Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:03:37 GMT

تاریخ در نیم‌رخ یکانات

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۵۱۹۸

تاریخ در نیم‌رخ یکانات

به گزارش چهارشنبه ایرنا، در کتاب «نیم رخ یکانات»، نویسنده که خود اهل این منطقه است، با استفاده از منابع و کتب تاریخی متنوع به بررسی تاریخ پرفراز و نشیب و قابل افتخار آن زمان منطقه بزرگ یکانات و نقش قابل توجه مردمان این دیار در مقابله با روس ها پرداخته است.

کتاب حاضر، نگرشی اجمالی به تاریخ، فرهنگ و جغرافیای «یکن»(یکانات) است؛ آنچه این کار را بیش از همه‌چیز مشکل ناممکن می‌سازد طوایف، ایل‌ها و نقاطی هستند که برای خود تاریخ مکتوب ندارند یا مکتوباتشان در اثر حوادث روزگار از بین رفته و نویسنده مجبور است موضوع را از لابه‌لای تواریخ، اسناد پراکنده و آثار به‌جامانده یادداشت و جمع‌آوری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقعیت جغرافیایی منطقه یکانات، زندگی جانوری، راه‌های مواصلاتی، تراکم جمعیتی، ساکنان پیشین منطقه، وجه‌تسمیه و معنی یکان، پوشش گیاهی منطقه، قاچاق کرم در یکانات، یکانات در اشعار شعرا، مراتع قشلاقی و روستای یکان علیا برخی از موضوعات مورد بررسی در این کتاب هستند.

نویسنده در مقدمه کتاب به نقل از منابع تاریخی نوشته است «در پیشرفت کار مشروطه در آذربایجان،یکانیان رنج بسیار برده اند و همواره باید نام آنان به نیکی برده شود.»

همچنین نویسنده در این کتاب یکانات را سرزمین دلاوری ها و رشادت ها معرفی کرده و نوشته است: مردم این دیار در دینداری،مردانگی،میهن پرستی و سخت کوشی شهره عام و خاص هستند.خاطره جانفشانی های دلیرمردان یکانی در جنگ چالدران و جنگ های ایران و روس ،نهضت مشروطه و در هشت سال دفاع مقدس هنوز هم در برگ های زرین تاریخ ایران می درخشد.

از جالب ترین بخش های این کتاب می توان به آداب و رسوم و جشن ها و عزاداری های مردم منطقه،آثار تاریخی منطقه،شخصیت های مشهور،نقش یکانیان در جنگ های ایران و روس،حضور مظفرالدین میرزا در یکانات،قاچاق کرم،کمک آزادی خواهان یکانات به قیام دهقانان جلفا، انتشار روزنامه به وسیله آزادی خواهان یکانی در عصر مشروطیت  اشاره کرد.

کتاب «نیم رخ یکانات» در ۲۳۶ صفحه در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه توسط انتشارات «شان آی» به زیور طبع آراسته شده است.

بدون شک خواندن این کتاب برای علاقه مندان به مطالعات تاریخ معاصر و مردمشناسی به دلیل ارایه تصاویری بی بدیل و بکر از رویدادهای جاری منطقه یکانات  و آداب و رسوم این دیار ارزشمند است.

یکانات یا به عبارت دقیق تر «محال یکانات» از جمله مناطق دلیرخیز و دلاورپرور خطه آذربایجان است که تنها اطلاع از نقش آن در پیروزی انقلاب مشروطه برای معرفی اش کفایت می کند؛ در آن دوران سه برادر شجاع و نترس یکانی به نام های قوچعلی، بخشعلی و شیرعلی خان به تنهایی به اندازه یک اردوی ملی در مقابل روس ها جنگیدند و صد افسوس که هر سه نیز در سن جوانی با توطئه و حیله دشمنان کشور و مشروطیت، سر در این راه گذاشتند. 

میرزا نورالله خان یکانی و اسماعیل یکانی از دیگر نام آوران یکانات در انقلاب مشروطه محسوب می شوند که سهم اولی از آن همه جانبازی، تبعید توسط رضاخان و دومی نیز گرفتن شغلی در وزارت عدلیه بود و مستشار دیوان عالی کشور شد.

یکانات در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شمال غرب مرند واقع شده است و دامنه آن از شمال به جلفا و از غرب به شهرستان خوی امتداد می یابد. 

در این دیدار شیرمردان و شیرزنان زیادی زندگی کرده اند که حکایت هر کدام مثنوی هفتاد من می شود.

میرزا نورالله یکانی که مرحوم نصرت الله فتحی آتشباک، زندگی وی را در کتاب «دیدار با همرزم ستارخان» به شیرینی تمام روایت کرده است، در هنگام تبعید در سرزمین نیاکانش در دوره رضاخان، روستایی را بنیان نهاد که امروزه با نام «نورآباد» شناخته می شود.

۶۱۳۲/۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا مرند معرفی کتاب کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۵۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس به همت نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی و حوزه هنری استان برنامه خوانش و نقد و بررسی کتاب «اوستا علی» صبح سه شنبه برگزار شد.

فاطمه یعقوبی مسئول واحد آفرینش‌های ادبی و دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی، در این جلسه اظهار کرد: «اوستا علی» کتاب خاطرات آزاده سرافراز محمد علی پردل است که سال ۱۳۹۹ توسط حوزه هنری به چاپ رسیده است.

وی بیان کرد: این کتاب حاوی خاطرات دوران کودکی و نوجوانی؛ دوران فعالیت‌های انقلابی، دوران دفاع مقدس، اسارت و بعد از اسارت آقای پردل است که به قلم توانای آقای مجید زنگویی به رشته تحریر درآمده است.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی و دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی گفت" اگر بخواهیم به این کتاب به چشم تاریخ شفاهی نگاه کنیم اتفاقات و حوادث تاریخی بسیار خوبی در دل این کتاب روایت شده است که می‌تواند مورد استفاده افراد علاقمند به مباحث پژوهشی تاریخ معاصر قرار گیرد.

یعقوبی گفت: یکی از رسالت‌های تاریخ شفاهی بومی سازی کتاب است تا وقتی کسی کتاب را مطالعه می‌کند بفهمد این روایت‌ها و اتفاقات در چه منطقه‌ای رخ داده است که در کتاب «اوستا علی» در فصل اول کتاب از دل ادبیات عامیانه و واژه‌های فولکلور به خوبی می‌توانیم دریابیم که راوی متعلق به جنوب خراسان است.

گفتنی است در این مراسم تعدادی از حضار بخش‌هایی از کتاب را قرائت کردند.

کد خبر 6086420

دیگر خبرها

  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • خدمات محمود نجم‌آبادی به علم پزشکی