Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک معتقد است: بی‌آرتی راه‌حلی تسکینی برای مقابله با معضلات بودجه‌ای مترو در دولت گذشته بوده و هست و با بهبود تخصیص بودجه به مترو، نیاز چندانی به خطوط گسترده بی‌آرتی نخواهد بود چرا که بی‌آرتی جز در مواردی برای تکمیل پوشش مترو، ابزاری ناکارآمد است.

به گزارش تین نیوز، یاسر رشیدی در توضیح این دیدگاه خود گفت: حمل و نقل سطحی (جابه‌جایی مسافران از سطح شهر)، با اثرات جانبی از قبیل کاهش ایمنی و همچنین اثرات مخرب زیست محیطی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: بی‌آر‌تی؛ مشکلات ایمنی و آلودگی محیط زیست

وی بیان کرد: کشته و زخمی شدن عابران، موتورسواران و مسافران از نمونه‌های کاهش ایمنی است که در برخی خطوط بی‌آرتی به‌شدت افزایش یافته است. از طرفی خود اتوبوس عامل مولد آلاینده است و به‌غیر از آن با تنگ کردن سواره‌روها و راه عبور خودروهای سواری باعث ایجاد اختلال ترافیکی و کاهش شدید سرعت متوسط حرکت-معادل افزایش آلاینده- می‌شود.

او اظهار کرد: در طرف مقابل مترو به‌عنوان راه حل ایمن و پایدار حمل و نقل شهری که در کلیه کلانشهرهای با ابعاد تهران به‌عنوان راه حل اصلی انتخاب شده است، مغفول مانده و بخش عمده تلاش شهرداری به توسعه خطوط بی‌آرتی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اشباع از ترافیک شهر تهران، صرف می‌شود.

این کارشناس با طرح این پرسش که با کدام منطق حمل و نقلی وقتی در زیر سطح شهر شاهراهی مثل مترو با ظرفیت بالا، ایمن و راحتی بالای مسافر وجود دارد، روی سطح نیز به موازات خطوط بی‌آرتی تاسیس می‌شود، بیان کرد: مسئولان با دادن آدرس غلط به شهروندان، آنها را از داشتن وسیله شخصی برحذر می‌دارند، در حالی‌که ابزار اصلی پاسخگویی به جابه‌جایی مسافران نه از روی سطح، بلکه استفاده از ظرفیت زیرزمینی شهر تهران و توسعه خطوط مترو است.

رشیدی گفت: اصولاً بی‌آرتی راه‌حلی تسکینی برای مقابله با معضلات بودجه‌ای مترو در دولت گذشته بوده و هست و با بهبود تخصیص بودجه به مترو، نیاز چندانی به خطوط گسترده بی‌آرتی نخواهد بود.

او افزود: بی‌آرتی جز در مواردی برای تکمیل پوشش مترو، ابزاری ناکارآمد است، زیرا رانندگان به‌دلایل مختلف بی‌احتیاطی‌های فراوانی دارند که بعضاً نیز عمدی نیست ولی جان شهروندان را به خطر می‌اندازد(خطاهای انسانی)، ضمن این‌که ظرفیت جابه‌جایی مترو بسیار بالاتر از بی‌آرتی است و مترو از ترافیک سطح شهر، باران و برف و ... تاثیر نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طراحی خطوط بی‌آرتی در کشور ما با اتوبوس‌های تندروی کاملاً امنی که در برخی کشورها مشاهده می‌شود فرسنگ‌ها فاصله دارد و در برخی خطوط هیچ یک از استانداردها رعایت نشده‌اند( مسائلی از جمله pre-ticketing، اتوبوس‌های چپ در، فاصله ایستگاه‌ها و ...).

رشیدی تاکید کرد: ضمن این‌که مترو به‌لحاظ مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌ها، بسیار سبزتر از بی‌آرتی است و مصرف اتوبوس‌ها سوخت فسیلی بوده و در عین حال عبور خودروهای دیگر را نیز مختل می‌کنند بنابراین مخرب محیط زیستند.

این کارشناس اظهار کرد: مسئولان شهرداری باید پاسخ دهند در ازای افزایش سرعت حمل و نقل عمومی از طریق  بی‌آرتی (تنها منفعت این خطوط) چه هزینه‌هایی به شهر تهران وارد شده است، هزینه‌هایی از جنس کشته و زخمی شدن شهروندان، کاهش سرعت رفت و آمد و افزایش آلودگی هوا.

او گفت: بر این اساس بیراه نیست اگر اتوبوس‌های بی‌آرتی را در تشدید وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران مقصر بنامیم زیرا این خطوط موجب کاهش سرعت متوسط حرکت شهر تهران می‌شود.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که در مورد ایجاد خطوط بی‌آرتی در بزرگراه همت وجود دارد، افزود: با نیم نگاهی به تجربه ناموفق تاسیس خط منقطع بی‌آرتی در بزرگراه رسالت، باید جلوی این‌گونه اقدامات گرفته شود تا شاهراه‌های شهر بتوانند با ظرفیت طراحی خود عمل کنند.

این کارشناس تاکید کرد: حذف یک خط از بزرگراه‌ها و شاهراه‌ها موجب کاهش شدید سطح سرویس تردد می‌شود در حالی‌که از خطوط بی‌آرتی بعضاً هر پنج دقیقه یک‌بار نیز اتوبوسی عبور نمی‌کند، اما ظرفیت بزرگراه با حذف یک خط به کمتر از نصف تقلیل می‌یابد.

رشیدی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حذف خطوط بی‌آرتی به معنی حذف اتوبوس از سطح شهر نیست بلکه اتوبوس‌ها نیز به همراه ترافیک سواری به مقصد خواهند رسید، با این تفاوت که همه زودتر و ایمن‌تر می‌رسند چون هم اکنون نیز خطوط بی‌آرتی محدودیت سرعت 40 کیلومتر بر ساعت دارند(که البته متاسفانه رعایت نمی شود و یکی از علل تصادفات نیز همین موضوع است).

رشیدی گفت: از منظر سیاستگذاری نیز، این خطوط مضراتی دارند زیرا با تزریق مسکن به رگ‌های بیمار شهر تهران، شدت نیاز به حمل و نقل عمومی صحیح(مترو) را تقلیل داده و اهمیت واقعی نیاز به مترو درک نمی‌شود و در عوض شهرداری با توسعه این خطوط ارزان که به قیمت جان و نفس مردم تمام می شود از اقدامات بلندمدت و پایدار شهری و سرمایه گذاری در این زمینه مغفول می‌ماند.

وی افزود: معتقدم علاقه شهرداری‌ها برای اقدامات کوتاه مدت دارای جذابیت خبری، دلیل این گونه اقداماتی است که برای شهر هزینه‌های فراوانی ایجاد می‌کند، زیرا توسعه خطوط مترو جذابیت خبری خود را از دست داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل ترافیک مترو دولت بودجه تین مسافران زیست محیطی کشته و زخمی اتوبوس شهرداری استفاده از ظرفیت شهر تهران انرژی حمل و نقل عمومی بزرگراه مسکن سرمایه گذاری حمل و نقل عمومی مترو بی آر تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره

به گزارش خبرگزاری علم ‌و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، محققان هوش مصنوعی موفق شدند با استفاده از تصاویر سونوگرافی ریه، هوش مصنوعی را برای تشخیص کووید-۱۹ آموزش دهند.

این فناوری جدید، همانند روش نرم‌افزار تشخیص چهره، می‌تواند نشانه‌های کووید-۱۹ و سایر بیماری‌های ریه را شناسایی کند و محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به آن دست یافته‌اند. این نرم‌افزار نقطه عطف تازه‌ای از پیشرفت هوش مصنوعی در خدمات درمانی است.

این ابزار هوش مصنوعی دارای یک شبکه عصبی عمیق و شبیه نورون‌های مغزی است و از ترکیب داده‌های رایانه‌ای و دقیق برای شناسایی ناهنجاری‌هایی استفاده می‌کند که نشان‌دهندۀ وجود ویروس هستند.

مویناتو بِل (Muyinatu Bell)، استادیار دانشگاه جان هاپکینز که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت گفت این ابزار برای کمک به بخش‌های شلوغ اورژانس در مراحل اولیه همه‌گیری و دورانی که تشخیص‌های سریع و دقیق حیاتی هستند، پتانسیل بسیار مهمی دارد.

بِل توضیح داد: «این ابزار برای این طراحی شده است تا در شرایط اورژانسی که پزشکان با حجم زیادی از پرونده بیماران سروکار دارند با تشخیص خودکار به آنها کمک کند.»

به گفته یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه علمی، ابزار جدید آنها این پتانسیل را دارد که تا حد ابزار‌های پوشیدنی توسعه یابد و بیماری‌هایی مانند نارسایی احتقانی قلب را ردیابی کند. این بیماری می‌تواند منجر به انباشت حجم مایع در ریه‌های بیماران شود.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد
  • آشنایی با ابزار تعمیرات موبایل
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • کشف ابزار سنگی که داستان تکامل انسان را تغییر می‌دهد
  • اقدامات توسعه‌ ای متروی تهران برای۱۴۰۳
  • اقدامات توسعه‌ای مترو تهران برای سال ۱۴۰۳
  • شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا
  • هوش مصنوعی بیماری‌های ریه را شناسایی می‌کند/ ردیابی کرونا به روش تشخیص چهره
  • بی‌آرتی پایتخت جولانگاه خفت‌گیر؛ تصاویر تکان‌دهنده از کتک زدن مردم با زنجیر (16+)