در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس در جریان بررسی یک فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی تاکید شد: اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است. ما در این باره بررسی‌های متعددی داشتیم. واقعیت آن است که پول ملی به دلیل تورم در سال‌های طولانی عملا خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم دیگر از ریال به عنوان واحد پول ملی استفاده نمی‌کنند و تومان را جایگزین کرده‌اند، عنوان کرد: درباره اسکناس‌های ۵۰۰ هزار ریالی هم آن را ۵۰ تومانی می‌گویند و کسی ۵۰ هزار تومان نمی‌گوید.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه هدف ما در این لایحه راحت‌تر شدن کار برای مردم است تا بتوانند اسکناس‌ها با واحد پولی جدید را در امور بازرگانی و مالی خود به نحو احسن استفاده کنند، تصریح کرد: در حال حاضر رابطه پول ملی با ارزهای خارجی هم خوب نیست مثلا معادل دلاری یک ریال ۰.۰۰۰۰۰۸ است. این مبادله به فرآیند مبادلات مردم کمک می‌کند. با توجه به بی‌ارزش شدن واحدهای پولی عملا سکه و مسکوکات از جریان مبادله مردم خارج شده به طوری که ضرب یک سکه بیشتر از آن هزینه می‌برد. نمونه آن سکه ۵۰۰ تومانی است که ضرب آن ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

همتی یادآورشد: ما برای ایجاد تعادل در مجموعه پولی کشور به زمان چهار ساله نیاز داریم لذا اگر امروز مجلس شورای اسلامی به فوریت این لایحه رای دهد یعنی چهار سال کار طول می‌کشد تا ما با انجام مقدمات لازم به تدریج پول‌های جدیدی را جایگزین پول‌های قدیمی کنیم. با اصلاح قانون پولی و بانکی هزینه‌ها در میان‌مدت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سالی نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

همتی اظهارداشت: برخی‌ها مطرح می‌کنند که باید حذف چهار صفر را به دلیل شرایط خاص اقتصادی به زمان دیگری موکول کنیم اما به باور ما اکنون فرصت خوبی برای این کار است چون واقعا صفرهای جلوی پول ملی ارزش خود را از دست داده باید به اعتبار ظاهری پول هم توجه کرد، لذا موکول کردن آن به آینده مشکلی را حل نمی‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: لایحه پول جلسه علنی تورم بانک مرکزی دولت مجلس شورای اسلامی قانون بانک مرکزی تورم جلسه علنی رئیس کل بانک مرکزی اسکناس عبدالناصر همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۳۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد

محمد حسین یزدی‌نژاد؛ مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی در خصوص مجموعه اهدایی مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم آمریکا گفت: از بیش از یکصد کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی جهان و کشورهای استعمار شده همچون آلبانی، اسپانیا، عجمان از شیخ نشین های امارات، جزیره آنتیگوا، باربادوس، برمودا، هندروس انگلیس، منطقه کانال، جزایر کیپ ورد، جزایر کایمان، جمهوری آفریقای مرکزی، جزایر کومور، ساحل سومالی فرانسه، فجیره شیخ نشین امارات، گرانادا، مجارستان، لیختن اشتاین، مالاگاسی، جزیره موریسسنت لوسیا، گینه اسپانیا با نام فعلی فرنادوپو در این مجموعه تمبرهای تاریخی با ارزشی وجود دارد که بیانگر وقایع تاریخی دولت ها و ملت هاست. 
وی، قدیمی ترین تمبر این مجموعه را متعلق به سال ۱۸۷۰ از قطعه سری پستی جکسون عنوان کرد.
یزدی نژاد، نمایشگاه پان آمریکا ۱۹۰۱، سیصدمین سال ورود پدران روحانی به آمریکا ۱۹۲۰، دویستمین سال تولد جرج واشنگتن ۱۹۳۲، یکصد و پنجاهمین سال اعلامیه صلح بعد از جنگ استقلال، یکصد و پنجاهمین سال قانون اساسی آمریکا ۱۹۳۷، هشتادمین سال پست سریع السیر پونی ۱۹۴۰ ، پرچم کشورهای استعمار شده لهستان، یوگسلاوی، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، دانمارک، کره، زمان جنگ جهانی دوم سال ۱۹۴۳ را موضوع مجموعه ای از تمبرهای قدیمی این مجموعه برشمرد. 
مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی، اشیاء اهدایی کارت پستال، پاکت نامه، پاکت مهر روز، نامه، اسکناس، آلبومی از سکه های طلا، مس، نیکل از حکام محلی هند و شاهان حیدرآباد دکن از حدود ۴۰۰ سال پیش تا ۱۹۴۸ میلادی را از دیگر نفایس فرهنگی ارزشمندی عنوان کرد که از سوی  مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم امریکا به موزه رضوی اهدا شده است. 
شایان ذکر است بر اساس برآورد کارشناسان موزه آستان قدس رضوی این مجموعه قریب به ۵ هزار دلار قیمت گذاری شده است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • «موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ چهار‌شنبه ۲۹ فروردین
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • گروه آموزش برتر، سایت نمونه سوالات کشور
  • چند توصیه برای کاهش خطر زمین‌ خوردن در دوران سالمندی