Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای، مدعی شد که نفتکش «آدریان دریا ۱» (گریس ۱) در حال تحویل محموله نفتی خود به سوریه است.

آدریان دریا ۱ همان نفتکشی است که با هجوم نیروهای ویژه ارتش انگلیس روبرو شد و یک ماه و نیم در نزدیکی سواحل «جبل طارق» توقیف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های انگلیس و جبل طارق مدعی بودند که این کشتی در صورت فروش نفت به سوریه قوانین تحریمی اتحادیه اروپا را نقض می‌کند و به همین دلیل آن را توقیف کرده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تأکید داشت که قوانین اتحادیه اروپا صرفا برای اعضای این اتحادیه الزام‌آور است و تهران تعهدی به آن ندارد.

مقام‌های جبل طارق بعد از ۶ هفته این کشتی را با ادعای «تعهد» ایران به عدم تحویل نفت به سوریه آزاد کردند. تهران در همان زمان تأکید کرد که چنین تعهدی نداده و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

علاوه بر این، دو هفته پیش، زمانی که تصاویری از پهلوگیری آدریان دریا در نزدیکی سواحل سوریه منتشر شد، «فابیان پیکاردو» وزیر ارشد منطقه جبل طارق اذعان کرد که صرف انتشار این تصاویر به معنی این نیست که ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض کرده است، چراکه تحریم‌ها علیه نظام سوریه است و احتمال دارد که ایران نفت را به یک شرکت یا طرف خصوصی فروخته باشد.

تصویر ماهواره‌ای که امروز پامپئو منتشر کرده، ظاهرا نشان می‌دهد که محموله آدریان دریا در نزدیکی سواحل سوریه و پالایشگاه «بانیاس»، در حال انتقال به نفتکش کوچکتری به نام «جاسمین» است.

 

 

پامپئو در این مورد در توییتر نوشته است: «با وجود وعده [محمد جواد] ظریف وزیر خارجه ایران به انگلستان مبنی بر اینکه آدریان دریا ۱ نفت خود را به سوریه تحویل نمی‌دهد، نفت اکنون در نزدیکی سواحل سوریه در حال انتقال است. آیا اگر این نفت به سوریه تحویل داده شود، جهان ایران را بازخواست خواهد کرد؟»

ادعای وعده وزیر خارجه ایران در مورد عدم تحویل نفت به سوریه در حالی است که ظریف بعد از آزادی این کشتی گفته بود که تهران هیچ تعهدی به لندن یا جبل طارق نداده و حتی اگر مقصد این کشتی سوریه هم باشد، ایران به هیچ وجه اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی انجام نداده است.

پیش از این روزنامه «گاردین» گزارش داده بود که توقیف نفتکش آدریان دریا اساسا به درخواست آمریکا و در چارچوب پیشبرد سیاست فشار حداکثری به ایران صورت گرفته است. بر اساس آن گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا حرکت این نفتکش را زیر نظر داشته‌اند و ۴۸ ساعت پیش از نزدیک شدن آن به اروپا، ابتدا از مقام‌های اسپانیایی خواسته‌اند که این نفتکش را توقیف کنند، اما در پی پاسخ منفی مادرید، واشنگتن این درخواست را با لندن در میان گذاشته است. جبل طارق برای قانونی جلوه داده اقدام خود در توقیف این کشتی، تنها یک روز پیش از رسیدن نفتکش ایرانی به سواحل اروپا، قوانین خود را به نحوی تغییر داده که با استناد به آن بتواند این نفتکش را توقیف کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بورل درباره عواقب حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

بورل مدعی شد که این‌گونه تشدید تنش‌ها و تهدید جدی امنیت منطقه غیرقابل پذیرش است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • روزنامه عبری‌زبان: «کشتی اسرائیل» پس از طوفان ۷ اکتبر راه خود را در دریا گم کرده است
  • گازوئیل قاچاق در خاتم کشف شد
  • (ویدئو) پهپاد ایرانی روی سیم‌های برق در اردن گیر کرد؟
  • متقاضیان خرید پژو پارس بخوانند | سازمان تعزیرات تکلیف تولید پژو پارس را روشن کرد
  • خبر مهم برای متقاضیان پژو پارس؛ تولید ادامه می یابد
  • ادعای مجری تلویزیونی؛ پول موشک‌هایمان را با توقیف کشتی اسرائیلی گرفتیم | فیلم
  • ادعای بورل درباره عواقب حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • ادعای بورل درباره عواقب حمله پهپادی ایران علیه اسرائیل
  • ببینید | ادعای شبکه ۱۲ اسرائیل: شلیک موشک‌های کروز ایران به سمت اسرائیل
  • ادعای یک شبکه عربی درباره کشتی توقیف شده