Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری وزارت نیرو در ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها گفت: سوالی که همیشه از خودمان می‌پرسیم این است که ارتباط بین دانشگاه و صنعت چرا به خوبی شکل نمی‌گیرد. باید تبادل ارزش در این بین وجود داشته باشد. این که چه ارزشی می‌دهیم و چه ارزشی را دریافت می‌کنیم. مفهوم ارزش صرفا مادی نیست و ما ارزش های دیگری را تبادل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اشاره کرد: باید به دنبال این باشیم که بین صنعت و دانشگاه چه ارزشی قرار است تبادل شود. صنعت انتظار دارد قرارداد یا طرح پژوهشی که با دانشگاه منعقد می‌شود، منجر به بهبود فرآیندهای صنعت شود. اگر صنعت احساس کند در قبال ارتباط با دانشگاه می‌تواند به ارزش این چنین دست پیدا کند، این ارتباط شکل خواهد کرد. اما اگر احساس کند در مقابل ارزشی که می‌دهد چیزی دریافت نمی‌کند، دیگر آن شکل از ارتباط شکل نمی‌گیرد. دانشگاهیان باید به این نکته فکر کنند.  

محمدصالح اولیا با اشاره به این که برای تبادل ارزش باید بسترهایی را فراهم و مکانیزم‌هایی را طراحی یا بازنگری کرد، گفت: برای دانشگاه و پژوهشکده این سوال مطرح می‌شود که اگر قرار است نقشی در این صنعت داشته باشیم، چیست؟ اگر قرار باشد اساتید کاری تعریف کنند و قراردادی منعقد کنند، چرا باید واحدهای پژوهشی طراحی شود؟ آیا پژوهشکده ها به نقش خود عمل می‌کنند یا هر کسی در چارچوب آن اسم به شکل انفرادی کمک می کند.  

تمرکز روی یک موضوع خاص و تخصصی، هم افزایی با دانشجویان و دیگر اساتید برای انجام کار تیمی، ماموریت‌گرایی با این هدف که قصد داریم در چه حوزه‌ای کار کنیم. این ها سه محور اصلی است که پژوهشکده ها باید روی آن متمرکز شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نیرو تصریح کرد: ما تجربه خوبی را در پژوهشگاه نیروی وزارت نیرو داریم که می‌توان به عنوان تحولی در حوزه پژوهش‌ها به آن نگاه کرد. در این پژوهشگاه یک ارتباط سیستماتیک بین چهار ضلع نیروگاه‌ها، اعضای هیات علمی پژوهشگاه، اساتید دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمد.

پژوهشگاه نیرو تنها این مسئله را مدیریت کرد، طرحی که انجام شد افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها بود که به نتایج خوبی رسیدند. نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود تضمین ریسک پروژه بود که پژوهشگاه آن را برعهده گرفت. صنعت اگر جواب نهایی را گرفت و در تست آن توانست موفقیت را رویت کند، می‌توان به شکل گیری ارتباط درست بین دانشگاه و صنعت امیدوار بود. باید تا آخر طرح پیش برویم و اگر دانشگاه مسئولیت این چرخه را ندارد باید به دنبال حلقه‌های مفقوده بگردند یا حلقه‌های دارای مشکل را بازنگری کنند.

وی افزود: وزارت نیرو از قدیم نگاه مثبتی به مسائل پژوهشی داشته و بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های پژوهشی از طریق دانشگاهیان است. در هدف گزاری ما این است که ۲ درصد از درآمد شرکت‌های وزارت نیرو صرف آموزش و پژوهش شود. این ماموریت ویژه وزارت نیرو در این حوزه است.  

او اشاره کرد: پیش از تعریف پروژه تحقیقاتی، به حل مسئله فکر کنیم که می‌تواند مقدمه ای برای پایان‌نامه های دانشجویی و تعریف پروژه شود و زنجیره‌ای را در این بین ایجاد کند. اساتید دانشگاه در این روند می‌توانند به شناخت بسیار خوبی در زمینه صنعت دست پیدا کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نیرو دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان / ۱۱ هزار طرح پژوهشی دانشگاه و صنعت در حال اجرا + فیلم

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ می‌تواند به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت محاسبه شود.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با ذکر تعداد طرح‌های پژوهشی در دست اجرای دانشگاه‌ها گفت: تا امروز دانشگا‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۱ هزار و ۲۱۲ طرح جاری با صنعت دارند که این طرح‌ها جدای از طرح‌های درون دانشگاهی است و ارزش این قرارداد‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.

صالحی با اشاره به قانون جهش تولید و نقش آن در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی تصریح کرد: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش دولتی یا خصوصی قراردا تحقیق و توسعه منعقد کنند؛ به عنوان مشوق مالیاتی برای آن شرکت‌ محاسبه می‌شود.

وی از تدوین آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و افزود: اگر شرکتی با دانشگاه قرارداد ببندد از بودجه خود هزینه نمی‌کند بلکه از مالیات آن کسر می‌شود که ظرفیت بسیار بزرگی است. این قانون قبلا مصوب شده، ولی آیین نامه اجرایی آن سال ۱۴۰۲ با همت معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مشارکت وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزرات صمت تدوین و مصوب شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ویژه ماده ۱۳ و ماده ۱۱ این قانون می‌تواند جهشی را در اثر بخشی و اجرای طرح‌های پژوهشی در سطح کلان ملی و منطقه‌ای داشته باشد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است
  • پیگیری تبدیل وضعیت نیرو‌های ایثارگر در شرکت آبفای استان یزد
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • سپند از امتیاز صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار می‌شود
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی/۶۰ نفر استخدام شدند
  • ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق تسویه شد
  • غول پوشاک ورزشی ۷۴۰ کارمند خود را اخراج کرد
  • جهش در اجرای طرح‌های پژوهشی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان / ۱۱ هزار طرح پژوهشی دانشگاه و صنعت در حال اجرا + فیلم
  • اختصاص ۲۵ درصد کل اشتغال ۱۴۰۳ به فارغ التحصیلان